Ervaring met de Wim Hof methode?

Het forum waarin het voornamelijk over reumatoïde artritis gaat.

Moderator: Martijn

Ervaring met de Wim Hof methode?

Berichtdoor jantje » do mei 07, 2015 2:50 pm

Hallo

Zijn er hier mensen die de methode van Wim Hof toepassen, en wat voor resultaten bereik je ermee.?

Alvast bedankt,
jantje
Lid

Reumavorm: RA

Re: Ervaring met de Wim Hof methode?

Berichtdoor mrkoetje » vr mei 08, 2015 12:05 pm

Beste Jantje,

je opent een interessant topic. Ik ben toevallig net (2 weken) begonnen met de Wim Hof methode.
In mijn geval is dit 2 x per dag de ademoefening en elke morgen ijskoud afdouchen (minimaal 1 minuut of langer).

Ik kan, gezien deze korte termijn, hier nog niet veel over zeggen natuurlijk. maar ik kan wel zeggen dat ik die diepe moeheid (zoals veel mensen op dit forum wel herkennen) veel minder heb gevoeld de laatste tijd. Ook had ik vorigre week voor het eerst sinds maanden weer een tweetal "goede" dagen. Zou toeval kunnen zijn natuurlijk.

De Wim Hof methode wordt op internet aardig bediscusseerd waarbij felle voor- en felle tegenstanders beide ongelijk hebben denk ik. De waarheid ligt, zoals in de meeste gevallen, in het midden.
Het zal dus niet iedereen helpen, het zal ook niet je immuumsysteem zodanig veranderen dat je reuma ineens bijna verdwijnt. Maar door serieuze onderzoeken van bijvoorbeeld Radboud Nijmegen is wel vastgesteld dat het immuumsysteem wel positief wordt beinvloed. Dat vind ik al geweldig! Ook investeert het reumafonds momenteel in onderzoeken naar de iceman/Wim Hof methode.

Koud afdouchen is trouwens gewoon erg gezond en verfrissend. waarbij door de lichamelijke stress cortisol wordt aangemaakt wat de beste natuurlijke ontstekingsremmer is die er bestaat.
mrkoetje
Lid

Reumavorm: Artritis

Berichtdoor jantje » vr mei 08, 2015 3:34 pm

Dank je wel voor je reactie, ik zou het leuk vinden om over een paar maanden nog eens te horen van je of je effect hebt gemerkt.
Ik heb mij vorig jaar ook al eens in deze methode verdiept, erover gelezen , filmpjes bekeken op you tube over Wim en anderen. Ik denk zeker dat het een effect kan hebben, ik vind het jammer dat er zo weinig oog is voor alternatieve methoden om Reuma en andere aandoeningen te bestrijden, je kunt er veel baad bij hebben denk ik.

Vorig jaar heb ik een tijd koud gedoucht een paar maanden volgehouden, ik kreeg toch pijnlijke spieren en last van mijn onderrug met name daarom ben ik toen gestopt, wel douche ik vaak mijn onderbenen koud af, dat scheelt behoorlijk bij knieklachten vooral na inspanning.
Ik dacht gisteren ik probeer het weer eens en daarna direct weer uitstralingspijn onder in mijn rug en naar mijn benen, blijkbaar gebeurd er dan iets wat voor mijn niet helemaal goed werkt. Ik wil toch ijsbaden voor mijn handen en voeten gaan proberen, 2 keer per week en de ademhalingsoefeningen doen, ik merk dat ik daar zelf weerstand tegen heb, dus ik moet mijzelf daar echt toe zetten.

Het lijkt mij waardevol om zoiets in een groep te kunnen doen, bv 1 keer per week de ademhalingsoefeningen met yogaoefeningen en baden in koud water, en ervaringen uitwisselen en elkaar motiveren.
jantje
Lid

Berichtdoor Reuf52 » di mei 12, 2015 1:52 pm

Hallo, sinds 2012 RA.
ik ben eind maart bij workshop Wim Hof geweest. Erg inspirerend en einde dag beland in het ijsbad!
Ben nu circa 2 maanden aan het koud afdouchen, ademhalingstechniek en focus. Ik moet zeggen dat ik begin te merken dat de vermoeidheid minder erg is en weer meer energie in het lichaam begin te voelen.
Het vergt wel een behoorlijke discipline maar zodra je resultaat voelt stimuleert dat alleen maar. Afgelopen zondag nog 20 min in het IJsselmeer gezeten (brrrr) Maar je krijgt er enorm veel energie en power van.
Als je je verdiept in de methode van Wim en de resultaten van het wetenschappelijk onderzoek leest dan kun je er eigenlijk niet meer omheen. Zie het als een uitdaging en mijn doel is verbeteren van kwaliteit van het leven en wellicht minder medicatie. Ik ben erg optimistisch, kijk maar eens op de officiële website van Wim Hof www.innerfire.nl Veel succes
Reuf52
Nieuw lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Berichtdoor jantje » zo jul 19, 2015 5:08 pm

Dank je, inmiddels actiever er mee bezig , eind van de maand ga ik een workshop volgen, daar zie ik na uit. Ik wil eens gaan kijken of ik op een of andere manier zelf een" koudebad" kan maken door een container vol te doen met water, is toch anders weer dan koud douchen.
jantje
Lid

Berichtdoor rianne55 » zo jul 19, 2015 5:26 pm

In het tijdschrift psoriasis no 3 staat een heel stuk over Wim hof. Erg leuk om te lezen. Het is het tijdschrift van PVN .
Staan ook de oefeningen in.
rianne55
Lid

Reumavorm: Artritus Psoriatica

Berichtdoor Chantalieeeeeee » ma jul 20, 2015 10:21 pm

Toen ik een reis naar Barcelona gesponsord kreeg met lotgenoten van de stichting peterpanvakantieclub.nl gingen we met zijn alle naar de icebar in Barcelona.. Ik knapte opeens op. Misschien moeten we eens met zijn alle naar een icebar gaan hier in Nederland?

Ik wil het ook gaan proberen het douchen met koud water.

Waar vind ik tips van Wim?

Ik hoor graag van jullie!
Chantalieeeeeee
Lid

Reumavorm: AP

Berichtdoor marijkezeebregts » do jul 23, 2015 8:08 pm

Wel apart waarom ze het dan altijd hebben over de weldaden van het zgn reumazwemmen in warm water hihi
Marijke. Skeptisch en anti kwakzalverij. Altijd.
marijkezeebregts
Lid

Reumavorm: reumatoide artritis

Berichtdoor Henk » vr jul 24, 2015 3:21 am

En daar wil ik graag één linkje aan toevoegen:
http://www.kwakzalverij.nl/1641/De_Wim_ ... _firmament
:roll:
'Tous les hommes sont mortels' ('Alle mensen zijn sterfelijk') van Simone de Beauvoir. Gelukkig wel!
Henk
Lid

Berichtdoor vrolijkmeisje » vr jul 24, 2015 11:22 am

De Wim Hof methode moet je weerstand vanuit je lichaam versterken en een warm bad maakt dat bewegen makkelijker gaat.
Ik heb vroeger ook wel aan zwemmen in warm water gedaan. Je kwam in het water, je werd licht als een veertje. Bewegen ging makkelijker.
Als ik uit het water kwam voelde ik me meteen weer loodzwaar en het aankleden was een beproeving :)
(maar dat was in mijn hele slechte tijd)
vrolijkmeisje
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Berichtdoor marijkezeebregts » za jul 25, 2015 7:34 am

ja die ervaring had ik ook, vederlicht in warm water, zodra ik eruit kwam was het weldadige gevoel echt wel weg. na drie jaar ben ik gestopt omdat ik er alleen nadelige gevolgen aan overhield. de wim hof link van henk gelezen, dank je Henk, er staat niet in dat onze beroemde wubbo met hem wegliep en desondanks toch stierf.... je immuunsysteem beinvloeden met extreme kou en vies grachtenwater lijkt mij zowiezo niet voldoende om omgeneeslijke ziekten mee te behandelen. brrrrrrrrrrrr! doe mij dan toch maar warm water...
Marijke. Skeptisch en anti kwakzalverij. Altijd.
marijkezeebregts
Lid

Berichtdoor fliquid » zo jul 26, 2015 1:15 pm

marijkezeebregts schreef:Wel apart waarom ze het dan altijd hebben over de weldaden van het zgn reumazwemmen in warm water hihi

Ik voel me eigenlijk altijd lekkerder in het koude bad in het zwembad. Maar ook als ik thuis last heb spoel ik normaal me handen met koud water. Dat voelt voor mij dan altijd verzachtend. Maar koud douchen? Ik hou meer van warm douchen. :lol:

Bedacht me net iets, kwaliteit van vlees word behouden door lage temperaturen. Om de afbraak te remmen, dus lijkt kou mij niet slecht voor je eigen behoud. Klonk wel logisch. :ebiggrin:
Bla bla bla... Bla bla bla AU!!
fliquid
Lid

Reumavorm: Poly-artrose

Berichtdoor Lalage » ma jul 27, 2015 7:28 am

Koud douchen went wel een beetje, als je leert om je adem onder controle te krijgen. Ik ga na de warme douche altijd even onder de koude douche in het zwembad.
Lalage
Lid

Reumavorm: reumatoïde artritis

Berichtdoor mrkoetje » di jul 28, 2015 10:34 am

verklaringen van Wim Hof dat de iceman methode kanker zou kunnen genezen en/of goed is voor reuma patienten zijn veel te pretentieus. maar een link naar de "vereniging tegen kwakzalverij" is dan ook wel weer het andere uiterste Henk.

Zoals ik al eerder aangaf. de waarheid ligt zoals bijna altijd ergens in het midden. probeer het koude douchen uit, kijk wat het voor je doet. zet niet teveel hoop erop. helpt het tegen je vermoeidheid? geweldig! heb je iets minder ontstekingsdactiviteit? mooi! doet het niets voor je? kappen ermee!
mrkoetje
Lid

Reumavorm: Artritis

Berichtdoor Wrenchman » do jul 30, 2015 9:22 am

mrkoetje schreef:verklaringen van Wim Hof dat de iceman methode kanker zou kunnen genezen en/of goed is voor reuma patienten zijn veel te pretentieus

Wim Hof kan net zo goed kanker genezen als Jomanda... :roll: Of als paardebloementhee, baking soda of een aluminium hoedje...
The truth is out there...
Wrenchman
Lid

Reumavorm: SOLK

Volgende

Keer terug naar Reumatoide artritis