Warmte en zon

Het forum waarin het voornamelijk over reumatoïde artritis gaat.

Moderator: Martijn

warmte en zon

Berichtdoor jokemaas » wo maart 31, 2010 5:17 pm

hallo mijn vraag is als volgt
heeft iemand ervaring met de warmte die je ervaart in spanje voor de reuma.
ze zeggen dat je daar geen pijn hebt door de warmte.
ik sta hier wel voor open maar ken persoonlijk niemand die reuma heeft ,dus ik kan alleen maar zo vragen stellen via dit forum.
sinds een jaar weet ik nu dat ik reuma heb,kan het nog niet accepteren want de pijn valt niet mee ook al heb ik medicijnen.
bedankt
jokemaas
Nieuw lid

Reumavorm: r a

Re: warmte en zon

Berichtdoor annegien » wo maart 31, 2010 7:19 pm

Hallo,

Tja, ik voel me beter in de warmte. Maar het is natuurlijk ook dat een zonnetje je humeur al verbetert...en zeker op vakantie zit je nog weer anders in je vel. Ik heb zelf wel het idee dat het beter gaat met warm, droog, weer, maar of dat nu altijd geldt...Hangt van meer dingen af denk ik. Mijn reumatoloog zegt dat het er niet veel mee te maken heeft, maar hij is vrij 'wetenschappelijk' ingesteld. Is nog niet bewezen, dus dan is het niet waar.
Kortom, ik geloof dat het wel wat uitmaakt, maar het is geen medicijn!
annegien
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor kingswood69 » wo maart 31, 2010 7:23 pm

Hoi Joke,

Ik kan uit ervaring vertellen dat het wel degelijk uitmaakt!
Vorig jaar vol goeie moed een weekje Lanzarote geboekt omdat het daar in Januari plm.21 graden is....behalve toen..alleen maar regen, kou en veel pijn.
Maar, begin dit jaar ben ik negen dagen naar de Dominicaanse Republiek geweest ( dan meteen maar goed he)en , ondanks dat het heel toevallig erg veel regende , had ik nauwelijks last. Ik heb geloof ik in 9 dagen 3 keer een pijnstiller genomen in tegenstelling tot een haast belachelijke dosis hier. Wat ik er in alle eerlijkheid bij moet zeggen is dat ik met een kennis geweest ben, dus géén drie kinderen om me heen, en all inclusive geboekt had waardoor we ons echt alleen maar druk hoefde te maken over vragen als: gaan we nou links of rechts van het zwembad zitten? en: drinken we nou een mixje op het terras of op het strand? Kortom, complete rust. En dat is , denk ik, heel belangrijk. Hier ga je toch vaak maar door met een druk (gezins) leven al dan niet met nog werk ernaast en ga je toch té vaak over je grenzen heen, althans, dat merk ik bij mezelf wel vaak.
Vier weken geleden kreeg ik ook nog eens een reisje naar Curacao kado( 't moet niet gekker worden) en dat was helemaal heerlijk, 5 dagen 33 graden en écht geen pijn! Volgens reumatoloog heeft het er ook mee te maken dat je, door (gewrichts) onstekingspijn jezelf anders gaat bewegen waardoor je spieren en pezen ook nog eens overbelast en geÏrriteerd raken en je nóg meer pijn krijgt. En daar is volgens hem de warmte dus echt goed voor. Doordat je spieren positief en ontspannend op warmte reageren, beweeg je lekkerder en dus lijkt de reuma verder weg.
Ik zei al dat ik eerlijk moet zijn, hier komt ie: Als je dan terug komt in sneeuw en/of regen, komt het wel dubbel en dwars terug ( is mijn ervaring) en de teleurstelling die je dan voelt... ik geloof dat 't nooit went hoor, reuma. Accepteren dat je veel minder kunt dan je wilt blijft zo verrekte moeilijk.
Maar...als ik dan mijn vakantiefoto's weer even inkijk was het alles me zeker waard, ondanks de vermoeiende reizen.

Ik hoop dat ik je niet verveeld heb met mijn lange antwoord en dat je er misschien wat aan hebt.
Sterkte en groetjes, Ria
kingswood69
Lid

Reumavorm: RA + artrose

Berichtdoor puntje » wo maart 31, 2010 8:40 pm

In de zomer heb ik minder last
puntje
Lid

Reumavorm: Reuma Artritis

Berichtdoor cwaabol » do apr 01, 2010 10:17 pm

hoi joke,

Ook ik ben op curacao geweest, en ik had daar echt veel minder klachten, heb zelfs stukken kunnen wandelen.wat me thuis niet lukt.
De warmte deed me echt goed dus. En dat hoor ik van alle mensen met reuma die ik ken, dus op naar spanje en genieten!

Groetjes carla
na regen komt toch altijd weer die zon, ook al denk je soms van niet!
cwaabol
Lid

Reumavorm: ra

Berichtdoor Priscilla© » ma apr 12, 2010 12:06 pm

wat ik ervaar van de reuma is dat warmte wel je gewrichten soepeler maakt en je vaak minder pijn hebt, maar dat de zwellingen erger kunnen worden ( in mijn geval vaak)
het schijnt dan ook niet aan de warmte te liggen als je naar een ander land gaat, maar aan de luchtvochtigheid.
in Nederland is deze behoorlijk hoog, zeker in de zomer, en dat maakt het verschil.
ik zou zeggen, als je een vakantie naar een warm land boekt, bekijk dan ook even de luchtvochtigheid, om teleurstelling te voorkomen. ;)
Priscilla©
Lid

Reumavorm: R.A.

Berichtdoor Len1986 » di apr 13, 2010 4:15 pm

Hoi Joke,

Ik merk nu het dan eindelijk een beetje Lente begint te worden dat ik minder pijn en stijf ben.
Met de extreme winter had ik veel meer klachten.
Nu ik af en toe in de zon ga zitten voelen mij gewrichten wel warmer aan.
Als ik dit met ijs koel is dit wel vol te houden.

Gr Lenneke
Len1986
Nieuw lid

Reumavorm: Artritis

Berichtdoor AnnemiekV » di apr 13, 2010 7:07 pm

Ik ga heel vaak in de infraroodsauna,en dat doet me toch goed zeg!!!Heb sinds mijn schoonouders dat ding aangeschaft hebben,heel wat minder vaak pijnstillers nodig!!!Bij mij werkt warmte dus wel,maar dat zal voor iedereen anders zijn lijkt me! :ewink:
AnnemiekV
Lid

Reumavorm: Bechterew

Berichtdoor natalie76 » wo apr 14, 2010 5:09 pm

Bij mij is het ook zo dat als het koud is of nat dat ik stijver en strammer ben, waardoor ik ook meer gewrichtspijn krijg.
WAARSCHUWING:Vorig jaar ben ik naar Turkije geweest en heb erge uitslag cq eczeem gekregen door de warmte en de zon. Dit had ik nooit eerder gehad en na enig onderzoek bleek dat dat vaak voorkomt bij reumamedicatie. Dus smeer je extra goed in en ga niet te veel in de zon.
Ik heb trouwens de eerste echte warme dagen, zowel thuis als op vakantie veel meer pijn. Alsof mijn lichaam aan de temperatuur moet wennen.
Klinkt dit bekend of ligt nhet aan mij?

Groeten Natalie
natalie76
Nieuw lid

Reumavorm: ra

Berichtdoor Lilly » wo apr 14, 2010 5:23 pm

Ik voel bij elke weersomslag mijn lijf pijn doen.
Laatst maakte ik er tegen iemand een opmerking over. De reactie: Ow, maar dat is handig, dat je voelt dat het ander weer gaat worden!
Ik kon haar wel wat doen! Grrr...

Groetjes,
Lilly
Afbeelding
Lilly
Lid

Reumavorm: RA en Bechterew

Berichtdoor oevbc » wo apr 14, 2010 10:43 pm

Ja ik merk het ook hoor! geen wetenschappelijke bewijzen nodig.....
Afgelopen winter veel pijn vooral als ik met koude handen de afwas probeerde te doen........

Nou Lilly wat positieve gedachte! we kunnen als weervrouwen gaan werken...

groetjes oevbc
oevbc
Lid

Reumavorm: artritis

Berichtdoor Lilly » wo apr 14, 2010 10:48 pm

Ik zal vast een sollicitatie richting de KNMI doen :lol: Whahahahaha
Afbeelding
Lilly
Lid

Reumavorm: RA en Bechterew

Berichtdoor oevbc » do apr 15, 2010 10:13 am

ja ha ha ha laten we er maar om lachen! en het positief blijven bekijken! :roll:
oevbc
Lid

Reumavorm: artritis

Berichtdoor zwemmertje » do apr 15, 2010 10:24 pm

Ik voel het aan al mijn botten en gewrichten als er regen komt. En koude handen wie heeft daar nog
meer last van? bbrrr zo koud, nee laat de lente zon maar komen.

grt marjo,.
zwemmertje
Nieuw lid

Reumavorm: artritus

Berichtdoor Zoeylove » di mei 04, 2010 2:52 am

Lilly schreef:Ik voel bij elke weersomslag mijn lijf pijn doen.
Laatst maakte ik er tegen iemand een opmerking over. De reactie: Ow, maar dat is handig, dat je voelt dat het ander weer gaat worden!
Ik kon haar wel wat doen! Grrr...

Groetjes,
Lilly

Kan me zo boos maken om domme ondoordachte grappen van mensen. Leuk bedoelt maar ook zo "dom".

Je hebt dagelijks pijn dus het is geen grapje meer al zal je er zelf grappen over maken.

Ik heb gelukkig geen last bij weersveranderingen.

Wel hou ik mijn lichaam meer verkrampt met kou maar dat is iets dat ik zelf doe en daar kan ik mee stoppen (ontspannen).

Het is wel zo dat ik in de winter moeilijk in slaap kom door de kou en heel verkrampt kan liggen.

Ik ga regelmatig onder de zonnebank. Dit is heel erg fijn. En een warm bad doet wonderen. Als ik op vakantie ben voel ik me niet beter. (ik ga altijd naar de zon).
Zoeylove
Lid

Reumavorm: Fibromyalgie

Volgende

Keer terug naar Reumatoide artritis