Wil heel graag info over Sulfasalazine "bijwerkingen..."

Het forum waarin het voornamelijk over reumatoïde artritis gaat.

Moderator: Martijn

Wil heel graag info over Sulfasalazine "bijwerkingen..."

Berichtdoor Adriana87 » vr nov 01, 2013 3:33 pm

Hoi

Ik heb een vraag over Sulfasalazine.

Ik wil graag de bijwerkingen weten van mensen die dit medicijn alleen gebruiken en niet met medicatie extra....

Want vind die bijwerkingen zoveel op de andere medicatie vind die ik al heb gehad..

Sommige staat er nog niet in van dat heel je arm reageert op medicatie.
Haar uitval "niet een klein beetje maar iedere dag je kussen vol en je borstel"

Droge mond "spoor die de medicatie achterlaten op je tong"

Schagereinig zijn tegen iedereen...

Dat soort bijwerkingen zit ik niet op te wachten me haren en me mond is er nog niet van hersteld...en wil er niet uit zien als iemand die het woord k heeft.. Snapte.

Ik wil graag de praktijk info weten van Sulfasalazine?

Als iemand diabeet type 1 is wil ik daar ook heel graag die info over horen alvast bedankt...
Adriana87
Lid

Reumavorm: Reumaoide artritis

Re: Wil heel graag info over Sulfasalazine "bijwerkingen..."

Berichtdoor Lavender » vr nov 01, 2013 9:51 pm

Ik wijs je even op het zoekvenster die je rechts bovenin op dit forum kunt vinden.
Als ik daar Sulfazalazine intyp en vervolgens op het mooie zoekknopje er naast klik dan krijg ik deze melding:
Er voldeden 66 resultaten aan de zoekterm: Sulfazalazine

Is dat niet al voldoende informatie?
Is een nieuwe topic hierover dan echt noodzakelijk vraag ik me oprecht af? :?
If you don’t like something, change it. If you can’t change it, change your attitude.
- Maya Angelou
Lavender
Lid

Reumavorm: R.A. & Fibro

Berichtdoor Dani- » vr nov 01, 2013 9:59 pm

Ik gebruik sulfasalazine. Ook ik reageer met veel bijwerkingen op andere medicatie, helaas.
Van de sulfa heb ik de minste bijwerkingen. Haaruitval niet, droge mond, zelden. Poetsen met Zendium zonder naspoelen werkt bij mij perfect.
Ik heb net de sulfa moeten verhogen, op misselijk zijn en wat rommelende darmen heb ik geen klachten. De klachten van misselijk zijn, gaat binnen twee weken over, dan is het lichaam eraan gewend.

Mocht je hiermee starten, wacht dan niet op bijwerkingen. Ze hoeven namelijk niet te komen. En wat ik zei van de misselijkheid dat gaat over. Zie sulfa als een kans om de klachten te verminderen.
Zorg dat je een langzame opbouw krijgt, zo heeft je lijf de kans om eraan te wennen.

Wat bedoel je met "dat je hele arm reageert op de medicatie?"

Groet Dani
Dani-
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor Dani- » vr nov 01, 2013 10:00 pm

Lavender schreef:Ik wijs je even op het zoekvenster die je rechts bovenin op dit forum kunt vinden.
Als ik daar Sulfazalazine intyp en vervolgens op het mooie zoekknopje er naast klik dan krijg ik deze melding:
Er voldeden 66 resultaten aan de zoekterm: Sulfazalazine

Is dat niet al voldoende informatie?
Is een nieuwe topic hierover dan echt noodzakelijk vraag ik me oprecht af? :?

Ik was al aan het antwoorden.. :wink:
Dani-
Lid

Berichtdoor Blaine » za nov 02, 2013 10:04 am

Bijwerkingen van de sulfa, helemaal niks, slik het zonder problemen. Heb het zowel met als zonder andere medicatie gebruikt en er nooit enige bijwerking van gehad
Afbeelding
Blaine
Lid

Berichtdoor puntje » za nov 02, 2013 12:54 pm

Ik ben gestopt met sulfasalazine. Ik kreeg een metaal-achtige smaak en niks was meer lekker. Alles smaakte naar metaal. Eerst werd deze bijwerking ontkent, later werd het toegegeven.

Dus voor mij geen sulfasalazine meer. Het eten, waar ik van geniet moet toch smaken. :ebiggrin:

Mijn broer slikt het ook en die had die bijwerking niet. Dus dat was apart. Voor de rest had ik geen bijwerkingen. Meestal reageer ik best wel goed op medicijnen, echter bij de sulfasalazine niet, betreffende de smaak. Prednison daar had ik geen bijwerking van. Maar dat krijg ik niet meer. Ik ging zelf doseren, wat niet goed was. De dag dat het minder was nam ik een paar tabletjes en dan een paar dagen niet. Dus vandaar dat dit bij vermoedelijk niet meer voorgeschreven wordt. Het was een verkeerd patroon geworden bij mij. En ik snap het ook wel. Dat was mijn fout. Op een dag had ik geen zin meer in de metaal-achtige smaak en ben toen zelf gestopt om te testen of het van de sulfalazine kwam, naar een paar dagen was de metaalachtige smaak al bijna weg. Dus toen besloten het niet meer te slikken.
puntje
Lid

Reumavorm: Reuma Artritis

Berichtdoor vrolijkmeisje » za nov 02, 2013 3:14 pm

Ik heb in het verleden lang salazopyrine geslikt (deels in combinatie met mtx). Ik heb er geen bijwerkingen van gehad.
Wel in het begin (in combinatie met diclofenac) een leverfunctiestoornis, maar toen die was opgeruimd ben ik er opnieuw mee begonnen. Probleemloos.
vrolijkmeisje
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Berichtdoor Annamarie » za nov 02, 2013 11:11 pm

Ik heb kort sulfasalazine gebruikt. Ik ben gestopt i.v.m. de misselijkheid, ik kon niets meer binnen houden, en de krampen in mijn maag. Daarnaast had ik een erge metaalsmaak in mijn mond.
Annamarie
Nieuw lid

Berichtdoor zeeuws meisje » za nov 02, 2013 11:36 pm

Ik ben een van de weinige mensen die een anafalyctische shockreactie heeft gehad op sulfazalazine. Ik bleek allergisch voor een bestanddeel van het medicijn en na 3 dagen slikken was de ambulance nog net op tijd om me in leven te houden.

Maar dat is dus extreem zeldzaam en komt bijna niet voor...
zeeuws meisje
Lid

Reumavorm: RA/SLE

Berichtdoor tomasvand » do nov 14, 2013 11:09 am

Mocht je hoofdpijn krijgen na het slikken en beginnende uitslag (rode vlekjes), dan zou ik er maar meteen mee stoppen. Ik bleef braaf doorslikken en zat binnen een paar dagen onder de vlekken, in combinatie met hoge koorts en misselijkheid. :|
tomasvand
Lid

Reumavorm: nog niet bekend

Berichtdoor afina » vr nov 15, 2013 5:13 pm

Ik had hetzelfde als Thomas...uitslag en hoge koorts...
There are things we don't want to happen, but have to accept...things we don't want to know, but have to learn...and people we can't live without, but have to let go...
afina
Lid

Reumavorm: reuma psoriatica en

Berichtdoor Verlin14 » wo nov 11, 2015 1:13 pm

Hallo Adriana,

Ik slik sinds 4 weken Sulfasalazine i.c.m. prednisolon voor RA.
Ik heb last van misselijkheid, hoofdpijn en duizeligheid door de Sulfa.
De prenisolon slikte ik al eerder, dit werkt goed tegen de ontstekingen, maar ik word er heel onrustig van.

Hoe gaat het met jou? slik je nog steeds Sulfa?
Verlin14
Lid

Berichtdoor zonnetje73 » ma nov 16, 2015 1:57 pm

Ik heb Sulfasalazine ongeveer 6-8 wkn gebruikt, ben gestopt vanwege de misselijkheid en braakneigingen, at bijna niks meer. Kreeg ook hoofdpijn en vochtophopingen in mijn gezicht (wangen). Nu MTX spuiten, 10 mg opbouw, verder niks.
zonnetje73
Lid

Berichtdoor Conn » ma nov 16, 2015 2:47 pm

Hoi,

Mijn ervaring met sulfa is heel positief.
Heb geen last van bijwerkingen, en mijn lichaam reageer er heel goed op.
De ontstekings waarden zijn zeer laag.
Ben begonnen met 2 maal 3 per dag en slik nu 1 maal 3 tabletten per dag.

Groetjes Conn
Conn
Lid

Reumavorm: RA en Tietze

Berichtdoor Snow » ma nov 16, 2015 5:22 pm

Sulfasalazine gebruik ik nu twee jaar. Langzaam opgebouwd naar 6 tabletten per dag.
Of het helpt is vraag twee, bloeduitslagen zijn wisselend, maar dit is één van de weinige medicijnen waar ik wel tegen kan.

In het begin waren de bijwerkingen, hoofdpijn en diaree/buikklachten duizeligheid soms, deze bijwerkingen gingen bij mij na enkele maanden over.
Snow
Lid

Volgende

Keer terug naar Reumatoide artritis