Maag- en darmklachten door mtx

Het forum waarin het voornamelijk over reumatoïde artritis gaat.

Moderator: Martijn

Maag- en darmklachten door mtx

Berichtdoor Ingera » do feb 11, 2016 5:04 pm

Hoi hoi,
Ik heb nu al weken enorm last van maag en darmen. Incl. kokhalzen en misselijk en te moe voor een normale dagindeling. Ben zelfs niet aan het werk. Na allerlei onderzoek door huisarts nu doorgestuurd naar een internist die overleg had met mijn reumatoloog. Advies: eerst even stoppen met mtx omdat dat veel maag- en darmklachten geeft.
Nou heb ik hier nog nergens gelezen dat dit zo erg kon zijn. Wel, in het begin, de misselijkheid en grieperigheid de dag na het innemen. Had ik ook maar dat leek echt goed te gaan.
Herkent iemand dit?
Het topje van de ijsberg vertelt ons niets over de ijsberg als we er niet naar vragen
Ingera
Lid

Reumavorm: RA

Re: Maag- en darmklachten door mtx

Berichtdoor Martina62 » do feb 11, 2016 5:58 pm

Hallo Ingera,

Bij forumoverzicht (medicatie) zal je mogelijk info vinden over de mtx en bijwerkingen ervan.

Ik hoop dat je je hierin terug kan vinden(de klachten bedoel ik) en wens je heel veel sterkte.

Het is en blijft een K ziekte.

Groetjes en sterkte Martina
Martina62
Lid

Berichtdoor vrolijkmeisje » do feb 11, 2016 8:02 pm

Gebruik je mtx in pilvorm of in injectievorm?
Als mensen er misselijkheidsklachten van hebben wordt vaak van pillen overgegaan op injecties.
Ik herken het in ieder geval niet (gebruik injecties).
vrolijkmeisje
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Berichtdoor Ingera » do feb 11, 2016 9:55 pm

Dank, ik ga even speuren. En ik slik de tabletten . Toen ik ooit injecties voorstelde, zei mijn arts dat dat geen verschil zou uitmaken. Echt, ik snap er soms niks meer van...
En eens: het is en blijft een kloteziekte.
Wel fijn dat dit forum er is!
Het topje van de ijsberg vertelt ons niets over de ijsberg als we er niet naar vragen
Ingera
Lid

Berichtdoor Dani- » vr feb 12, 2016 1:33 am

Ingera schreef:Dank, ik ga even speuren. En ik slik de tabletten . Toen ik ooit injecties voorstelde, zei mijn arts dat dat geen verschil zou uitmaken. Echt, ik snap er soms niks meer van...
En eens: het is en blijft een kloteziekte.
Wel fijn dat dit forum er is!

Vraag om injectie! Dat scheelt iets bij mij.. En eet gember, gember koek, gember capsules.. Helpt tegen misselijkheid.
Hoeveel foliumzuur gebruik je?
Dani-
Lid

Berichtdoor Ingera » vr feb 12, 2016 2:50 am

Ja foliumzuur en vitamine B.
Dit is geen gembergedoe. De tijd van misselijk na inname ligt achter me.
Lief dat je meedenkt!
Ik eet of drink iets, mijn maag borrelt, dan misselijk, steken in mijn darmen en boven in mijn maag. En gewoon compleet energieloos. Lever, nier, longen ok. Geen suiker, geen bloedarmoede.
Dat is dus mijn vraag. Is dat echt de mtx? Ik geloof er niks van...
Ingera
Lid

Berichtdoor Dani- » vr feb 12, 2016 11:17 am

Mtx misselijkheid is heel herkenbaar.. Zelfs als je het jaren gelee gehad hebt weet je nog steeds hoe het voelt..
Hoe lang ben je nu gestopt?
Dani-
Lid

Berichtdoor Milia » vr feb 12, 2016 12:52 pm

Ik had dit ook en ben daarom overgestapt naar de injectie,
nu gelukkig geen last meer van de misselijkheid nog wel het grieperig gevoel daags na de mtx.
groet Milia
Milia
Lid

Reumavorm: Artritis Psoriatica

Berichtdoor Hermione » vr feb 12, 2016 1:40 pm

Wat maakt bij mij allemaal verschil:
ik slik (nog steeds tabletten, ja ja, ik zie er als een berg tegenop om mezelf te moeten prikken) de tabletten in de avond;
de maaltijd ervoor is een vette hap, bijv. van de frietboer, chinees eten, whatever. Meer eten dan je normaal doet bij een warme maaltijd, en vetter;
als ik de tabletten slik, slik ik ook een capsule gember;
precies 24 uur later slik ik mijn foliumzuur. Dat helpt tegen de bijwerkingen, dus des te eerder des te beter!
De dag tussen mtx en foliumzuur blijf ik wat meer eten dan normaal, dat lijkt de maag wat rustiger te houden. Heel lastig, want voor je gevoel heb je juist geen zin in eten.

De maagklachten zijn soms echt niet grappig. Het voelt dan, alsof er een gat geboord wordt in mijn maag door de mtx. Als ik mijn foliumzuur vergeet, dan houdt dat langer aan, maar doe ik het netjes 1 dag na de mtx, dan is het in totaal 1,5 dag dat ik daar last van heb. Daarna nog steeds wel last van mijn maag hoor, vergis je niet, maar niet zo erg als die eerste dag.
Hermione
Hermione
Lid

Reumavorm: sarcoïdose dvn

Berichtdoor DaisyD » za feb 13, 2016 12:10 am

Ik heb jarenlang een hoge dosis mtx geslikt zonder misselijkheid. Pas na een jaar of 5 begon ik er last van te krijgen, en uiteindelijk werden de maagklachten (pijn, boeren, misselijk) zo vervelend dat ik de mtx ben gaan spuiten. Dat scheelt wel een stuk, hoewel het er niet helemaal van over is. En het zit ook wel tussen mijn oren op één of andere manier: ik voel de misselijkheid al opkomen voordat ik de mtx genomen heb. Ik hoef maar aan die spuit te denken en het begint al. Stom!
DaisyD
Lid

Berichtdoor rianne55 » za feb 13, 2016 12:47 am

Ben gestopt met MTX ,veel bijwerkingen. Na stoppen heel erg misselijk en buikklachten. Maagonderzoek gehad,konden niets vinden. Nu darmonderzoek gehad. Ben benieuwd of daar iets uitkomt.
rianne55
Lid

Reumavorm: Artritus Psoriatica

Berichtdoor Hermione » za feb 13, 2016 12:56 pm

DaisyD: herkenbaar! Bij mij begint er al een soort van misselijkheid/ raar gevoel in de maag op te komen een paar uur vóór ik de mtx ga slikken! Ik ben een keer van dag gewisseld, en toen was dat een paar weken weg. Haha. Raar hoor hoe dat werkt.
Hermione
Hermione
Lid

Berichtdoor DaisyD » zo feb 14, 2016 12:18 am

Hahaha Hermione, dat is goed om te horen! Ik dacht echt dat ik de enige was die misselijk wordt bij de gedachte aan mtx! :D
DaisyD
Lid

Berichtdoor Hermione » zo feb 14, 2016 12:38 pm

Nee hoor! Ik las net afgelopen week een stukje over dit fenomeen bij kankerpatiënten die mtx slikken. Zij krijgen een veel hogere dosis voorgeschreven, en worden veel misselijker. En zij hebben dat dus ook al een aantal uur van tevoren. We zijn dus echt niet de enigen :-)
Hermione
Hermione
Lid

Berichtdoor jantje » wo feb 17, 2016 1:32 pm

Ik had ook maag en darmklachten, toen ben ik gaan spuiten en is dat wel minder geworden. De vermoeidheid daar bleef ik wel last van houden hoewel het lichaam na een tijdje er wel beter tegen kan en het in lagere dosering wel beter gaat.
jantje
Lid

Volgende

Keer terug naar Reumatoide artritis