fibro en tinnitus en antidepressiva

Het forum waarin het voornamelijk gaat over fibromyalgie.

Moderator: Martijn

fibro en tinnitus en antidepressiva

Berichtdoor Sunshine1982 » wo feb 22, 2017 5:57 pm

Hoi, ik ben een moeder van 34 en heb nu sinds 2,5 jaar de 'diagnose' fibromyalgie. Ik zet het tussen aanhalingstekens omdat ik deze diagnose kreeg na 10 min reumatoloog, paar testjes (geen drukpunten), bloedonderzoek en foto en toen kwam het neer op; als er niks uit komt dat is dat het. Uh ok. Dus loop eigenlijk al jaren onbegeleid rond, met pijn uiteraard maar het word alleen maar meer. Elke keer komt er weer iets bij, dan weer handen, dan weer voeten, altijd mn knieen en rug. Moeilijk uit te leggen voor de buitenwereld want je ziet niets en kunt zogenaamd alles nog. Maar ondertussen.

Nu heb ik ook nog tinnitus erbij gekregen, heel irritant. Het maakt me heel angstig dat het erger wordt oid. Al met al wordt ik er natuurlijk niet erg blij van, het idee dat je weinig kunt maar nog zo jong bent is zogezegd deprimerend. Ik ben niet depressief maar het is wel zwaar.

Nu kwam ik bij de huisarts voor iets anders en hij vroeg hoe het ging. Hij bood zelf aan verder te kijken en noemde als een optie antidepressiva. Nu heb ik dit zelf ook eens overwogen, mede door ook angsten en onzekerheid van mijzelf. Het zou een goede combi kunnen zijn. Echter ik weet dat de meeste zo niet alle antidepressiva ook als bijwerking KUNNEN hebben tinnitus (of dus in mijn geval een verergering) en als ik iets erg zou vinden is dat het erger word.

Heeft iemand ervaring met het gebruik van antidepressiva bij deze beide klachten? Alle tips zijn welkom. Ook over welke soort dan wel aangeraden word. Ik lees veel maar kan door de bomen het bos niet meer zien.
Sunshine1982
Nieuw lid

Reumavorm: fibromyalgie

Re: fibro en tinnitus en antidepressiva

Berichtdoor johanna maria » wo feb 22, 2017 10:33 pm

Hoi Sunshine,
Ik denk dat de huisarts antidepressiva bedoelt om je pijnklachten te verminderen?
Ik gebruik al jaren amitryptiline 25 mg (is wel een hoge dosis)De meeste mensen beginnen bj 10 mg
Ik slaap erg slecht,en neem dit savonds in,helpt mij ook bij zenuwprikkelingen in mijn benen
Het is dus een antidepressiva werd vroeger gebruikt bij depressie,maar als bijwerking helpt het ook bij inslapen(hoofd leeg) en (zenuw)pijn
Idd elk medicijn heeft bijwerkingen ,waar de een totaal geen last heeft kan een ander het misschien door bijwerkingen niet verdragen
Je zit nu in een vicieuze circel,vermoed dat je ook slecht slaapt,smorgens gebroken weer op enz enz
Ik lees dat je na enkele minuten bij de reumatoloog weer buiten stond, misschien moet je eerst eens een 2nd opinion vragen,ander ziekenhuis,andere reumatoloog,komt hij ook bij de diagnose fibro dan is het misschien toch verstandig te kijken of medicatie je klachten kunnen verlichten
Sterkte
johanna maria
Lid

Reumavorm: artrose

Berichtdoor Lalage » do feb 23, 2017 10:21 pm

Je bent ook welkom op het tinnitusforum... maar kom er niet te vaak, want bij oorsuizen is het juist de kunst om er zo min mogelijk aandacht aan te schenken. In het begin of als het verergert is dat heel moeilijk, maar na een tijdje went het echt. Als je er steeds op focust en bang bent, heb je er juist meer last van.

Ik herken je angst voor medicatie die tinnitus verergert. Je zou kunnen kijken of het genoemd staat in de bijsluiter bij de bijwerkingen, voordat je een bepaald middel gaat gebruiken.

Wat je pijnklachten betreft: vertel je huisarts hoe erg het je hindert in je dagelijks leven en zorg ervoor dat je het niet minder erg maakt dan het eigenlijk is. Vertel wat je niet meer kunt, terwijl je het vroeger wel kon. Misschien is het toch goed om nog eens naar een reumatoloog te gaan, maar dan een andere dan vorige keer. Er zijn gelukkig genoeg fijne artsen die je wel serieus nemen.
Lalage
Lid

Reumavorm: reumatoïde artritis

Berichtdoor dolfijn98 » do maart 09, 2017 1:18 am

johanna maria schreef:Hoi Sunshine,
Ik denk dat de huisarts antidepressiva bedoelt om je pijnklachten te verminderen?
Ik gebruik al jaren amitryptiline 25 mg (is wel een hoge dosis)De meeste mensen beginnen bj 10 mg
Ik slaap erg slecht,en neem dit savonds in,helpt mij ook bij zenuwprikkelingen in mijn benen
Het is dus een antidepressiva werd vroeger gebruikt bij depressie,maar als bijwerking helpt het ook bij inslapen(hoofd leeg) en (zenuw)pijn
Idd elk medicijn heeft bijwerkingen ,waar de een totaal geen last heeft kan een ander het misschien door bijwerkingen niet verdragen
Je zit nu in een vicieuze circel,vermoed dat je ook slecht slaapt,smorgens gebroken weer op enz enz
Ik lees dat je na enkele minuten bij de reumatoloog weer buiten stond, misschien moet je eerst eens een 2nd opinion vragen,ander ziekenhuis,andere reumatoloog,komt hij ook bij de diagnose fibro dan is het misschien toch verstandig te kijken of medicatie je klachten kunnen verlichten
Sterkte

oh jee 25 mg hoge doses?
ik heb nu 75 mg voor de nacht .kan hiermee wel 11 uur slapen wordt nog regelmatig wakker door de
pijn en mijn dromen.
ben ook depressief dokter verhoogd t met 25 overdag .dat zorgt ervoor dat ik geen auto meer mag rijden ,ho stop nee dat wil ik niet dus blijf nu 75 slikken.
dolfijn98
Nieuw lid

Reumavorm: fibromyalgie

Keer terug naar Fibromyalgie