Hulp vragen van vreemden

Het forum waarin het voornamelijk over reumatoïde artritis gaat.

Moderator: Martijn

Hulp vragen van vreemden

Berichtdoor Ratio » wo mei 14, 2014 5:01 pm

Hulpvragen van bekenden kan al lastig zijn, maar hoe doen jullie dat als je hulp nodig hebt van vreemden?

Gisteren moest ik staan in de trein, wat op het moment bijna niet vol te houden is. Er zat een jonge knul op een klapstoeltje, maar ik durfde niet te vragen of hij wilde opstaan.

En vandaag ben ik bij een apotheek (niet de mijne; ik had alleen paracetamol nodig) weggelopen omdat ik het staan in de wachtrij niet volhield en anderen voorgingen als ik ging zitten. Ik kan toch moeilijk tegen een bejaarde met een stok zeggen dat ik eerst was? :roll:
Start waar je bent, gebruik wat je hebt en doe wat je kunt.
Ratio
Lid

Reumavorm: RA

Re: Hulp vragen van vreemden

Berichtdoor Hermione » wo mei 14, 2014 5:58 pm

Ik ben daar ook niet goed in, zelfs niet in het hulp vragen aan bekenden. Wel merk ik, dat hier in de buurt mensen snel hulp aanbieden, en daar ben ik blij mee! Maar ik ga alleen bij de apotheek naar binnen, als er een stoel vrij is. Gelukkig hebben ze daar een nummertjes automaat, zodat je gewoon weet wanneer je aan de beurt bent.
Nou loop ik wel op pantoffels te strompelen, dan val je wel op, en krijg je misschien sneller hulp aangeboden?? Geen idee hoor, maar ik vind het op sommige momenten wel fijn.

Ik ben wel benieuwd hoe anderen daar mee omgaan.
Hermione
Hermione
Lid

Reumavorm: sarcoïdose dvn

Berichtdoor afina » wo mei 14, 2014 6:37 pm

Ook ik ben daar slecht in :oops:

Na mijn operatie werd ik eerst door mijn man geholpen met wassen, aankleden etc en later door mijn vriendin....best wel bekenden dus.

Bij vreemden vind ik het een stuk moeilijker....
Hulp wordt wel regelmatig aangeboden, maar dat kan ook zijn omdat ik met een kruk loop. Ik zal het niet snel zelf vragen....
There are things we don't want to happen, but have to accept...things we don't want to know, but have to learn...and people we can't live without, but have to let go...
afina
Lid

Reumavorm: reuma psoriatica en

Berichtdoor vrolijkmeisje » wo mei 14, 2014 9:59 pm

Ik hoef geen hulp te vragen in het openbaar vervoer ed omdat ik slechts ontstekingen in mijn handen en polsen heb.
Voor het opendraaien van flesjes en andere hand/pols zaken vraag ik gemakkelijk hulp omdat het me toch niet zelf lukt om bv een flesje open te krijgen. Ook zware dingen tillen vraag ik aan anderen. Ik heb er niet zo'n moeite mee. Ik vind het zelf fijn om een ander te kunnen helpen en ga er daarom vanuit dat de ander het ook niet erg zal vinden om mij te helpen.
Zo'n situatie als moeten staan in de trein zou ik denk ik lastiger vinden maar als het niet te houden was zou ik denk ik, met uitleg wat er aan de hand is, wel vragen of ik zou mogen zitten. Het is vooral lastig als het niet aan je te zien is dat je klachten hebt.
Daarom helpt het vast en zeker Hermione, dat je zichtbaar een probleem hebt en krijg je eerder hulp aangeboden.
Ik was 29 toen ik ra kreeg. Ik ging wel eens met de taxi naar bv het ziekenhuis. Als de chauffeur me kwam ophalen kon dat leiden tot grappige taferelen: een jong iemand (ik) doet de deur open. De chauffeur loopt al pratend naar de taxi en komt er halverwege achter dat ik net begonnen ben met de eerste stappen van mijn stoepje, en dat het nog wel even zal duren voor ik de taxi heb bereikt.
vrolijkmeisje
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Berichtdoor Rene » do mei 15, 2014 7:56 am

Ik heb ook geen problemen om hulp te vragen, al moet ik er wel bij vertellen dat ik bijna alles nog zelf kan.
Heb alleen problemen met kleine dingetjes vastpakken: bv zakjes, schroefjes, plakband enzo daar is makkelijk hulp voor te vragen.
Mijn ervaring is dat er altijd wel iemand is die je wil helpen als je het vraagt.

Alleen schaam ik me wel eens als iets simpels me niet meer zo makkelijk lukt.
Laatst was er een man van ongeveer 80 jaar in de winkel met kruk en trillende handen.
Ik was weer eens aan het tobben met die fijne verpakkingen (folie) pas een klein half uurtje hoor.
Man bod zelf aan om te helpen was voor hem ongeveer 1 minuut werk.

Dat voelt best wel shit ... want vroeger ...

Plakband is trouwens wel erg leuk om mee te tobben, dat plak soms wel heel erg en er zit best veel op een rolletje. :lol:

Rene
Rene
Lid

Berichtdoor jeanny » do mei 15, 2014 10:28 am

Ik heb daar ook moeite mee. Ik ben bang dat mensen het niet begrijpen. Dus ik blijf dan ook maar gewoon staan. Moest een tijd geleden naar een avondwake en de kerk zat bomvol en de enige optie was staan. Ik zei tegen mijn man dat ik dat niet ging volhouden en maar in de auto ging wachten,hij heeft toen voor mijn nog een stoel kunnen regelen. En het zal wel aan mij liggen maar dan zie ik de mensen toch denken waar heeft zij nou een stoel voor nodig.
jeanny
Lid

Reumavorm: ra

Berichtdoor Rene » do mei 15, 2014 10:38 am

Ja dat is het vervelende van reuma je ziet het niet altijd aan de buitenkant.

Maar lekker lak hebben aan wat mensen denken (je kan toch niet voor iedereen goed doen),
zij zijn waarschijnlijk alleen maar jaloers, zij willen ook graag zitten. :wink:

Rene
Rene
Lid

Berichtdoor vrolijkmeisje » do mei 15, 2014 12:11 pm

O, door dat regelen van een stoel door de man van Jeanny herinner ik me weer dat ik in mijn slechte tijd wel eens naar concerten ging. Ik vroeg dan altijd om een barkruk, zodat ik kon zitten. Dat was geen probleem voor de organisatie maar ik ging dan wel helemaal achterin zitten en als het een drukbezocht concert was zag ik vrij weinig. Ja, ik denk dus toch dat ik wel makkelijk vroeg om dat soort zaken. (ook omdat ik anders heel veel leuke dingen moest laten schieten en dat wilde ik echt niet)
vrolijkmeisje
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Berichtdoor Drettie » do mei 15, 2014 12:44 pm

Ik zou het ook lastig vinden, bij mij is het ook allemaal nog niet zo heel erg, maar veel lopen en lang staan geeft wel problemen. Laatst was ik in een pretpark met mijn man en kinderen en mijn oudste zoon heeft het syndroom van asperger (een vorm van autisme) en het wachten in een lange rij is zowel voor hem als voor mij erg belastend. Bij veel parken kun je dan een brief of bandje halen dat je door de uitgang naar binnen mag. Dan sta je daar te wachten en zie je dat er aan iemand gevraagd word om nog een rondje te wachten omdat wij er in mogen en dan zie je de mensen kijken en denken want aan ons beide is er van buiten dus niets te zien. Moet zeggen dat ik me toch wel erg opgelaten voelde :oops:
Be who you are and say what you feel because those who mind don't matter and those who matter don't mind....
Drettie
Lid

Reumavorm: R.A.

Berichtdoor Ratio » do mei 15, 2014 6:50 pm

Tja, dan moeten we maar gewoon leren ons minder aan te trekken van wat anderen vinden. Of wat we denken dat anderen vinden. :roll:

Ik durf nu inderdaad geen kaartjes voor concerten meer te kopen waarbij alleen staanplaatsen zijn, maar dat is natuurlijk zonde! Daar heb ik alleen mezelf mee.
Start waar je bent, gebruik wat je hebt en doe wat je kunt.
Ratio
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor Lalage » vr mei 16, 2014 12:21 pm

Toen het heel slecht ging stapte ik een keer een bomvolle trein in. Ik keek blijkbaar erg wanhopig om me heen, want een mevrouw vroeg of ik wilde zitten. Toen heb ik gezegd: "Heel graag. Ik heb reuma. dus ik kan niet zo lang staan." Het voelde wel vervelend... gelukkig kan ik nu weer met gemak een kwartier staan.
Lalage
Lid

Reumavorm: reumatoïde artritis

Berichtdoor tinus » vr mei 16, 2014 12:38 pm

Ik heb gister de proef op de som genomen bij de Lidl: iemand anders in de rij gevraagd om even iets los te maken (plakband). Ze keek verbaasd (denk ik dan...) en later voelde ik iets van schaamte. Ik projecteerde op haar mijn gevoel van 'dat kan je zelf toch ook wel?'.

Het is ook confronterend: een paar jaar geleden zag ik iemand uit een scootmobiel stappen en het Kruidvat in lopen.
Toen had ik meteen een oordeel klaar. Nu weet ik beter :oops:

En verder geldt voor mij ook:

vrolijkmeisje schreef:Ik vind het zelf fijn om een ander te kunnen helpen en ga er daarom vanuit dat de ander het ook niet erg zal vinden om mij te helpen.
"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt".
Huub Buijssen.
tinus
Lid

Reumavorm: RA - AP

Keer terug naar Reumatoide artritis