Warmte en zon

Het forum waarin het voornamelijk over reumatoïde artritis gaat.

Moderator: Martijn

Re: Warmte en zon

Berichtdoor Henk » zo nov 29, 2015 6:12 pm

Ter info:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3529310/

Laat ik er eens geen commentaar bij geven... :roll:

en
http://allafrica.com/stories/201407080634.html
waarvan de laatste alinea zeker de goedkeuring van Lalage zal krijgen:
"Once you have been diagnosed with autoimmune arthritis, it is important to check your lifestyle, especially the feeding pattern and the amount of emotional stress you experience as these are the two most important determinants of digestive health and immune system."
'Tous les hommes sont mortels' ('Alle mensen zijn sterfelijk') van Simone de Beauvoir. Gelukkig wel!
Henk
Lid

Reumavorm: reumatoide artritis

Berichtdoor Lalage » zo nov 29, 2015 6:46 pm

Inderdaad mee eens ;) en qua eten heb ik 't wel goed voor elkaar, maar die stress kan nog wel wat minder :S Lastig!
Lalage
Lid

Reumavorm: reumatoïde artritis

Berichtdoor Wrenchman » zo nov 29, 2015 8:45 pm

Of het aan al dat voedsel met E-nummers ligt bedoelt men hier? :mrgreen:
The truth is out there...
Wrenchman
Lid

Reumavorm: SOLK

Berichtdoor mariska83 » ma nov 30, 2015 5:07 pm

Ik vraag mij af of het idd zou helpen als je goed zou letten op voedsel met E nummers. Ik lees op internet veel over het feit dat voedsel invloed kan hebben op je reuma. Maar soms denk ik nog even en je kan beter niks meer eten. Zo lees ik bijvoorbeeld: geen koffie, thee, suikers, E nummers, varkensvlees, rundvlees, alcohol enzo.
Maarre warmte helpt bij mij ook. Het weer zoals het nu is, is echt waardeloos en versterkt de klachten alleen maar...verlang wel weer naar de zomer!! Of gewoon heerlijk ergens naar de zon toe..... :D
mariska83
Nieuw lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor rianne55 » zo dec 06, 2015 4:10 pm

Van de week ga ik een dagje sauna doen.Heerlijk de warmte. Van de week uit eten geweest. De dag er na pijn en stijf.
Ik hou een strak dieet aan . Maar dan voel ik mij goed. Maar ik word gestraft als ik anders eet. Paar dagen weer op mijn eten letten,dan gaat het weer.
rianne55
Lid

Reumavorm: Artritus Psoriatica

Berichtdoor Lalage » zo dec 06, 2015 6:14 pm

mariska83 schreef:Ik vraag mij af of het idd zou helpen als je goed zou letten op voedsel met E nummers. Ik lees op internet veel over het feit dat voedsel invloed kan hebben op je reuma. Maar soms denk ik nog even en je kan beter niks meer eten. Zo lees ik bijvoorbeeld: geen koffie, thee, suikers, E nummers, varkensvlees, rundvlees, alcohol enzo.
Maarre warmte helpt bij mij ook. Het weer zoals het nu is, is echt waardeloos en versterkt de klachten alleen maar...verlang wel weer naar de zomer!! Of gewoon heerlijk ergens naar de zon toe..... :D

Dat hoor ik zo vaak: 'Dan kan je niets meer eten' maar dat is toch een beetje overdreven... aardappelen, rijst, pasta, granen, bonen, groente, fruit en noten, het is allemaal heerlijk om te eten. Wij genieten elke dag van ons eten, terwijl we nooit iets dierlijks op ons bord hebben liggen. Ook zonder alcohol kan je een leuk leven hebben. Het moeilijkste is het begin. Daarom is het wijs om elke keer één ding te veranderen, tot je daaraan gewend bent. Begin bijvoorbeeld met je ontbijt of begin met een bepaald voedingsmiddel weg te laten.

Maar nu ga ik off topic, sorry ;) Het is nu vochtig buiten, merken jullie dat meteen?
Lalage
Lid

Berichtdoor willy » zo dec 06, 2015 8:42 pm

ik heb vooral last als er ander weer komt, heb eens gelezen dat bot- en spierweefsel verschillend reageren op veranderen van luchtdruk, vandaar.
verder heb ik eerder last van de warmte dan van de kou.
willy
Lid

Reumavorm: r.a.

Berichtdoor Arkan » ma dec 07, 2015 8:24 am

Oh ja, ik merk het verschil heel erg hard.
Voel de verandering van weer al op voorhand, beter dan eender welke barometer of weerman. :wink:

Vochtigheid zorgt voor extra veel pijn en stijfheid.
Warmte doet me ontzettend goed, maar loop dan wel het risico dat ik iets meer ga doen en dat zet zich dan weer om in extra last. Maar dat heeft dan meer te maken met eigen schuld, dikke bult. :wink:

Een heerlijk warm (om niet te zeggen heet) bad verricht vaak wonderen al is dat maar voor even.
Arkan
Lid

Reumavorm: psoriasis artriris

Berichtdoor rianne55 » di dec 08, 2015 9:54 pm

Heerlijk dagje sauna gedaan. Veel warmte en gezwommen. Ook veel gerust. Wat heeft die warmte mij goed gedaan.
rianne55
Lid

Reumavorm: Artritus Psoriatica

Berichtdoor zonnetje73 » do jan 07, 2016 12:42 pm

Heerlijk een zonvakantie geboekt! In februari ga ik 10 dagen genieten op de Canarische eilanden. Heel veel zin in, hoop dat de pijn dan flink afneemt zodat ik lekker kan gaan wandelen en fotograferen daar.
zonnetje73
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor Clara G » wo feb 10, 2016 5:08 pm

Wij gaan deze maand ook 9 dagen naar de Canarische eilanden. Ik ben benieuwd. Ik hoop echt dat de pijn er van af neemt!

Ik las wat er gezegd werd over het eten. Sinds een half jaar eet ik nauwelijks nog uit pakjes. Voornamelijk verse groente en zelf alles klaar maken, dus heel weinig E-nummers. Sinds oktober zorg ik dat er weinig suikers in mijn eten zitten. Dus ik ben echt ontzettend gezond gaan eten. Niet vanwege de reuma, dat wist ik toen nog niet. Had toen ook geen echte klachten (Behalve het fenomeen van Raynaud). Des te zwaarder viel het me toen ik krap drie weken geleden de diagnose reuma kreeg. Ik beweeg veel en eet ontzettend gezond. Dus ik vraag me af of voeding echt van invloed is. Maar zoals ik al veel gelezen heb, iedereen is anders.
Clara G
Nieuw lid

Reumavorm: Artritis Psoriatica

Berichtdoor Lia K » do feb 11, 2016 12:40 am

Beste Clara,
Dat klopt dat iedereen anders is qua lichaam.
Je wordt ziek,omdat je weerstand niet voldoende is,door een tekort aan mineralen en vitaminen,verzwakken je organen.
Zolang je alles blijft eten en drinken gaat het langzaam achteruit en je voelt niet waar het vandaan komt.
Alles wat uit je voeding komt die dag,is genoeg voor energie voor de hele dag,alleen het is te weinig voor je organen en krijgen je organen te weinig,dan verzwakken ze.
Door te gaan eten en drinken waar de organen niet tegen kunnen,verzwakken ze nog meer,het gevolg is eerst bepaalde pijn klachten,zelfs hoofdpijn is al een tekort aan vitaminen B's en allergieen tekort aan vitaminen B 5,daarna wordt het steeds meer.
Pijnstillers vreten veel mineralen en zink is juist de mineraal die je weerstand beinvloed,hoe beter je zink gehalte hoe beter je weerstand.
Helaas is dit niet allemaal in een bloedonderzoek te zien,beter is via een bot dicht eenheid via je huisarts aan te vragen.(osteoporose)
En in de organen wordt niet geprikt,zolang ze van buiten gezond eruit zien,gaan ze ervan uit dat het van binnen ook zo is.
Als ik verkouden ben en ik heb daar ook last van keelpijn, dan neem ik 3 x 1000 mg vitaminen C van kruidvat en een zink tablet van 22 mg Solgar met water dan voel ik dat de pijn een heel stuk vermindert.
Neem ik dat nog eens maar dan met cafeine,dan is het effect voor de helft minder,omdat cafeine de opname van mineralen belemmert en ook van vitaminen B's.
Maar dat doet theeine en chocolade ook en met suiker is dat een dubbele effect en deze middelen zijn slecht voor je organen de nieren,galblaas,maag,longen.
Alcohol is ook wel slecht,maar cafeine is eigenlijk nog slechter,bij alcohol kan je nog wat extra vitaminen B+C en mineralen pakken.
Transvetten en vet vernietigen voornamelijk vitaminen B's en voornamelijk B3 en B5 uit je lichaam en suikers vitaminen C en zink.
Chemie slechte E-nummers mineralen en vitaminen en stress trekt ook de nodige vitaminen en mineralen uit je lichaam,dus je krijgt toch te weinig binnen.
De zon zorgt voor vitaminen D,dat is wel goed voor je lichaam,maar wel goed van je om op je voeding te letten,daar draait het om,want niet alles is bestemd voor het lichaam,je eet het omdat je het lekker vindt.
Ook al zit er teveel suiker zout of vet in,hoe meer erin zit hoe lekkerder het men gaat vinden en alle drie horen ze bij verslaving,zout is pas in 1870 in Nederland gekomen,dus in wezen hoort het niet thuis in je voeding en het is ook slecht voor je nieren en het hart.
Dus probeer zo weinig mogelijk,als je eraan went,dan proef je je eten weer veel beter.

Groetjes

Lia Kroon
Lia K
Nieuw lid

Reumavorm: vermoed fribromyalgi

Berichtdoor Hermione » do feb 11, 2016 12:51 pm

@ Clara G
alle vormen van ontstekingsreuma (bijv. RA AP bechterew) zijn een auto-immuunziekte. Dat betekent dat jouw weerstand te hard is gaan werken, en zich tegen jou is gaan keren. Niet voor niets zijn de medicijnen tegen ontstekingsreuma (en tegen andere ontstekingsziektes, zoals bij mij de sarcoïdose wat ook een auto-immuunziekte is) weerstandsverlagend.
Als je nog niet van die medicijnen slikt, en je eet extra gezond, dat kan dat een trigger zijn geweest voor jouw weerstand, zodat de ontstekingsreuma wat eerder de kop op kwam steken.

Apart hè?
Ik heb dus ook een periode heel gezond gegeten, toen ik nog niet mijn diagnose had. Achteraf had ik wel al de sarcoïdose, en de klachten daarvan, de ontstekingen, zijn in die jaren echt extreem erg geworden.
Toen ik de diagnose kreeg, ben ik een tijd bewust minder gezond gaan eten. Plus dat ik prednison en mtx voorgeschreven kreeg, wat mijn weerstand naar beneden haalde. Pas toen ik weer een keer goed ziek werk (griep, beginnende longontsteking en een virus tegelijkertijd), durfde ik weer volop groente en fruit te gaan eten.

groetjes,
Hermione
Hermione
Lid

Reumavorm: sarcoïdose dvn

Berichtdoor Clara G » di mei 03, 2016 9:14 pm

@hermione

Zoals je het nu schetst klinkt het logisch. Ik eet nauwelijks suiker. Zout op mijn eten lust ik niet eens (dus dat eet ik mijn hele leven al niet, zelfs niet op friet!) en ik heb nooit koffie gelust, dus mijn caffeïne gehalte is ook laag. Maar toch voel ik me pas echt beroerd sinds ik zo gezond eet. Misschien moet ik gewoon eens wat minder druk maken om wat ik eet. Gewoon weer boterhammen gaan lunchen ipv salade's en wraps, omelletten en gekkigheid. Gewoon "normaal" doen. Het is het proberen waard! Op dit moment lijk ik namelijk alleen maar meer ontstekingen te krijgen ipv minder met mijn gezonde voeding...

Ik krijg overigens alleen arcoxia. De dosis was verlaagd, maar sinds alle gewrichten rechts ontstoken zijn weer verhoogd. Maar het werkt niet. Dus heb ik een prednison injectie gehad en volgende week weer een afspraak in t ziekenhuis. En in de tijd dat alles was gaan ontsteken volgde ik een menu om gezond en gevarieerd te eten... Morgen toch maar een pizza in de oven schuiven :P
Clara G
Nieuw lid

Reumavorm: Artritis Psoriatica

Berichtdoor Lalage » wo mei 04, 2016 8:42 am

Wat een gekke redenering. Ik snap 'm niet.

Ik merk geen verschil met het weer. Het kan ijskoud zijn en goed gaan, het kan ook 30 graden zijn en dat ik zware ontstekingen heb. Wel merk ik het effect van suiker. Ik eet veganistisch, meest onbewerkt voedsel, dus ook zo min mogelijk olie en suiker. Afgelopen tijd heb ik wel suiker gegeten (taart en chocola) en nu gaat het weer slechter :( Hopelijk gaat het ook weer beter als ik dat weer laat staan. Overigens ben ik van mening dat je het beste als eerste zuivel en vlees kunt laten staan, daarna suiker en die e-nummers, dat zijn er zoveel, daar zou ik m'n energie niet aan verspillen. Als je gewoon zelf kookt, aardappels of rijst met groente, brood met pindakaas, dan ben je al een heel eind op de goede weg.
Lalage
Lid

Vorige

Keer terug naar Reumatoide artritis