Enthesopathie

Het forum waarin het voornamelijk gaat over fibromyalgie.

Moderator: Martijn

Enthesopathie

Berichtdoor Doenya » za sep 01, 2012 3:49 pm

Wie heeft ervaring met Enthesopathie in knieën en handen, kreeg deze uitslag na foto's en zou een gevolg zijn van de Fybromialgie :?: . Is er wat aan de pijn te doen en zoja wat. Mijn huisarts weet niet meer wat hij voor mij kan doen :econfused: (slik al erg veel pijnstillers :cry: )
Doenya
Nieuw lid

Reumavorm: fybromialgie

Re: Enthesopathie

Berichtdoor puntje » za sep 01, 2012 5:24 pm

Enthesitis is een ontsteking van de enthesis, de overgang van pees of ligamenten in botweefsel.

Enthesitis wordt ook vaak enthesopathie (aanhechtingspijn) genoemd. De enthesis is elk aanhechtingspunt (origo of insertie) van {skelet)spieren aan het bot, waar stress of opflakkerende auto-immuunziekten een ontsteking kan veroorzaken. Een enkele keer kan het fibroseren van weefsel (het overgaan van orgaanspecifiekweefsel naar niet specifiek bindweefsel agv aandoening of inwerkende kracht) of calcificatie (verkalken) een enthesitis oproepen. Aan de hiel, de Achillespees, ziet men een van de meest voorkomende enthesitis gerelateerd aan een inflammatoire auto-immuunziekte.

Enthesitis wordt geassocieerd aan HLA-B27 arthropatieën zoals ziekte van Bechterew (ankyloserende spondylitis), psoriatische artritis, en reactieve artritis (Syndroom van Reiter).

Symptomen omvatten pijnpunten aan de hiel, de tuberositas tibiae (zitknobbels), de crista iliaca (bekkenrand), en andere pees-aanhechtingsplaatsen.

Gerelateerde aandoeningen zijn epicondylitis (tenniselleboog).

http://www.reumafonds.nl/informatie-voo ... fAod70UADQ

http://reumacentrum.mmc.nl/patienten/re ... enthesitis

Fysio kan helpen en een paar ontstekingsremmers. Meestal is het tijdelijk. Ik heb mijn fysio gemaild, kijken wat hij zou doen.

Daar heb ik volgens mij ook soms last van. Ik heb wel de bechterew factor in mijn bloed, maar ik heb R.A. Ik heb veel pijn gehad onder knieholte. Komt volgens mij van de pezen vandaan. Laatste tijd gelukkig stukken minder. Als ik het antwoord van mijn fysio, laat ik het wel weten. Ben je al bij de reumatoloog geweest.
puntje
Lid

Reumavorm: Reuma Artritis

Re: Enthesopathie

Berichtdoor Doenya » zo sep 02, 2012 11:51 am

Bedankt alvast voor de info, ben in het verleden wel bij een reumatoloog geweest. Wacht even op je reactie van de fysio en ga eerst 2 weken op vakantie naar Texel om bij te komen :D :D
Doenya
Nieuw lid

Reumavorm: fybromialgie

Keer terug naar Fibromyalgie