Ik ga voor de polsprothese

Het forum waarin het voornamelijk over reumatoïde artritis gaat.

Moderator: Martijn

Ik ga voor de polsprothese

Berichtdoor vrolijkmeisje » zo feb 22, 2015 1:25 pm

Ik wist wel dat mijn polsen flink kapot waren, toch is het best confronterend om samen met de polschirurg de nieuwe foto's van mijn polsen te bekijken en te horen dat er op bijna geen enkele plek meer kraakbeen te zien is, en dat er zelfs gewrichtjes zijn gaan schuiven en kantelen. Het besluit heb ik genomen: ik ga voor een nieuwe pols en als die goed gaat werken ga ik ook voor een tweede nieuwe pols. Resultaat uiteindelijk (als alles goed gaat): geen pijn meer, en mogelijk weer meer beweging dan nu. Waarschijnlijk ergens eind mei gaat het zagen los, ik neem mijn huidige pols nog wel mee op vakantie half mei.
vrolijkmeisje
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Re: ik ga voor de polsprothese

Berichtdoor afina » zo feb 22, 2015 1:49 pm

Moeilijk besluit...maar als het je van de pijn af helpt..geef ik je groot gelijk!
There are things we don't want to happen, but have to accept...things we don't want to know, but have to learn...and people we can't live without, but have to let go...
afina
Lid

Reumavorm: reuma psoriatica en

Berichtdoor Hermione » zo feb 22, 2015 1:51 pm

Dubbel bericht dus...
Jammer dat het is zoals het is Vrolijk meisje, ik had je graag anders gegund. Zeker omdat je nu toch allerlei stevige medicijnen gebruikt. Maar helaas is het niet anders.
Ik hoop dat je een fijne vakantie hebt! En dat je daar niet teveel last gaat krijgen van zenuwen ;-)
En voor daarna ga ik hard hopen dat het goed mag gaan met je operatie, en de herstelperiode daarna. En natuurlijk voor de 'geen pijn en betere beweging'. Er wordt hier geduimd!!

lieve groeten,
Hermione
Hermione
Lid

Reumavorm: sarcoïdose dvn

Berichtdoor josephina » zo feb 22, 2015 2:02 pm

Heel veel sterkte ermee en een goede vakntie.
josephina
Lid

Reumavorm: RA en artrose

Berichtdoor Fran73 » di maart 03, 2015 3:59 pm

Hallo vrolijk meisje, misschien kan ik je wat gerust stellen. Ik heb al meer dan 15 jaar polsprothesen. Ik was halverwege de 20 toen bij mij bleek dat ik nauwelijks nog kraakbeen had in mijn polsen. Mijn reumatoloog vond me veel te jong om ze vast te zetten en verwees me door naar een plastisch chirurg in Dordrecht, toen de beste en een vd weinige nog op dit vlak. Ze deden dat vervangen toen nog niet zo heel lang en konden geen levensduur geven voor de prothesen. 10 jaar moest wel lukken zeiden ze toen. 4 jaar geleden bleek er bij eentje iets niet helemaal goed meer te zitten. Ik was doodsbang toen ik terug ging naar de chirurg. Ze hadden ooit gezegd dat ze dit maar 1 keer konden doen, als het fout ging, was vastzetten de enige optie. Dus 4 jaar geleden zat ik daar met zwetende handen, bang te horen dat die ene vast gezet moest worden. Maar nee hoor, ontwikkelingen en nieuwe technologie gaven de mogelijkheid de prothese te vervangen voor een nieuw model, pols 2.0 :esmile:.

Ik ben er heel erg blij mee. Ik heb nog nauwelijks pijn en ik kan mijn polsen behoorlijk goed bewegen. De revalidatie bij de eerste pols was heel heftig, met een heel apparaat waarmee ik opnieuw moest 'leren' bewegen en fysio. Bij de tweede al een stuk minder, zonder apparaat, vooral zelf doen. Bij de derde (vervanging) was er nog nauwelijks revalidatie. Gewoon gips eraf en bewegen maar. Ik vond het wel een hele rare ervaring in het begin en ik was de eerste keer door de metaaldetector toch best bang dat ie af zou gaan haha. Maar dat gebeurde niet natuurlijk.

De pols die vervangen is heb ik mee naar huis gekregen, staat ingelijst in de kast haha. Is een mooi stukje titanium tenslotte.

Ik wens je heel veel succes met de operatie en revalidatie. Voor mij was het de beste keus ooit. Ik hoop dat het voor jou net zo goed uitpakt.
Gr.
Fran
Fran73
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor vrolijkmeisje » wo maart 04, 2015 12:19 am

Hoi Fran,

Dankjewel voor je informatie. Heel fijn om te lezen dat de polsprotheses zo'n verbetering hebben opgeleverd. Dat is wat mij wordt gezegd, en reden om het te doen. Maar heel goed om iemand te lezen die zelf de ervaring heeft. De chirurg heeft me gezegd dat de revalidatie na de operatie wel zwaar zal zijn; oefeningen moeten doen terwijl dat niet prettig zal aanvoelen, en een pols die nog lang beurs zal voelen omdat er flink in gerommeld is. Hij heeft genoemd dat ik moet rekening houden met 3 tot 6 maanden revalidatie, of na-effecten van de operatie.
Misschien is de ervaring van de vervanging van je prothese positiever omdat er niet meer zo veel hoeft te worden gezaagd en gehakt? De pols zelf is immers al verwijderd?
Ik ga morgen naar de ergotherapeute ter voorbereiding op wat komen gaat. Ben heel benieuwd wat me daar wordt verteld over wat ik mag verwachten. Zij zullen dit nog beter weten dan de chirurg lijkt me omdat zij ook ondersteunen bij het revalidatieproces na de operatie.

Goed om te horen dat zo'n prothese zo lang mee gaat! Mij werd door de eerste chirurg ook gezegd dat ik rechts alleen nog maar aan vastzetten hoefde te denken. Toen ik meer wilde weten over een prothese bleek dat de chirurg die die operaties doet beide polsen nog geschikt vond voor een prothese. Heel goed nieuws.
Ik ben ook blij te horen dat je toch nog redelijk wat beweging terug hebt gekregen. Mijn polsen zitten beiden al vrij vast, en het lijkt me heel fijn om weer meer beweging te krijgen.
Waar ik het meest tegenop zie is dat ik eerst mijn linkerpols aanpak omdat ik daarin de meeste pijn heb. Ik ben linkshandig en denk dat ik nogal problemen zal krijgen als ik met links even heel weinig kan. Maar ook als ik jouw ervaring lees denk ik dat het de ellende waard zal zijn.
Blij van je berichtje! Dank nogmaals!
vrolijkmeisje
Lid

Berichtdoor Ingera » za maart 14, 2015 12:51 am

Sterkte, hou ons op de hoogte! X
Het topje van de ijsberg vertelt ons niets over de ijsberg als we er niet naar vragen
Ingera
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor puntje » zo apr 12, 2015 1:01 am

2 weken geleden de polsprothrse gehad. Bij de eerste operatie 27 januari is deze niet geplaatst. Er was een troebel iets gevonden en toen mocht de prothese er niet in. Het troebel iets is opkweek gezet en een spacer is geplaatst

Ik revalideer nu 2x per weer bij Revant en 3x per week in mijn eigen ziekenhuis in Tilburg.

Gisteren voor het eerst wat achter de gewone computer getikt. Revalidatie is best wel zwaar en vermoeiend

Ik kan 52%,mijn hand roteren en dat was voor de eerste operatie 100%. Tevens staat mijn ringvinger raar, niet echt de schuld van de operatie, ik begon er al last van te krijgen voor de eerste operatie. De twee operaties hebben het wel vervlucht. Hopelijk als de humera weer opgestart wordt, komt het misschien goed

Nog geen auto gereden en ook niet gefotografeerd. Ik zal blij zijn als ik een paar maanden verder ben. Dan is de humera weer opgestart etc. Ik kan 15 graden buigen en 20 graden strekken

Zorg voor een goede handtherapeute. Die ook ervaring heeft met polsprotheses en ga van te voren langs voor de klik. Ik ben heel blij met de handtherapeute van het Tweesteden. Ze heeft mij door de 2 maanden heen geholpen en met alle pijnen die ik toen had. Ik ben van te voren ook langs geweest. Wacht niet te lang en neem de rust.

Als je rookt, ruim van te voren stoppen
puntje
Lid

Reumavorm: Reuma Artritis

Berichtdoor vrolijkmeisje » zo apr 12, 2015 12:15 pm

Hoi Puntje, goed van je te horen! Ik was al benieuwd hoe het je vergaan was!
Is al duidelijk wat dat "troebel iets" was wat op kweek is gezet? Niets engs hoop ik?
Wat bedoel je met je hand roteren? Is dat de draai van de binnenkant van je hand (je hand ophouden) naar de buitenkant (bovenkant hand)?
En wat is een spacer? Is dat een tijdelijk iets om de ruimte te vullen die vrij is gekomen door dat wat er al is weggehaald? En daar is nu die prothese gezet?
Heb je gekozen voor volledige narcose? En hoe lang heb je daarna in het ziekenhuis gelegen? Wat voor pijnstilling gebruik je?
Heel benieuwd naar je ervaringen!
vrolijkmeisje
Lid

Berichtdoor puntje » zo apr 12, 2015 7:26 pm

De spacer was een tijdelijk iets. Heeft er 2 maanden ingezeten. Helaas was hij verzakt, dus heel pijnlijk. Volgens mij hebben ze geen bacterie gevonden. Maar goed, vinden ze een troebel iets, dan krijgt men dus geen prothese. Rare was, voor de eerste operatie begon ik last van mijn vingers te krijgen. Heel erg stijf en dan was ik een uur bezig om mijn vingers weer in beweging te krijgen. Hierover heb ik de reumatoloog gebeld en die zei, hopelijk gaat stijfheid weg en komt het door de pols. Dus de operatie is toen doorgegaan. De secretaresse van mijn reumatoloog heeft dit namens hem aan mij gezegd

25 maart is de prothese geplaatst in Breda. Ik heb narcose gehad en een blokkade in mijn schouder. Als die uitgewerkt is, voel je pas de pijn. Ik heb in het ziekenhuis een morfine spuit gehad. En zware pijnstillers mee naar huis gehad. Naam weet ik niet meer, doosjes zijn vorige week weggegooid. De pijn valt wel mee. Alleen mijn vingers moeten ook revalideren en ook de rotatie van de hand. Als je hand niet kan roteren, kan je de binnenkant van je hand niet zien en ook heel lastig met je haren te doen. Hand door haren gaat niet. Soep drinken ook niet. Dus dat doe ik nu links. Dit komt blijkbaar uit de pols.

De eerste keer 3 dagen. En de tweede keer 2 dagen. De eerste keer was alles kwa bloedwaarden hoog. Dus daarom mocht ik 3 dagen blijven.

Een ding zorg voor een goede handtherapeut met ervaring met polsprotheses. Volgende week maakt de handtherapeut in Breda een kunstofbrace. Dir zitten lekker en dan kan ik mijn stijve vingers meer bewegen
puntje
Lid

Reumavorm: Reuma Artritis

Berichtdoor vrolijkmeisje » za apr 25, 2015 11:27 am

De operatie is nu gepland. Op vrijdag 12 juni gaat het gebeuren.
Ik zie steeds meer voordelen: Stel dat het lukt om de medicatie wat te kunnen verminderen omdat die pols niet steeds onrustig is. Ik heb minder pijn in de andere pols, dus wie weet kan ik iets laten staan. (ik heb tenslotte alleen pijn en ontstekingen in de polsen).
Misschien kan ik in de toekomst weer zwemmen als de pijn weg is. Schrijven met een pen doet nu altijd pijn, dat is straks misschien over. Zal heel bijzonder zijn om uiteindelijk een pols zonder pijn te hebben!

Puntje, ik neem aan dat jij de eerste week ook in gips zat.
Hoe deed jij toen dingen als haar wassen, douchen, kleren aantrekken enz?
Had je hulp van iemand nodig? Of kon je je zelf redden?
En welke medicatie gebruikte jij voor de operatie: Alleen Humira? Of ook mtx of iets anders? En hoe ver voor de operatie moest jij stoppen met de Humira?
vrolijkmeisje
Lid

Re: Ik ga voor de polsprothese

Berichtdoor Wendy11 » vr mei 01, 2015 10:02 pm

Ik ga je volgen!! Ik ga waarschijnlijk ook voor een polsprothese..
Wendy11
Lid

Reumavorm: artritis en artrose

Berichtdoor vrolijkmeisje » za mei 02, 2015 10:22 am

Spannend Wendy! Zit je nog in de misschien-fase?
Iedereen wenst me sterkte maar ik merk dat ik er erg naar uitzie. Eerst door een lastige periode heen maar daarna hopelijk weer zonder pijn mijn hand kunnen gebruiken is echt een fijn vooruitzicht!
vrolijkmeisje
Lid

Berichtdoor vrolijkmeisje » za mei 02, 2015 10:33 am

Ik zie nu dat je een redelijk vergelijkbaar verhaal hebt als ik. Is het bij jou ook zo dat het kraakbeen in je polsen verdwenen is als gevolg van de artritis? Ik heb al een jaar of 8 duidelijk dat ik bijna geen kraakbeen meer in mijn polsen heb. Ik kwam er achter toen ik op yoga ging en me realiseerde dat ik als enige niet op mijn handen kon leunen zoals anderen. Met veel moeite leunde ik dan op mijn knokkels zodat mijn polsen recht bleven (want buigen ging niet meer). Toen ik de reumatoloog er naar vroeg zag hij op foto's dat er amper kraakbeen meer zat in mijn polsen.
Gek genoeg had ik er weinig last van, geen pijn, behalve als ik me stootte.
2 jaar terug ging het opeens mis. Net als bij jou kreeg ik opeens klachten in mijn pols. Eerst rechts, en later ook links. Ik dacht dat het een rsi-probleem was, maar de reumatoloog moest me teleurstellen. Ik ben weer het medicatietraject ingegaan in de hoop dat ik het wel weer rustig zou krijgen. Omdat het na anderhalf jaar nog niets is verbeterd en de reumatoloog me blijft zeggen dat het niet meer beter zal gaan heb ik besloten de stap naar kunstpolsen te zetten.
12 juni is het zo ver. Ik ben me al druk aan het voorbereiden; hoe gaat zo'n narcose precies. Ik krijg daardoor handige tips: regel iets zodat je niet zonder je bril in de uitslaapkamer ligt (dat is niet fijn als je weinig ziet zonder bril), sommige narcosemiddelen zijn pijnlijk, vraag dan eerst om een verdoving. Ik bedacht gisteren dat ik een pyjama moet gaan regelen voor de 1 a 2 dagen dat ik nog in het ziekenhuis schijn te moeten liggen. En dan wel een pyjama die je met 1 hand kunt aan en uittrekken :D
Ik ben heel benieuwd hoe het jou zal vergaan Wendy!
vrolijkmeisje
Lid

Berichtdoor Wendy11 » za mei 02, 2015 12:22 pm

Ik was vanaf de reumatoloog die vertelde dat al het kraakbeen weg was, doorgestuurd naar een hand en pols team. Daar zeiden ze (of begreep ik) dat het handig was om toch ernstig over medicijnen na te denken, omdat ik eigenlijk anti ben, en zo nog even kon wachten met een operatie.
Twee weken laten kwam ik bij iemand om een brace aan te meten. Wilde ik ook nooit, maar goed, eens moet je accepteren dat je kop in het zand steken niet werkt. Ik sport veel, ook met gewichten en wil eigenlijk niet stoppen. Een brace wilde ik niet, omdat ik niet anders wil zijn, of denk dat mensen mij vinden aanstellen. Sinds ik de foto heb gezien, weet ik dat ik me niet aanstel, maar toch .. Het liefst blijf ik alles gewoon doen.
Maar diegene waar ik was voor de brace (vorige week), legde uit dat ik vandaag al geopereerd zou kunnen worden, zo slecht is het. Dus wat ik dacht uit te stellen, was niet zo. Het is meer aan mij wanneer ik er klaar voor ben. Lastig advies, om het zelf te bepalen. Wacht ik lang dan kan het bot zo slecht zijn dat vastzetten de enige optie is, dus waarom zou ik wachten...
Ik was afgelopen donderdag nog bij de reumatoloog om het nog eens met hem te bespreken. Hij wilde het eigenlijk ook aan mij over laten, zo irritant, waarom zeggen mensen niet gewoon: Doe het binnen een half jaar of zo snel mogelijk of iets dergelijks... Ik heb er niet voor geleerd.

Maar goed, ik moet toch een keer en de reumatoloog zei wel dat wachten eigenlijk onzin is. Het moet toch een keer...
Ik kan nog best veel, er is zo best mee te leven (met pijnstillers). Enige is dat ik aparte oefeningen met sporten doe, ik doe bodypump, waarbij ik het opdrukken uiteraard oversla omdat dat echt niet gaat. Als het zou gaan en alleen pijn zou doen, zou ik het nog wel gedaan hebben, voor ik de foto had gezien. Maar ik kan er idd niet op steunen. En zo doe ik nog wat dingen anders, maar of ik het alsnog te veel belast weet ik niet. Ik mag niet door de pijn heen gaan, maar is een beetje gevoelig al te ver? Daarvoor ga ik binnenkort naar een fysio die me sportadvies geeft, omdat ik graag 4x per week wil blijven sporten.
Verder zeurt het de hele dag een beetje.. niet echt pijnlijk, wel met onverwachte bewegingen of stoten inderdaad. Dan ga ik door de grond.

Maar daarom vind ik een operatie ook lastig, dan kan ik een tijd niet sporten.. Maar ik weet ook wel dat het toch een keer moet... Het komt nooit echt uit natuurlijk. Ik heb twee kinderen, een hond.. hoe ga ik dat doen? Gelukkig kan mijn man wel wat regelen op zijn werk.
Ik ben bang dat het herstel lang gaat duren.. Ik ben net een eigen bedrijf begonnen, begin wat klanten te krijgen, dus ik wil ook zo snel mogelijk weer werken. Pff
Aan de ene kant wil ik het volgende week bij wijze van spreken al, dan ben ik maar klaar, en aan de andere kant stel ik het liever uit.
Wendy11
Lid

Reumavorm: artritis en artrose

Volgende

Keer terug naar Reumatoide artritis