Pijnstillers

Het forum waarin het voornamelijk over reumatoïde artritis gaat.

Moderator: Martijn

Pijnstillers

Berichtdoor adeb » za mei 16, 2015 11:28 am

hallo medeforumleden

ben en hele poos niet actief geweest hier, daar mijn reuma vrij stabiel en leefbaar was, echter sinds ongeveer een maand heb ik last van mijn grote teen gewricht, nu die voel je gelukkig alleen maar bij 50% van de stappen die je zet(heb het aan 1 voet)
ik gebruik alleen plaquenil, ben 3 jaar terug na een klein jaar gestopt met methotrexaat, werd er zo beroerd van dat kwaliteit van mijn leven er teveel door beïnvloedt werd

echter nu mijn teen
ik krijg van de reumatoloog 2 x daags 1 paracetamol met codeïne
die doen voor mij gevoel helemaal niets
maar heb idee dat de reumatologe me niet serieus neemt, en heb me ook voorgenomen als ze niet van plan is meer voor me te doen maar over te stappen
ik kom niet 1 x per half jaar om met een handje en een lachje weer buiten te staan(bloed is goed hoor , dus alles is prima)
er zijn fotos gemaakt en as donderdag heb ik telefonisch consult hierover
Ik wil er echt op aandringen betere pijnstilling te krijgen, ik zit op mijn werk met mijn schoen uit omdat zelfs de schoen zeer doet aan mijn teen gewricht

wat zijn een beetje goede pijnstillers? als is het niet voor dagelijks gebruik , maar stel dat ik middagje wil shoppen of een feestje heb, ik toch ook nog een beetje het gevoel
heb dat mijn leven er niet totaal door beheerst wordt(stil zitten en kijken hoe anderen plezier maken)

Ik weet dat veel van jullie in veel ergere mate reuma en reuma klachten hebben, en voel me dan ook wel weer een aansteller, maar zou toch graag jullie advies horen

gr
Astrid
adeb
Lid

Reumavorm: artritus

Re: pijnstillers

Berichtdoor Lalage » za mei 16, 2015 11:55 am

Met een pijnstiller wordt de ontsteking niet onderdrukt. Voor nu is dat misschien niet erg, maar op lange termijn kan zo'n ontsteking gewrichtsschade opleveren en dat wil je niet. Dus als plaquenil niet genoeg is, lijkt het mij logisch om een andere reumaremmer erbij te nemen. Maar ik ben geen arts... Als ik jou was zou ik een extra afspraak maken met de reumatoloog en als je je dan weer niet serieus genomen voelt, ga dan eens naar een andere. Een goede dokter is heel belangrijk, ook voor de toekomst.
Lalage
Lid

Reumavorm: reumatoïde artritis

Berichtdoor tinus » za mei 16, 2015 12:39 pm

adeb schreef:Ik weet dat veel van jullie in veel ergere mate reuma en reuma klachten hebben, en voel me dan ook wel weer een aansteller

Nee hoor, dat laatste is echt nergens voor nodig!

Ik spuit mtx. Als er toch ergens iets ontstoken raakt en het niet binnen 2 dagen afzakt, neem ik Ibuprofen (een NSAID, twee maal daags 600 mg) met een maagbeschermer. Dat werkt niet alleen pijnstillend maar ook ontstekingremmend.
Als het te lang duurt moet je zeker aan de bel trekken. Als je de reuma zijn gang laat gaan, kun je over een tijdje je schoenen helemaal niet meer aan!
Er zijn meer reumamedicijnen dan mtx en plaquenil, maar dat zul je zelf ook wel weten.

Ik zou donderdag in elk geval tegen je reumatoloog zeggen dat je je door haar niet serieus genomen voelt. Dat je bloed 'goed' is zegt he-le-maal niets! Ik weet niet welke vorm van reuma je hebt, maar ook een röntenfoto zegt lang niet alles.

En anders gauw naar een andere reumatoloog, want zij versterkt jouw neiging om je een aansteller te voelen. En dat kan heel belemmerend zijn voor een goede aanpak van deze ernstige, invaliderende ziekte. Daar ben ik het helemaal mee eens.
Overleg eventueel met je huisarts.
"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt".
Huub Buijssen.
tinus
Lid

Reumavorm: RA - AP

Berichtdoor Hydraatje » ma mei 18, 2015 3:31 pm

Zoals mijn eigen reumatoloog zegt: het maakt niet uit waardoor iets veroorzaakt wordt, het gaat er om dat je er last van hebt en dus moeten we er iets aan doen.

En ik vind je ook geen aansteller hoor, als je zo'n last van je teen hebt dat je geen schoen verdraagt, vind ik dat toch behoorlijk heftig.

En dus vind ik dat je best om een zwaardere pijnstiller mag vragen. Paracetamol valt daar wat mij betreft niet onder, sterker nog die werkt vaak niet eens bij reuma (bij mij zeker niet). Maar er is een heel scala aan NSAIDS (non-steroide anti-inflammatoiry drugs oftewel medicijnen die ontstekingen afremmen maar geen steroiden=prednison zijn) die je kunt gebruiken bij reuma en die behalve de pijn bestrijden ook ontstekingen afremmen.

Ikzelf gebruik al bijna een jaar onafgebroken meloxicam, zonder kom ik de dag niet eens door. Maar er zijn nog een heleboel andere, bij mij was het zo dat we in overleg een NSAID kozen.

Ik heb er vorig jaar voor gekozen om naar een andere arts en een ander ziekenhuis te gaan omdat ik me volstrekt niet serieus genomen voelde worden door mijn reumatoloog. Ik had nog zoveel pijn en last dat ik niet kon werken of andere dingen doen, maar iets aan mijn behandeling veranderen ho maar. Hij vond dat er geen ontstekingen waren en dus dat de behandeling goed was. Naar mij luisteren deed hij niet en me onderzoeken al helemaal niet. Nu ben ik bij een andere reumatoloog en merk ik pas hoe het ook kan. Deze arts luistert wel naar mij en onderzoekt me elke keer helemaal waardoor hij veel beter in de gaten heeft hoe het met me gaat. Bij mij zijn er geen afwijkingen in bloed of op foto's en ook de ontstekingen zijn amper te zien of te voelen terwijl ze er wel zijn (met de echo gezien). Hij behandelt me nu geheel op geleide van pijn en dat werkt wat mij betreft toch een stuk beter.
Dus mocht er toch niet genoeg gebeuren naar jouw mening, gewoon een keer naar een andere arts gaan, dat kan heel verhelderend werken.

Sterkte!
Ik werk in een tak van de gezondheidszorg. Vandaar mijn soms wat medisch gekleurde antwooorden ;)
Hydraatje
Lid

Reumavorm: reumatoide artritis

Berichtdoor adeb » ma mei 18, 2015 9:31 pm

Hallo allemaal

bedankt voor de reacties
ik voel me wel gesterkt voor het gesprek donderdag(telefonisch) om zeker niet op te geven voor ik andere pijnstilling heb

afgelopen zaterdag had ik een feestje en had smiddags na de voorbereiding had ik al zoveel pijn dat ik het niet meer zag zitten
en een diclofonac genomen heb, die er nog lag van de nierstenen van mijn man, en gewoon hele avond geen last gehad
HEERLIJK

Hou jullie op de hoogte van het gesprek, en als ze niet akkoord gaat, gaan we maar op zoek naar een andere reumatoloog

nogmaals dank
Astrid
adeb
Lid

Berichtdoor adeb » vr mei 29, 2015 7:02 pm

Nou reumatologe aan de bel gehad, ja ik zie wat slijtage idd, maar goed...
ik zei nou, maar slijtage waarvan? ik heb reuma

ja kan vanalles zijn, leeftijd, vaak op hakken gelopen misschien
ik zei nou nee dat doe ik zelden, en heb reuma, kan het ook daardoor komen?
jah, zou kunnen, dus ik zei,maar moet daar dan niet iets tegen gedaan?
nou ze had niet idee dat het ontstoken was, ik zei nou, ik wel m kan soms geen schoen aanhouden, alleen het aanhebben doet al zeer
mocht vandaag langskomen

ze heeft nogmaals gekeken, en ik kon toch wel eens gelijk hebben idd, dat er ontsteking zat
over 2 weken gaat ze echo maken, en heb Naproxen gekregen tegen de pijn

je moet zelf blijven opletten he!! beetje jammer dat het zo moet
adeb
Lid

Berichtdoor Wrenchman » vr mei 29, 2015 8:08 pm

Hoe lang loop je al met die pijn? Zou je het nog 2 weken langer kunnen volhouden?
Ik weet namelijk dat een NSAID (zoals Naproxen) een MRI kan beïnvloeden, maar volgens mij een echo ook. Het zou zonde zijn als er wel een ontsteking zit en dat die dan net onderdrukt zou zijn...

Tja, je moet echt voor jezelf opkomen... Sterkte ermee!
The truth is out there...
Wrenchman
Lid

Reumavorm: SOLK

Berichtdoor adeb » vr mei 29, 2015 10:18 pm

ja dat had ik ook al bedacht, die ontstekingsremmer gaat dat onderdrukken, aan de andere kant, dat willen we ook toch?

heb het nu een week of 6 denk ik, en ook zomaar ineens, drm denk ikzelf niet echt aan `gewone`slijtage

met de Naproxen is het goed te doen, tenminste vandaag wel ben natuurlijk net begonnen
morgen ga ik naar dance festival flying dutch, zal me benieuwen!!

heb eerst al een dokter moeten vertellen dat ik allergies reageerde op een creme die hij voorschreef voor mijn eczeem, en nu dit weer
gelukkig heb ik mijn bekkie bij me :-)
adeb
Lid

Berichtdoor Lalage » vr mei 29, 2015 10:19 pm

Ik zit dit echt met grote ogen te lezen. Mijn reumatoloog is zooo anders. Wanneer ga je naar een andere dokter.... ?
Lalage
Lid

Reumavorm: reumatoïde artritis

Berichtdoor Wrenchman » vr mei 29, 2015 10:25 pm

Ik was zelf ook goed tevreden over Naproxen. Ben er nu even mee gestopt ter diagnose. Ik kreeg druk op de borst en ik denk dat het hiermee te maken kan hebben. Ik hoop het eigenlijk, want de andere mogelijkheden zijn een stuk waardelozer.

Maar morgen ga jij dus eerst lekker dansen. Hopelijk gaat het, door de Naproxen, als op vleugeltjes. ;)
Wrenchman
Lid

Berichtdoor DaisyD » za mei 30, 2015 12:09 am

Ik neem incidenteel (alleen als ik echt veel pijn heb) 1 ibuprofen 600 samen met 2 paracetemol. Daar helpt dan wel een paar uurtjes!
DaisyD
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor adeb » ma jun 01, 2015 11:41 pm

@Lalage als ik denk dat ze me niet serieus neemt, heb haar nu duidelijk gemaakt dat ze mijn klachten serieus moet nemen
en die boodschap is denk ik wel aangekomen, ze gaf een soort van toe dat ze ze zich blijkbaar vergist had tijdens haar onderzoek toen ik er 4 weken terug was, dat vind ik al heel wat .als toch blijkt dat dat niet het geval is zal ik zeker overstappen, maar zal dan ook ander ziekenhuis moeten worden want ja, collega`s onder elkaar .... ik geef haar nog even het voordeel van de twijfel

@wrenchman, het is perfect gegaan zaterdag, de Naproxen deed zijn werk goed, ik hoop dat de druk op je borst niets ernstigs is trouwens ...
@daisyD ik had van haar 4 weken terug paracetamol met codeïne gekregen, maar die deden niets, Ibuprofen 600 helpt ook, maar ik krijg daar darmklachten van

dus de 15de echo van mijn grote teen :-)) wordt vervolgd, maar de pijn is heel goed te doen zo , en mijn schoen kan weer aanblijven
adeb
Lid

Berichtdoor Wrenchman » di jun 02, 2015 7:38 pm

adeb schreef:@wrenchman, het is perfect gegaan zaterdag, de Naproxen deed zijn werk goed, ik hoop dat de druk op je borst niets ernstigs is trouwens ...

Goed te lezen dat je je vermaakt hebt zaterdag. Da's een hoop waard.
Of het ernstig is komen we vanzelf achter. De huisarts wil mij graag naar de cardioloog hebben. Als ze gelijk krijgt met haar vermoedens, is dat geen vrolijk nieuws.
Wrenchman
Lid

Berichtdoor adeb » ma jun 15, 2015 1:07 pm

kleine update

vandaag echo van mijn teengewricht, en zelfs na 3 weken Naproxen nog ontsteking in mijn teen, ze heeft er nu ontstekingsremmer ingespoten en ik moet over 6 weken terug.... doorgaan met naproxen.anders wordt het weer MTX spuiten,maar daar wordt ik zo beroerd van :( dus hoop dat het niet hoeft,maar ben er bang voor
adeb
Lid

Berichtdoor adeb » do jun 18, 2015 2:14 pm

de injectie in mijn teen werkt super!!! hopen dat het weg gaat weg is en weg blijft nu!!

heb nog wel Naproxen , moet 23 july weer terug om te kijken hoe het dan gaat

gr
Astrid
adeb
Lid

Volgende

Keer terug naar Reumatoide artritis