Vragen over revalideren.

Het forum waarin het voornamelijk gaat over fibromyalgie.

Moderator: Martijn

Vragen over revalideren.

Berichtdoor semantje » di okt 14, 2014 9:55 pm

Hoi! Via google ben ik op dit forum terecht gekomen. Ik ben 26 jaar en heb sinds een aantal weken te horen gekregen dat ik Fibromyalgie heb met best heftige klachten. Het is eigenlijk zo'n 3 jaar geleden begonnen met heftige hoofdpijn en spierkrampen. Daarna kwam daar langzaam een spastische darm bij tot begin vorig jaar toen ik gewoon niets meer kon op mijn werk. Ik was letterlijk ingestort, stond helemaal te trillen en wist niet meer wat ik aan het doen was. Naar de dokter toen gegaan en kreeg toen de diagnose burn out toe ge worpen. Psycholoog geweest, huisarts en fysio maar schoot er niets mee op uiteindelijk. Langzaam weer opgebouwd naar meer uren op mijn werk en een aantal maanden doorgesukkeld met de boodschap dat het soms wel maanden kan duren tot een burn out er uit was. Nou twijfel ik niet snel aan een arts dus geloofde dat. Tot begin dit voorjaar toen het weer helemaal fout ging en er nog veel meer klachten bij kwamen. Zo ontzettend moe dat ik bijna niet wakker kon blijven overdag, ontzettend stijf, extreme pijnen in mijn spier en blaasproblemen. Ik kon op een gegeven moment geen fles frisdrank meer open maken. Weer minder gaan werken via de bedrijfsarts en voor onderzoek heel vaak in het ziekenhuis geweest. Uiteindelijk bij de reumatoloog terecht gekomen en die wist na 1 bezoek dat het 99% zeker was dat ik dit had, toen kreeg ik folders mee en ja.... alle klachten waren overduidelijk.

Ik had zo gehoopt dat het iets anders zou zijn waar ik gewoon iets voor in kon nemen. Ik vind het heel lastig te accepteren dat ik heel veel dingen niet meer kan zoals een aantal jaren geleden en ga vaak ver over mijn grenzen heen, helaas zijn die grenzen deze dag heel erg beperkt en loop ik gewoon vast. Het huis schoonmaken waar ik eerst een uurtje over deed duurt nu zo'n 6 uur omdat ik steeds maar 10 minuten iets kan doen en dan begint het trillen en een week gevoel ik mijn lichaam, dan moet ik gaan zitten.

Helaas betekend dat ook dat ik op mijn werk erg vast loop. Ik heb zelf al uren ingeleverd van mijn contract een tijd terug en ben van 38 naar 31 gegaan maar dit mocht niet baten. Op het moment werk ik 4x 5 uur per week met de pauze's er af. Ik werk in een winkel en er is geen zittend vervangend werk dus dit is staand/lopend. Nou moet ik toegeven dat dit echt op het randje is voor mij en er zijn weken dat ik zelfs daar een dag van moet afbellen omdat ik bijna mn bed niet uit kan en door het huis strompel om naar het toilet te komen. Ik vind het heel lastig want heb altijd full time gewerkt in een winkel vanaf mijn 15e.

Nu wil ik graag de optie revalideren overwegen. Ik zou graag verhalen van andere willen horen wat het in houd en of je er wat aan gehad hebt gehad. Kon je daarna weer normaal werken? Ook zou ik graag willen weten of het te combineren is met het werk. Mijn huisarts zegt van niet omdat ik staand werk heb en ik niet moest onderschatten hoe zwaar zo'n programma is, de bedrijfsarts daar in tegen zegt dat het prima te combineren is en dat je een op maat gemaakt schema krijgt zodat je het kunt combineren.

Ik wil graag meningen hierover horen. Nou wil ik graag gewoon weer aan het werk voor mijn volle uren maar ik ben een beetje bang voor het revalideren en werken tegelijk. Voor mijn gevoel zit ik al echt op het randje met mijn 20 uur per week en zie mezelf eerlijk gezegd er niet 10 uur intensief bij sporten nu.

Bedankt alvast voor de hulp!
semantje
Nieuw lid

Reumavorm: Fibromyalgie

Re: Vragen over revalideren.

Berichtdoor Kikkervisje » di okt 21, 2014 8:44 am

Ben je voor jezelf al verder gekomen met beslissen over revalideren?

Ik denk - maar zonder ervaring met revalidatie-programma's - dat je echt niet direct 10 uur intensief sporten erbij gaat krijgen.

Wellicht wel een programma van 10 uren "anders-dan-staand"-actief-bewegen per week als balans-tegenwicht tegenover de werk-uren van betrekkelijk stil staan met daarnaast dan wellicht veel lichamelijk-passieve bezigheden omdat je dan lichamelijk en mentaal moe bent van het vele uren staan.

En wellicht tips en oefeningen om te leren "actiever bewegend te staan" en/of het bekijken van de mogelijkheid om bv een sta-hulpmiddel te gaan gebruiken op je werk.

En misschien wordt er ook bekeken of jouw werk mentaal niet te eenzijdig/onder-belastend is, naast wellicht lichamelijk te beperkt-eenzijdig over-belastend.

Je kunt misschien ook wel eerst eens een informatief gesprek aanvragen bij zo'n revalidatiecentrum, voorafgaand aan het overgaan tot een officiele intake.
Dan kun je misscien wat beter/meer je eigen mening en ideeen erover gaan ontwikkelen.

Succes in elk geval met dit verder onderzoeken.

Kikkervisje/Marga
Kikkervisje
Lid

Reumavorm: fibro, artrose

Berichtdoor johanna maria » di okt 21, 2014 9:56 am

Hoi semantje,
als je intern gaat revalideren, dan denk ik dat werken er niet in zit
de bent dan gedeeltelijk intern bij revalidatiekliniek, en bijv de weekends vrij
bespreek dit ook een met je arboarts
ik volg zelf hartrevalidatie op dit moment, en in het verleden ook een traject gevolgd, maar dat was ook
niet intern
wellicht zijn hier meer mensen met ervaring
ik denk dat je leert omgaan met de klachten /beperkingen die je hebt
zowel mentaal als fysiek, dus ergotherapie, en opbouw van conditie e.d
en misschien is het wel zo dat ze je gaan afremmen ipv intensief sporten
leren omgaan met betekent dus niet dat je volledig zult genezen, maar wel hoe er om te gaan
met alles, kan zijn minder werken, op tijd je rust nemen, handige tips in het huishouden, zoals een hulpmiddel om
flessen te openen etc
contact met lotgenoten e.d
verder krijg je natuurlijk eerst een intake gesprek
en oja, niet vrijwillig uren in gaan leveren he
sterkte ermee
johanna maria
Lid

Reumavorm: artrose

Berichtdoor Justine » ma nov 10, 2014 11:50 am

Ik heb meer dan 20 jaar FM en werk niet meer sinds ik 26 ben. Ben sinds een maand aan het revalideren (zit in de observatie fase van 1 maand) Weet niet waar jij 10 uren sporten vandaan haalt, want ik moet letterlijk 3x per dag 45 seconden steppen. En thats it. En dan 2x in de week uurtje fysio (6 minuten fietsen, 6 minuten lopen etc). Het begint super rustig. Heb wel echt meeeeeeega nog meer pijn dan ever. Ben alleen met 4 kinderen en van de arts moet ik het rustiger aan doen. Ik zou niet weten hoe. Als ik t eten niet kook, doet niemand t haha. Tot nu toe heb ik weinig aan de revalidátie dus, maar ga er heel positief vanuit dat t steeds beter gaat!
Justine
Lid

Reumavorm: FM

Berichtdoor Marelle » zo feb 01, 2015 12:53 am

Hoi Semantje,

Heb je al voldoende informatie gekregen?
Marelle
Nieuw lid

Reumavorm: Fibromyalgie

Keer terug naar Fibromyalgie