Ik ga voor de polsprothese

Het forum waarin het voornamelijk over reumatoïde artritis gaat.

Moderator: Martijn

Re: Ik ga voor de polsprothese

Berichtdoor Diksloof » wo jun 03, 2015 10:01 am

Het is precies 2 weken na de operatie. Gisteren de hectingen eruit en zag er goed uit. Zwelling valt mee zeker in de vingers. Flexie is 20 en extensie 22 en dat is perfect na 2 weken. Maar de pijn is niet normaal en men geeft aan dat ik nog wel een paar weken van mag genieten. Bij mij ook de kop van ulna verwijderd en ik kan de pols bijna niet roteren en ik heb een forse ontsteking van de ecu( strekpees) deze had ik al voor de operatie. Veel in de brace en alleen eruit voor de oefeningen. Alles zal veel tijd vergen di zeker in het gebied waar al 7 operaties hebben plaats gevonden. Twee keer in de week fysio en di nog zeker voor 2 maanden. Sterkte
Diksloof
Lid

Reumavorm: Artrose

Berichtdoor vrolijkmeisje » wo jun 03, 2015 11:06 am

Mooi dat er al wel resultaat is waar je tevreden over bent, en balen dat je zo veel pijn hebt Diksloof! Denk je dat dit ook komt omdat je al die operaties al hebt gehad in dat gebied?
Ik hoop in ieder geval maar dat bij mij de pijn twee week na de operatie al een stuk minder is!
Ik ben trouwens blij weer wat van je te lezen. Was even bang dat er iets mis was gegaan waardoor je weer in het ziekenhuis was beland ofzo.

Wisten jullie van te voren dat de kop van de ulna zou worden verwijderd? Ik heb er niets over gehoord dat dit bij mij zal gebeuren. Als ik mijn hand draai met mijn elleboog op de tafel dan knarst en kraakt er van alles, maar ik kan die draai wel nog grotendeels maken.

Jullie hadden beiden al voor de operatie ontstekingen in dat gebied kennelijk. Bij mij is de pols op dit moment vrij rustig, hopelijk is dat ook helpend voor een snelle genezing na de operatie.
vrolijkmeisje
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Berichtdoor Diksloof » wo jun 03, 2015 2:05 pm

De ulnakop verwijderen wordt vaak pas tijdens de operatie beoordeeld. De ulna kan te lang zijn zodat de prothese niet goed past. En verder hoe rustiger de pols is des te beter voor de operatie en genezing. Laat wel goede pijnmedicatie voorschrijven na de operatie. Ik reageer het beste op paracetamol en naproxen dat haalt de scherpe randjes weg en dan blijft er nog genoeg pijn over.
Diksloof
Lid

Berichtdoor vrolijkmeisje » wo jun 03, 2015 2:13 pm

Ik begreep dat ik eerst (volgens mij) tramadol zou gaan krijgen en daarna naproxen. Van dat laatste spul heb ik nog een voorraadje liggen. Ik had daar destijds ook wel wat aan.
Moet goedkomen dan!
vrolijkmeisje
Lid

Berichtdoor Diksloof » vr jun 05, 2015 10:15 am

Wat ik begrijp is dat je voor de operatie beslist geen alcohol moet drinken en stoppen met roken. En veel vitame c moet slikken om dystrofie te voorkomen. Wanneer staat jouw operatie gepland?
Diksloof
Lid

Berichtdoor vrolijkmeisje » vr jun 05, 2015 10:30 am

Ik mag vrijdag 12 juni mijn pols inruilen voor een glanzende nieuwe. Komt hard dichterbij nu!
Ik drink bijna nooit alcohol en rook niet.
Goed te weten dat vitamine C belangrijk is. Mij lijkt dit het beste in te nemen via sinaasappels, en ik drink iedere dag een smoothie met verschillende stukken fruit, waar ook een sinasappel in zit.
Maar ik zal mn best doen om de komende week nog specifieker die sinasappel binnen te krijgen. Dystrofie lijkt me horror!
vrolijkmeisje
Lid

Berichtdoor Diksloof » vr jun 05, 2015 10:58 am

Dat komt inderdaad dichtbij. Hou er rekening mee dat je zeker 1 nacht moet blijven na de operatie di voornamelijk voor pijnbestrijding. Bij mij viel dat mee omdat de plexus nog werkte maar dat kan per persoon verschillen. Alvast heel veel sterkte en probeer vooral de dingen te doen die je leuk vind. En waar je je op kan verheugen dat je straks geen pijn meer in je pols heb en dat is wel heeeerlijk. Ikheb last van peespijn en botpijn maar die artrosepijn is weg en dat is na 7 jaar wel genieten.
Diksloof
Lid

Berichtdoor vrolijkmeisje » vr jun 05, 2015 4:25 pm

Ja, er is me gezegd dat ik in ieder geval 1 nacht moet blijven. Omdat ik al om 7.30 in het ziekenhuis moet zijn denk ik dat ik vrij snel in de ochtend aan de beurt ben, dus dan moet ik zaterdag toch wel klaar zijn om naar huis te gaan lijkt me :) .
Ja, ik zie er echt naar uit dat mijn pols geen pijn meer doet. Nu heb ik nog niet zo vaak last van die zeurderige artrosepijn, maar wel altijd gevoelige polsen, en pijn bij alles wat ik optil ed. Ik probeer inderdaad over de eerste weken met veel pijn heen te kijken naar de toekomst, en dan heb ik veel meer aan een pijnloze pols, dan aan een pols die steeds pijnlijker wordt, stijver wordt, en die volgens mij ook continu ontstekinkjes in mijn vingers en handen veroorzaakt (als uitstraling van de reuma-ontstekingshaard). Het wordt even afzien, maar ik verwacht dat het me veel gaat opleveren.
Super te horen dat je artrosepijn nu al duidelijk weg is! Worden je vingers ook al iets minder dik?
vrolijkmeisje
Lid

Berichtdoor Diksloof » za jun 06, 2015 10:44 am

Vingers zijn al bijna weer normaal. Eigenlijk is de zwelling mij alles meegevallen. Veel met de vingers bewegen en na de operatie je pols boven harthoogte houden en rust nemen. Ik kan alleen de pols moeilijk roteren vanwege het vewijdren van de ulnakop. Volgens de fysio kan dat nog wel maanden duren. Wel wordt de pijn elke dag wat minder. Hou je taai he
Diksloof
Lid

Berichtdoor vrolijkmeisje » zo jun 07, 2015 11:57 am

Goed te horen dat je vingers al niet meer gezwollen zijn. Wel prettig hoor, iemand die vlak voor jou dezelfde operatie heeft ondergaan. Geeft me veel houvast wat ik kan verwachten.

Hoe deed je het 's nachts? Waar liet je je pols dan (pols boven harthoogte houden)?
Nu leg ik mijn pols altijd op mn buik of been, maar dat is dan vast een stuk zwaarder, met dat gips.
En douchen met gips?

Ik ben al films aan het aanleggen om veel op de bank te kunnen relaxen met de kat op schoot.
Heb mn oude Naproxen teruggezocht, is nog niet over datum, dus die voorraad kan mooi eerst worden opgemaakt.
Nog een paar dagen met mn oude pols, en dan is het zo ver! Ik zie er wel naar uit hoor. Een aantal weken afzien, dan nog wat ongemak, maar dan, een pijnloze pols!
vrolijkmeisje
Lid

Berichtdoor Diksloof » zo jun 07, 2015 1:01 pm

Met slapen je pols op 2 kussens en met douchen een plastik zak om je arm c.q pols en zorg dat je iemand om je heen heb voor hulp. wat ook kan helpen is een paar dagen voor de operatie al paracetamol te gebruiken om zo een bloedspiegel op te bouwen tegen de pijn. Ik denk wel dat naproxen niet voldoende is direct na de operatie dat zal wel tramadol of oxycontin worden denk ik. Effe goed overleggen met je chirurg al het achter de rug is. Grt
Diksloof
Lid

Berichtdoor vrolijkmeisje » ma jun 08, 2015 7:31 am

Ja, de eerste tijd zou het tramadol zijn volgens mij. Daarna naproxen met paracetamol dacht ik.
Ja, iemand in de buurt na het douchen lijkt mij ook handig. Met 1 hand afdrogen is geen doen.
Ik heb mn hoeveelheid Vitamine C flink opgehoogd :-)
vrolijkmeisje
Lid

Berichtdoor Henk » ma jun 08, 2015 4:07 pm

Het 'afdroog-probleem' kun je oplossen met een badstof badjas... http://www.hulpmiddelenwijzer.nl/badjassen
'Tous les hommes sont mortels' ('Alle mensen zijn sterfelijk') van Simone de Beauvoir. Gelukkig wel!
Henk
Lid

Reumavorm: reumatoide artritis

Berichtdoor vrolijkmeisje » ma jun 08, 2015 6:08 pm

Ja Henk, dat bedacht ik later vandaag ook weer. Dat ik dat plan had.
Mooi dat het "zomer" is, en dus minder koud. Dan trek je een lange badjas aan, en drogen je benen ed sowieso wel aardig snel op zonder dat je zit te verkleumen.
Hoewel ook het aantrekken van een badjas als je nat bent ook niet makkelijk zal gaan met 1 hand die erg pijnlijk is in het gips.
vrolijkmeisje
Lid

Berichtdoor Wendy11 » do jun 11, 2015 1:41 pm

Fijn om te horen naar het naar omstandigheden goed gaat Diksloof!

En Vrolijk meisje, het is bijna zo ver!! Ik wil je heel veel succes wensen!

Ik haak nog even af. Heb een andere chirurg gesproken die de operatie zou doen, maar die wil hem niet doen. Pas als ik het niet meer trek van de pijn kijken we naar de opties. Op zich logisch.
Ik heb ook sportadvies op maat gehad en ben echt rustiger aan gaan doen met belasten. Ik mag de operatie dus nog uitstellen.. Hoe lang dat weet niemand. Misschien een jaar, misschien 10. Zo lang mogelijk je eigen pols en die evt natuurlijk laten vastgroeien wat nu wel al bezig is, vond hij de beste oplossing. Aangezien ik er nog erg veel mee kan, hou ik het zo.

Maar ik volg je nog wel hoor vrolijk meisje!! Nogmaals succes!
Wendy11
Lid

Reumavorm: artritis en artrose

VorigeVolgende

Keer terug naar Reumatoide artritis