Alternatieve reumatoloog?

Het forum waarin het voornamelijk over reumatoïde artritis gaat.

Moderator: Martijn

Alternatieve reumatoloog?

Berichtdoor Tommie » zo sep 27, 2015 9:12 pm

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die met succes van het pad van de reumatoloog zijn durven afwijken. Een jaar geleden heb ik geprobeerd om methotrexaat rustig aan af te bouwen van 10 mg naar 2,5 mg in 6 maanden tijd. Dat bleek niet succesvol en inmiddels slik ik 20 mg mtx, 2 x 5 mg foliumzuur en sinds kort ook 2 x 500 mg naproxen begeleid door maagbescherming.

Inmiddels eet ik 1,5 maand volledig veganistisch volgens het Jelinek dieet. Dit omdat ik naast reumatoïde artritis ook MS en diabetes type 1 heb. Genoeg auto immuunziektes dus. Ik ben benieuwd wat er in mijn lichaam al die ontstekingen veroorzaakt. Door de MS heb ik chronisch last van blaasontstekingen wat ook weer een ontstekingsactiviteit van mijn lichaam is. Ik word er gewoon simpel van.

In het blaadje "in beweging" stond een verhaal van een meneer die van zijn reuma is afgekomen door een Paleo levenswijze te volgen.

Ik ben benieuwd of er mede reuma patiënten zijn die succesvol zijn geweest door de hulp van een reumatoloog die verder denkt dan zijn neus lang is Misschien een reumatoloog die je op een holistische wijze kan behandelen o.i.d.?
Tommie
Nieuw lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Re: Alternatieve reumatoloog?

Berichtdoor Lalage » zo sep 27, 2015 9:23 pm

Ik eet al bijna een jaar 100% veganistisch en dat heeft zeker invloed. Verder probeer ik olie en suiker meestal te vermijden.
Jammergenoeg zit ik nu weer in een mindere periode :S Terwijl het juist zo goed ging, zelfs toen ik de mtx noodgedwongen moest minderen. Dan merk je toch weer dat dat spul niet direct werkt.
Lalage
Lid

Reumavorm: reumatoïde artritis

Re: Alternatieve reumatoloog?

Berichtdoor jantje » vr okt 02, 2015 11:39 am

Hoi, ik heb het artikel ook gelezen, blijf dat interessant vinden. Zelf heb ik zo,n 14 jaar reuma denk ik en sinds januari gestopt met mijn biological, dat zat toch in de planning en dan zou ik weer mtx moeten gaan gebruiken en daar voelde ik mij nooit zo goed bij ivm ernstige vermoeidheidsklachten en darmklachten die ik heb. Dus ik dacht ik probeer het nog een keer op een andere manier, ik ben overigens al jaren bezig met het vinden van een goede alternatieve manier van behandelen/ondersteuning.
Vanaf februari ben ik bezig met bio-resenantie behandelingen, niet altijd makkelijk want vaak na behandeling heb ik perioden dat alles weer verergerd, en sinds een maand of 2 ben ik bezig met de Wim Hof methode, omdat ik altijd snel moe ben heb ik hier langzaam mee moeten beginnen en af en toe moet ik een stap terug doen. Maar ik ben nog steeds zonder medicatie, en heftige ontstekingen heb ik de laatste tijd niet gehad, wel wat onrust in bepaalde gewrichten en pijnlijke knieen soms maar die klachten had ik ook met medicatie, dan was het ook nooit helemaal rustig. Ik ben al jaren bezig met voeding, ik heb verschillende voedselovergevoeligheden, als ik iets eet waar ik niet tegen kan dan voel ik binnen een paar uur de ontsteking op komen, dus voeding is voor mij erg belangrijk, ik eet geen suiker, melkproducten(overgevoelig voor) geen gluten, zorg dat ik geen toevoegingen in mijn voeding neem, ook voor de rest chemische middelen zoveel mogelijk gebannen (in parfum, creme, schoonmaakmiddelen, wasmiddel maar dat deed ik al ). Voor mij is dit een beetje een laatste "offensief" om mijn immuunsysteem tot rust te krijgen, o ja stress is ook een uitlokker bij mij, dus rustig aan doen als het nodig is, mediteren ook erg belangrijk blijkt uit onderzoek.

Voor mij is het de moeite waard, kijk voor jezelf wat werkt. Van de Wim Hof methode hebben meerder mensen met reuma aangegeven dat ze daardoor flink zijn opgeknapt en minder medicatie gebruiken of geen. Je moet er wel wat voor doen en er echt voor gaan, bv vroeger opstaan om een koud bad of douche te nemen en je ademhalingsoefeningen te doen.

Watje ook gaat doen, succes,
jantje
Lid

Reumavorm: RA

Keer terug naar Reumatoide artritis