bezuinigingen Thuiszorg

Het forum waarin het voornamelijk gaat over fibromyalgie.

Moderator: Martijn

Re: bezuinigingen Thuiszorg

Berichtdoor zeeuws meisje » vr mei 17, 2013 5:41 pm

janneke 57 schreef:
Hoi Hoi goed laten we er van uit gaan dat jij gelijk hebt
ik heb al 6 jaar thuis zorg
in 2010 kreek ik pas de eerste 510 euro,s
en in dat zelfde jaar had ik maar 159 een heden van medicatie
dus vind ik het wel een beetje krom dat jij het wel krijgt en ik niet
maar goed we wachten het wel af

Liefs Janneke

Krom? Ik lig 4x per jaar in het ziekenhuis, heb helaas diverse hulpmiddelen nodig die niet of maar tot een bepaald bedrag vergoed worden, gebruik 4 verschillende medicijnen die op de medicatie lijst staan (heb dus 4x de dagdoseringen op dit moment), moet mijn fysiotherapie zelf betalen (reuma oefengroep), moet 8 x per jaar 150 km rijden met de auto om in het ziekenhuis te komen (omdat mijn zorg dichterbij niet te krijgen is en uiteraard krijg je dat ook niet vergoed) krijg nergens hulp voor ondanks dat ik mijn huishouden niet zelf kan doen (maar regel en betaal die hulp zelf wel)

Toen die regelingen nog niet bestonden en je ziektekosten gewoon als aftrekpost bij de belastingdienst kon opgeven kreeg ik ruim 2500 euro per jaar terug alleen al aan ziektekosten. Daar is nu de 80 euro tegemoetkoming, 514 euro WTCG en idd ook nog een uitkering van het UWV voor arbeidsongeschikten voor in de plek gekomen. Samen ongeveer 1000 euro (laat ik even makkelijk rekenen). De overige 1500 euro aan kosten, die ik dus WEL maak, sterker nog, mijn daadwerkelijk gemaakte kosten zijn flink hoger) krijg ik niet vergoed. Soms wel, omdat ik dan over de drempel heen kom, zodat ik nog een paar honderd euro via de belastingdienst terugkrijg.
zeeuws meisje
Lid

Reumavorm: RA/SLE

Berichtdoor zeeuws meisje » vr mei 17, 2013 5:44 pm

Wat ik als jurist ook nog even wil zeggen is dat je zelf ook de toeslagWTCG aan kunt vragen bij het CAK. Op hun website staat hoe je dat kunt doen. Je kunt dus als particulier aangeven dat je wel degelijk thuiszorg ontvangt en daar een eigen bijdrage voor betaald, zij het niet aan het CAK maar aan de gemeente.

Mits de wet niet veranderd is, zou je dan in principe gewoon recht moeten blijven houden op die 514 euro.
zeeuws meisje
Lid

Reumavorm: RA/SLE

Berichtdoor janneke 57 » vr mei 17, 2013 6:36 pm

zeeuws meisje schreef:Wat ik als jurist ook nog even wil zeggen is dat je zelf ook de toeslagWTCG aan kunt vragen bij het CAK. Op hun website staat hoe je dat kunt doen. Je kunt dus als particulier aangeven dat je wel degelijk thuiszorg ontvangt en daar een eigen bijdrage voor betaald, zij het niet aan het CAK maar aan de gemeente.

Mits de wet niet veranderd is, zou je dan in principe gewoon recht moeten blijven houden op die 514 euro.

Hoi Hoi ik ben al bij het juridisch loket geweest
en heb alles wat er in de Gemeente Emmen gebeurdt
wat betreft thuiszorg ook naar de overheid geschreven
en kreeg reactie terug dat de staatssecretaris meneer van Rijn
contact heeft gehad met de desbetreffende wethouder
en de conclusie is dat de gemeente Emmen
door 3 rechtes en nu de overheid op de vingers is getikt
dat betekend dat de gemeente Emmen

hier een stukje uit die brief : uit mijn contact met de betrokken wethouder
blijkt dat hij vanuit zijn verandwoordelijkheid om te zorgen voor goede zorg en ondersteuning
actie zal ondernemenom eventuele zorgen en vragen zoveel mogenlijk
weg te nemen .
ik ga er daarom vanuit dat de Gemeente Emen de consequenties van de uitspraak voor overige betrokken clienten zorgvuldig in kaart zal brengen en waar nodig ,actie zal ondernemen .

omdat de gemeente ook de eigenbijdrage int via de thuiszorg organisatie
en ik zelf dubbel betaal aan het CAK voor mijn scootmobiel
dus 12 euro aan de thuiszorg
en 12,49 aan het CAK
terwijl duidelijk op de site van de overheid
staat dat de bijdrage nooit hoger mag zijn voor de zorg en inkomen betaal je maar 1 bijdrage
wat dus in de Gemeente Emmen betekend dat ik 2 x een eigenbijdrage moet betalen
snappen jullie het nog :lol: :lol: :lol: :lol:
dus zijn wij hier aan het demonstreren en bezwaarschriften aan het indienen
en nog eens indienen en nog eens indienen

wordt vervolgt hi hi hi

Liefs Janneke
janneke 57
Lid

Reumavorm: poly-artrose, FM,

Berichtdoor von » vr mei 17, 2013 7:51 pm

het ciz bepaald of mensen persoonlijke zorg krijgen.
huishoudelijke zorg regelt de wmo.
in brabant word de bijdrage nog betaald aan het cak, maar ook dat gaat veranderen.
of jij een tegemoetkoming krijgt hangt af van je ziekte, behandeling en medicijnen.
daar zijn regels voor..............
het is niet alleen in de gemeente emmen zo, dat geld voor andere delen van het land ook.
zoals ik al zei, er word flink bezuinigd....overal....
er blijft voor de thuiszorg nog 60% van het budget beschikbaar, dit moet dus opnieuw verdeeld worden.
niet leuk maar is niet anders, dit geld voor iedereen en overal.

groetjes von
von
Lid

Reumavorm: ra

Vorige

Keer terug naar Fibromyalgie