enkel vastzetten: 2 vragen

Het forum waarin het voornamelijk over Reumatoide Artritis gaat.

Moderator: Martijn

enkel vastzetten: 2 vragen

Berichtdoor cathy » zo maart 14, 2010 10:01 pm

hallo allemaal,

in de loop van dit jaar word ik aan mijn enkel geopereerd. In mijn rechterenkel is zes jaar geleden een prothese geplaatst, daar ben ik heel tevreden over. Nu is ook mijn linkerenkel inmiddels erg versleten, en moet ik weer de keuze maken: prothese of vastzetten?

Ik zou wel weer een prothese willen, maar zie op tegen de vastzetoperatie na het verwijderen van de prothese over een paar jaar. Met nu vastzetten ben ik in 1 keer klaar, maar volgens mij lever ik dan ineens best wel veel in.

Graag zou ik ervaringen horen van mensen met een vastgezette enkel, de voordelen maar vooral ook in hoeverre je eventueel tegen praktische problemen aanloopt (Bijv binnenshuis zonder schoenen lopen, fietsen, hellingen op en af lopen, traplopen, op je buik slapen, enz) en is het waar dat hierdoor je knieën en heupen het zwaarder te verduren krijgen?

Daarnaast ben ik benieuwd naar ervaringen van mensen die na het verwijderen van een prothese alsnog een vastzetoperatie hebben gehad: hoe ging dit? Ging het vastgroeien goed of leverde het problemen op?

Begin april moet ik de knoop doorhakken.

Alvast heel erg bedankt!

groetjes,
Annika
cathy
Lid

Reumavorm: JIA

Re: enkel vastzetten: 2 vragen

Berichtdoor oevbc » zo maart 14, 2010 10:32 pm

hoi Annika,

Heb zelf absoluut geen ervaring of iets dergelijks met deze situatie!
maar wil je wel heel veel succes wensen met de keuze die je moet maken!
Hopelijk krijg je ervaringen van andere te horen en heb je er wat aan!

groetjes oevbc
oevbc
Lid

Reumavorm: artritis

Berichtdoor cathy » ma maart 15, 2010 4:53 pm

hoi oevbc,

dank je :-)
cathy
Lid

Berichtdoor alm@ » ma maart 15, 2010 11:20 pm

Ik heb een vastgezette enkel. 5 jaar geleden is er een prothese in geplaatst waar een infectie bijkwam. De prothese werd verwijderd en de enkel vastgezet. Ik ervaar geen enkel probleem met de artrodese, ik kan en doe er alles mee het belemmert mij in niks. In hetzelfde been heb ik ook een knieprothese (6 jaar nu) ook geen enkel probleem. Vorig jaar juni kreeg in aan de andere kant een totale heupprothese. Mijn angst dat ik van de andere prothese en artrodese last zou krijgen bleken gelukkig ongegrond.
Ik heb nu vwb de andere enkel dezelfde keus als jij maar ik laat gelijk vastzetten. Alleen wacht ik ermee tot het écht niet meer gaat.
alm@
Lid

Reumavorm: artrose

Berichtdoor cathy » wo maart 17, 2010 12:57 pm

hallo alm,

bedankt voor je positieve verhaal. Goed om te horen dat het zo kan.

Wat ik me afvraag. Je zegt te willen wachten tot het echt niet meer wil met je andere enkel. Met mijn vorige enkel heb ik gewacht tot het echt niet meer kon, en daardoor heb ik ipv 1 in totaal 4 operaties moeten hebben, omdat de stand eerst gecorrigeerd moest worden (voor de prothese). Mijn niet-geopereerde enkel heeft nog een mini-flintertje kraakbeen en dreigt daarna schuin af te slijten, maar de pijn is nog te doen nu.

Weet jij of iets dergelijks ook voor vastzetten geldt? Moet de houding en de staat van het gewricht meegewogen worden in de beslissing tot wanneer de operatie plaatsvindt, naast de pijn? Ik vraag me dit zelf af en misschien is het ook voor jou van belang in je overweging.

groetjes,
Annika
cathy
Lid

Berichtdoor alm@ » do maart 18, 2010 2:32 pm

cathy schreef:hallo alm,

bedankt voor je positieve verhaal. Goed om te horen dat het zo kan.

Wat ik me afvraag. Je zegt te willen wachten tot het echt niet meer wil met je andere enkel. Met mijn vorige enkel heb ik gewacht tot het echt niet meer kon, en daardoor heb ik ipv 1 in totaal 4 operaties moeten hebben, omdat de stand eerst gecorrigeerd moest worden (voor de prothese). Mijn niet-geopereerde enkel heeft nog een mini-flintertje kraakbeen en dreigt daarna schuin af te slijten, maar de pijn is nog te doen nu.

Weet jij of iets dergelijks ook voor vastzetten geldt? Moet de houding en de staat van het gewricht meegewogen worden in de beslissing tot wanneer de operatie plaatsvindt, naast de pijn? Ik vraag me dit zelf af en misschien is het ook voor jou van belang in je overweging.

groetjes,
Annika

Mijn enkel is door de artrose al bijna vastgegroeid dus wachten maakt in mijn geval niet uit. Weken heb ik geen enkele last en soms een dagje veel pijn. Nog te doen dus. Aangezien ik de laatste 6 jaar al heel wat operaties achter de rug heb, ben ik er voorlopig even klaar mee :ewink: Uiteraard zal bij vastzetten de stand meteen goedgezet worden maar dat gaat in één operatie.
alm@
Lid

Berichtdoor cathy » zo maart 28, 2010 4:06 pm

hallo alm,

bedankt voor je reactie.

Ik wens je in elk geval heel veel genieten van een lange operatie-vrije periode in het verschiet!
cathy
Lid

Berichtdoor cathy » do apr 01, 2010 7:33 pm

hallo alm,

mag ik vragen hoe oud je bent?
cathy
Lid

Berichtdoor alm@ » do apr 01, 2010 8:15 pm

cathy schreef:hallo alm,

mag ik vragen hoe oud je bent?

Ja hoor. Ik ben 52 jaar.
alm@
Lid

Berichtdoor froukje » vr apr 02, 2010 8:06 pm

Hallo Alma,
Ik ben Froukje 35 jaar en sta op de wachtlijst voor een enkelarthtrodese van mijn rechter enkel.
Dit gaat voor de zomer plaatsvinden.
Of en wanneer je dit gaat doen ligt aan jezelf.
Sommige mensen die ik heb gehoord lopen er jaren mee door en anderen, zoals ik besluiten na 2 tot 3 jaar dat de pijn genoeg is geweest
en nemen de beslissing.
Geen eenvoudige keuze, maar wel iets wat naar ik gehoord heb het beste werkt.
Met pijn loop je ook niet vlot en fier en met een vastgezette enkel en goed schoeisel kom je een heel end en geen pijn meer.
Het enige wat niet kan zoals ik begrepen heb is hardlopen, nou dat vindt ik toch al 10 x niks dus dat is voor mij geen probleem.
Ik weet niet of je hyves hebt?
Maar daar is een speciale site voor mensen met een vastgezette enkel en hun verhalen zijn daar ook te lezen.
En dit zijn eigenlijk allemaal positieve verhalen.
Succes met je beslissing.
Groetjes Froukje
froukje
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor alm@ » vr apr 02, 2010 10:15 pm

Hoi Froukje,
Na een enkelartrodese, een knie- en heupprothese en een behoorlijke operatie om mijn duim weer te laten functioneren kan ik voorlopig even geen ziekenhuis meer zien :wink: Momenteel functioneer ik prima met weinig pijnstilling. Mijn rechter elleboog moet ook worden vervangen en dat stel ik ook zo lang mogelijk uit.
alm@
Lid

Berichtdoor froukje » do apr 08, 2010 5:00 pm

ach ja sorry Alma, ik zal beter lezen.
Soms werken mijn hersenen niet optimaal hahaha.
Ik zag je naam en die is blijkbaar blijven hangen.
Ik wordt over een week of 4 geopereerd aan mijn enkel.
Ik vindt het best spannend maar ben wel blij dat het eindelijk zo ver is.
Groetjes Froukje
froukje
Lid

Berichtdoor alm@ » do apr 08, 2010 5:56 pm

froukje schreef:ach ja sorry Alma, ik zal beter lezen.
Soms werken mijn hersenen niet optimaal hahaha.
Ik zag je naam en die is blijkbaar blijven hangen.
Ik wordt over een week of 4 geopereerd aan mijn enkel.
Ik vindt het best spannend maar ben wel blij dat het eindelijk zo ver is.
Groetjes Froukje

Succes Froukje :ewink: en tipje: vraag om goede pijnstilling voor de eerste 24 uur, laat je niet afschepen met een paracetamolletje óf neem je eigen pijnstilling mee.
alm@
Lid

Berichtdoor cathy » zo apr 11, 2010 7:48 pm

hoi Alma,

bedankt voor je reactie. Ik zie nu pas dat dat je AlmA heet, sorry, beetje traag van me ;-)

Froukje, veel succes met je operatie straks!Ik heb 6 jaar geleden een prothese in mijn re enkel gekregen en het is echt heerlijk om weer zonder pijn te kunnen lopen. Nu zit ik met links, dus ik ben wel benieuwd hoe de hyve heet waar je het over hebt.

groetjes,
Annika
cathy
Lid

Berichtdoor froukje » wo apr 14, 2010 3:12 pm

Ik heb bericht gekregen dat ik vrijdag 23 april geopereerd wordt en dat mijn enkel en voorvoet worden vastgezet.
Ik vindt het best spannend. Zo moet je nog maanden wachten en ineens is daar de brief.
Dus als jullie nog tips hebben?
Altijd welkom.
Ik had de thuiszorg gebeld voor een hooglaagbed in de kamer, want de trap op gaat niet lukken, maar dat kan ik wel op mijn buik schrijven.
Ik ben niet hulpbehoevend genoeg :cry:
Groetjes Froukje
froukje
Lid

Volgende

Keer terug naar Reumatoide Artritis