Invloed anticonceptie op klachten fibromyalgie?

Het forum waarin het voornamelijk gaat over fibromyalgie.

Moderator: Martijn

Invloed anticonceptie op klachten fibromyalgie?

Berichtdoor DaisySheer » zo aug 03, 2014 4:41 pm

Hallo,

Ik ben nieuw hier. Op 4 juli heb ik de diagnose fibromyalgie gekregen. Terugrekenend heb ik al jarenlang klachten die daar bij passen, maar pas in december vorig jaar begon het balletje te rollen. Nadat ik met mijn vriend ging samenwonen en een andere huisarts kreeg; eentje die mijn klachten, die steeds erger werden, wel serieus neemt.
In eerste instantie werd ik naar een neuroloog gestuurd omdat ik carpaal tunnel syndroom had. Een emg-onderzoek liet zien dat het dragen van een brace geholpen had, maar mijn klachten namen alleen maar toe. Vervolgens werd een vitamine D tekort geconstateerd en door medicatie verholpen. Nog steeds geen verbetering qua klachten, dus doorverwezen naar de reumatoloog.
Nadat ik de diagnose kreeg heb ik veel gelezen over fibromyalgie en kwam tegen dat klachten minder kunnen worden tijdens zwangerschap en juist meer tijdens de overgang vanwege een veranderende hormoonhuishouding. De grootste verandering is dat bij zwangerschap de oestrogeenproductie toeneemt, terwijl deze in de overgang juist daalt.
Toen ik dat las vroeg ik me af of mijn anticonceptie bij heeft gedragen aan een toename van mijn klachten. Ik ben namelijk in september vorig jaar geswitcht van een mirenaspiraal (waar geen oestrogeen in zit, en die sowieso geen hormonen meer af gaf omdat ie er te lang in zat), naar de nuvaring (waar wel oestrogeen in zit).
Op internet kan ik niks vinden over een eventuele samenhang, maar zowel de reumatoloog als de huisarts vond het geen rare gedachte. Al is er natuurlijk geen wetenschappelijke onderbouwing voor. Toch ben ik benieuwd hoe andere vrouwen met fibromyalgie hier over denken.

Groet,
Daisy
DaisySheer
Lid

Reumavorm: Fibromyalgie

Re: Invloed anticonceptie op klachten fibromyalgie?

Berichtdoor Wrenchman » zo aug 03, 2014 7:40 pm

Hallo Daisy, Welkom.

Van mij even geen antwoord op je vragen (lees: man) maar ik ben wel benieuwd wat je klachten zijn.
Zelf heb ik CTS ook al om m'n oren gehad en een nachtbrace aangemeten gekregen. Ook behandeld voor Vitamine D tekort. Zonder resultaat overigens.

Ook ben ik benieuwd of je medicijnen gebruikt en of die werken voor jou.
The truth is out there...
Wrenchman
Lid

Reumavorm: SOLK

Berichtdoor Goli » zo aug 03, 2014 10:09 pm

Ik moet eerlijk bekennen dat ik hier eigenlijk nooit over na heb gedacht.
Ik weet ook niet of het echt zo is dat vrouwen tijdens de zwangerschap minder last
hebben van hun klachten.
Ik heb zelf (nog) geen kinderen.

Ik weet wel dat er nog maar weinig bekend is over fibromyalgie, dus het is niet gek
dat de artsen je hier ook niets over konden vertellen.
Of er onderzoek naar is gedaan zou ik eigenlijk ook niet weten.

Kortom, je schiet weinig op met mijn antwoord :lol:
Goli
Lid

Reumavorm: fibromyalgie, hernia

Berichtdoor johanna maria » ma aug 04, 2014 10:07 am

Volgens mij hebben hormonen en reuma wel met elkaar te maken
sowieso hebben meer vrouwen vaker reuma en dat zou door de hormonen komen
ook heb je bij lupus juist rond puberteit de eerste opvlakkering..dus er is wel een relatie
zelf voor de menstruatie meer last gehad, en, heb het idee, nu in de menopauze ook vaker last
weet niet hoe dat bij andere vrouwen is?
groetjes
johanna maria
Lid

Reumavorm: artrose

Berichtdoor johanna maria » ma aug 04, 2014 10:11 am

@wrenchman,
ik had ook jaren een vitd tekort, was maar 19!
ondanks vitd capsules, t oen overgestapt op vitd3 druppels, dit slaat wel aan
het kan zijn dat je de gewone vitd niet opneemt in je lichaam, en de d3 druppels wel
mijn vitd gehalte is nu prima, gebruik een hele hoge dosering, maar kan niet zeggen dat het geholpen heeft voor mijn lich.klachten nu, wellicht wel in de toekomst(botten)
groetjes
johanna maria
Lid

Reumavorm: artrose

Berichtdoor DaisySheer » ma aug 04, 2014 6:07 pm

Bedankt voor jullie reacties!!

@wrenchman

Je bent benieuwd naar mijn klachten, ik zal proberen een beeld te schetsen van hoe alles bij mij verlopen is. Wie weet herken je er iets in waar je wat aan hebt.
Ik heb al zolang ik me herinner, vooral 's winters, 's nachts last van spierkrampen in mijn voeten en benen. Zo hevig dat ik nauwelijks kan bewegen tot het wegtrekt en vaak heb ik de dagen daarna spierpijn.
Ook heb ik al jaren last van mijn knieën. In eerste instantie alleen bij gebogen knieën, zoals tijdens autorijden of bioscoopbezoek, maar later ook bij gestrekte benen. Mijn oude huisarts schreef me daarom diclofenac voor en zei dat als dat niet hielp ik een kijkoperatie bij mijn meniscus zou moeten ondergaan.
Dit vond ik zo vreemd (ook mijn nieuwe huisarts reageerde heel verbaasd toen ik dit vertelde) dat ik niet ben teruggegaan toen de diclofenac niet werkte. Ik voelde me sowieso bij die oude huisarts altijd afgewimpeld met een non-diagnose. Zo zei hij toen ik in 2008 aanklopte met extreme vermoeidheidsklachten dat ik als student een te onregelmatig leven had. En toen ik aanklopte met nek- en schouderklachten zei hij dat ik een ander kussen moest kopen en niet te lang auto moest rijden.
Overigens heb ik in 2009 ook nog kort bij een fysiotherapeut gelopen met lage rugklachten met tintelingen in mijn kuit. Daarnaast heb ik van kinds af aan regelmatig oorontsteking, iets wat volgens mijn huidige huisarts samenhangt met mijn fibromyalgie. En ik had/heb vaak hoofdpijn, branderige ogen en steken op mijn borst (door verkramping in de borstspier weet ik nu).
In het verleden had ik dus al regelmatig klachten die achteraf gezien bij fibromyalgie kunnen horen, maar doordat de klachten er altijd in een soort golfbeweging waren (dan weer wel last, dan weer even niet) en ik weinig vertrouwen in mijn huisarts had en daardoor niet vaak ging - ik dacht altijd ik kijk het even aan en vervolgens zakte het weer - is het balletje niet eerder gaan rollen.
In november ben ik verhuisd en kreeg een nieuwe, goede, huisarts. In december kwam ik er voor het eerst met tintelingen in mijn rechterduim en wijs- en middelvinger. Ook had ik gewrichtspijn in mijn pols die doortrok naar mijn elleboog, schouder en soms zelfs mijn nek. Mijn linkerpols begon ook steeds meer pijn te doen; ik dacht toen nog vanwege overbelasting omdat ik mijn rechterarm zo min mogelijk gebruikte.
Na het dragen van een brace verdwenen de tintelingen langzaamaan, maar de pijn in mijn gewrichten bleef en breidde zich zelfs uit naar heupen, enkels en tenen. En ook mijn knieën deden/doen nog altijd pijn. Ook kon ik ondanks een normale nachtrust van gemiddeld 7 à 8 uur soms overdag nog vijf uur slapen en dan nog voelde ik me niet uitgerust. Ik was freelance journalist en werkte vaak thuis en steeds vaker te knikkebollen achter mijn pc, kon echt m'n ogen niet meer openhouden. Na het doen van een simpel afwasje moest/moet ik minimaal een uur bijkomen.
Mijn huisarts liet mijn bloed onderzoeken en daar kwam alleen een vitamine D tekort uit. Alle andere waarden waren perfect. Dus kreeg ik eerst een hoge opbouwdosis en vervolgens een onderhoudsdosis, maar er was totaal geen verbetering van mijn klachten. Toen de onderhoudsdosis op was is mijn bloed opnieuw onderzocht en nu was mijn vitamine D waarde gestegen van 21 naar 84. Omdat mijn klachten (gewrichtspijn en vermoeidheid) nog steeds toenamen en aanhielden (in tegenstelling tot vroeger de 'golfbeweging'), kreeg ik een verwijzing naar de reumatoloog. Die stelde bij de allereerste afspraak direct de diagnose fibromyalgie.
Nu sta ik op aanraden van de reumatoloog op een wachtlijst voor pijnrevalidatie bij de Rijnland revalidatiekliniek. Daar zou een team van fysiotherapeut, psycholoog, ergotherapeut, haptonoom en maatschappelijk werk mij in een periode van vier maanden via een intensief programma moeten kunnen helpen beter met fibromyalgie om te leren gaan, zowel fysiek als mentaal.
Medicijnen gebruik ik niet, behalve af en toe paracetamol. Ik vind de beschikbare medicijnen (antidepressiva, nsaid's (ontstekingsremmers) en/of morfine-achtige medicijnen als tramadol) vrij heftig met vaak ook vervelende bijwerkingen. En ik wil daar niet voor de rest van m'n leven (ben nu 30) aan vast zitten. Deze diagnose is nog erg vers en ik wil eerst kijken hoe ver en hoe lang ik het zonder red. Wat ik wel af en toe doe, als ik weet dat ik een intensieve activiteit (zoals bijvoorbeeld een bbq met familie) voor de boeg heb, is een paar halen van een blow nemen. Dat werkt tot nu toe bij mij om de pijn tijdelijk te dempen. Ik voel het effect eigenlijk vooral als het uitgewerkt is omdat de pijn dan helaas wel in volle hevigheid terugkomt. Ik ontkom er niet aan om veel te rusten en (veel) pijn te hebben, maar op die manier kan ik de momenten waarop nog enigszins verschuiven.
Een heel epistel, maar hopelijk heb je er iets aan!

@ Goli en Johanna Maria

Ik heb mijn vermoeden dat er een samenhang is tussen mijn switch naar de nuvaring en de toename van mijn klachten gemeld bij Lareb. Dat is het centrum waar je bijwerkingen van medicijnen kunt melden, zelfs als je niet zeker weet of de bijwerking waar je last van hebt wel door dat medicijn veroorzaakt wordt. Ik kreeg een uitgebreide reactie waarin onder andere stond:

"De bijsluiter van de Nuvaring of andere hormonale anticonceptie noemt verergering van fibromyalgie niet als mogelijke bijwerking. Ook in andere medische naslagwerken heb ik geen informatie kunnen vinden over de door u beschreven klachten. Er is één onderzoek gepubliceerd dat beschrijft dat tijdens zwangerschap verergering van fibromyalgie werd gezien. Ditzelfde onderzoek noemt ook dat hormonale veranderingen door abortus, hormonale anticonceptie en borstvoeding geen invloed hadden op verergering van de symptomen. Lareb heeft nog niet eerder een melding ontvangen van verergering van fibromyalgie bij gebruik van hormonale anticonceptie."

Groetjes!
'If you're scared to die you better not be scared to live'
Mark Oliver Everett
DaisySheer
Lid

Berichtdoor Goli » ma aug 04, 2014 6:26 pm

Mijn situatie is zeer vergelijkbaar en ik ben rond dezelfde leeftijd.
Ik herken dan ook alles.
Ik had ook ernstig vitamine D tekort, maar ik merk geen enkel verschil nu het al een tijd weer op pijl is.

Daarnaast heb ik vele allergieen en intoleranties, zware migraine, astma en hernia`s gehad.
De vermoeidheid en pijn vind ik zelf het vervelendst.
En het is erg moeilijk om dingen te plannen, omdat je niet weet hoe je je op dat moment zult voelen.
Goli
Lid

Berichtdoor DaisySheer » ma aug 04, 2014 7:03 pm

Hoi Goli,

Fijn is die herkenning hè? Ondanks dat niemand van de 'lotgenoten' een oplossing heeft, heb ik veel aan het forum gehad. Het lezen van verhalen die zo lijken op dat van jezelf gaf mij een zekerder gevoel. Ik twijfelde niet meer zoveel aan mezelf en de klachten die ik had omdat ik wist dat ik niet de enige ben.
Ook ik vind de pijn en vermoeidheid het meest vervelend. En ik lijk nu een beetje in een vicieuze cirkel te zitten omdat ik als ik ondanks vermoeidheid probeer toch iets te doen meer pijn krijg en als ik meer pijn heb vreet dat zoveel energie dat de vermoeidheid toeneemt. Ik hoop dat de het pijnrevalidatieprogramma me straks kan helpen dat te doorbreken.
Plannen is inderdaad heel moeilijk, maar ook spontane acties vind ik soms best lastig. Binnen de vriendenkring van mijn vriend is iedereen heel erg van het elkaar spontaan opbellen met de vraag ga je nu mee poolen, of iets dergelijks. En dan vaak precies op momenten dat mijn klachten op hun piek zijn.
Mijn vriend heeft er minder moeite mee dat ik dan nee zeg dan ikzelf. Ik baal er dan zo van dat ik zoiets (alweer) moet missen, maar weet ook dat ik negen van de tien keer spijt krijg als ik het toch doe. Het is behoorlijk zoeken naar een balans daarin, maar ik hoop maar dat dat in de loop der tijd iets makkelijker wordt.

Groetjes!
Mark Oliver Everett
DaisySheer
Lid

Berichtdoor Goli » ma aug 04, 2014 7:47 pm

Hoi DaisySheer,

Het is zeker fijn om bij anderen herkenning te vinden.
Zo kun je dingen ook beter plaatsen en ga je het beter begrijpen.
En ik leer er ook veel van.
Soms is het erg eenzaam als je veel pijn hebt en last van je vermoeidheid.
Vorige week voelde ik mij echt even opgesloten in mijn lichaam en wist niet wat ik met mijzelf aan moest.

Omdat ik gedeeltelijk in de ziektewet zit en dat eigenlijk zelfs nog teveel uren zijn kan ik nog steeds niets
leuks plannen. Hoogstens naar de bioscoop. Een dagje weg in het weekend gaat niet, omdat ik de werkweek daarna
dan kapot ben.
Daarom probeer ik maar dingen te bedenken die ik thuis kan doen, zoals wat creatieve dingen.
Mijn man is ook wel graag thuis, omdat hij het doordeweeks zo druk heeft.
Wat dat betreft maakt dat dus niet zoveel uit.

Ik begin trouwens binnenkort ook aan een revalidatietraject.
Ik heb er even op moeten wachten, maar als ik er straks mee begonnen ben dan ben ik blij dat er eindelijk weer
iets gebeurt. Ik heb nu echt het gevoel dat ik stil sta of zelfs achteruit ga.

Groetjes
Goli
Lid

Berichtdoor Wrenchman » ma aug 04, 2014 8:15 pm

DaisySheer schreef:@wrenchman

Je bent benieuwd naar mijn klachten, ik zal proberen een beeld te schetsen van hoe alles bij mij verlopen is. Wie weet herken je er iets in waar je wat aan hebt.
...
Een heel epistel, maar hopelijk heb je er iets aan!

Dat epistel valt wel mee. Wacht maar tot je mijn topic gelezen hebt... ;)
Ik herken er wel het een en ander in. Voor mezelf kan ik wel zeggen dat er ook een hoop is wat niet voor mij van toepassing is. Ik denk ook niet dat ik FM zou hebben.
(ook @johanna maria) Bij mij is een tekort aan Vit. D door de reumatoloog ontdekt. Dat was ook mijn laatste bezoek daar. Waardes zijn niet genoemd, maar sindsdien zit ik aan de kauwtabletten. Ook is er niet opnieuw geprikt. Ik zal bij de volgende aftapsessie vragen of ze 'm meepakken.

Verder had ik me nog niet veel ingelezen in FM op het forum. Het lijkt me verschrikkelijk dat jullie zo weinig leuks kunnen ondernemen. Ook is het niet leuk om te lezen dat er niet veel aan te doen is. Als je 30 bent hoor je in de kracht van je leven te staan en niet op bed te liggen.
Maar ook ik vind het vraagstuk m.b.t. hormonen interessante materie. Waarom lees je bijvoorbeeld zo veel dat (gewrichts)klachten rond het 30e levensjaar beginnen? Of bij vrouwen aan menstruatie, zwangerschap en overgang te linken is? Wat mij betreft mag hier veel meer onderzoek naar plaatsvinden! Misschien wordt er dan toch wat gevonden waardoor FM te behandelen is.

Ik hoop voor jou dat de pijnrevalidatie je brengt wat je ervan verwacht. Heel veel sterkte de komende tijd!
Wrenchman
Lid

Berichtdoor Goli » di aug 05, 2014 12:04 pm

Hoi DaisySheer,

Ik heb eigenlijk nog een persoonlijke vraag voor je.
Je hoeft er natuurlijk geen antwoord op te geven als je dat niet prettig vindt.
Ik heb zelf (nog) geen kinderen en vroeg mij af of jij ze wel hebt.
Zo niet, hoe zie jij de toekomst voor je?

Ik vind het persoonlijk heel erg moeilijk.
Er zijn dagen dat ik niet veel kan en dus maar net voor mijzelf kan zorgen.
Vergeleken met andere/gezonde mensen kan ik eigenlijk iedere dag weinig.
Mijn man heeft het erg druk met werken, helpt thuis wel veel wanneer hij thuis is, maar
dat is alleen ' s avonds.
Goli
Lid

Berichtdoor DaisySheer » wo aug 06, 2014 2:25 am

Hoi Wrenchman,

Ik heb je verhaal waarin je jouw klachten uiteen zet gelezen en snap dat je wel wat herkent in mijn klachten, maar inderdaad niet in zoverre dat je bij jouw klachten denkt aan fibromyalgie. Toen ik mijn diagnose kreeg baalde ik aan de ene kant onwijs omdat het toen zo definitief was, dat er niks aan te doen is. Maar aan de andere kant gaf het wel rust om eindelijk een etiketje op mijn klachten geplakt te hebben. Hopelijk komt er voor jou ook snel duidelijkheid, en dan liefst een 'labeltje' waar wel iets aan te doen is. Zit je nog in de molen?
Wat die vitamine D betreft: mijn huisarts dacht in eerste instantie dat het tekort mijn gewrichtsklachten en vermoeidheid veroorzaakte. Ook op internet las ik daar veel over en herkende vrijwel alle klachten die ze in diverse forums aan zo'n tekort toeschrijven. Maar mijn reumatoloog in het LUMC (een hele goede, die vorig jaar zelfs een prijs van het reumafonds won vanwege het beste reumaonderzoek in de afgelopen twee jaar) zei dat als de klachten zo heftig zijn er vrijwel altijd een andere oorzaak is dan een vitamine D tekort. Hopelijk tref je snel een arts die weet waar ie naar die andere oorzaak moet zoeken!

Groetjes!
Mark Oliver Everett
DaisySheer
Lid

Berichtdoor DaisySheer » wo aug 06, 2014 2:25 am

Hoi Goli,

Wat je schrijft over eenzaamheid is ook weer heel herkenbaar en ook ik voel me soms mentaal een gevangene van mijn eigen gammele lichaam. Het is net of ik mezelf opnieuw moet leren kennen, terwijl ik zo blij was dat ik na de pubertijd mijn draai eindelijk had gevonden.
Je hebt wel 'geluk' dat je man het ook wel fijn vindt om thuis te zijn, al blijft het frustrerend dat je lichaam je geen keuze laat tussen thuis zijn en er op uit trekken. Maar het scheelt wel dat je weet dat je man er ook niet zo'n behoefte aan heeft om veel op pad te gaan omdat je je dan minder schuldig voelt naar je man toe, lijkt me.
Ik voelde me in het begin wel schuldig naar mijn vriend toe omdat ik het gevoel had dat mijn beperkingen hem ook beperkten. En dat terwijl mijn vriend zich thuis als ik brak op de bank of in bed lig ook prima vermaakt door te gamen op de pc of door samen met mij een filmpje te kijken, al val ik negen van de tien keer voor het einde in slaap, haha. Inmiddels is mijn schuldgevoel wel een heel stuk minder, maar het is nog steeds wennen en zoeken.
Dat zoeken is het voor mij trouwens ook nog wat werk en/of ziektewet betreft. Ik zit pas net in de molen en weet nog niet of mijn aanvraag goedgekeurd wordt. Ik heb journalistiek gestudeerd en van 2008 tot aan deze zomer als freelancer gewerkt. Het onregelmatige en onzekere van dat freelancersbestaan braken me op en daarom had ik al voor ik de diagnose kreeg besloten te stoppen met de journalistiek. Mijn plan was om parttime uitzendwerk te doen en daarnaast in september aan de lerarenopleiding Nederlands te beginnen in deeltijd. Of dat me gaat lukken betwijfel ik nu omdat ik ook pas het revalidatietraject in kan als ik waarschijnlijk zelfs al stage zou moeten gaan lopen, want dat moet al in het eerste jaar.
Maar goed, ik had ondertussen tijdelijk werk bij een call center via een uitzendbureau, waar ik een contract tot 22 augustus heb getekend. Het call center verwachtte veel meer telefoontjes dan er daadwerkelijk kwamen, waardoor we iedere dag overbezetting hadden op de werkvloer. Daarom was er al vanaf 25 juli geen werk meer voor mij. Op 23 juli heb ik me ziek gemeld en toen ik gebeld werd door het bedrijf dat ziekmeldingen afhandelt voor dat uitzendbureau werd gezegd dat ik tot 22 augustus ziekte-uren uitbetaald zou krijgen en pas daarna overgedragen zou worden aan het UWV. Maar nu hebben ze aan het UWV doorgegeven dat mijn contract al op 25 juli afloopt en in de digitale werkomgeving hebben ze de datum ook veranderd, terwijl het UWV zegt dat ik tot 22 augustus onder dat uitzendbureau val. Oftewel ik val tussen wal en schip nu :-/
Fijn trouwens voor je dat je binnenkort mag starten met een revalidatietraject. Hopelijk kun je er wat dingen uit halen die je toch een beetje vooruit helpen. Misschien krijg je al een klein beetje extra energie door het gevoel dat er eindelijk iets gebeurt. Een gevoel van machteloosheid vreet ook energie. Als ik het gevoel heb dat ik stil sta omdat er niks gebeurt (weer zo'n punt van herkenning) dan probeer ik maar weer info te zoeken op internet zodat ik enigszins het gevoel heb dat ik een beetje grip op het hele gebeuren heb.
Op je persoonlijke vraag wat kinderen betreft wil ik best antwoord geven. Ik denk alleen niet dat je er iets aan hebt want ik weet het ook even niet zo goed. Ik heb ook nog geen kinderen. Vroeger riep ik altijd dat ik ze ook absoluut niet wilde, maar ook in dat opzicht doen hormonen rare dingen ;-) want inmiddels heb ik wel een kinderwens. Ons idee was wel om te wachten tot ik dan een parttime baan in het onderwijs zou hebben. Dan zouden we meer regelmaat en stabiliteit hebben dan als ik nog freelancer zou zijn. En tijdens een studie met zo'n toeter lopen leek ons niet zo handig haha.
Momenteel staat het hele idee om het onderwijs in te gaan op losse schroeven omdat ik niet weet of ik dat wel aan zou kunnen. Bij zo'n baan kun je totaal niet flexibel met je te werken uren omgaan omdat je aan roosters gebonden bent. Bij een parttime administratieve baan o.i.d zou ik als ik een slechte dag heb deze bijvoorbeeld iets makkelijker om kunnen wisselen met een dag waarop ik normaal vrij ben. Al is het wel moeilijk om (zelfs zonder rekening te houden met mijn fibromyalgie) zo'n baan te vinden in deze tijd want er zijn zoveel concurrenten die dan net wel de juiste papieren of ervaring hebben waar ik het steeds tegen afleg.
Ik heb trouwens wel aan de reumatoloog gevraagd hoe groot de kans is dat mijn kind ook fibromyalgie zou krijgen. Volgens haar is er een licht verhoogd risico, maar niet dusdanig hoog dat het afgeraden wordt. Wel adviseerde ze ons om te wachten tot een moment dat we in een zo rustig mogelijk vaarwater zitten. De stress die het zorgen voor een kindje met zich meebrengt kan de klachten erger maken zei ze. Ze vertelde (als antwoord op mijn vraag wat de fibromyalgie bij mij getriggerd heeft) dat ze niet weten waardoor het 'opvlamt', maar dat zij vaak jonge moeders ziet kort nadat ze van hun eerste kind bevallen zijn. Ze kunnen dan niet alle balletjes meer in de lucht houden, waardoor fibromyalgie zich openbaart.
Omdat voor mij de diagnose nog zo vers is en het qua werk en ziektewet etc allemaal zo onduidelijk is, denk ik momenteel niet zo veel na over mijn kinderwens. Ik ben er wel van overtuigd dat we (m'n vriend en ik) uiteindelijk in een wat rustigere periode zullen komen, waarin we het dan nog eens over kinderen gaan hebben. Het vergt alleen in onze situatie (zoals helaas met heel veel dingen) wel extra planning en denkwerk mbt oplossingen voor dingen als een baby in bad doen terwijl je een slechte dag hebt.
Gelukkig hebben mijn vriend en ik wel een zeer uitgebreid vangnet van familie en vrienden. Mijn schoonouders wonen bijvoorbeeld vlakbij en zijn gepensioneerd. En ik weet zeker dat zij me maar al te graag zouden helpen waar het nodig is. Ik weet niet hoe dat voor jou is? Of jullie mensen in je omgeving hebben die in kunnen springen als je het even niet trekt.
Al zal het gevoelsmatig wel een innerlijke strijd opleveren omdat ik waarschijnlijk niet de moeder kan zijn die ik zou willen zijn. Maar die strijd ben ik nu nog aan het voeren wat werk en huishouden etc betreft. Op sommige momenten heb ik het gevoel dat ik faal als ik zelfs het lulligste afwasje niet kan doen. Ik hoop dat het in de loop der tijd makkelijker wordt om daar mee om te gaan. En als dat lukt zou me dat ook wat meer vertrouwen geven in mezelf als potentiële moeder.
Zo, weer een heel verhaal. Ik ben blij dat ik m'n ei kwijt kan en ik hoop dat jij er misschien ook nog iets aan hebt.

Groetjes!!
Mark Oliver Everett
DaisySheer
Lid

Berichtdoor Wrenchman » wo aug 06, 2014 7:08 pm

DaisySheer schreef:Hoi Wrenchman,

Hopelijk komt er voor jou ook snel duidelijkheid, en dan liefst een 'labeltje' waar wel iets aan te doen is. Zit je nog in de molen?
...
Wat die vitamine D betreft: mijn huisarts dacht in eerste instantie dat het tekort mijn gewrichtsklachten en vermoeidheid veroorzaakte.

Groetjes!

Momenteel loop ik bij mijn huisarts 'onder behandeling'. Ze heeft er voor gekozen om me niet naar een andere reumatoloog te sturen, maar eerst Celebrex te proberen. Wat mij betreft een goede instelling, omdat ik het idee heb gehad dat er telkens maar geen actie ondernomen werd. Liever dat er nu wat geprobeerd wordt, dan dat ik weer op een wachtlijst sta... Alleen jammer dat de Celebrex nog niets doet. (of niet genoeg)
Ik zou uiteindelijk wel graag een stickertje willen hebben, maar dan meer zodat je weet waar je tegen vecht en dat je jezelf er bij neer kan leggen. Of dat er uiteindelijk gericht behandeld kan worden. Ik weet niet of ik op dit forum thuishoor, maar door blijven lopen met pijn ben ik wel een beetje klaar mee. Ik had eerder ook rustiger periodes en ik hoop dat die er weer aankomen met de weersvoorspelling van de komende tijd. Het duurt nu wel erg lang...

Over Vitamine D (en ook B12 bijvoorbeeld) zijn de meningen verdeeld. Ik kauw die rommel nog wel, maar ik denk dat het misschien ook wel lekker makkelijk is. Die bloedwaarde wijkt af, dus dat zal het wel zijn. Volgens de huisarts was het het proberen waard. Voor mij 12 weken de rem een mogelijke diagnose.

Over het LUMC heb ik veel goede dingen gelezen, met name over vroegdiagnose en MRI. Het zou voor mij een eind rijden betekenen. Handiger zou het AMC zijn maar daar wisselen de verhalen over. Ik wacht het nog even af bij de huisarts maar als mijn geduld op is zou ik graag naar 1 van de 2 doorverwezen willen worden.
Wrenchman
Lid

Berichtdoor Goli » wo aug 06, 2014 8:31 pm

Hoi DaisySheer,

Wat een moeilijke situatie met je werk.
Die spanning kun je er niet bij hebben.
Ik hoop dat je qua werk gauw in een rustiger waarwater terecht komt.
Ik werk ook op kantoor en er werken ook mensen die een heel andere studie hebben gedaan.
Het is dus zeker wel mogelijk. En een groot voordeel is dat jij goed kunt schrijven.

Ik heb het wel met vriendinnen soms dat ik mij schuldig voel dat ik niet vaak met ze kan afspreken of
naar ze toe kan gaan.
Ik heb geen rijbewijs en de meesten wonen verder weg.
Met het OV reizen is al erg belastend voor mij.
Een sociaal netwerk heb ik dus ook niet heel dichtbij. Familie woont ook niet heel dichtbij.
Er zijn veel dingen waar ik over nadenk wat de toekomst betreft. Ook kinderen.
Er zijn veel mensen in mijn omgeving die nu kinderen krijgen en ik word er veel mee geconfronteerd.
Ik ontwijk het een beetje.
Ik heb geen idee hoe ik het zou moeten aanpakken wanneer ik kinderen zou hebben.
Net als jij kan ik soms amper de afwas doen en tegen een kind kan ik niet zeggen, blijf maar even zitten in je vieze luier tot
papa thuis is.
En als ze groter zijn willen ze ook leuke dingen doen. Ik ben bang dat ik dat niet kan en dat ik weinig geduld zal hebben.
Ik gebruik ook best veel medicijnen en die mag ik niet gebruiken tijdens een zwangerschap.
Moeilijk allemaal dus.

"Toevallig" heeft mijn moeder ook fibromyalgie.
Ze kreeg het alleen niet op zo`n jonge leeftijd als ik.

Ik heb dat inderdaad ook dat wanneer ik mij machteloos voel en gevangen in mijn eigen lichaam dat
ik informatie ga zoeken op internet.
Dat geeft je het gevoel dat in ieder geval niet helemaal stil staat en naar mogelijke " kleine" oplossingen zoekt.
Al is het maar een klein lichtpuntje.
Ik ben niet depressief, maar er zijn soms wel dagen dat ik het moeilijk heb.
Het is gewoon niet zo`n leuk vooruitzicht om op zo`n jonge leeftijd te weten dat je zeer waarschijnlijk voor altijd
deze pijn en vermoeidheid zult moeten doorstaan.

Voor jou ook moeilijk om een keuze te maken qua studie en dat het afhangt van je gezondheid.
Dat is voor mij ook herkenbaar.
Ik leg mij er nu maar bij neer, maar heel af en toe steekt het nog wel.

Groetjes
Goli
Lid

Volgende

Keer terug naar Fibromyalgie