Veel last van RA zonder ontstekingen? kan dit??

Het forum waarin het voornamelijk over reumatoïde artritis gaat.

Moderator: Martijn

Veel last van RA zonder ontstekingen? kan dit??

Berichtdoor eefje* » za jul 11, 2015 12:57 pm

hallo

ik heb volgende week mijn eerste afspraak bij de reumatoloog. (heb 5 maanden moeten wachten op een eerste afspraak maar goed, volgende week is het ein-de-lijk zover!)
Ik heb sinds 5 maanden veel last van pijnlijke voeten (onderkant en zijkant), tenen, vingers en knieën. Vooral 's morgens is de pijn niet te harden, maar ook overdag veel last en pijn. Heel vaak loop ik mank. Ik draag al een jaar steunzolen en zorg er ook voor dat ik makkelijke, stevige en platte schoenen draag. Veel fysieke inspanning kan ik echt niet aan, ben altijd moe. Trappen nemen is een hel, ik voel me dan als een hoogbejaarde vrouw, terwijl ik nog maar 34 jaar ben en ook mensen beginnen me aan te kijken wanneer ik loop te manken...
Ook wanneer ik wat druk moet zetten op mijn vingers bij simpele dingen (bv opendraaien van een fles water, shampoo-dopje opentrekken, kofferdeksel van de auto naar beneden trekken, doet dit echt pijn en soms lukt het me zelfs niet en moet ik hulp aan iemand anders vragen)
Het is geen constante en ondraaglijke pijn, maar wel een zeurende pijn waar je echt moedeloos van wordt.
De huisarts nam reeds 2 keer bloed. Daarop was te zien dat er wel RF aanwezig was, maar bij beide onderzoeken was er geen ontsteking waarneembaar in mijn bloed.
Volgens wat ik zelf al van informatie opzocht ivm reumatoide artritis, vertoon ik er wel veel kenmerken van, behalve dan de typische ontstekingsklachten, nl rode, warme en opgezwollen gewrichten.
Denken jullie dat het dan wel reumatoïde artritis kan zijn?
Ik weet het, volgende week zal ik waarschijnlijk ook wel wijzer worden bij de reumatoloog, maar jullie mening of ervaring zijn zeker ook van tel!
Alvast bedankt!
eefje*
Nieuw lid

Re: veel last van RA zonder ontstekingen? kan dit??

Berichtdoor Wrenchman » za jul 11, 2015 2:47 pm

Heb je al eens gevraagd om pijnstillers? (aan je huisarts) Misschien een goed idee om dit meteen met de reumatoloog te overleggen. Als je zoveel pijn hebt is daar natuurlijk de meeste winst te behalen.
Tip: Mocht er sprake zijn van vervolgonderzoeken (röntgen, MRI of andere scans) in ieder geval nog niet met NSAIDS beginnen! Deze kunnen een scan beïnvloeden.

Ook ik heb veel (gewrichts)pijn zonder rode of dikke gewrichten. Het is al heel wat dat dit tegenwoordig redelijk gestild wordt.
Bij mij is er voorlopig geen zicht op een diagnose. Mij is verteld om af te wachten totdat duidelijk wordt waar de klachten vandaan komen. Bijvoorbeeld als er een dikke ontsteking op komt zetten.

Ik heb nu besloten om door te gaan zonder mij er teveel druk om te maken. De laatste tijd heeft mij dat teveel (negatieve) energie gekost...

Succes bij de reumatoloog. Hopelijk is er in ieder geval aan de pijn wat te doen.
The truth is out there...
Wrenchman
Lid

Reumavorm: SOLK

Berichtdoor Pelagius » za jul 11, 2015 11:43 pm

Een diagnose stellen, kan ik niet. Daar heb je een arts voor nodig. Maar je beschrijft hoe ik mij vorig najaar voelde en dat is niet prettig voor je als jij je nu zo voelt. Wat ik je wel kan vertellen, is dat ik mij inmiddels een stuk beter voel en de pijnen en pijntjes weg zijn. Te danken aan een reumatoloog die gelijk in actie kwam toen ik me met klachten bij hem meldde. Dus ik hoop voor je dat men voor jou hetzelfde kan doen als voor mij.

Denk eraan, bloedwaarden zijn maar een deel van de diagnose. Lichamelijk onderzoek van een reumatoloog en jouw verhaal zijn minstens zo belangrijk. Houd dus ook niets achter en doe je niet groter voor. Gewrichten die niet warm, heel erg gezwollen of rood zijn, kunnen best ontstoken zijn. Dat voelen ze bij onderzoek snel genoeg.

In ieder geval wens ik je veel sterkte. En mocht die diagnose toch gesteld worden, dan kan het toch weer snel beter met je gaan. Ieder zijn of haar verhaal is anders dus houd moed.
Pelagius
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor vrolijkmeisje » zo jul 12, 2015 1:00 pm

Ik sluit me aan bij Pelagius.
vrolijkmeisje
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Berichtdoor Hermione » zo jul 12, 2015 2:32 pm

ik herken de klachten in handen en voeten, maar meer dan peesontstekingen onder de hakken heb ik daar nog nooit gehad. En niets te zien in het bloed. De klachten in handen en voeten komen bij mij van dunne vezelneuropathie, die ik cadeau heb gekregen na jarenlange sarcoïdose. Er zijn dus meer dingen mogelijk dan alleen beginnende RA.

Wat ik je toewens, is een kundige arts, die kan zien wat er mogelijk met jou aan de hand is!
Hermione
Hermione
Lid

Reumavorm: sarcoïdose dvn

Berichtdoor Senna11 » ma jul 13, 2015 10:31 am

Klachten zijn heel herkenbaar. Mijn RA is heel rustig gelukkig maar ook ik heb nooit dikke, gezwollen ontstekingen gehad. Ondanks dat de RA rustig is heb ik wel zere vingers. In mijn linkervoet heb ik onder de enkel aan de buitenkant al tijden een ontsteking zitten waarbij het voelt of het vel vastgeplakt zit aan de onderlaag, doet echt veel pijn als je er spanning op zet. Ook tijden last gehad onder de hak, kon er s ' ochtends en na een tijd zitten met de voeten omhoog niet op staan. Dat is over gelukkig. Ik heb ook nog fybromyalgie dus daar schuif ik het maar onder......ik koel het vaak en dat helpt goed, vooral belangrijk na inspanning of sport.

Succes bij de reumatoloog en laat je niet afschepen! Vraag alles wat je wilt vragen, ook al duurt het even, neem je tijd.
Senna11
Lid

Reumavorm: RA/fybromyalgie

Berichtdoor eefje* » wo jul 15, 2015 3:47 pm

Bedankt voor de reacties.
Ik ben gisterzn dan eindelijk voor het eerst naar de reumatoloog gegaan. Zij heeft dan toch ontstekingen geconstateerd in mijn handen en voeten. Ik heb n uitgebreide bloedafname laten doen, fotos laten nemen v handen, voeten en longen en n echo van mn voeten. Binnen 2 weken moet ik teruggaan om de resultaten te bespreken en om medicatie op te starten. Voorlopig al ontstekingsremmers gekregen.
Groetjes
eefje*
Nieuw lid

Berichtdoor Hermione » do jul 16, 2015 12:32 pm

fijn dat e.e.a. duidelijk was voor de arts, maar wel zuur natuurlijk dat je zo met ontstekingen rondloopt. Altijd het dubbele van zoiets...
Hermione
Hermione
Lid

Reumavorm: sarcoïdose dvn

Keer terug naar Reumatoide artritis