Alcohol

Het forum waarin het voornamelijk over reumatoïde artritis gaat.

Moderator: Martijn

Alcohol

Berichtdoor Jan85 » ma feb 22, 2016 10:12 am

De laatste jaren wordt er positiever gedacht over alcoholgebruik in relatie tot reumatoide artritis; zie o.m.:

http://www.reumafonds.nl/actueel/nieuws ... s-op-reuma
http://www.gezondheidsnet.nl/reuma/alco ... e-artritis

Zonder het gebruik van alcohol te willen stimuleren (pas vooral op voor de combinatie van alcohol met medicijnen!) ben ik wel benieuwd naar de ervaringen.
Jan85
Lid

Reumavorm: RA

Re: Alcohol

Berichtdoor Arkan » ma feb 22, 2016 10:57 am

Ik heb hier toch wel mijnn bedenkingen bij.

Al vele jaren geniet ik tijdens de warme maaltijd van 1 of 2 glaasjes wijn. Ik vind het heerlijk smaken.
In de zomermaanden op de camping wordt er ook 's avonds bij het kampvuur nog wel eens een glaasje gedronken,

Zowel mijn huisarts als mijn reumatoloog moedigen dit aan, beiden drukken er wel op dat het goed is dat ik eigenlijk alleen rode wijn nuttig. Het is goed voor het hart en de bloedvaten, mijn bloeddruk is er eentje on U tegen te zeggen.
Zolang lever en nieren de combi van die paar glaasjes aan kunnen, blijf ik er van genieten.

Maar of het helpt bij reuma? Ik genoot al van een glaasje wijn lang vóór ik reuma kreeg. Dus dat heeft de wijn niet kunnen voorkomen.
Ook het onder controle krijgen van van de ontstekingen is een proces van een paar jaar geweest, dus, denk ook niet dat de wijn daar aan mee gewerkt heeft.

Nou, ik ga me er ook geen zorgen over maken, de reuma heb ik, en daar raak ik nooit vanaf. Dus ik maak me er geen zorgen over en geniet gewoon van mijn glaasjes. En of het helpt of niet, dat ga ik me niet aan trekken.
Arkan
Lid

Reumavorm: psoriasis artriris

Berichtdoor marielle261175 » ma feb 22, 2016 7:42 pm

Ik kan me hier niet zo in vinden, maar misschien ben ik ook niet degene die ze bedoelen in de onderzoeken. Ik ben een gezelligheidsdrinker, ofwel ik drink alleen op feestjes en in dat geval drink ik meer dan een paar glaasjes. Het kan zijn dat ik weken niets drink, kan ook zijn dat ik een paar weken achter elkaar iets te vieren heb. Dit is altijd zo geweest en toch RA gekregen. Nu ik RA heb, is alcohol een van de grootste triggers bij mij. Ik weet gewoon dat ik 1a2 dagen na een avondje doorzakken ontstekingen krijg. Deze zijn dan een paar dagen later ook weer verdwenen.
Maar nogmaals, misschien ben ik niet de doelgroep. Kan goed zijn dat het gaat om de mensen die dagelijks 1-2 glaasjes drinken.
Ben ook wel benieuwd naar andere ervaringen.
groetjes Marielle
marielle261175
Lid

Berichtdoor Motormuisje » do mei 12, 2016 4:35 pm

Nu ik sinds kort RA heb en voorlopig MTX spuit en Prednison & foliumzuur slik, nuttig ik zo min mogelijk alcohol. Gelukkig is whiskey, kruidenbitter en likeur erg lang houdbaar en die komen wel weer de kast uit wanneer de RA onder controle is. Bovendien kan ik me prima vermaken met de huidige generatie 0%-biertjes, op ieder moment van de dag en vooral op een zonnig terras met de motorclub bijvoorbeeld.
De enige juiste richting is MIJN weg, ook al loopt die soms dood... 8)
Motormuisje
Lid

Reumavorm: Reumatoïde Artritis

Berichtdoor Patrik » do mei 12, 2016 10:08 pm

Nou, ik ben wel een veel voorzichtiger geworden met alcohol, sinds ik mtx slik (sinds januari). Ben flink teruggegaan naar inderdaad 0%-tjes en halve glaasjes met kleine slokjes. Het went gelukkig snel. Alcohol is volgens mij te slecht voor de lever om daar teveel risico's mee te nemen.

Groet, Patrik
Patrik
Lid

Berichtdoor Hermione » vr mei 13, 2016 12:02 pm

Hermione
Hermione
Lid

Reumavorm: sarcoïdose dvn

Berichtdoor Motormuisje » vr mei 13, 2016 12:27 pm

Tja... Er wordt zoveel geschreven over veel/normaal/matig/geen alcoholinname en het effect op het lichaam. Geheelonthouders kunnen ook de meest vreselijke ziektes krijgen, net zoals een stevige drinker op hoge leeftijd een natuurlijke dood sterft. Waarom dat voorkomt is weer nergens terug te vinden, en dat hoeft ook niet wat mij betreft. Ik weet alleen dat medicijnen en alcohol nooit een goede combinatie is, al staat het iedereen vrij om daarover een andere mening te hebben.
De enige juiste richting is MIJN weg, ook al loopt die soms dood... 8)
Motormuisje
Lid

Reumavorm: Reumatoïde Artritis

Berichtdoor Wrenchman » za mei 14, 2016 9:44 am

Onlangs is de 'nieuwe schijf van 5' gepresenteerd waar ze je inderdaad helemaal van de drank af willen hebben. Momenteel drink ik bijna geen alcohol vanwege de medicijnen. In het weekend een klein glaasje ofzo. Maar mijns inziens kun je beter af en toe een drankje drinken en genieten van het leven dan je schuldig voelen als je 1 keer zondigt ofzo. Ik zou liever vrolijk 80 worden dan mijzelf van alles onthouden en met een hoop kwalen 90.

Over mediwiet schijnen ze niets te schrijven in de schijf van 5... :roll:
The truth is out there...
Wrenchman
Lid

Reumavorm: SOLK

Berichtdoor Patrik » za mei 14, 2016 11:37 am

Tja, ik denk eigenlijk dat het niet heel erg moeilijk is. De bandbreedte in de adviezen is 0 gebruik tot zo'n 10 units per week. De verschillen tussen individuen zijn denk ik gewoon te groot (lichaamsgewicht, levercapaciteit etc) dat er geen algemeen geldende regels zijn op te stellen voor verantwoord gebruik. En dat is precies ook de reden dat de lever gewoon geregeld doorgemeten wordt i.p.v maar een beetje te gokken of de patiënt de medicijnen aankan (op basis van "je ziet er uit als een flinke vent" of zoiets). Dus kiezen de meeste artsen voor het enige bewezen veilige: geen alcohol.

Maar het is aannemelijk dat een relatief gezond/groot persoon die in het verleden geen problemen met alcoholverwerking had, best wel een glaasje kan drinken. Maar ik heb het dus wel behoorlijk ingeperkt tot hele kleine glaasjes buiten de mtx dagen om.

Gr. Patrik
Patrik
Lid

Keer terug naar Reumatoide artritis