Hoe voelen ontstoken polsen?

Het forum waarin het voornamelijk over reumatoïde artritis gaat.

Moderator: Martijn

Berichtdoor tomasvand » di jun 10, 2014 11:43 am

Hoi allemaal!

Ik heb sinds gisteren een stekende pijn in mijn linkerpols. Kort toegelicht: als ik mijn pols draai met mijn handpalm naar mij toe, dan krijg ik een pijnscheut. Als ik mijn pols dan weer terugdraai (bijvoorbeeld om dit bericht te tikken), dan voel en hoor ik een knakkend geluid, soms meer een kraken. Het valt allemaal mee, ik moet gewoon een beetje uitkijken welke beweging ik maak, en heb dus geen zin om ermee naar de consulente te bellen. Maar ik ben wel benieuwd of iemand dit herkent.
tomasvand
Lid

Reumavorm: nog niet bekend

Re: Hoe voelen ontstoken polsen?

Berichtdoor Skye » di jun 10, 2014 2:37 pm

Ik kan je niet vertellen hoe een ontstoken pols voelt maar mijn polsen gedragen zich hetzelfde als die van jou en knakken bij verschillende bewegingen ook behoorlijk hard. Daarnaast klopt en bonst het steeds, ook in rust, en zijn ze iets minder beweeglijk dan voorheen. Of het een ontsteking is weet ik niet, ik ben toevallig vorige week nog bij de consulente en bij de reumatoloog geweest maar daar is niets gezegd over een ontsteking op die plek. Het voelt wel echt anders dan in de bal van mijn voeten, waar wel ontstekingen zitten. Misschien dat iemand anders je duidelijker kan vertellen hoe een ontsteking voelt, maar je vroeg of iemand het herkende, en ja, dat wel.
Als je het niet vertrouwt of je krijgt er meer last van is het misschien toch verstandig om wel even contact op te nemen met de consulente.

Succes ermee!
Skye
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor puntje » di jun 10, 2014 2:49 pm

Als mijn polsen ontstoken zijn doen ze bij elke beweging klein. Een kopje koffie kan ik niet eens optillen dan. De pijn straalt dan ook na mijn handen, zodat deze ook stijf en pijnlijk kunnen worden. Ze zijn tevens wat dik.

Door de ontstoken polsen, zijn mijn polsen bijna vastgegroeid. Kan ze bijna niet meer bewegen, zit vol artrose.
puntje
Lid

Reumavorm: Reuma Artritis

Berichtdoor krijger » di jun 10, 2014 5:25 pm

Dat je ze van ellende wel op de tafelrand aan flinters wil slaan. Alsof ze door de mangel heen gehaald worden. Gehaktmolen mag ook ...

Groetjes,

Annet
krijger
Lid

Berichtdoor vrolijkmeisje » di jun 10, 2014 6:44 pm

Dat knakken is niet iets wat typisch bij ontstekingen hoort. Dat heb ik nu juist in mijn rechtervinger nu de ontstekingen daar zijn weggetrokken.
Dan lijkt het of mijn gewrichtje telkens op de verkeerde plaats belandt bij beweging en door hem recht te doen gaat hij (met wat pijn en een knak) weer naar de goede plek lijkt het.
Ik heb dit ook vaak in mijn pols overigens.

Ik sluit me aan bij Puntje, same story hier. Kopjes pak ik altijd met 2 handen op omdat ik bang ben dat ik door een pijnscheut word verrast.
Een doosje tissues is soms al niet te tillen omdat de beweging niet kan worden gemaakt. Het draaien van de sleutel in het slot enz enz. Een handdoek is te zwaar om je mee af te drogen.
Een deken is te zwaar als je je wilt omdraaien, dus ik schuif mijn pols dan met beleid vlak over mijn lichaam zodat er zo weinig mogelijk tegendruk van de deken komt. En alles doen om te voorkomen dat ik iemand een hand moet geven want dat ik echt heel pijnlijk.
Als ik mijn vingers strek voelt dat pijnlijk in mijn polsen.
Als de ontstekingen erg heftig zijn en ik slaak een zware zucht, dan voel ik een pijnscheut door beide polsen tegelijk gaan, terwijl ik ze helemaal niet beweeg. Ze liggen dan bv op mijn bovenbenen.
Bij ontstekingen is bij mij altijd sprake van verdikking.

Bij mij gaat het trouwens best goed nu! Ik was vandaag voor het eerst weer naar mijn werk (na drie weken vakantie) en merkte dat ik sommige dingen nu met veel minder pijn kan doen: bv een slot van het fietsenhok ontgrendelen en mijn fiets in een hogere versnelling zetten. Vakantie en combinatie met Humira (en mtx) doet dus echt goed!
vrolijkmeisje
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Berichtdoor DaisyD » wo jun 11, 2014 8:37 am

Ik sluit me helemaal aan bij vrolijkmeisje; zo gaat het inderdaad als je polsen ontstoken zijn! Dat is echt meer dan een pijnscheut en een knak bij bewegen. Als je pols goed ontstoken is dan durf /kan je je pols (en je vingers) niet eens bewegen. Tegen mensen die aan mij vragen hoe het voelt zeg ik altijd dat ze iemand moeten zoeken die ze met een moker een flinke klap op hun pols geeft. Ik denk dat dat gevoel goed vergelijkbaar is met een ontstoken pols. Bij een knak en een pijnscheut denk ik meer aan het gevolg van gewrichtsslijtage. Ik zou als ik jou was toch even overleggen met de consulente.

groetjes, Daisy
DaisyD
Lid

Berichtdoor marielle261175 » ma jun 16, 2014 9:32 pm

Hoi

Ik heb dit ook regelmatig! Ik heb het met mijn reumatologe besproken en zij herkent het niet. Ze twijfelde of dit een gevolg is van de reuma. Maar als ik lees dat best veel mensen er last van hebben, denk ik dat ze mis was.... :ewink:

groetjes Marielle
marielle261175

Berichtdoor Skye » ma jun 16, 2014 10:12 pm

Gelukkig heb ik dus nog nooit een ontsteking in mijn pols gehad en ik hoop ook vurig dat dat nooit gaat gebeuren. Het klinkt namelijk verschrikkelijk en het zal nog veel erger dan verschrikkelijk voelen, maar dat zal bij elk ontstoken gewricht zo zijn. Hoewel ik met de ontstekingen in mijn voeten moeilijk loop en wel pijn heb is het niet zo dat ik ze door een gehaktmolen wil halen, gelukkig :wink: .

@ Marielle: Wat goed dat je het besproken hebt met je reumatoloog. Ik durf dat soort dingen niet zo goed. Mijn reumatoloog weet het ook, maar dat is eigenlijk alleen omdat ze het bij controle steeds voelt knakken. Daar wordt verder overigens ook niets mee gedaan. Ik kan het toch niet helpen me af te vragen waardoor dat geknak veroorzaakt wordt :roll:
Skye
Lid

Berichtdoor marielle261175 » ma jun 16, 2014 10:43 pm

Hoi Skye

nou ik zal eerlijk zijn. De reden dat ik het durf te vragen/ moet vragen, is eigenlijk omdat ik dan hoop dat ze zegt dat het niets met de reuma te maken heeft! Het gaat nl. al 3 jaar super goed en het enige waar ik echt last van heb, is de angst dat "het op een dag wel zal gaan beginnen". Dus als ik iets voel, ben ik gelijk "bang". Zelfs een simpele spierpijn die ik niet ineens kan plaatsen (want wie zou er spierpijn krijgen van een strandwandeling, euh nou ja er bleken toch best veel vrienden last van te hebben), IS reuma.
Dus dapper? nee niet echt :D
marielle261175

Berichtdoor vrolijkmeisje » di jun 17, 2014 7:59 am

Ik heb het idee dat het knakken een gevolg is van ruimte tussen je gewrichten. Als er ontstekingen hebben gezeten is er nog wat ruimte die weer moet weggaan, stel ik me voor. Dan zitten je gewrichten sneller niet helemaal goed en als je dan voelt dat het pijn doet en weer beweegt schiet het met die knak terug naar de juiste plek. Maar dat is mijn eigen theorie.
Mijn vorige reumatoloog heeft ooit wel eens gezegd dat knakken niet iets is om je zorgen over te maken, die had het geloof ik over luchtverplaatsing, maar dat is lang geleden hoor. De man is met pensioen, dus ik kan nu ook niet meer doorvragen (heb ik destijds niet gedaan).
vrolijkmeisje
Lid

Berichtdoor marijkezeebregts » di jun 17, 2014 9:31 am

krijger schreef:

Dat je ze van ellende wel op de tafelrand aan flinters wil slaan. Alsof ze door de mangel heen gehaald worden. Gehaktmolen mag ook ...

Groetjes,

Annet

Ja dat ken ik. Ik heb al eens gevraagd of ik dit lichaam mag inruilen voor een gezond lichaam. Zo'n lichaam waar politici in rondlopen, die alleen maar kunnen bezuinigen op medische onderzoeken en behandelingen en hulpmiddelen. Dan denken ze wel twee keer na, en dan kan ik weer gezond verder leven.
Marijke. Skeptisch en anti kwakzalverij. Altijd.
marijkezeebregts
Lid

Reumavorm: reumatoide artritis

Berichtdoor vrolijkmeisje » di jun 17, 2014 6:08 pm

Dat geldt niet voor alle politici hoor :-)
Ik ben actief in de politiek (bij een kleine partij die flink lawaai maakt maar niet zo veel macht heeft) en zal me nooit herkennen in dat wat jij nu over politici zegt. Maar ik ben dan ook van een partij die zorg wil dragen voor de kwetsbaren.
vrolijkmeisje
Lid

Keer terug naar Reumatoide artritis