Zit er door :(

Het forum waarin het voornamelijk over reumatoïde artritis gaat.

Moderator: Martijn

Zit er door :(

Berichtdoor Cherokee » di jul 22, 2014 12:14 am

Hallo allemaal,

Ben een tijdje niet actief geweest of het forum. Misschien heeft het te maken met het feit dat ik nog steeds in een acceptatie fase zit en heb daar erg veel moeite mee. In een jaar is mijn leven totaal veranderd van heel actief naar passief. Ik heb RA en Fybromyalgie en heb in 10 maanden al heeft wat soorten medicatie gehad. Ik gebruik nu methotrexate, folate, norgesic, famox, arcoxia en amitriptyline met daarbij gluco-chond tabletten. En dat voor iemand die voor de diagnose niet eens een aspirine in nam. Helaas heb ik nog steeds pijn en soms kan ik er niet meer tegen. Dan wil ik eigenlijk niemand zien, heb geen energie en zie het dan niet meer zitten. Is pijn een dagelijkse routine geworden?

Ik ben 49 jaar en voel me 82. Heb moeite de dag te starten en als ik te veel doe, moet ik er de volgende dag voor boeten. Ik heb het gevoel dat ik niet meer functioneer. Ik heb altijd pijn of ben moe. Mijn man vraagt elke dag hoe het met me gaat en ik durf niet eens meer te antwoorden. Hij is erg lief voor me, maar toch voel ik me schuldig, want door mij is ook zijn leven veranderd. Hebben jullie dat ook?

Sorry voor het geklaag.

~Cher
Cherokee
Lid

Reumavorm: RA

Re: Zit er door :(

Berichtdoor vrolijkmeisje » di jul 22, 2014 7:48 am

In mijn eerste jaar (toen ik me zo voelde als jij nu) heb ik best mijn huilbuien gehad hoor. Ik kon niet meer zonder hulp van iemand mijn eigen huis uit en was van een actieve 29-jarige een bankzittende bejaarde geworden. Ook toen het de tweede keer terug kwam was ik flink in paniek (maar toen was het dus ook 3 jaar rustig geweest!) Ik hoop dat je reumatoloog goed met je in overleg is over verdere opbouw van medicatie. Ik ken niet alle medicatie die je noemt maar volgens mij zit er geen biological bij. Dus misschien is er nog meer mogelijk.

Je kunt zo moe worden van alleen het bewegen met pijn. Helemaal niet gek dat je er af en toe doorheen zit. Maar probeer inderdaad te doseren, en minder van jezelf te vragen. Rust is ook een heel goed medicijn. Niet om de ziekte de baas te worden maar om de situatie aan te kunnen.
Veel sterkte!!
vrolijkmeisje
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Berichtdoor Goli » di jul 22, 2014 12:20 pm

Misschien is het goed als je nog wat verdere begeleiding zou krijgen vanuit het ziekenhuis
om je te helpen hiermee om te gaan en het proberen te accepteren.
Het zijn enorme veranderingen en dat is niet niets.
Gelukkig heb je een fijne man.

Het is inderdaad zeker herkenbaar.
Goli
Lid

Reumavorm: fibromyalgie, hernia

Berichtdoor lena77 » di jul 22, 2014 8:46 pm

Herkenbaar,de eerste 4 jaar kon ik niets,heb r.a.
Het werd steeds erger.
Mijn geluk was een nieuwe arts.
Nadat ik in een rolstoel het ziekenhuis is was gereden ondernam men actie.
Humira,mtx,plaquenil.
En eindelijk gaat het nu goed naar omstandigheden.

En inderdaad,nu niet teveel ondenemen,doe eens een dag niets als dat lukt.
En vraag om andere medicijnen aan je arts.
lena77
Lid

Reumavorm: R.A.

Keer terug naar Reumatoide artritis