Invloed anticonceptie op klachten fibromyalgie?

Het forum waarin het voornamelijk gaat over fibromyalgie.

Moderator: Martijn

Re: Invloed anticonceptie op klachten fibromyalgie?

Berichtdoor Wrenchman » za aug 09, 2014 11:46 pm

DaisySheer schreef:Ik weet mijn vitamine B12 waarde (nog) niet. Er is wel bloed geprikt, maar mijn huisarts is op vakantie, dus ik heb de uitslag nog niet.
Ik denk overigens niet dat ik een tekort heb en dat ik me toch bij fibromyalgie neer zal moeten leggen. Ineens toch een diagnose waarbij klachten te verlichten of misschien zelfs te verhelpen zijn met injecties klinkt te mooi om waar te zijn. Zoveel 'geluk' zal ik niet hebben.
(en nog een paar kritische doch welwillende reacties)

Afgezet tegen:

Henk schreef:Ik heb genoeg van de types die overal opduiken, eigenlijk nergens verstand van hebben, maar wel doen alsof zij de wijsheid in pacht hebben. Reumavorm: Geen; voorstellen: nooit van gehoord, maar wel onmiddellijk hun vaste riedeltje afdraaien.
Voor het merendeel zich vervelende huisvrouwen, zonder noemenswaardige opleiding, die 'iets' gelezen hebben in één van hun damesbladen... En zo wordt er meer en meer onzin als waarheid verspreid.

Ik schaam me haast dat ik durf te typen over D en B12. Maar even serieus. Doe jij niet hetzelfde als 'die huisvrouwen' @henk? Dat het bij jou niet werkt of geen verlichting brengt hoeft toch niet te betekenen dat het voor @Daisy niet werkt? Het is voor haar óf chronisch ziek óf B12 proberen en kijken wat het doet. Ze verwacht er zelf niets van...
Denk maar over me wat je wilt. Doe ik het lekker terug.
The truth is out there...
Wrenchman
Lid

Reumavorm: SOLK

Berichtdoor Henk » zo aug 10, 2014 5:21 am

Wrenchman schreef:
Henk schreef:Ik heb genoeg van de types die overal opduiken, eigenlijk nergens verstand van hebben, maar wel doen alsof zij de wijsheid in pacht hebben. Reumavorm: Geen; voorstellen: nooit van gehoord, maar wel onmiddellijk hun vaste riedeltje afdraaien.
Voor het merendeel zich vervelende huisvrouwen, zonder noemenswaardige opleiding, die 'iets' gelezen hebben in één van hun damesbladen... En zo wordt er meer en meer onzin als waarheid verspreid.

Ik schaam me haast dat ik durf te typen over D en B12. Maar even serieus. Doe jij niet hetzelfde als 'die huisvrouwen' @henk? Dat het bij jou niet werkt of geen verlichting brengt hoeft toch niet te betekenen dat het voor @Daisy niet werkt?
Dat schrijf ik ook niet en het was zeker niet de reden waarom ik dit keer inhaakte...

Het is voor haar óf chronisch ziek óf B12 proberen en kijken wat het doet.
En dat is precies de reden waarom ik moeite heb met de 'B12-maffia'! Of chronisch ziek... óf B12 proberen, want dat helpt tegen bijna alle klachten.
Ze verwacht er zelf niets van...
Dan zou ik er zeker niet aan beginnen... maar vrijheid, blijheid.

Denk maar over me wat je wilt. Doe ik het lekker terug.
Waarom zou ik over je 'moeten' denken... omdat je me hierbij aanspreekt ? Dat gaf me alleen maar de gelegenheid om (nogmaals) uit te leggen waarom ik reageer op steeds weer berichten over B12-injecties.
'Tous les hommes sont mortels' ('Alle mensen zijn sterfelijk') van Simone de Beauvoir. Gelukkig wel!
Henk
Lid

Reumavorm: reumatoide artritis

Berichtdoor Wrenchman » zo aug 10, 2014 2:18 pm

@Daisy

Bedankt voor je reactie. Het probleem wat ik in m'n hoofd heb met reizen naar het LUMC is dat ik het niet handig zou vinden om tweewekelijks op en neer te knappen voor een bezoek aan een reumaverpleegkundige. Dan wordt het echt een hoop reizen. Even ervan uitgaande dat er een diagnose komt.
Verder baseer ik me puur op de verhalen die ik hoor en lees. Ik zeg ook niet dat de reumatoloog in mijn eigen ziekenhuis geen goede is. Misschien was ik destijds niet duidelijk genoeg in mijn klachten. Het is in de loop der tijd voor mijzelf ook wat duidelijker geworden...
Ik heb alleen het gevoel dat ze niet heel actief op zoek willen en de boel op z'n beloop willen laten. Mochten mijn klachten door een vorm van reuma komen, heb ik het idee alsof ze rustig afwachten totdat het erger wordt en duidelijker voor hun. Terwijl ik bang ben voor schade met alle ellende van dien. Ik heb zelf nog niet het idee gehad met ontstekingen te maken te hebben gehad, maar het kraken van m'n gewrichten wordt wel steeds heviger.

En misschien heb ik wel heel ergens anders last van. Een B12 tekort? Ik zal het binnenkort eens laten prikken. Misschien rolt er wel wat uit en knap ik er van op! ;)
Wrenchman
Lid

Berichtdoor Goli » ma aug 11, 2014 12:34 am

@Wrenchman
In principe doen artsen ze dat ook wanneer ze niets kunnen vinden en de klachten in hun ogen te " vaag " zijn.
Ze wachten dan tot er iets gebeurt waardoor jij weer terug zult gaan naar het ziekenhuis, zoals meer
pijn of pijn op een andere plaats etc.
Goli
Lid

Reumavorm: fibromyalgie, hernia

Berichtdoor DaisySheer » wo aug 13, 2014 9:00 pm

Hoi Goli,

Is je bedrijfsarts een beetje een vriendelijk iemand die je klachten serieus neemt?
Wat vervelend dat de professionals waar je tot nu toe mee te maken hebt gehad niet de tijd hebben genomen om eens te luisteren naar je zorgen m.b.t. kinderen krijgen. Ik hoop voor je dat je daar inderdaad tijdens het revalidatietraject meer info over kunt verzamelen. Je hebt er recht op, maar ik zou het ook niet willen van iemand die er duidelijk geen aandacht aan wil besteden. Je moet zo'n geluk hebben met wie je tegenover je hebt.
Ik ben best zenuwachtig voor de afspraak met de UWV-arts, maar m'n vriend en ik hebben last minute kaartjes gekocht voor Lowlands, dus van donderdag tot en met maandag heb ik genoeg afleiding :-D Ik ben wel benieuwd hoe goed ik het volhou, maar we hebben gelukkig een rolstoel kunnen lenen, zodat ik niet zo veel op m'n benen hoef te staan en desnoods doe ik daar gewoon tussendoor nog een 'dutje' in ;-).
Het zal best pittig worden, maar ik wil iets wat ik altijd zo leuk gevonden heb (ben dol op muziekfestivals) niet zomaar afschrijven voor het toch nog eens te proberen met een hulpmiddel. En als ik ondanks de rolstoel en de vooraf genomen extra rust toch nog helemaal kapot ben dan is het door die ervaring een volgende keer hopelijk iets makkelijker om het dan toch te laten schieten. Als je het niet probeert blijft het zo knagen van 'wat als...'.

@wrenchman
Je zou natuurlijk ook als er een diagnose is en je idd naar een reumaverpleegkundige moet weer dichter bij huis aan kunnen kloppen met de diagnose op zak. Maar ik kan me goed voorstellen dat je het eerst gewoon in de buurt probeert en zo lang je daar nog vertrouwen in hebt zou ik lang reizen ook vermijden.
Op zich wel fijn dat je klachten voor jezelf wat duidelijker zijn geworden, hopelijk levert dat je vanuit de artsen ook meer duidelijkheid op. Kan me voorstellen dat je je zorgen maakt over eventuele schade die je door het onbehandeld blijven van je klachten extra oploopt. Overigens kraken bij mij vrijwel al mijn gewrichten ook. Vaak is het 'knakken' bij mij ook pijnlijk, maar zowel de huisarts als de reumatoloog zegt dat dat kraken niet schadelijk is. Hopelijk geldt dat voor jou ook.

@ iedereen die zich heeft gemengd in de b12-discussie die inmiddels het oorspronkelijke onderwerp overschaduwt.

Ik heb morgen een afspraak bij mijn huisarts en zal dan de uitslag van het bloedonderzoek krijgen. Afhankelijk van welke conclusies zij aan die uitslag verbindt zal ik deze online discussie met alle voors en tegens wat betreft injecties en de verschillende interpretaties van de waarden nog aanhalen.
Het is fijn dat voor sommigen de diagnose fibromyalgie weg is gevallen na constatering van een B12-tekort, maar als mijn huisarts morgen zegt dat dat voor mij niet geldt vertrouw ik volledig op het oordeel van mijn arts en zal ik me toch neer moeten leggen bij fibromyalgie. Het is ook niet gezond om vast te blijven klampen aan mogelijke andere oorzaken en in een ontkenningsfase te blijven hangen.

Groetjes!!
'If you're scared to die you better not be scared to live'
Mark Oliver Everett
DaisySheer
Lid

Reumavorm: Fibromyalgie

Berichtdoor Wrenchman » wo aug 13, 2014 10:24 pm

Wijze woorden over die B12 @Daisy! Succes morgen bij de huisarts.

@Goli; Wrenchman is niet van plan kantoorman te worden. Niet dat ik dat 'te min' vind overigens. Het zou in de garage zijn als een tikje in een motor die niet serieus genomen wordt. En 3 weken erna een gebroken distributieriem. Kijk, da's wel lekker duidelijk! ;)
Ik blijf gewoon gaan. Of zo nou willen of niet. Net zo lang totdat ze er schijtziek van worden! ;)
Wrenchman
Lid

Berichtdoor Goli » di aug 19, 2014 9:49 pm

Hoi DaisySheer,

Mijn bedrijfsarts is zeker begripvol en vriendelijk gelukkig.

Ik kan mij voorstellen dat je zenuwachtig bent voor de afspraak met het UWV, maar vaak vallen dingen waar je je van te voren druk om maakt
uiteindelijk wel mee.

Hoe was Lowlands?
Heb je een beetje genoten?
Denk je dat je het nog een keer aan kunt?
Lijkt mij een gaaf festival.

Wat kwam er uit het bloedonderzoek voor B12?

Groetjes Goli
Goli
Lid

Berichtdoor DaisySheer » vr aug 22, 2014 9:31 pm

Hoi Goli,

Btje late reactie van mij, maar ik ben nog steeds aan het bijkomen van Lowlands. Het was heel gaaf, maar ook heel vermoeiend. Zonder de rolstoel die we hadden geleend had ik het niet volgehouden. Maar als er goede bands in de line up staan en ik voel me goed genoeg dan ga ik misschien nog wel een keer. Ik hoop alleen wel dat we dan beter weer hebben, het was dit jaar de natste Lowlands ooit.
Mijn afspraak bij het UWV is trouwens niet doorgegaan omdat de arts ziek was, nu moet ik pas 4 september, dus nog wat langer zenuwachtig zijn. Door al dat vage gedoe van het uitzendbureau met de einddatum van mijn contract heb ik nu al een maatregel opgelegd gekregen. Ze korten mijn uitkering een maand lang met vijf procent. Ik heb gebeld om de situatie nog een keer uit te leggen en word nu maandag teruggebeld. Een hoop gedoe waar ik hopelijk snel van af ben.
Mijn B12 was trouwens 302 en absoluut niet de veroorzaker van mijn klachten zei m'n huisarts. Heb jij je B12 ook laten onderzoeken? En heb je al een datum voor je eerste afspraak van het pijnrevalidatietraject? En verder alles goed?

Groetjes!!
'If you're scared to die you better not be scared to live'
Mark Oliver Everett
DaisySheer
Lid

Berichtdoor Goli » zo aug 24, 2014 10:17 pm

hoi Daisy,

Wat fijn dat je toch hebt genoten van Lowlands.

Wel erg balen dat je afspraak bij het UWV is verplaats en super vervelend dat ze je hebben gekort met 5%.
Alsof je het niet al moeilijk genoeg hebt.
Bij mij is B12 ook nagekeken, was 282.
Ik gebruik voor de zekerheid toch extra zuigtabletten B12, dat koop ik zelf.
Al merk ik tot nu toe geen verschil en ik gebruik het al ruim 3 maanden.

Maar ik had wel een ernstig vitamine D tekort vorig jaar en toen dat weer op pijl was merkte ik ook geen enkel verschil, nu ook niet.
Die tabletten krijg ik wel prefentief voorgeschreven.

Ik weet nog niet exact wanneer het traject gaat beginnen.
Ik ben al wel op gesprek geweest om te kijken of ik er geschikt voor ben en daarna moeten er nog een aantal
gesprekken gevoerd worden voor dat het echt gaat beginnen.
Het zijn dure trajecten.

Het gaat helaas niet goed. Momenteel heel veel pijn in mijn hele lichaam.

Groetjes en ik hoop dat je morgen goed nieuws krijgt van het UWV over je uitkering
Goli
Lid

Berichtdoor Niek73 » vr okt 10, 2014 12:26 pm

@daisysheer @goli

Goeiemorgen,

Ik ben hier ook nieuw en heb jullie verhalen zo eens gelezen, en natuurlijk heel veel herkening!

Mijn situatie is zo,... Ik ben ondertussen al weer 41 en een bewust alleenstaande moeder van een dochter van 9.

En er pas sinds 2 jr achter dat ik fibromyalgie en artrose in knieën en heup heb, en dat ik achteraf al jaren loop te klooien met vage klachten, en die terugkijkend al heel vroeg terug te voeren zijn naar fibromyalgie.

En stress waar daarbij zeker een sterke trigger factor!!! Terugkijkend dan he...

Nou voed ik mijn dochter al vanaf het begin alleen op, waar ik destijds ook bewust voor gekozen heb en ik dus ook heel goed wist waar ik aan begon en was dus ook niet echt een jonge moeder met 33!
Ik zal niet zeggen dat het een eitje is/was maar we hebben ons altijd prima gered.

Zolang ik r níét bij werkte tenminste....en dat is ook eigenlijk mijn grootste frustratie geweest, want de wil om te werken was er absoluut!!!! Alleen trok ik dit fysiek en mentaal totaal niet en snapte ik niet hoe dit kon, hens de frustratie!!l!

Ik was tenslotte een gezonde jonge vrouw dus geen enkele rede om niet te kunnen werken.
Dus wijde ik het aan de stress van mislukte relaties en vele verhuizingen die al mijn energie opslokte en waardoor ik dus steeds op nieuw moest opbouwen!

En zo ook na mijn laatste verhuizing 3,5 jr geleden.

Even voor de duidelijkheid ik had al sinds ik na mijn werk in het buitenland weer eens thuis kwam te zitten een AWBZ uitkering, en al diverse reïntegratietrajecten gevolgd ook na de zwangerschap, en diverse vrijwilligers baantjes gehad om werk ervaring op te doen in de GGZ, omdat ik geen opleiding kon betalen of vergoed kreeg.

En was vastberaden dit X eindelijk mezelf te kunnen bedruipen met een parttime baan. Maar dat liep net even anders...
Het eerste jaar na mijn verhuizing heb ik echt nodig gehad om mezelf weer op de been te krijgen zowel fysiek omdat ik alles alleen had gedaan tegen beter weten in....zo van ik stort wel in als alles klaar is! En mentaal omdat ik eindelijk los was van een rampzalige relatie die zn sporen wel had nagelaten en nog lang niet van plan was mij met rust te laten.

En toen dat eindelijk een beetje tot rust kwam begon mijn lijf te protesteren, eerst dacht ik aan overgang verschijnselen, mijn moeder was tenslote ook al jong in de overgang en herkende mijn klachten- paniekaanvallen, gewrichtspijn, huilen om niks, rusteloze benen, hoofdpijn, migraine enz.
Dus naar de huisarts bloed prikken, daar kwam niks duidelijke uit waar volgens de huisarts kon het een voorbode zijn van de overgang dus over een half jaar of een jaar evt nog een X prikken.

Vervolgens was ik een paar uur reintegrerend aan het werk, en kreeg ik zo'n pijn aan mn knie dat niks hielp en de fysiotherapie me verwees naar het ziekenhuis, waarschijnlijk mn meniscus! Dus maar gelijk een kijkoperatie op de boel te verhelpen.
Alleen was de uitslag nogal verassend in de slaapkamer want ik was nog zo jong.....artrose!
En toen had ik zoiets van...he wacht even....Ik heb al minstens 15 jr vreemde pijn en stijfheid klachten in mnd handen en vingers, en er komen diverse reuma vormen voor in de familie....dan wil ik door verwezen worden naar een reumatoloog.
En ja hoor hoe wel ik er zelf nog nooit van gehoord had kreeg ik direct na fysiek onderzoek en aan de hand van vragenlijsten de diagnose Fibromyalgie. En daar moest ik het mee doen....was niet te genezen, moet je mee leren leven!
Het enige dat ik mee kreeg was een recept voor amytriptiline, voor de nacht, want het lichte slapen en voortdurend wakker worden van de rugpijn was een een van de symptomen.

En dat was ook het enige waar ik echt blij mee ben, want sinds dien slaap ik veel beter en word ik voor het eerst in jaren weer meer uitgerust wakker! Dus zeker een aanrader!!!

Tja... En dan komt het verkiezingsproces pas....aan de ene kant opgelucht dat er eindelijk een verklaring is voor het jaren lang tegen beter weten in doorbouwen!!!!
Maar aan de ándere kant het verdriet van er altijd mee moeten leven, en de realisatie dat bepaalde dingen die ik nog heel graag zou willen kúnnen er gewoon niet meer inzitten!!!

Ik ben me dan ook gelijk gaan inlezen, want wilde er alles over weten en voor gedaan hebben er zo goed mogelijk mee om te kunnen gaan ook zeker niet op en laatste plaats voor mijn dochter!

Zo hoorde ik dus ook van het revalidatie traject dat ziekenhuis aan bood voor chronische pijnklachten en vermoeidheid, en dus kwam ik op de ellenlange wachtlijst!

In de tussentijd besloot ik nog een poging te wagen in het bedrijfsleven door een paar uurtjes per wk de lunch te draaien in de bediening bij een klein theehuis in de omgeving.....om vervolgens er na 3 proefdraaien in het voorseizoen achter te komen
Dat ik na 1 dg werken er 3dagen fysiek ziek van was!!!

En ik was er helemaal kapot van!!!! 40 jr en zelfs dát kon ik niet ééns!!! Zou ik dan nooit meer aan het werk komen???
Goed....het was nou eenmaal zo dat ik geen horeca werk meer aan kon...dan maar iets anders zoeken waarbij ik zitten staan en lopen voldoende kon afwisselen.
En dat vond ik....met veel plezier ben ik als vrijwilliger gaan werken op de in onze gemeente nieuw te starten boodschappenplusbus!!
Heel leuk redelijk te doen zolang het ritten onder schooltijd waren,ivm de opvang van mn dochter.
Alleen daardoor ook wel heel erg onregelmatig en steeds dezelfde ritten..... En dan hoe leuk ook toch wel snel demotiverend of zelfs saai, en dat in combi met toen nog een hevig koude winter toch ook wel zwaar door de extra fysieke klachten.

Maar daar liet ik het niet bij en was des te meer gemotiveerd om zsm het revalidatie traject te volgen en aangezien de wachtlijst in het ziekenhuis erg lang was ging ik op zoek naar een andere mogelijkheid en vond medinello waar ik op korte termijn al aan de slag kon.... En dat deed ik dan ook vol goede moed hoe wel ik er niet echt heel veel van verwachte omdat ik nadat ik me had ingelezen mijn 'levenstijl' al aardig had aangepast.

Maar wilde er alles aan gedaan hebben.

En zeker de eerste weken waarin alles tegelijk kwam....sporten, huiswerk voor psychologie, huiswerk voor balans en dan nog het huishouden en de zorg voor mn dochter toch echt wel heel pittig en dan moet je nog verplicht rust nemen tussendoor ook!!!

Maar het heeft me iig een betere conditie opgeleverd en een betere balans in rust en inspanning en begrip voor mijn lijf en de pijnen. Waardoor ik meer kan en zelfs weer een sociaal leven opbouw!!

Maar ja dan komt het... net voor de zomervakantie het traject succesvol afgerond. Vol goede plannen... in de vakantie eerst genieten en vakantie houden en dan het sporten of iig bewegen weer oppakken en doorvoeren! En dan op zoek naar toch een wat regelmatiger baan of vrijwilligers werk, en daar naast vooral een leuke hobby op pikken om mn creativiteit in kwijt te kunnen. En verder met mnd sociaal leven uitbreiden!

Nou dat láátste is iig gelukt en heeft ook gelijk roet in het eten gegooid...
Want nog net voor het afronden van het traject kreeg ik kontakt(ná bijna 8 jaar vrijgezel te zijn) met mn nu nieuwe liefde...
Wat natúúrlijk heel erg fijn en geweldig is.... maar tegelijkertijd ook mijn eigen korte termijn toekomstplannen wel overhoop gooit... want ik had mij er bij neergelegd dat ik wel weer aan het werk zou komen maar nooit meer vollédig en dus altijd afhankelijk zou zijn van een aanvulling van de AWBZ en zelfs zij hebben tegen mij uitgesproken dat zij er geen rekening meer mee hielden dat ik nog betaald aan het werk zou komen.

Maar dat houd dan ook gelijk in dat ik dus nóóit samen zou kunnen Wonen want dan ben ik al mijn eigen inkomen kwijt en dus vollédig afhankelijk van mijn partner!!!! En dát is voor míj géén optie!!!!
En zoals het nú is zien wij elkaar alleen een dag in het weekend en komen zíj(partner met 4jr zoontje) een X in de 14 dagen een nacht logeren aangezien mijn partner in de horeca werkt. En wij willen natúúrlijk heel gráág veel vaker bij elkaar zijn, en bespreken ook regelmatig hoe we dit willen en kunnen doen.
Dus ik zei ook eigenlijk heel snel, dan ga ik dus igg ipv vrijwilligerswerk opzoek naar betaald werk als chauffeur!

Alleen kwam ik van en hele koude kermis thuis na een week vacatures zoeken. Want je wordt geacht heel vroeg te beginnen, flexibel inzetbaar te zijn en ook weekenden en avonden te werken op taxibusjes, en met groepsgenoten vervoer moet je fysiek instaat zijn rolstoelen in en uit het busje te halen en op de meest onmogelijke manieren vast te zetten. Wat ik ook al wel deed bij de BPB maar dit was eens in de maand! En niet een paar x op een dag. En daar waar ik dacht dat ik dat nog wel kon, wist mijn reïntegratie begeleider mij flink te ontmoedigen met de woorden dat dat voor mij te zwaar was!! :evil:

Ja toen heb ik het wel even heel erg zwaar gehad, het was fysiek toch al een zware week met veel pijn en vermoeidheid, en deze realisatie hakte er dan ook flink in.... En de reacties die ik Googlede over werken met fibromyalgie maakten het er niet beter op....
Want dan bleef er dus als enige optie over dat ik 2-12 uur in de winkel bij de supermarkt achter de kassa kon gaan zitten, en niet dat ik daar te goed voor zou zijn, in tegendeel maar daar zou ik nooit genoeg mee kunnen verdienen om nog wat onafhankelijk heid mee te kunnen creëren mochten wij ooit gaan samen wonen! Dus zou dat dus eigenlijk nooit een optie kunnen zijn!!!!

En dat maakt me toch wel héél erg verdrietig!!!

Ik ben dan ook heel erg benieuw hoe dat voor jullie en ándere dames of heren met fibromyalgie is????
En eigenlijk ook de rede dat ik me nu hier heb aangemeld.

Warme groet, Niek

P.s. ik ben er mede door een vriendin met fibromyalgie achter gekomen dat ik er wat betreft de vermoeidheid héél véél baat bij heb om gehéél tarwe vrij te eten!! Dat scheelde bij mij zeker de helft!!! Dus wie weet de moeite van het proberen waard!
Niek73
Nieuw lid

Berichtdoor Justine » ma nov 10, 2014 11:59 am

Wat een mega lange verhalen hier.....die lees ik niet allemaal hoor, sorry! Wou alleen reageren op t topic. Ik ben zelf 40 en heb 4 kinderen en ben alleen. Heb FM sinds mijn puberteit, werk niet meer sinds ik 26 ben. Of ik nou zwanger was of san de pil of niet aan de pil, dat maakte in mij geval totaal niets uit. Maar volgens alle info kunnen hormonen zeker wel invloed hebben op FM. Alleen bij mij niet vermoed ik.
Justine
Lid

Reumavorm: FM

Vorige

Keer terug naar Fibromyalgie