Maag- en darmklachten door mtx

Het forum waarin het voornamelijk over reumatoïde artritis gaat.

Moderator: Martijn

Re: Maag- en darmklachten door mtx

Berichtdoor Lalage » zo apr 03, 2016 8:58 am

Hoi Inge, wat frustrerend allemaal :( Ik merk zelf ook pas twee maanden later het effect van een andere dosis mtx. Zo lang duurt het blijkbaar om een nieuwe spiegel op- of af te bouwen. Hoe ga je nu verder? Mtx spuiten ipv slikken lijkt me dan een goede optie om te bespreken met je reumatoloog.
Lalage
Lid

Reumavorm: reumatoïde artritis

Berichtdoor tinus » zo apr 03, 2016 12:55 pm

Ingera, heb je laatst mijn post gelezen over misselijkheid en darmklachten door foliumzuur? Dat was bij mij een groter probleem dan de mtx zelf.
"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt".
Huub Buijssen.
tinus
Lid

Reumavorm: RA - AP

Berichtdoor Ingera » vr apr 08, 2016 12:15 am

Tinus, dat heb ik niet gelezen. Ben ook niet zo handig met zoeken op dit forum..
Ik heb inmiddels een injectie in mijn linkerpols gehad (vet ontstoken weer) en nieuwe medicatie. Ik blijk voornamelijk ook een tekort aan fosfor te hebben? Ook vandaag conditietest bij fysio gehad, hield niet over. Ik ga na een paar maanden mist en misselijkheid wel weer een beetje leven en moet aan mijn conditie gaan werken. Ook al kan ik soms niet eens op mijn rechterbeen staan, kan ik niet langer dan 10 minuten staan, ook al doet mijn onderrug gigapijn en mijn heupen en knieën en rechtervoet ook. Ik ga ervoor. Ook voor de nieuwe medicatie. Ik stelde de prikversie van mtx voor, de arts vond het beter om sulfasalazine (wat een naam weer) voor te schrijven. Ik start zaterdag met de opbouw.
Ik moet wel zeggen dat mijn misselijkheid minder is. Ik ben bijna twee maanden echt goed ziek geweest, het neemt nu af. Ik vrees toch dat mtx de oorzaak was. Elk lijf reageert anders? En ja Tinus, kan me voorstellen dat mannen anders op foliumzuur reageren?
Het topje van de ijsberg vertelt ons niets over de ijsberg als we er niet naar vragen
Ingera
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor Ingera » wo mei 18, 2016 2:47 pm

Even niet op het forum geweest. Door het stoppen met mtx, kwam de ontsteking in mijn hand/pols in volle vaart terug. De reumatoloog prikte er wat cortison in en het ging meteen veel beter.
Tot ik na vijf dagen gewoon een tabletje probeerde af te scheuren; tegelijkertijd een korte hevige pijn in mijn pols. Bleek een buigpeesruptuur te hebben. Nooit van gehoord. Wel met spoed geopereerd: de zeer slechte, afgerafelde pees is met wat kunst- en vliegwerk aangehecht en het ontstoken weefsel weggehaald, was nog een hele klus.
Nu dus al vier weken in gips en spalk en nog zeker 8 weken revalidatie te gaan.
Het topje van de ijsberg vertelt ons niets over de ijsberg als we er niet naar vragen
Ingera
Lid

Berichtdoor vrolijkmeisje » wo mei 18, 2016 6:50 pm

Balen Ingera!
Succes met revalideren!
vrolijkmeisje
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Berichtdoor rianne55 » wo mei 18, 2016 11:22 pm

Waarom geeft de reumatoloog je geen andere medicijnen? Ik ben ook gestopt met MTX en heb andere medicijnen nu gekregen.
rianne55
Lid

Reumavorm: Artritus Psoriatica

Berichtdoor Motormuisje » do mei 19, 2016 12:08 am

Misschien heb je niet veel aan mijn reactie... Maar toen mijn reumatoloog wilde starten met methotrexaat, wilde ik persé dit als injectie hebben omdat ik al heel veel minder goede ervaringen had gelezen/gehoord over de pilvorm. Binnenkort zet ik de (pas) 3e injectie maar heb nog geen enkele bijwerking ontdekt, ook niet van de 5mg foliumzuurpilletjes (2 per week).

Overigens slik ik al jaren (mijn RA is pas in maart begonnen) dagelijks 100% natuurlijke voedingssupplementen zoals visolie, zink, A, B12, B50, C en magnesium. De alcoholconsumptie is gedurende mijn medicatie sowieso nul, maar daarvoor was 'ie toch ook al minimaal (1 borreltje per weekend). Ook drink ik minimaal een liter water extra per dag. Misschien dat dit alles ook mogelijke bijwerkingen tegen gaat.
De enige juiste richting is MIJN weg, ook al loopt die soms dood... 8)
Motormuisje
Lid

Reumavorm: Reumatoïde Artritis

Berichtdoor Ingera » di mei 24, 2016 6:06 pm

Ik heb voorlopig sulfazaline. Mtx spuiten lijkt hem geen goed idee. In sept start ik ws met biologicals. Nu eerst nog 8 weken revalidatie!
Dank voor jullie reacties en hulp. X
Ingera
Lid

Berichtdoor rianne55 » di mei 24, 2016 11:24 pm

Ingera schreef:Ik heb voorlopig sulfazaline. Mtx spuiten lijkt hem geen goed idee. In sept start ik ws met biologicals. Nu eerst nog 8 weken revalidatie!
Dank voor jullie reacties en hulp. X

Sterkte. Ik heb nu ook sulfazaline ,en na 8 weken slikken zijn mijn ontstekingen weg. Ben benieuwd of jij dat ook merkt.
rianne55
Lid

Reumavorm: Artritus Psoriatica

Berichtdoor Ingera » ma mei 30, 2016 1:01 am

Vooralsnog wel. Ik duim. Kan ik al een beetje nl. :shock:
Ingera
Lid

Berichtdoor Williana » ma jun 20, 2016 11:53 am

Hallo, vanaf maart 2015 slikte ik 30 Mg prednison en 20 Mg mtx en foliumzuur 1maal, s'avonds nog plaquenil, na een paar maanden moest ik de prednison drastisch afbouwen omdat mijn schildklier verwijderd moest worden.
17 november 2015 werd de hele schildklier verwijderd en moet ik L-thyroxine 1oo nuchter innemen en verder met de prednison weer omhoog.
Dat ging allemaal goed tot ik midden januari last kreeg van mijn buik, met uitstraling naar de twee kanten van mijn rug en vooral ander mijn ribben.
Ik ben weken heel ziek geweest behalve s'nachts, het was voornamelijk een uur na t eten .
Ik heb echo van lever,gal pancreas gehad, ct scan van buik , maagonderzoek, er werd niets gevonden, omdat ik twee jaar geleden een maagverkleining heb gehad, was ik bang dat t daar mee te maken had.
Toen kwam ik bij een andere reumatoloog, en die zei je medicatie prednison moet naar omlaag, want dat neem je veel te lang al in en je moet andere maagbeschermers en de ltx moet met injecties
Maar de pijnen en ziek zijn gingen niet weg en ik ben toen gestopt met MTX en na een paar dagen was de pijn en ziek zijn weg.
4 weken geleden gestart met arava maar sinds een paar dagen weer lichte pijnen onder mijn ribben, ik wil mijn vakantie niet vergallen en heb een dag de arava weggelaten en vandaag weer ingenomen, ben benieuwd wat het nu weer gaat doen
Ik voel me een grote zeur,
Heeft iemand dezelfde symptomen gehad van de medicatie ? Of zou het toch aan mijn maagoperatie liggen, maar voor de reuma had ik daar geen last van.
OK is het de combinatie medicijnen reuma -schildklier?
Williana
Nieuw lid

Vorige

Keer terug naar Reumatoide artritis