Werkgever wil ARBO niet inschakelen

Het forum waarin het voornamelijk over reumatoïde artritis gaat.

Moderator: Martijn

Werkgever wil ARBO niet inschakelen

Berichtdoor susan_ » do jun 11, 2015 5:08 pm

Ik loop nu een tijdje bij een ergotherapeut en die heeft me geadviseerd om de arbo uit te nodigen op het werk om te kijken hoe dingen anders kunnen en tips voor mij om mijn handen wat meer te ontlasten ivm dat mijn klachten op dit moment meerdendeels komen dat ik mijn gewrichten overbelast, waardoor mijn polsen en heel mijn handen vol ontstekingen zitten vanaf februari al zonder ook maar 1 goeie dag te hebben, heb namelijk best lichamelijk zwaar werk (gordijnenatelier) en ergotherapeut zei ook dat ik het wat serieuser moet nemen dat ik anders over 5 tot 6 jaar niet meer kan werken. (Ben niet iemand die niets zegt als het niet meer gaat)

Dus ben met dat verhaal 5 weken geleden naar mijn werkgever gegaan en was heel begripvol, vond ik beetje vreemd wat zo reageerd die normaal niet, hij wou wel graag een verslag van de ergotherapeut om de juiste persoon uit te kunnen nodigen om mij te helpen.
2 weken later had hij de brief ontvangen en ging aan de gang zei hij.
Nu weer 3 weken verder vraag ik hem hoe het ervoor staat en of hij al iets weet...
Krijg als antwoord dat hij de arbo niet gaat inschakelen want die kunnen toch niets als alleen maar zeggen dat er geen juist werk is binnen dit bedrijf voor jou en dan kom je in een fase 3 (of zoiets) en zou hij ander werk voor mij moeten gaan zoeken buiten dit bedrijf en dat wil hij niet.
Moet maar aangeven als het niet meer gaat (dus als het weer te laat is)
Ik ben/was zo boos en overrompeld dat ik geen antwoord heb gegeven.

Heeft iemand dit ook eens meegemaakt of misschien tips wat ik nu kan doen?
Groetjes Susan
susan_
Lid

Reumavorm: oligoartritis

Re: werkgever wil ARBO niet inschakelen

Berichtdoor Wrenchman » do jun 11, 2015 8:25 pm

:? Jammer weer dit...

Op zich zal je werkgever (vanuit zijn oogpunt) natuurlijk een punt hebben. Het zal wel veel met de handen werken zijn bij jullie. Ik weet niet of er dan ander werk te vinden is binnen het bedrijf. (administratief ofzo) Zover heb ik een klein beetje begrip voor hoe hij erover denkt.

Maar hij is wel verplicht om je passend werk te bieden. En er is 1 iemand belangrijk in dit verhaal, en dat ben JIJ! Of het nou linksom moet, of rechtsom. Het is belangrijk dat JIJ aan het werk kunt blijven. Of, nog belangrijker, in je vrije tijd ook nog wat kunt doen.

Hoe het precies allemaal in elkaar steekt, weet ik helaas ook niet.
Ik wens je wel veel sterkte in het nemen van deze horde en alles wat er eventueel bij komt kijken. En denk vooral aan jezelf!
The truth is out there...
Wrenchman
Lid

Reumavorm: SOLK

Berichtdoor susan_ » do jun 11, 2015 9:02 pm

Ik snap tot vepaalde hoogte zijn reactie ook maar de optie om mijn ergotherapeut te laten komen is er ook en zelfs die weigerd hij, en het js puur om dingen voor mij anders aan te pakken en tips te geven hoe ik me eigen kan verlichten. En heb hem heel duidelijk gemaakt dat ik echt niet thuis wil zitten of zo ik ben pas 30 moet nog ff mee vind ikzelf dus de wil is er alleen zo jammer dat ze niet mee denken met me en het zelf in handen nemen.
Ik de vrief van ergotherapeut staat bv dat ik niet heel de dag zelfde bewerking moet doen maar laten me gewoon 8 uur lang hetzelfde doen en ook nog waar mijn fijne moteriek voor nodig is helaas.
Maar moet morgen naar de therapeut toe dus ga het erover hebben en wil maandag zelf contact gaan leggen met de arbo.
ik wil heel graag dus hoop dat ze me toch een beetje willen helpen anders ben ik gedwongen ander werk te zoeken
Groetjes Susan
susan_
Lid

Berichtdoor Wrenchman » do jun 11, 2015 9:32 pm

susan_ schreef:ik ben pas 30 moet nog ff mee vind ikzelf

Ik ken er nog 1, dus ik begrijp wat je denkt. Het is vreselijk om iets aan je handen te hebben terwijl je je geld ermee moet verdienen.

susan_ schreef:ik wil heel graag dus hoop dat ze me toch een beetje willen helpen anders ben ik gedwongen ander werk te zoeken

Heb je een vast contract? Wacht hiermee dan nog even. Ik snap je emotie nu, maar je hebt je inkomsten nu en in de toekomst hard nodig! Eerst kijken wat er te regelen valt!

Kan die ergotherapeut ook zonder goeddunken van je baas langskomen, of is hier echt toestemming voor nodig?
Wrenchman
Lid

Berichtdoor susan_ » do jun 11, 2015 10:20 pm

Ja ik heb een vast contract, dus idd wel een soort van zekerheid.
Mijn werkgever moet helaas toestemming geven haar mee te laten kijken, en die had die eerst gegeven om ook haar te laten komen als de arbo kwam, maar nu terug getrokken.

Wil idd eerst even afwachten wat de ergo morgen zegt en dan misschien nog raad aan uwv vragen.
Hoop dat het niet een al te grote strijd word dat is het laatste wat ik wil.
Groetjes Susan
susan_
Lid

Berichtdoor Wrenchman » do jun 11, 2015 10:23 pm

susan_ schreef:Hoop dat het niet een al te grote strijd word dat is het laatste wat ik wil.

Dat hoop ik ook niet voor je. Sterkte morgen.
Mocht je er nou niet samen uitkomen, zijn er op het forum andere leden die er veel meer verstand van hebben dan ik. Hopelijk willen die hier ook nog op reageren.
Wrenchman
Lid

Berichtdoor susan_ » do jun 11, 2015 10:46 pm

Bedankt voor je steun en tips.
Ga mijn best doen en laat het er niet zomaar bij zitten.
zal nog laten weten wat de ergo heeft gezegd
Groetjes Susan
susan_
Lid

Berichtdoor diane » za jul 18, 2015 6:31 pm

beste suzan,

wat vervelend en de klachten die je heb zijn niet mis.
uiteraard gaat het om jou gezondheid en aangezien je een vast contract heb ben je redelijk zeker.(of dat je zo zeker kan zijn in deze tijd??).

uit het oogpunt van de ondernemer gaat het hem een grote rompslomp (papierwinkel) bezorgen en dus ook heel veel geld.
aangezien hij na lezen blijkbaar een mkb is en het daar nu erg moeilijk is om wat te verdienen is dit ook voor je baas erg vervelend.
ook al zou hij graag willen heeft hij misschien de financiële middelen niet.
en instantie zijn vaak niet bereid om naar alle mogelijkheden te kijken die kijken alleen naar jou situatie dus misschien is hij daarom terughoudend.
en afwijzend.
ik weet niet of je collega's heb die kunnen ruilen van werkplek en of dat die collega's ook hun beperkingen hebben.
in ieder geval heel veel sterkte en wijsheid probeer het bespreekbaar te maken misschien kun je water bij de wijn doen door hem tegemoet te komen in bv de kosten te dragen.

groeten
diane
diane
Lid

Reumavorm: atritis

Re: Werkgever wil ARBO niet inschakelen

Berichtdoor susan_ » ma jul 27, 2015 4:21 pm

Hoi diane,

Fijn dat je mee denkt, alleen is het geld het probleem niet in dit bedrijf.
Ze staan niet open voor veranderingen die moeten gebeuren en zeggen botweg.. lukt het niet moet je maar ander werk gaan zoeken.
Ik heb nu inmiddels zelf de ARBO ingeschakeld en alles uitgelgd en mijn ergotherapeut is langs geweest op werk en heeft me tips gegeven en wat kleine aanpassingen besproken met mijn werkgever, en ja die houd zich niet aan die afspraken dus ven blij dat ik de ARBO zelf heb ingeschakeld, die gaan nu brief naar bedrijf opstellen dat ze zich aan de afspraken moeten houden.
Hoop dat dit gaat werken, moet 7 sept weer terug naar ARBO om te bespreken hoe het gaat
Groetjes Susan
susan_
Lid

Re: Werkgever wil ARBO niet inschakelen

Berichtdoor Marijo » di jul 28, 2015 2:05 pm

Helaas zegt een vast contract niet zoveel meer tegenwoordig. Ik kreeg ontslag met een vast contract toen ik in de ziektewet zat. Lang verhaal kort. Ik heb de ARBO zelf in geschakeld, dat kan en mag. Ik bent overgeplaatst naar een ander bedrijf. Waar het werk veel te zwaar was en heb het toen opgegeven en ben in de ziektewet gegaan. Nu 100 procent afgekeurd. Ik ben ook al veel ouder hoor. Nu 61 jaar maar voel me wel afgedankt.
Marijo
Lid

Keer terug naar Reumatoide artritis