mtx gaat mis en ik ben hier nieuw

Het forum waarin het voornamelijk over reumatoïde artritis gaat.

Moderator: Martijn

mtx gaat mis en ik ben hier nieuw

Berichtdoor Nellekevlinder » do maart 10, 2016 11:19 am

Hallo, ik ben een vrouw van 51 en sinds vorig jaar zomer de diagnose RA gekregen, dit in combinatie met een beginnende vorm van psoriasis. Dat laatste is maar hier en daar aanwezig. Daar nu shampoo voor en dat gaat goed. Maar dan de pillen, niets werkte ik kan bij tijd en wijlen niet op of om.
Ik gebruik nu, zit in de opbouwfase, 20 mg MTX injecties. En ben de prednison aan het afbouwen en zit nu op nog maar 5 mg.

Ben gisteravond op de huisartsenpost beland, omdat ik een bloedneus had, die maar niet stopte. We hadden de bijsluiter van de MTX erbij gepakt en er waren meer dingen die vielen onder bijwerkingen en de reumatoloog waarschuwen.....Uiteindelijk was de bloedneus over, bleek ik ontstoken mondslijmvlies te hebben, verhoging ( heb echt bijna nooit koorts), bleek mijn open been ook tot de categorie bijwerkingen te behoren,( ik heb 6 weken thuiszorg gehad met een ontstoken open plek op mijn onderbeen, wondzorg en de eerste 2 weken gezwachteld en been omhoog tegen het oedeem. Het wilde niet helen. Is sinds gisteren dicht.),tandvlees ontsteking, moe, nu ook gezwollen lymfeklieren Sinds vorige week weer zoveel pijn, dat we een po-stoel op de slaapkamer hebben gezet, want ik kan 's nachts de trappen niet af naar de w.c......

De arts van de spoedpost zei dat het vrijwel zeker door de MTX injecties komt. Vanwege de enorme pijn, heb ik 2 tabletten morfine gekregen, 1 voor afgelopen nacht en 1 voor vandaag. Dat helpt wel heel erg lekker! Ik kan morgen terecht bij mijn reumatoloog. Ik heb de MTX nu 2 maanden gebruikt en het begon juist goed te werken. Ik was na 5 weken pijnvrij en dan opeens gaat het sinds vorige week mis. Opeens enorme pijn in mijn handen, polsen, heup, rug en voeten. Balen en afwachten op morgen.

Groetjes Nellekevlinder
Nellekevlinder
Nieuw lid

Reumavorm: ra

Re: mtx gaat mis en ik ben hier nieuw

Berichtdoor Dani- » do maart 10, 2016 8:38 pm

Heb je contact gehad met de reumatoloog toen je open been begon? Ik zou geloof ik dan even stoppen met de MTX omdat het de weerstand behoorlijk vermindert.

In elk geval sterkte!
Dani-
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor DaisyD » vr maart 11, 2016 8:52 pm

En Nelleke, wat zei de reumatoloog? Open been, bloedneus en al die andere klachten klinkt echt niet goed namenlijk... En het zou inderdaad de mtx kunnen zijn. Ik wens je veel sterkte in ieder geval!
Groetjes, Daisy
DaisyD
Lid

Berichtdoor Nellekevlinder » ma maart 14, 2016 4:40 pm

Ik kan amper typen, houd het dus kort.....

De methotrexaat blijft gehandhaafd, maar niet verhoogd, de prednison verhoogd en de foliumzuur.

Het gaat echter niet goed. Ik heb gebeld met de poli en de situatie van nu verteld. Ik kan echt niets met mijn rechterhand, elleboog en schouder doet ook erg veel pijn, maar vooral mijn hand. Ik krijg niet eens mijn broek dicht of mijn veters gestrikt. Nu kan ik morgenochtend terecht bij de reumaconsulente en via de huisarts heb ik 2 tabletten morfine gekregen. Dit kan zo niet.

Groetjes en ik hoop dat er mensen meelezen en kunnen laten weten of dit een normaal verschijnsel is bij reuma?
Nellekevlinder
Nieuw lid

Berichtdoor Dani- » ma maart 14, 2016 8:18 pm

Herkenbaar, maar heftig..
Hoe hoog is de prednison nu? Gebruik je ook ibuprofen of Diclofenac?

Morfine haalt pijn weg maar de ontstekingen gaan vrolijk verder, je kunt waarschijnlijk niet veel bewegen maar overbelast niet, ook als met morfine de pijn wat minder is. Zonder krachtige zetten iets bewegen.

Je zult veel hulp nodig hebben bah.. Sterkte!
Dani-
Lid

Berichtdoor R. Meijer » ma maart 14, 2016 9:09 pm

Heel herkenbaar,
vorige week is bij mij ook de prednison verhoogd, niet zo gek hoog, van 1,5 tablet naar 3.
daarnaast heb ik MTX 10 tabletten per week en enbrel Acoxia en plaquenil, folium zuur, natuurlijk maag beschermers, en kalk tabletten.
Maar ontstekingen kwamen vorige week even goed weer terug, nu komende vrijdag bloed prikken, om te kijken of de enbrel z'n werk wel doet, anders waarschijnlijk kijken of humira wel aanslaat.

Hoop dat ze voor jou ook snel de goede medicijn samenstelling vinden
Heel veel sterkte
R. Meijer
Nieuw lid

Reumavorm: reumatoïde artritis

Berichtdoor Nellekevlinder » wo maart 30, 2016 3:32 pm

Ben nu wat later en de prednisolon en foliumzuur verhoging hebben wel effect. De ergste pijn is weg.

De reumatoloog noemde het vliegende reuma. en inderdaad het verspringt, zonder overbelasting van het ene gewricht naar de andere. Vind dit erg moeilijk mee om te gaan. Het overkomt me nu.

Groetjes Nelleke
Nellekevlinder
Nieuw lid

Keer terug naar Reumatoide artritis