Fibromyalgie en Vitamine B12

Het forum waarin het voornamelijk gaat over Fibromyalgie.

Moderator: Martijn

Re: Fibromyalgie en Vitamine B12

Berichtdoor Peetjuh » vr jun 18, 2010 9:13 pm

Conn schreef:En de B12 150 tot 800 is normaal.

Mag ik dat even nuanceren... 150-700 (of 800) zijn de referentiewaarden die het lab meestal aanhoudt...
dat houdt niet aan dat de waarde "goed" is als hij tussen deze waarden ligt...
Zie :
Bij waarden boven de onderste grens van de referentiewaarden (maar onder de 350 pmol/L), oftewel laagnormale waarden, is een vitamine B12 deficiëntie niet uitgesloten. Indien het klinisch beeld past bij een vitamine B12 deficiëntie, is testen van homocysteïne en MMA (methylmalonzuur) geïndiceerd.

Ook is het bepalen van Aktief B12 (HoloTC) een mogelijkheid...

@ Kiddy : weet je ook hoe laag jouw B12 gehalte was?

Groetjes,
Petra
~Het leven is net als Ganzeborden; je kunt steeds opnieuw beginnen, tenzij je in de put blijft zitten...
Peetjuh
Lid

Reumavorm: Artrose +zie profiel

Berichtdoor puntje » za jun 19, 2010 2:43 am

Waarom vraag je dan niet aan je huisarts om je Vitamine b12 te controleren, dan weet je het gewoon. Dan weet je wel of niet bijspuiten en als je een huisarts heb die spuit volgens het principe van het forum over vitamine b-12, dan zit je goed.

Gaat de huisarts niet mee, dan weet je dat je het volgens jouw minder goed is en dan ga je opzoek naar iemand die wel volgens die manier spuit.

Fibromyalgie kan ook ontzettend pijn doen en omdat er bijna geen medicijnen voor zijn, kan ik begrijpen dat je niet begrepen voelt.

Atrose kan ook ontzettend veel pijn doen, kan ik over mee praten, ik heb meer pijn in de winter.
puntje
Lid

Reumavorm: Reuma Artritis

Berichtdoor kiddy » ma jul 26, 2010 4:12 pm

Ik heb intussen 22 x een vitamine injectie gekregen en volgende week de derde, mijn huisarts gaf het advies het niet te doen maar mijn chirug vond van wel mijn waarde lag op 65 dus ik heb zijn advies maar opgevolgd ben wel wat minder moe maar ben toch bang dat het niet helemaal in orde is.
Moet 4 weken na mijn laatst injectie terug prikken en op controlle komen.
Voor de rest heb ik alleen maar pijn mijn knieen en heupen willen gewoon niet het zelfde.
Mijn enkel is vreselijk opgezet maar volgend de orthopeed is er op de foto`s niets te zien terwijl hij weer wel zegt ja hij is wel erg dik ik weet gewoon niet meer op dit moment wat ik nog moet lopen gaat steeds moeilijker maar de arbo zegt ja als niemand precies kan zeggen wat er is zul je toch gewoon aan het werk moeten en dan te bedenken dat ik dus echt 8 uur moet lopen op een dag werk namelijk in de zorg.
Ben een tijdje terug zelfs vanaf mijn werkplek met een ambulance naat het ziekenhuis gebracht ivm met hartproblemen.
Ik vroeg 2 weken terug aan de huisarts of het niet beter zou zijn om eens terug naar de reumateloog te gaan en ik kreeg als antwoord denk niet dat het nut heeft en je zult toch echt eerst zelf alles moeten geprobeerd hebben ja maar wat dat.
Ik heb fysio gehad , oefentherapie ik heb steunzolen ( kan toch moeilijk iedere drie maanden nieuwe nemen ) slik artrose paracetamol en krijg dus injectie VitB12 slik ook nog de nodige vitamens dus mijn rek is er uit wet iemand wat ik nu nog zou kunnen ondernemen.

Groetjes Ikkes
kiddy
Lid

Berichtdoor Peetjuh » vr jul 30, 2010 11:42 pm

Hoi Ikkes/Kiddy,

Jouw waarde van Vitamine B12 was 65? Was dat pmol/l ? (vermoedelijk, die eenheid wordt het meest gebruikt)
Als dat zo is (pmol/l) dan heb je zeker een Vitamine B12 deficientie en zul je door moeten gaan met injecties.

Je hebt volgens mij niet de juiste opstartdosering gekregen?
10 injecties in 5 -10 weken, daarna is het belangrijk op gevoel af te bouwen naar minimaal 1 x per 2 maanden.
Bij neurologische klachten is het nodig langer door te gaan met 1 á 2 keer per week injecteren (soms wel 2 jaar)

Hier kun je meer info lezen : http://stichtingb12tekort.nl/
en op het forum kun je meer info krijgen : http://www.stichtingb12tekort.nl/forum/index.php

Verdiep je er maar eens goed in, want hier kunnen wel degelijk een heleboel van jouw klachten vandaan komen.

Gebruik je 'toevallig' maagzuurremmers?

Groetjes,
Petra
~Het leven is net als Ganzeborden; je kunt steeds opnieuw beginnen, tenzij je in de put blijft zitten...
Peetjuh
Lid

Reumavorm: Artrose +zie profiel

Vorige

Keer terug naar Fibromyalgie