Mabthera

Het forum waarin het voornamelijk over reumatoïde artritis gaat.

Moderator: Martijn

MabThera

Berichtdoor jan-van-gent » di okt 19, 2010 6:02 pm

Iemand ervaring met MabThera? Graag had ik gehoord welke bijwerkingen er eventueel opduiken die niet op de bijsluiter staan vermeld.
jan-van-gent
Lid

Reumavorm: RA

Re: MabThera

Berichtdoor Puckvie » za okt 23, 2010 7:04 pm

Hallo Jan-van-gent,
bedoel je rituximab ? dat per infuus gegeven wordt ?
groetjes Puck
Puckvie
Lid

Berichtdoor jan-van-gent » za okt 23, 2010 7:59 pm

Tja, je hebt gelijk. De ene dokter noemt het rituximab en de andere MabThera. Ken je dat spul?
groetjes, jan
jan-van-gent
Lid

Berichtdoor delaatcv2 » zo okt 24, 2010 5:15 pm

Hallo,
Als eerst patient in Nederland heb ik destijds medio 2004 het reuma medicijn Rituximab ontvangen.
Het was een hele sessie en gedoe destijds omdat het gehele fabrikanten protocol moest worden doorlopen....spannend dat wel...
Inmiddels een viertal keren toegediend gekregen in het Radboud te Nijmegen.
Het reguleert de TNF stoffen in het bloed en verminderd de reumatische activiteit in het lichaam.
Ik kreeg het omdat alle eerdere "simpele" alsmede de "agressievere" medicijnen zoals Enbrel en Metotrexaat en Remicade bij mij totaal geen effect hadden...Ook niet na toepassing van de hoogste dosis.
Ik heb er wel baat bij gehad, doch na enkele keren een behandeling te hebben ondergaan, werd mijn lichaam min of meer imuun voor de stof.
De eerste keer werkte de stof 14 maanden. De tweede keer 11 tot 12 maanden en de laatste keer ongeveer 9 a 10 maanden.
Daarom heb ik nu sinds de laatste keer in maart 2009 een rustpauze ingelast en is ook de reuma wat stabiel en verdraagzaam gebleven, zodat ik thans niet overweeg nogmaals er voor te gaan tenzij ik het weer nodig zou hebben...
Het zijn twee dagopnames met een infuus van 9.30 uur tot 16.30 uur met een tussentijd van twee weken.
Het begint met voorspoelen en daarna wordt de Rituximab ingebracht d.m.v. een kleine hoeveelheid die steeds wordt opgevoerd en na de hoogste hoeveelheid per uur te hebben behaald weer afgebouwd naar 0 en daarna weer naspoelen.
Je wordt gedurende de hele dag voortdurend gecontroleerd zoals de bloeddruk en je krijgt paracetamol. Het is raadzaam niet alleen naar huis te rijden maar je voor de zekerheid te laten begeleiden.
Ik heb van de Rituximab totaal geen bijwerkingen ondervonden maar dat is denk ik persoonlijk, zoals dat bij iedere patient anders uit kan pakken. Je weet namelijk nooit van tevoren hoe iemand op een medicijn reageert.
Hopelijk heb je hiermede voldoende informatie en anders meld je je maar weer..
Groet, :wink: Ad.
Blijf positief , en geniet van elke dag.
delaatcv2
Lid

Berichtdoor Puckvie » zo okt 24, 2010 6:31 pm

[b][b]Hoi Jan-van-gent
ik start as dinsdag met rituximab, maar neem ook deel aan een, net opgestart, onderzoek naar waarom dit middel bij 40% van de ontvangers toch niet werkt. het onderzoek houdt in dat er voorafgaande aan het infuus een biopt uit de lymfeklier wordt genomen, de laatste 2 uur v/h infuus een beetje radioactief materiaal toegevoegd wordt, de 3e en 6e dag na het infuus wordt er een pet-scan gemaakt en 2 weken na de 2e infuus opnieuw een biopt. Het is een samenwerkingsverband van het Vu - AMC - van Breemen instituut

start jij ook met rituximab ? waar ?[/
[/b]b]
Puckvie
Lid

Berichtdoor ken » zo okt 24, 2010 11:49 pm

Dag Jan, ik hoop dat mabthera beter z'n werk doet als, tozilizumab, veel sterkte en succes gewenst! Groeten Ken...
ken
Lid

Reumavorm: ra

Berichtdoor jan-van-gent » ma okt 25, 2010 10:47 am

Dank je Ken, maar ik ben me nog aan het beraden. Ik ben niet zo happig meer op 'nieuwe' medicatie, en zeker niet wanneer ze van die rottige bijwerkingen achter de hand houden.
groetjes, jan
jan-van-gent
Lid

Berichtdoor jan-van-gent » ma okt 25, 2010 11:00 am

Hallo Puckvie,
Op 3 november mag ik eventueel aan het infuus, maar het zit me de laatste tijd een beetje hoog. Ik heb wat meer bedenktijd nodig om mij bij het onvermijdelijke neer te leggen, zeker omdat ik in het verleden niet gespaard ben gebleven van enkele nare bijwerkingen. Mijn redenering, als RoActemra niet werkt, waarom zou rituximab wél aanslaan? Zit misschien totaal verkeerd. Ah, we zien wel… Het heilig hartziekenhuis in Oostende is de plek waar ze hun lusten botvieren op mijn arm skelet.
Groetjes, jan
jan-van-gent
Lid

Berichtdoor Puckvie » ma okt 25, 2010 3:27 pm

hoi jan,
ik laat me ook niet zomaar naar de 'slachtbank' leiden hoor of zal ik lijden zeggen :-)
na de gebruikelijke reuma middelen die niets uithaalden, met embrel en humera geprobeerd, buiten de bijwerkingen deed het niets > lekker dan, al dat gif in je lijf . Voorafgaande aan het infuus heb ik 2x een lang gesprek gehad, van anderhalf uur. ik heb me een slag in de rondte gegoogled en kwam elke keer met een a4 vol vragen.
maw neem je tijd en laat je naar tevredenheid voorlichten !!!!
Hebben we eigenlijk wel een keuze ????????? geen medicatie is op zeker pijn, beperkingen en blijvende schade.
Met medicatie minder hoop ik. Maar het blijft een keuze, dat ben ik met je eens.
En...wat nu niet mogelijk is, kan in de toekomst waarschijnlijk wel. Er zijn nu al nieuwe biologicals in ontwikkeling die nog verfijnder werken en specifieker dan de huidige. Dus , we kunnen hoop houden. Ik laat het je weten hoe het gegaan is en of ik last van bijwerkingen heb / krijg.
sterkte met je keuze :-)))))
groetjes Puck
Puckvie
Lid

Berichtdoor jan-van-gent » di okt 26, 2010 10:30 am

Hey Puck
Je hebt wel lef zeg om zo in je lijf te laten boren, in verband met die biopsies en zo? De slachtbank zou ik het nu niet durven noemen, eerder een softe martelkamer :wink: Na mijn infuus de voorlaatste keer liep ik veertien dagen rond met een arm die bont en blauw was van een onderhuidse bloeduitstorting. De één of andere stagiaire had me dat gelapt :(
Ok, ik ben blij dat je mij op de hoogte blijft houden. In ieder geval bedankt, en succes met je offer aan het mensdom. Zie maar dat ze geen nucleaire tijdbom van jou construeren :ebiggrin:
Groetjes, jan
jan-van-gent
Lid

Berichtdoor Puckvie » wo nov 03, 2010 10:28 pm

hoi allemaal,
onder een apart kopje heb ik een verslag van een onderzoek over Rituximab gezet.
groetjes Puck
Puckvie
Lid

Keer terug naar Reumatoide artritis