Fibromyalgie en slapen (matrassen)

Het forum waarin het voornamelijk gaat over fibromyalgie.

Moderator: Martijn

Fibromyalgie en slapen (Matrassen)

Berichtdoor Zoeylove » do jul 21, 2011 12:35 am

Hallo medelotgenootjes,

Ik ben even langs een hele hoop topics gegaan en heb meegelezen. Veel herkenning. Een warm bad maar ook net zoveel frustraties als ik zelf mag ondervinden.

Nu heb ik een vraag;

Ik ben op zoek naar een goed bed of goede matrassen. Graag hoor ik van "ervaringsdeskundigen" wat voor matras ze gebruiken en wat hun ervaring er op is.
Ook graag de negatieve reacties plaatsen, dit zal voor veel mensen met dezelfde klachten als wij van grote waarde zijn.

Zelf heb ik vorig jaar erg veel geld uitgegeven aan M-line matrassen. M-line slowmotion II om precies te zijn.

Een jaar later heb ik echter meer pijn dan ik voorheen had. Het lijkt wel steeds erger te worden.

In de matras zak ik weg. Het geeft totaal geen steun. Het lijkt of je scheef ligt en ik voel ook nog eens de bedbodem.
Ik word soms wakker met een doof gevoel in mijn armen en/of benen.

Na een weekje vakantie (april) voelde ik me geweldig (lichamelijk) en een weekje op mijn eigen dure matrassen was het weer bal. Helaas.

Over tempur lees ik op het Tros Radar forum dezelfde klachten als ik met M-line heb.

Graag lees ik jullie ervaringen. Alvast bedankt!
Zoeylove
Lid

Reumavorm: Fibromyalgie

Re: Fibromyalgie en slapen (Matrassen)

Berichtdoor Erkend slaapadviseur » za jul 23, 2011 5:10 pm

Beste Zoeylove,

De M-line type 2 matras is op zich geen verkeerde matras maar de keuze hiervoor is verkeerd geweest.
Deze matras is namelijk helemaal van schuim en ventileert daarom wat minder.
Wat men beter aan u geadviseerd zou hebben is een matras die een goede drukverdeling geeft en ook een goede ventilatie.
Daar komt bij dat als u de bodem door de matras heen kunt voelen deze matras voor u te zacht of te laag is.

Fibromyalgie gaat gepaard met ontstekingen, u bent er dan ook enorm bij gebaad als uw matras een gezond/droog slaapklimaat beid.

U heeft dit reeds zelf ondervonden terwijl u op vakantie was ! (op vakantie bedden gebruikt men meestal matrassen met binnenvering)

Mijn advies als erkend slaapadviseur zou dan ook zijn een pocketmatras met een afdeklaag van latex, Talalay of eventueel traagschuim.
Neem gerust contact met me op als u hierover meer te weten wilt komen.

Hopend u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.

Met vriendelijke groet,
Michel Sengers
Erkend slaapadviseur
Nieuw lid

Reumavorm: geen

Berichtdoor gregory » zo jul 24, 2011 10:37 am

Schuimmatrassen en misschien ook sommige latex matrassen schijnen lange tijd chemicaliën uit te dampen. Bijvoorbeeld brandvertragende stoffen. Dat is vast een belasting voor je lijf. Dat talalay is misschien wel een optie: http://en.wikipedia.org/wiki/Talalay_Process

Ik heb zelf een latex matras gekocht in een ecologische woonwinkel. Ik hoop dat dat goed is. Nu mijn hoofdkussen nog. Want dat is een traagschuim geval. Deze steunt mijn hoofd en nek wel het beste van alle kussens die ik geprobeerd heb....

Greg
gregory
Lid

Reumavorm: Artrose

Berichtdoor janneke 57 » zo jul 24, 2011 12:51 pm

Hoi Hoi

nou ook hier een slaapprobleem al hoe wel
17 jaar geleden hebben we een waterbed gekocht
omdat ik toen al bijna geen trap meer op of af kon
ik wist toen nog niet waar het van kon komen
sinds vorig jaar weet ik pas de diagnose Fybro,Artrose en Neuropathie
maar goed een waterbed dus wat een weelde
ik kon weer een trap op en af
6 jaar geleden hebben we 2 aparte waterzaken gekocht omdat mijn man
het koud vond en ik te warm als hij hoger gezet werd
mijn man woont niet meer bij mij door ziekte
en daar zat ik met 2 eenpersoons matrassen
dus weer 1 matras maar alles begon steeds zeerder te doen
en wist niet meer hoe ik moest liggen
2 jaar geleden ben ik verhuisd
en alles alleen gedaan
en vorig jaar weer een nieuw watermatras met meer stablisators
maar ook dat werd er niet beter op en omdat links zowel rechts ook niet meer liggen kon
en het fijt dat ik bijna niet meer uit mijn waterbed kon komen
heb ik de knoop maar door gehakt en
naar een nieuw bed gekeken
en wel een M-Line boxspring ik had al wel gekeken en gelegen op verschillende M-Line matrassen
ik geloof dat er 5 verschillende matrassen zijn van M-Line
de eerste was nr 5 en die er onder zitten waren voor mij veel te hard
dus heb nu de Boxspring van M-Line 5 hij is hoger dan mijn waterbed was
en een goede hoogte
maar ikke mis wel mijn waterbed omdat het warm was als je je bed in stapt
ik heb dan ook wel een electra deken
maar liggen nee ik slaap wel door de amytripteline
of het nou hard of zacht is ik moet het maar hier mee doen
het was me te duur om nu weer een ander bed te kopen
mijn man heeft wel eens gezegt dan hang ik je wel aan een kapstokje in de kast
toen we nog op vakantie gingen in Spanje had je vanb die harde bedden
en daar deed ik een luchtbed licht opgeblazen onder het laken
dan had je net een soort van waterbed
jij moet niet op onze oordeel af gaan maar echt alleen voor je zelf kijken
wat de 1 lekker vind liggen hoef jij dat helemaal niet lekker te vinden
ik geloof dat ik hier ook wel ergens geschreven heb over een waterbed.
ik hoop voor jou dat je de juiste keuze neemt

Liefs Janneke
janneke 57
Lid

Reumavorm: poly-artrose, FM,

Berichtdoor Zoeylove » ma jul 25, 2011 11:43 pm

@Michel: Bedankt voor je advies.

Ik zal niet zo snel meer voor traagschuim gaan omdat ik heel erg veel energie verlies bij het omdraaien.
Het matras moet dan echt een bepaalde hardheid hebben en terugvering zoals de Tempur sensation maar ik waag me er niet snel meer aan.

Mijn matras is absoluut te dun. Deze matras hoort geadviseerd te worden tezamen met een volledige schoteltjes bodem.
Dit zou nu het slapen ook aanzienlijk verbeteren volgens de bedden verkoper tezamen met dus al mijn M-line matras.

Ik ga aan mijn huidige bed echt geen geld meer spenderen.

Dat raad ik Janneke ook aan.
Probeer toch je bed te verkopen en op zoek te gaan naar een beter bed.

Op marktplaats worden ook goede bedden aangeraden.

Mijn bed zal voor een ander misschien wel helemaal fantastisch zijn.
Maar iemand met zoveel klachten als ik niet.

Ik heb nu een waanzinnig bed gezien (en geprobeerd) van Swiss Sense. Lifestyle 222.
Je kunt hierbij zelf de hardheid van de hardstalen veren kiezen. Dus de hardheid van je matras.

@Michel nogmaals: Ik heb voorheen matrassen gehad met pocketveren en dit was geen succes.
Deze veren voelde ik ook. Ook erg veel pijn.
Wellicht wel met een topper er op dat het dan beter is.

Latex heb ik nooit geprobeerd.

Het jammere is dat de beddenverkoper hier alleen bleef hangen bij Tempur. Verder wist hij niets te verzinnen voor klachtenvermindering. (minder pijn als je je bed uit komt).

@Janneke: Ik heb ook een traagschuim kussen. Het ligt heerlijk alleen het levert mij ook niets op helaas :(

Ik begin een beetje anti traagschuim te worden door deze ervaringen.
Zoeylove
Lid

Reumavorm: Fibromyalgie

Berichtdoor charel » di aug 09, 2011 2:53 pm

Hoi Zoeylove,

Ik heb mij al die jaren dat ik nu fibromyalgie heb (nu bijna 17 jaar!) laten adviseren voor een juiste matras (geldt ook voor een bank trouwens!). Dit heeft mij erg veel geld gekost en nog slaap ik slecht en kan ik niet lang zitten op mijn bank. Dat zal ook te maken hebben met hoever de fibromyalgie gevorderd is. Maar wat ik ook aanschafte en hoeveel ik er ook voor betaalde, nog nooit met succes. Nu doe ik het er maar mee en als ik erg veel pijn heb en de matras voelt weer eens te hard aan, dan duik ik in mijn logeerbed, dat een zachter matras heeft. Krijg ik daar na enkele nachten weer pijn, dan ga ik weer terug naar mijn eigen bed. Zo verhuis ik enkele malen per week van bed. Het klinkt bezopen, ik weet het. Maar aan al die adviezen van iedereen heb ik nu 3 banken en 6 verschillende matrassen overgehouden en ben al heel wat centjes armer geworden. Het is zo persoonlijk waar jouw lichaam om vraagt op dat moment en na enkele jaren moet je weer alles gaan veranderen.
Veel sterkte toegewenst.
gr. Charel :oops:

Zoeylove schreef:Hallo medelotgenootjes,

Ik ben even langs een hele hoop topics gegaan en heb meegelezen. Veel herkenning. Een warm bad maar ook net zoveel frustraties als ik zelf mag ondervinden.

Nu heb ik een vraag;

Ik ben op zoek naar een goed bed of goede matrassen. Graag hoor ik van "ervaringsdeskundigen" wat voor matras ze gebruiken en wat hun ervaring er op is.
Ook graag de negatieve reacties plaatsen, dit zal voor veel mensen met dezelfde klachten als wij van grote waarde zijn.

Zelf heb ik vorig jaar erg veel geld uitgegeven aan M-line matrassen. M-line slowmotion II om precies te zijn.

Een jaar later heb ik echter meer pijn dan ik voorheen had. Het lijkt wel steeds erger te worden.

In de matras zak ik weg. Het geeft totaal geen steun. Het lijkt of je scheef ligt en ik voel ook nog eens de bedbodem.

Na een weekje vakantie (april) voelde ik me geweldig (lichamelijk) en een weekje op mijn eigen dure matrassen was het weer bal. Helaas.

Over tempur lees ik op het Tros Radar forum dezelfde klachten als ik met M-line heb.

charel
Lid

Reumavorm: fibromyalgie

Berichtdoor charel » vr aug 12, 2011 11:18 am

Heb in het verleden ook een waterbed gehad dat 85% gestabiliseerd was. Ondanks de prima kwaliteit moest ik dit bed weer verruilen voor een 'normaal' bed. Aangezien ik de hele nacht aan het keren ben, werd dat toch een probleem op een waterbed. Maar ik denk toch dat de ondergrond voor fibromyalgie-patienten erg divers kan zijn. Wat de een erg prettig vindt, vindt de ander weer vreselijk. Het is toch een kwestie van uitproberen en dat maakt het erg kostbaar.

gr. Charel

janneke 57 schreef:Hoi Hoi

nou ook hier een slaapprobleem al hoe wel
17 jaar geleden hebben we een waterbed gekocht
omdat ik toen al bijna geen trap meer op of af kon
ik wist toen nog niet waar het van kon komen
sinds vorig jaar weet ik pas de diagnose Fybro,Artrose en Neuropathie
maar goed een waterbed dus wat een weelde
ik kon weer een trap op en af
6 jaar geleden hebben we 2 aparte waterzaken gekocht omdat mijn man
het koud vond en ik te warm als hij hoger gezet werd
mijn man woont niet meer bij mij door ziekte
en daar zat ik met 2 eenpersoons matrassen
dus weer 1 matras maar alles begon steeds zeerder te doen
en wist niet meer hoe ik moest liggen
2 jaar geleden ben ik verhuisd
en alles alleen gedaan
en vorig jaar weer een nieuw watermatras met meer stablisators
maar ook dat werd er niet beter op en omdat links zowel rechts ook niet meer liggen kon
en het fijt dat ik bijna niet meer uit mijn waterbed kon komen
heb ik de knoop maar door gehakt en
naar een nieuw bed gekeken
en wel een M-Line boxspring ik had al wel gekeken en gelegen op verschillende M-Line matrassen
ik geloof dat er 5 verschillende matrassen zijn van M-Line
de eerste was nr 5 en die er onder zitten waren voor mij veel te hard
dus heb nu de Boxspring van M-Line 5 hij is hoger dan mijn waterbed was
en een goede hoogte
maar ikke mis wel mijn waterbed omdat het warm was als je je bed in stapt
ik heb dan ook wel een electra deken
maar liggen nee ik slaap wel door de amytripteline
of het nou hard of zacht is ik moet het maar hier mee doen
het was me te duur om nu weer een ander bed te kopen
mijn man heeft wel eens gezegt dan hang ik je wel aan een kapstokje in de kast
toen we nog op vakantie gingen in Spanje had je vanb die harde bedden
en daar deed ik een luchtbed licht opgeblazen onder het laken
dan had je net een soort van waterbed
jij moet niet op onze oordeel af gaan maar echt alleen voor je zelf kijken
wat de 1 lekker vind liggen hoef jij dat helemaal niet lekker te vinden
ik geloof dat ik hier ook wel ergens geschreven heb over een waterbed.
ik hoop voor jou dat je de juiste keuze neemt

Liefs Janneke
charel
Lid

Reumavorm: fibromyalgie

Re: Fibromyalgie en slapen (matrassen)

Berichtdoor Jacquio » di okt 18, 2011 8:31 am

Hoi,
Ik had ook jaren geleden slaapproblemen, ik werd wakker en dan was ik helemaal verstijfd en kon me haast niet meer omdraaien en daardoor pijn en kon haast niet meer slapen, wij hadden een pocketvering matras. Toen heb ik een Tempurmatras aangeschaft en ik kan weer goed de nacht doorslapen. Ik vind het heerlijk, er zitten ook wel nadelen aan hoor: je zweet er meer op, je blijft soms te lang in een houding liggen waardoor je weer pijn krijgt en omdraaien kost meer moeite. maar toch ondervind ik meer voordelen dan nadelen.
Misschien heb je hier wat aan.
Jacquio
Nieuw lid

Reumavorm: AP

Berichtdoor rina2 » di okt 18, 2011 3:06 pm

Voor ik de diagnose Ap heb gekregen had ik al een luchtgeveerd matras aangeschaft op aanraden van een kenner.
Het ligt bijna zoals op een waterbed (ook jaren gedaan) en je kunt de hard/zachtheid zelf bepalen doormiddel van een soort pompje waarmee je de lucht er in/uit kunt laten gaan. Klopt dat je de warmte mist maar dar kun je eventueel een elektr. deken voor gebruiken, ik zou hem erwel af halen als je gaat slapen. Ik slaap er goed op.
Ik leef in het hier..en in het nu.
rina2
Lid

Reumavorm: AP

Berichtdoor bowiebowie » di nov 01, 2011 11:01 am

Hallo,

Ik heb 21 jaar fibromyalgie en probeer ook van alles uit! Het beste resultaat tot nu toe heb ik met een Tempur-matras.
Vr.gr. M.
bowiebowie
Nieuw lid

Berichtdoor roos62 » zo dec 18, 2011 5:38 pm

Hoi allemaal,

slapen is super persoonlijk. De een slaapt lekker op een harde matras en wil ondersteuning. De anders zweert bij een waterbed. Ik behoor tot de laatste categorie. Geeft ondersteuning, is warm en zacht en dus goed voor je spieren. Je kunt er zelfs op je buik in slapen. En ik plat op mijn rug. Alle adviezen respecterend moet je vooral uitproberen. Bij een goede waterbeddenfabrikant zoals Atlantic in Wijchen bijv. kun je dat via een goed garantiesysteem. Want het is toch hartstikke zonde van al dat dure geld als je er uiteindelijk niet tevreden over bent.

groetjes M.
roos62
Nieuw lid

Berichtdoor johan30 » vr jul 05, 2013 1:29 pm

Bij biromyalgie worden matrassen aanbevolen die drukverdelend zijn zoals bijvoorbeeld traagschuimmatrassen.
Ik heb goede ervaringen met een luchtmatras van matrair en het evolution matras van royal health foam, beide matrassen verdelen de druk over het gehele lichaam ECHT. Daarnaast heeft het luchtmatras het voordeel dat je zelf de hardheid kan bepalen. Aanschaf is prijzig maar het betaalt zich zeker terug in betere nachten.
Maar goed, een matras neemt natuurlijk niet alle fibro klachten weg.
johan30
Nieuw lid

Reumavorm: fibro

Berichtdoor Rosetta » ma jun 02, 2014 8:33 am

Zoeylove schreef:Hallo medelotgenootjes,

Nu heb ik een vraag;

Ik ben blij dat jij dit nu aan haalt, want ik heb ook een M Line 2 matras en stik van de pijn elke
morgen als ik opstaat. En meer dan ik ooit had, voel ook de schotelbodem, nou ja precies
dezelfde klachten. Mijn man zei kan niet want ik heb het beste matras, dus zoals ik lees
heb ik gewoon gelijk. Ik heb slijmbeurs en spier reuma, gebruik nu een kruk om mij uit
bed te trekken, mits mijn arm niet half slaapt. De elektrische bodem voor mijn rug
gebruiken doet enorm veel pijn, terwijl het was bedoeld om het makkelijker voor
mij te maken. Dus duidelijk niet en inderdaad ik word vaak schuin in bed wakker
inmiddels lage rugpijn en kan nog geen kopje meer afwassen of lang strijken.
Ik moet erbij gaan zitten zelfs. En dat heb ik nooit gehad.
Rosetta
Lid

Reumavorm: fibromalgy

Berichtdoor Rosetta » ma jun 02, 2014 8:54 am

Erkend slaapadviseur schreef:Beste Zoeylove,

De M-line type 2 matras is op zich geen verkeerde matras maar de keuze hiervoor is verkeerd geweest.
Deze matras is namelijk helemaal van schuim en ventileert daarom wat minder.
Wat men beter aan u geadviseerd zou hebben is een matras die een goede drukverdeling geeft en ook een goede ventilatie.
Daar komt bij dat als u de bodem door de matras heen kunt voelen deze matras voor u te zacht of te laag is.

Fibromyalgie gaat gepaard met ontstekingen, u bent er dan ook enorm bij gebaad als uw matras een gezond/droog slaapklimaat beid.

U heeft dit reeds zelf ondervonden terwijl u op vakantie was ! (op vakantie bedden gebruikt men meestal matrassen met binnenvering)

Mijn advies als erkend slaapadviseur zou dan ook zijn een pocketmatras met een afdeklaag van latex, Talalay of eventueel traagschuim.
Neem gerust contact met me op als u hierover meer te weten wilt komen.

Hopend u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.

Met vriendelijke groet,
Michel Sengers

Michel ik wil graag wat informatie wat jou advies betreft, van die M Line matras wil ik af
en ook graag wat advies wat die schoteltjes bodem betreft, ik had eerst gewoon een latten
bodem systeem ook elektrisch hoor.
Rosetta
Lid

Berichtdoor Rosetta » di jun 10, 2014 12:42 pm

Goede midag allemaal, :ewink:

Nou een monteur voor de M line 4 die ik heb, is geweest hoor.
En ja hoor ik lag mooi op de bodem van mijn schotelbodem.
Erger nog de zijkant van het tijk bleek ook kapot te zijn.
Anderhalf jaar loop ik hier al te zeuren dat ik de bodem voel
stond op met een kruk naast mijn bed zo'n rugpijn had ik voorts.
Nou ik mocht een andere M line 4 uitzoeken, ik zei ik wil geen M line Matras
meer. Anderhalf jaar rugpijn plus mijn onderrug kapot, heb als het ware
op een grote steen geslapen, ja :roll: dan sta je doodmoe op met pijn
en ga weer naar bed met pijn. :esad: Er kwam ook niks meer uit mijn handen
Zat vaak te slapen achter mijn PC, had soms net capuccino gemaakt en binnen
1 minuut viel ik dan in slaap zo moe was ik. Bij elkaar sliep ik soms 12 uur
per dag. Niet meer normaal!! :econfused: :cry:
En nu ga ik een stevig maras uitzoeken, hopelijk word ik weer wie
ik echt ben. Actief en spontaan en vooral vrolijk, en eindelijk
moest mijn man mij wel gelijk geven vanmorgen.
En geloof mij het Matras heb ik net anderhalf jaar.
Rosetta
Lid

Volgende

Keer terug naar Fibromyalgie