Duivelsklauw

Het forum waarin het voornamelijk over reumatoïde artritis gaat.

Moderator: Martijn

Duivelsklauw

Berichtdoor Jan85 » zo feb 07, 2016 1:53 pm

Even voorstellen: Ik ben Jan, man, voor in de 60, behoorlijk gezond; ik werk en doe aan hardlopen. Ben een beginneling op het gebied van RA; vorig jaar na een ziekenhuisopname de bevestiging van beginnende RA gekregen op grond van symptomen en bloedonderzoek.
Aanvankelijk had ik alleen incidenteel last van de handen (soms dikke vingers), maar sinds enige tijd is het vaker, meer last van ochtendstijfheid en het breidt zich uit naar polsen en voeten.
Ik krijg nog geen medicijnen, maar als de verschijnselen erg worden moet ik snel contact opnemen.
Tot voor kort heb ik me prima kunnen redden met Ibuprofen. Incidenteel een pilletje en de verschijnselen gingen dan snel over. Nu het beeld meer chronisch is geworden, ben ik begonnen met Vogel Atrosan (Duivelsklauw) en na een eerste kuur van 30 dagen waren de RA verschijnselen grotendeels verdwenen. Maar omdat je Duivelsklauw waarschijnlijk beter niet onbeperkt kunt blijven slikken, ben ik nu een weekje gestopt en zijn de (milde) RA verschijnselen weer terug.

Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen met Duivelsklauw, of en hoe je het gebruikt hebt, de resultaten ervan, of wat voor andere adviezen je mij kunt geven. :)
Jan85
Lid

Reumavorm: RA

Re: Duivelsklauw

Berichtdoor Martina62 » ma feb 08, 2016 8:40 pm

Hallo Jan,

Welkom. Ik hoop voor jou dat de RA niet actiever wordt. Hou jezelf goed in de gaten.

Ik heb in het verleden ook duivelsklauw gebruikt maar bij mij werkte het helaas niet afdoende.

Mijn advies is wanneer het jou wel redelijk tot goed helpt gewoon mee doorgaan en probeer meer info te krijgen over het gebruik op de lange termijn/ kan je de dosering nog verhogen etc.
Vooral niet denken< het .......kost geld.............wanneer jou dit helpt.....RA is zeer grillig!!

Eenmaal aan de RA gerelateerde medicatie die in de reguliere geneeskunde voorgeschreven worden hebben vaak ook heel veel bijwerkingen(uitzonderingen zijn er natuurlijk ook).

Succes en ik hoop dat je gezondheid goed blijft.
Martina
Martina62
Lid

Berichtdoor Lis » di feb 09, 2016 3:27 am

Wat fijn dat de duivelsklauw werkt bij je! Je kunt dit langdurig gebruiken. Maar toch is het goed af en toe even te onderbreken voor de werking, zodat je lichaam er niet teveel aan went zeg maar. In de onderbreking zou je wat andere kruiden kunnen uitproberen. Equisetum (heermoes) vind ik een hele fijne, geeft kracht aan je hele lichaam. En solidago (guldenroede) helpt om gifstoffen af te voeren. Dan is er nog Moerasspirea (Filipendula Ulmaria), die heeft naast de vochtafdrijvende ook een pijnstillende werking. De meeste kruiden mogen langdurig gebruikt worden, maar van bovengenoemde alleen de Guldenroede niet langer dan drie weken en dan een paar weken stoppen. Oh en als je uitwendig wat wilt doen dan is smeerwortelzalf een hele goede! Ik hoop dat het je blijft lukken met alleen kruiden. Bij mij is de reuma helaas te sterk en ik gebruik alleen soms kruiden ter ondersteuning.
Lis
Lid

Berichtdoor jantje » di feb 09, 2016 2:11 pm

Boswelia is ook een natuurlijke ontstekingsremmer, Kurkuma innemen met zwarte peper en een beetje olie(ook 1 keer per week niet gebruiken) werkt voor sommige mensen ook goed, een kwestie van uitproberen, ik red het er jammer genoeg ook niet mee.
Succes!
jantje
Lid

Berichtdoor Jan85 » di feb 09, 2016 11:32 pm

Zeer bedankt voor jullie reacties tot zo ver; ga er vooral mee door, ook over alternatieve kruiden. Ik heb eerder gezocht naar een uitwisseling als deze, maar heb die niet kunnen vinden.

Na een week pauze ben ik inmiddels weer begonnen met Atrosan en zal moeten afwachten wat dit keer de uitwerking is. Mocht die weer positief zijn, dan overweeg ik na enige tijd de dosis te halveren, een tip die ik wel ergens op het web ben tegengekomen. Ik zal er hier verder over rapporteren.
Jan85
Lid

Berichtdoor scooterlady » vr maart 04, 2016 3:56 pm

Jan85 schreef:Even voorstellen: Ik ben Jan, man, voor in de 60, behoorlijk gezond; ik werk en doe aan hardlopen. Ben een beginneling op het gebied van RA; vorig jaar na een ziekenhuisopname de bevestiging van beginnende RA gekregen op grond van symptomen en bloedonderzoek.
Aanvankelijk had ik alleen incidenteel last van de handen (soms dikke vingers), maar sinds enige tijd is het vaker, meer last van ochtendstijfheid en het breidt zich uit naar polsen en voeten.
Ik krijg nog geen medicijnen, maar als de verschijnselen erg worden moet ik snel contact opnemen.
Tot voor kort heb ik me prima kunnen redden met Ibuprofen. Incidenteel een pilletje en de verschijnselen gingen dan snel over. Nu het beeld meer chronisch is geworden, ben ik begonnen met Vogel Atrosan (Duivelsklauw) en na een eerste kuur van 30 dagen waren de RA verschijnselen grotendeels verdwenen. Maar omdat je Duivelsklauw waarschijnlijk beter niet onbeperkt kunt blijven slikken, ben ik nu een weekje gestopt en zijn de (milde) RA verschijnselen weer terug.

Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen met Duivelsklauw, of en hoe je het gebruikt hebt, de resultaten ervan, of wat voor andere adviezen je mij kunt geven. :)

Hallo Jan..ik gebruik die Atrosan ook van Dr.Vogel ook al 3 weken maar ik heb nog geen goede resultaat ervan..hoopte dat het toch zou helpen.
groetjes corrie
scooterlady
Lid

Reumavorm: reuma artritis

Berichtdoor Jan85 » zo maart 06, 2016 11:53 am

De tweede keer werkt het voor mij weer goed. Sinds een paar dagen heb ik de dosis gehalveerd, maar dat is misschien toch niet zo'n goed idee, hoewel het nog wat vroeg is om dat te zeggen.
Het gaat bij mij om een voorstadium of een vroeg stadium van RA. Formeel heb ik nog geen diagnose RA, maar wel van het voorstadium dus. Gezien de reacties tot nu toe heb ik de indruk dat duivelsklauw niet echt helpt bij een gevorderde RA, maar (in elk geval bij mij) dus wel bij een beginnende.
Corrie, jammer dat het voor jou niet werkt; ik hoop dat je iets anders vindt!
Jan85
Lid

Berichtdoor Jan85 » za maart 19, 2016 12:28 am

Gedurende 10 dagen heb ik de halve dosis gebruikt (1 tablet per dag) en kwamen milde klachten langzamerhand terug; daarom vervolgens weer de volledige aanbevolen dosering van 2 tabletten per dag genomen en nu zijn de klachten weer weg. Het helpt mij dus erg goed. :)

Volgens Vogel kan voortgezet gebruik van Atrosan / duivelsklauw in de meeste gevallen geen kwaad, maar lees in elk geval de bijsluiter. Vogel heeft desgevraagd daar het volgende aan toegevoegd:
"In principe kan Atrosan of het werkzame bestanddeel duivelsklauw ook voor langere tijd worden ingenomen. Alleen bij bepaalde aandoeningen moet men voorzichtig zijn. Zo kan duivelsklauw invloed hebben op de bloeddruk en het suikergehalte in het bloed. Voor mensen met hartklachten en diabetici is langdurig gebruik af te raden. Ook kunnen er interacties zijn met bepaalde medicijnen zoals bloedverdunners en maagzuurremmers. Verder kunnen er in sommige gevallen bijwerkingen optreden zoals diarree en maagdarmklachten, deze treden vaak al snel op na de eerste paar dagen van gebruik. Aangezien u het middel goed verdraagt en geen andere medicijnen gebruikt, kan het geen kwaad het middel langdurig in te nemen."
Jan85
Lid

Berichtdoor Jan85 » ma mei 09, 2016 12:08 am

Dit was mooi zolang het duurde, maar lijkt nu te zijn afgelopen. :(
Een paar weken geleden alsnog officieel de diagnose RA gekregen. De timing deed voor mij nogal willekeurig aan, maar door een samenloop red ik het sindsdien ook niet meer met alleen de Atrosan. Ik gebruik daarom daarnaast nu 2 x 400 mg Ibuprofen per dag als tijdelijke overbrugging totdat ik aan de "echte" medicijnen kan gaan beginnen. :?
Ibuprofen heeft mij tot nu toe altijd goed geholpen, zonder bijverschijnselen, maar is geloof ik niet zo goed voor langdurig gebruik. Iemand ervaring mee?
Jan85
Lid

Berichtdoor adeb65 » wo mei 11, 2016 1:23 pm

Hallo jan

ik gebruik nauwelijks pijnstillers, anders dan soms Paracetamol met codeïne
en 2x daags plaquenil

daar redde ik het tot nu toe aardig mee(eenmalig injectie in teengewricht gekregen)
maar mijn reuma lijkt wat actiever en ga die artosan dus maar eens proberen, overigens gebruik ik sinds een poosje ook Canabispasta, en dit lijkt de reuma ook wat af te zwakken, maar dit mag geloof ik verder niet besproken worden hier :-0
adeb65
Lid

Reumavorm: artritus

Berichtdoor Jan85 » do mei 12, 2016 12:22 am

Plaquenil ziet er ook interessant uit; zal ik zeker in gedachten houden...
Jan85
Lid

Berichtdoor Jan85 » vr mei 27, 2016 10:42 am

Hoe het verder ging / voorlopige nabeschouwing :egeek:

Omdat de ontstekingsverschijnselen in vingers en polsen steeds erger werden, ging ik van 2 naar 4 Ibuprofen per dag. Niet ideaal, maar je moet toch wat.
Afgelopen maandag had ik een afspraak bij de reumatoloog en daar kreeg ik voor de korte termijn een flinke Kenacort-A injectie in de bil. Die helpt geweldig :D zonder bijwerkingen en ik ben vrijwel direct gestopt met Ibuprofen en Atrosan. Voor de lange termijn ben ik begonnen met het slikken van MTX. Het zal waarschijnlijk nog wel even duren voordat ik daar iets zinnigs over kan zeggen.

Terugkijkend op mijn eerdere gebruik van Atrosan zou ik het nu anders doen: ik zou niet meer tussentijds stoppen en de dosis niet verlagen, maar prioriteit geven aan het streven om de ontstekingsverschijnselen er onder te houden. Met de kanttekening dat de werking van Atrosan / Duivelsklauw weliswaar niet wetenschappelijk bewezen is, maar in mijn ervaring in het eerste stadium toch kan helpen.
Jan85
Lid

Berichtdoor rianne55 » zo mei 29, 2016 2:37 pm

Hallo Jan,
Bij mij ging MTX na 6 weken werken en alle ontstekingen gingen weg. Ik hoop voor je dat het snel gaat helpen.
rianne55
Lid

Reumavorm: Artritus Psoriatica

Berichtdoor mar60 » za jul 16, 2016 5:59 pm

mogen we het echt niet hebben over cannabis pasta???? ik ben daar 2 maanden geleden mee begonnen, met allerlei andere dingen uit de natuur, omdat ik dood en dood ziek werd van de mtx en de prednison... wat is er fout aan dan? het is niet verboden in nederland zolang er maar 0.2 thc in zit toch??? Ik zou wel graag mijn ervaringen delen met anderen..
mar60
Lid

Reumavorm: overig

Berichtdoor Jan85 » vr aug 05, 2016 9:08 am

Zou het niet weten, maar als je het nu eens thc pasta noemt? :lol:
Voor mij werkt de mtx goed en snel, maar ik heb wel wat bijwerkingen mogen ervaren; het blijft chemische troep en eigenlijk verdraag ik het alleen in de soep... :econfused:
Jan85
Lid

Volgende

Keer terug naar Reumatoide artritis