Fibro, juist, wat nu?

Het forum waarin het voornamelijk gaat over fibromyalgie.

Moderator: Martijn

Fibro, juist, wat nu?

Berichtdoor Goudvisvlokken » vr jul 22, 2016 8:09 pm

Goedenavond,
Nieuw hier op het forum, stel mijzelf eventjes voor. Ik ben een jonge vrouw van 21 jaar en ik ga nog naar school. Nu heb ik 2 weken geleden de diagnose Fibromyalgie gekregen. Dus dat. Om eerlijk te zijn weet ik totaal niet wat ik nu moet denken, op het internet zie je soms dingen staan waarvan je echt schrikt. Want wat is nu de verwachting? Heb ik dit voor de rest van mijn leven? Gaat dit nog erger worden? Het is een heel gedoe. Momenteel ben ik vooral blij dat ik nu vakantie heb, want ik ben eerlijk gezegd uitgeput. De fibro zit momenteel vooral in mijn rug, heupen en knieën. Met alle spieren en gewrichten die daarbij horen. Is het normaal dat het nog erger gaat worden? Is het überhaupt verstandig om te gaan werken? Want zoals het nu staat ga ik 4 dagen in de week naar school toe en wil ik de avonds daarbij gaan werken, echter weet ik dus niet of dat wel zo verstandig is.
Hele lap tekst, sorry daarvoor. Heeft iemand tips of dingen die ik echt weten moet?
Bij voorbaat grote dank.
Groetjes, Goudvisvlokken.
Goudvisvlokken
Nieuw lid

Reumavorm: Fibromyalgie

Re: Fibro, juist, wat nu?

Berichtdoor zeeuws meisje » ma jul 25, 2016 1:24 pm

Ik heb geen fybro maar andere vormen van reuma, maar ik was ongeveer net zo oud als jij toen ik ziek werd.
Wat ik je kan adviseren is dat je vooral moet doen wat je wilt doen. Laat het niet je leven beinvloeden, maar LEEF!.
Als werken naast je studie niet lukt merk je dat snel genoeg aan je lichaam. Je zou ook met een reumaconsulente kunnen praten, of wellicht ook met een ergotherapeut. Het belangrijkste zal zijn de belasting versus jouw belastbaarheid. Daar zijn hele boeken over geschreven. Kort gezegd komt het erop neer dat je niet te ver over je grenzen moet gaan en moet luisteren naar je lichaam. Blijf bijvoorbeeld wel sporten, dat maakt dat je conditie beter blijft en je meer kunt

Heel veel sterkte!
zeeuws meisje
Lid

Reumavorm: RA/SLE

Re: Fibro, juist, wat nu?

Berichtdoor marielle261175 » wo jul 27, 2016 9:56 pm

Hoi

Ook ik heb geen fibromyalgie, maar ik herken je onzekerheid wel. Ik heb de eerste jaren na mijn diagnose bewust niet op internet gekeken, bang voor alle "erge" verhalen. Misschien struisvogelpolitiek, maar dit werkte goed voor mij.
Ik ben nu ruim 5 jaar verder en het gaat over het algemeen goed. De onzekerheid is nooit helemaal weg, maar de reuma beheerst alles behalve mijn leven. Ik ben het met zeeuws meisje eens als zij zegt dat je gewoon moet proberen en moet blijven leven. Je zult hopelijk ontdekken dat je meer bent dan je fibro en dat je er van zelf een weg en evenwicht in gaat vinden.
Sterkte met de verwerking van dit nieuws
Liefs Marielle
marielle261175
Lid

Reumavorm: RA

Keer terug naar Fibromyalgie