RA en depressief

Het forum waarin het voornamelijk over reumatoïde artritis gaat.

Moderator: Martijn

RA en depressief

Berichtdoor Martina62 » zo feb 08, 2015 3:51 pm

Hallo allemaal,

Ik moet gewoon even mijn verhaal kwijt aan lotgenoten die mogelijk snappen wat het is om te leven met RA. Met tijd en wijlen zie ik het totaal niet meer zitten door dag in dag uit maar ziek te zijn, koorts of verhoging, algehele malaise, moe, en barstende koppijn achterhoofd, nek etc. waardoor ik denk: " ik hak mijn hoofd er maar af". Ik vind het zo vreselijk voor mijn gezin om zo wisselend te zijn in mijn gesteldheid en ik denk daardoor dat zij denken dat ik aandacht vraag of zeur. Vind het moeilijk on mijn
rust te nemen want dan voel ik helemaal hoe beroerd het is. Door de enorme druk achterhoofd/nek heb ik concentratie problemen en zou ik bijna denken dat ik al dementerende ben. Ik blijf echter doorgaan en hopende dat het morgen weer beter gaat. Dit kost zoveel energie dat ik geen normaal leven kan leiden. Hoe doen jullie dit!!!
Natuurlijk koester ik de dagen dat het beter gaat maar juist de dagen, weken wanneer het niet goed gaat vind ik zoooooooooooo verdomde moeilijk. Elk uur is er een te veel.
Zijn er ook mensen die ervaring hebben met de koorts aanvallen en dan last van hart??
Mijn reumatoloog zegt niets over de verhoging, koorts. Hebben jullie tips voor mij om hier anders mee om te gaan en/of een andere voeding in deze periode ????

Excuses voor het geklaag....

Martina
Martina62
Lid

Reumavorm: RA

Re: RA en depressief.

Berichtdoor Senna11 » ma feb 09, 2015 10:29 am

Hallo Martina62,
Heel herkenbaar je verhaal. Het is heel erg lastig om iedere keer je schouders er maar weer onder te moeten zetten en je goede gezicht op te zetten ondansk dat je jezelf graag wilt begraven. Die druk achter op de nek heb ik ook al maanden en ben al tijden aan het dokteren. Concentratievermogen is erg slecht, zeg dan ook tegen mijn collega's dat mijn hoofd het niet meer doet bijvoorbeeld......Vind het wel fijn eens iemand te horen die hetzelfde ervaart. Ik heb geen verhoogde ontstekingswaarden dus ik vermoed dat het aan mijn fybromyalgie ligt al weet ik ook dat soms echt niet meer......die vermoeidheid vind ook ik het meest erge, dat verstiert je dagen. Het contante gevecht kost gewoon heel veel energie!

Ik heb een tijd geleden wel vaak koortsaanvallen gehad. Kon dan in een tijdsbestek van een 5 minuten me ziek voelen en koorst hebben, soms wel de hele dag. In mijn geval komt dat door een reactie op de MTX en de fybromyalgie tezamen, tenminste, dat hebben de huisarts en ik er maar van gemaakt an onderzoek.... Klop het af maar heb het nu al een tijdje niet gehad, zit ook vele malen beter in mijn vel dan toen.
>>Succes de aankomende tijd!
Senna11
Lid

Reumavorm: RA/fybromyalgie

Berichtdoor Martina62 » ma feb 09, 2015 1:57 pm

Hallo Senna11,

Ontzettend lief voor je antwoord. Ik moest er even van janken en ben dankbaar dat er mensen zoals jij zijn die begrijpen en voelen hoe moeilijk het soms om je staande te houden.
Het is fijn erkenning/herkenning te vinden.
Ook mijn ontstekingswaarden zijn niet verhoogd en zowel huisarts als reumatoloog zeggen niet te weten waar de koorts/verhoging, het ziektegevoel, misselijkheid, sufheid, dof gevoel in achterhoofd enzovoort vandaan komt???
Al met al denk ik toch dat het van de RA afkomt en misschien mede door de medicatie.

Bedankt en ik wens je het allerbeste toe!

Martina
Martina62
Lid

Berichtdoor Ingera » vr feb 20, 2015 6:07 pm

Ook hier herkenning. Sterkte!
Het topje van de ijsberg vertelt ons niets over de ijsberg als we er niet naar vragen
Ingera
Lid

Re: RA en depressief

Berichtdoor Hellybelly9 » do mei 21, 2015 7:42 pm

Hoi Martina, ik leef met je mee en begrijp je volledig. Ook ik heb hetzelfde beeld van koorts, moe, zweten etc. terwijl ontstekingswaarden licht verhoogd zijn. Soms ondraaglijk dat ik op gemiddeld 3 dagen in de week niets of weinig kan (of lopen, of haar kammen etc.). En dat terwijl ik altijd een wervelwind was. Ik werk wel nog, eigenlijk ook ongelooflijk.
Ik loop nu sinds gister bij een orthomoleculair arts, wie weet is dat wat voor jou (eens goed kijken naar je eten etc.). Dan nog.... het verwerken kan je alleen zelf, aangeven wanneer je hulp nodig hebt en het misschien zien als een tijd waarin je gaat kijken wat jij nodig hebt, ruimte voor jezelf neemt, dingen overdraagt aan anderen, opzoeken van lieve mensen en soms misschien alleen in stilte je kracht zien te vinden. Maar ook prof. hulp zoeken bij verwerking, ik doe dit en dat helpt (niet altijd).
Heel veel sterkte en kracht.
Hellybelly9
Nieuw lid

Re: RA en depressief

Berichtdoor Martina62 » wo mei 27, 2015 12:41 pm

Hallo,

Bedankt voor je begrip! Fijn om af en toe van anderen te horen(helaas) dat zij hetzelfde meemaken.
Ik krijg namelijk het idee dat mensen denken dat het tussen de oren zit en er is aan de buitenkant zo weinig te zien, behalve polsbraces en enkel bandage.

Hoop voor jou ook betere tijden en voeding is inderdaad heel belangrijk voor je darmflora.

Groetjes Martina
Martina62
Lid

Keer terug naar Reumatoide artritis