Ik zal me even voorstellen. Mijn naam is Wendy en ik heb zelf geen RA of iets wat daar op lijkt, maar mijn man ligt nu al zo'n twee weken thuis op bed/bank met heftige gewrichtspijnen en koorts.
De symptomen begonnen op de voorlaatste dag van onze vakantie, en in eerste instantie dachten wij dat hij spierpijn had omdat hij met duikapparatuur had lopen sjouwen. Het voelde echter niet aan als spierpijn, maar meer als gewrichtspijn. Vooral in de enkels, knieen, maar ook de ellebogen, polsen, vingerkootjes en tenen. Knieen en enkels zijn echter het ergste. Na verloop van tijd begon ook zijn linker enkel op te zwellen en constateerden we koorts (tussen de 38 en 39 graden schommelend). Na een afspraak bij de huisarts en bloed prikken kregen wij vorige week woensdag de uitslagen terug. Zelf dacht ik aan de ziekte van Lyme, met name omdat wij in een bosrijk gebied wonen en onze katten nogal eens met teken aankomen. Die verwijderen we nauwgezet en we maken ze dood, maar je kunt er altijd een over het hoofd hebben gezien ...
Borreliose was echter negatief, maar zoals de huisarts zei waren er wel verhoogde ontstekingswaarden in het bloed gevonden en na tussenkomst van de arts hadden we al heel snel een verwijzing naar de reumatoloog te pakken. Ook op de verwijsbrief van de arts staat de verdenking reuma vermeld. We zijn natuurlijk heel erg geschrokken. Mijn man zit nu op een regime van 1200mg ibuprofen verspreid over de dag en we houden een temperatuurlijst van de koorts bij. Morgen hebben we het gesprek met de reumatoloog.
Mijn man is er van overtuigd dat hij acuut reuma heeft (een abnormale afweerreactie van het lichaam op een eerdere streptokokken infectie - en ja, vlak voor wij op vakantie gingen had hij wel een lichte keelontsteking). Ikzelf hoop dat wel natuurlijk, maar ik houd zeker een slag om de arm - het kan ook zomaar iets chronisch zijn.
Daarom kom ik hier in de hoop meer informatie te vinden. Is koorts normaal bij RA? Zijn er dingen die verstandig zijn te doen/laten gedurende de dag? Wel bewegen, niet bewegen, we hebben geen idee. Zijn er dingen die we absoluut aan de reumatoloog moeten vragen, onderzoeken die goed zijn om te doen? Ik ben bezig een lijst met vragen op te stellen voor de reumatoloog maar ik weet eigenlijk niet zo goed waar ik moet beginnen ...
Kan iemand me helpen? Alvast heel erg bedankt.