mtx plaquentil etoricoxib prednison en foliumzuur

Het forum waarin het voornamelijk over reumatoïde artritis gaat.

Moderator: Martijn

Re: mtx plaquentil etoricoxib prednison en foliumzuur

Berichtdoor ccc-tje » di feb 25, 2014 6:51 pm

ieftje schreef:Mocht je van die dagelijkse rompslomp afwillen kan je deze ook in een jaarlijks infuus laten toedienen. In ieder geval in België toch.

Krijg je dan al je medicijnen in 1keer?? Klinkt superhandig, hebben we dat in nederland ook?
ccc-tje
Lid

Reumavorm: ra

Berichtdoor ccc-tje » di feb 25, 2014 6:53 pm

Hermione schreef:Volgens mijn arts moet er minimaal 24 uur zitten tussen mtx en foliumzuur. Dus òf tussen laatste keer slikken en dan 24 uur later, òf tussen foliumzuur en eerste keer mtx slikken, dus dan slik je hem een dag ervoor, òf alles daar tussen in.
Ik hoop dat je het zo snapt. ;)
Foliumzuur werkt precies de andere kant op als mtx, het zijn antagonisten van elkaar. Als je die binnen 24 uur bij elkaar slikt, dan doe je de werking van de mtx teniet. En dat wil je niet!!

Hier ook een pillendoos trouwens, erg handig. Die schuifbakjes sluiten goed, en ik kan dus ook een los dagbakje in mijn tas stoppen en meenemen. Ik heb ook een pillensnijder, om de paracetamol te kunnen breken. Mijn zere handen wilden dat niet meer, en ze hadden die ook online te koop naast die doos. Bevallen allebei prima.

groetjes,

Snap hem!! Dank je.
ccc-tje
Lid

Berichtdoor ieftje » di feb 25, 2014 7:02 pm

Voor de goede orde, enkel het alendroninezuur in een infuus. :esmile:
ieftje
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor ccc-tje » di feb 25, 2014 7:11 pm

ieftje schreef:Voor de goede orde, enkel het alendroninezuur in een infuus. :esmile:

Ooo oké, ik dacht de hele mikmak! Dat zou nog eens handig zijn!
ccc-tje
Lid

Berichtdoor Hermione » di feb 25, 2014 7:23 pm

haha ik was ook al benieuwd over welk medicijn we het hadden :)

Volgens mij wordt dat alleen maar gedaan als je al problemen hebt met je botten? Dat heb ik namelijk niet, ik krijg het bij de prednison die ik moet slikken. En ik mag geen calcium/ vit.D preparaat slikken, omdat bij de sarcoïdose een vit.D stapeling hoort.
En je weet van tevoren niet, hoe lang je die prednison moet slikken, volgens mij is dat de argumentatie van de arts om me het per week te laten slikken.

Als je flinke botontkalking hebt, en boven een bepaalde leeftijd bent, dan krijg je dit spul voor veel langere tijd voorgeschreven, en dan kan dat hier in NL volgens mij ook 1x per jaar. Ik heb i.i.g. wel eens vaker gelezen dat iemand zo'n shot kreeg. Lijkt me erg handig, want ik heb best last van bijwerkingen van de alendroninezuur.
Hermione
Hermione
Lid

Reumavorm: sarcoïdose dvn

Berichtdoor ieftje » di feb 25, 2014 11:49 pm

Inderdaad Hermione, zo is het, de bij veel patiënten wekelijkse terugkerende misselijkheid of pijn aan de maag omzeilen door eenmaal per jaar het infuus. Door langdurig gebruik van cortisone heb ook ík reeds voortekens van botontkalking, maar heb voor het ogenblik geen noemenswaardige klachten bij inname van alendroninezuur, daarom stel ik een infuus nog even uit.
ieftje
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor Lalage » za maart 08, 2014 2:23 pm

hoi ccc,
ik zit bijna aan dezelfde cocktail als jij: morgen begin ik met plaquenil. De ontstekingen zijn nog niet weg en het gaat de ene dag slechter en dan weer iets beter. Ik ben allang blij dat mijn knieën geen pijn meer doen. Pijn in mijn kaak heb ik af en toe ook, dat hoort er helaas bij.
Lalage
Lid

Reumavorm: reumatoïde artritis

Berichtdoor Drettie » di jun 03, 2014 1:19 pm

Om te voorkomen dat ik een dubbel bericht de wereld in stuur :ewink:

Ik ben sinds vorige week donderdag begonnen met de combinatie plaquenil, mtx en sulfasalazine. De plaquenil 2x daags 1, de sulfa 2x daags 1 en moet ik vanaf donderdag 2x daags 2 en de mtx moet ik opbouwen van 4 (afgelopen zaterdag) naar 7 en de week daarop naar 10. Verder heb ik de depo medrol injectie gehad (dat zou om de drie maanden moeten) en de foliumzuur 2x per week 1 vanwege de mtx. Ik moet zeggen dat de reactie op de mtx de eerste keer meeviel, maar ik weet niet wat er gebeurt bij de volgende dosis...Is er iemand bekend met deze combinatie?
Be who you are and say what you feel because those who mind don't matter and those who matter don't mind....
Drettie
Lid

Reumavorm: R.A.

Berichtdoor Lalage » di jun 03, 2014 2:34 pm

Drettie, als je even zoekt vind je veel info in andere topics over mtx. Plaquenil veroorzaakt volgens mij meestal geen bijwerkingen, behalve een huiduitslag en als je dat hebt moet je stoppen.
Lalage
Lid

Reumavorm: reumatoïde artritis

Berichtdoor Drettie » di jun 03, 2014 2:44 pm

Dat had ik idd al gedaan Lalage, hierdoor was er wel een angstig onderbuik gevoel bij de start van mtx :ewink: maar dat viel gelukkig wel mee. Wat ik meer bedoel is dat ik niet iets kan vinden over de combinatie van deze medicijnen bijelkaar, en daar was ik wel benieuwd naar. Over alle afzonderlijk is idd voldoende te vinden :esmile: en om idd niet weer een nieuw draadje te beginnen was dit degene die er het dichtste bij kwam....
Be who you are and say what you feel because those who mind don't matter and those who matter don't mind....
Drettie
Lid

Reumavorm: R.A.

Vorige

Keer terug naar Reumatoide artritis