[Nieuws] Oorzaak van Fibromyalgie gevonden

Het forum waarin het voornamelijk gaat over fibromyalgie.

Moderator: Martijn

[Nieuws] Oorzaak van Fibromyalgie gevonden

Berichtdoor Lavender » zo jul 14, 2013 12:41 pm

Oorzaak van Fibromyalgie gevonden

Neurowetenschappers hebben de pijnbron bij fibropatiënten gevonden. In schril contrast met vastgeroeste vooroordelen moeten we daarvoor niet gaan zoeken in de hersenen.
Miljoenen mensen, waarvan de meerderheid vrouwen, zijn al jaren wanhopig op zoek naar een doeltreffende behandeling. Tot op heden dachten veel artsen dat fibromyalgie een imaginaire, puur psychologische aandoening was, maar baanbrekend onderzoek wijst uit dat de ziekte veroorzaakt wordt door een teveel aan zenuwvezels in de bloedvaten.

Letterlijk betekent fibromyalgie 'pijn in bindweefsel en spieren'. Mensen met deze aandoening hebben last van verschillende klachten, heel vaak op hetzelfde moment: pijn, stijfheid, slaapstoornissen, hoofdpijn en darmproblemen. De ziekte behoort tot de meest voorkomende pijnsyndromen. Met dank aan de nieuwe bevindingen kan nu gewerkt worden aan alternatieven op vlak van behandeling. Het ultieme doel is een permanente oplossing te vinden voor de aandoening.

Onderzoek
Amerikaanse neurowetenschappers onderzochten de huid op de handen van mensen die door gebrek aan sensorische zenuwvezels amper reageren op pijnprikkels. Vervolgens deden ze hetzelfde met handen van fibropatiënten. Zo zagen ze een overdreven hoeveelheid van één specifiek type zenuwvezels, genaamd arteriool-venulen (AV).
Tot voor dit onderzoek dachten wetenschappers dat deze vezels alleen verantwoordelijk waren voor het regelen van de doorstroom in de bloedvaten. Nu weten ze echter dat er een rechtstreekse link is tussen deze zenuweindes en de wijdverspreide pijn die patiënten met fibromyalgie voelen. De studie geeft dan ook een verklaring waarom veel mensen met fibro extreem overgevoelige handen en andere delicatie zones (zogenaamde tenderpoints of drukpunten) op het lichaam hebben. Ook verklaart het waarom koud weer de symptomen alleen maar erger maakt.

Baanbrekend
"Deze verstoorde bloedstroom kan perfect de oorzaak zijn van spierpijn en andere pijnprikkels, maar ook van oververmoeidheid", verklaart neurowetenschapper Dr. Frank L. Rice.
Nieuwe behandelingen zijn broodnodig, aangezien de huidige opties zelden het leed van mensen met fibromyalgie echt verzachten. Zo krijgen ze nu allerhande pijnstillers en antidepressiva voorgeschreven of worden ze afgewimpeld met het 'advies': "Slaap en beweeg gewoon een beetje meer".
Bron:http://site.zorgportaal.nl/index.php/zorgkrant/nieuwsl-lijst/103-nieuws/nieuws/5171-oorzaak-van-fibromyalgie-gevonden
If you don’t like something, change it. If you can’t change it, change your attitude.
- Maya Angelou
Lavender
Lid

Reumavorm: R.A. & Fibro

Re: [Nieuws] Oorzaak van Fibromyalgie gevonden

Berichtdoor puntje » ma jul 15, 2013 10:27 am

Fijn. Ik zelf heb geen fibro, maar nu kunnen ze kijken of ze een medicijn of iets kunnen ontwikkelen.
puntje
Lid

Reumavorm: Reuma Artritis

Berichtdoor Lavender » ma jul 15, 2013 10:57 am

Ja, dat! Maar belangrijk vind ik óók dat het niet meer afgewimpeld kan worden door artsen met dat het "tussen de oren zit".
If you don’t like something, change it. If you can’t change it, change your attitude.
- Maya Angelou
Lavender
Lid

Berichtdoor zeeuws meisje » ma jul 15, 2013 8:03 pm

Totdat je natuurlijk WEL de klachten hebt, maar NIet de afwijking.... klachten zoals bij fybro kunnen ook echt daadwerkelijk " tussen de oren" vandaan komen, hoe raar en naar ook....
zeeuws meisje
Lid

Reumavorm: RA/SLE

Berichtdoor Lavender » ma jul 15, 2013 8:31 pm

Tja, in mijn ogen heb je dan dus geen fibromyalgie maar een psycho-somatische aandoening...
Daarom is dus mooi nieuws, omdat dat onderscheid dus nu wél gemaakt kan worden.
- Maya Angelou
Lavender
Lid

Berichtdoor zeeuws meisje » ma jul 15, 2013 9:17 pm

Lavender, ben het helemaal met je eens.
zeeuws meisje
Lid

Reumavorm: RA/SLE

Berichtdoor Blaine » ma jul 15, 2013 10:04 pm

Ik ook lavender en zeeuws meisje, tegenwoordig hoor je iedereen roepen ja maar ik heb fibro zei mijn huisarts zelf want heb klachten en nergens kwam wat uit dus is het fibro. Wordt er zo moe van :wink: .
Dus goede zaak dat ze nu weten hoe de diagnose te stellen en dan hopelijk nog een oplossing. Al hoop ik erg egoitisch stiekem natuurlijk harder op een oplossing voor RA.
Afbeelding
Blaine
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor AnnemiekV » ma jul 15, 2013 10:12 pm

Mijn fibro was een B12 tekort, en fibro is nu helemaal van de baan. Dus inderdaad fijn dat het aantoonbaar zou kunnen zijn, want krijg je de diagnose fibro, wordt letterlijk alles daarop gegooid!!! Al heb je pijn aan je dikke teen bij wijze van spreken. En daar werd ik nou doodmoe van, dat je je moet verantwoorden dat dat watje voelt, NIET tussen de oren zit.....je zou van minder een psychische aandoening krijgen. :roll:
AnnemiekV
Lid

Reumavorm: Bechterew

Berichtdoor Blaine » di jul 16, 2013 8:29 am

Maar zo zie je maar hoe vaak er niet goed wordt gekeken voor de diagnose fibro wordt gegeven en het eind resultaat is bij de patient veel frustratie maar ook dat de diagnose fibro bij de mensen die het echt hebben niet meer serieus worden genomen want die had het ook en zo ineens was het weg :wink: . Dus goed dat er een oorzaak is gevonden, en het nu goed aantoonbaar wordt.
Afbeelding
Blaine
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor AnnemiekV » di jul 16, 2013 10:33 am

Dat is inderdaad absoluut de pech, dat het niet serieus genomen wordt. Mijn vorige huisarts vondt dat hele fibrogedoe maar een modeverschijnsel. En zo zijn er wel meer artsen. De mensen die het dan echt hebben, worden niet meer serieus genomen, of krijgen de meest gekke adviezen.
AnnemiekV
Lid

Reumavorm: Bechterew

Berichtdoor Hermione » di jul 16, 2013 1:06 pm

Ik vind het nieuws wat Lavender hier post echt een topper, precies om de genoemde redenen. Maar, ik ben wel heel sceptisch: volgens mij gaat het nog wel een hele lange tijd duren voordat er bij artsen ook een omslag in handelen zal plaatsvinden in hoe er tegenaan gekeken wordt....
Hermione
Hermione
Lid

Reumavorm: sarcoïdose dvn

Berichtdoor TBB » vr dec 13, 2013 3:07 pm

Nu hoop ik op korte termijn verder onderzoek en goede medicijnen zodat mensen met fibromyalgie, zoals ik zelf, eindelijk "normaal" kunnen leven want met 36 jaar je 86 jaar voelen is echt lastig.
TBB
Nieuw lid

Reumavorm: fibromyalgie

Berichtdoor roell » zo dec 15, 2013 5:54 pm

Laten we hopen dat ze een aantal testcases zoeken, ik hou me aanbevolen!
Lightup your life, onbeperkt fysio http://www.overstapweken.nu
roell
Lid

Reumavorm: artitis en crohn

Berichtdoor Marijke57 » di dec 24, 2013 8:11 pm

Hallo,

Ook even reageren.. ik ben benieuwd.....of er ook iets mee gaat gebeuren!!!!!

Voor mijzelf.. mijn fibro.is een b12 tekort.
Sinds ik spuit ben ik al mijn fibroklachten kwijt!!!!!
Al 40 jaar bezig..

Gr,
Marijke
Marijke57
Lid

Reumavorm: fibromyalgie

Berichtdoor Rosetta » do jan 09, 2014 7:33 pm

Ik heb zoals de arts zei Fibrositus, alle 140 slijmbeursen en spieren
zijn zogezegd ontstoken, maar als het vriest of warm weer is heb ik nergens
last van. Het is juist koud/nat weer waardoor het opvlamt, ik pak nu meer
vitamine 12 en antioxidanten, maar slik ook vitamine D 4 x 400 ug
van Lamberts, en 1000mg vitamine B12 en ook 1000C per dag.
Maar er komt nu regen weer aan, en dan nog voel ik het erg.
Ik zeg altijd het voelt als kiespijn door je hele lijf( dus zenuwen die bloot liggen)
En daar kan ik mij wel in vinden..maar wat gaan ze er aan doen nu?? :roll:
Rosetta
Lid

Reumavorm: fibromalgy

Volgende

Keer terug naar Fibromyalgie