RA en wiet ?

Het forum waarin het voornamelijk over reumatoïde artritis gaat.

Moderator: Martijn

RA en wiet ?

Berichtdoor Cees » wo apr 06, 2016 9:27 pm

Hoi ik ben Cees en ben nieuw hier.
Ik loop al jaren met gewrichtsklachten en sinds kort is er RA vastgesteld. Pijn in en gezwollen knieën, enkels, ellebogen, schouders, polsen.
Sinds een paar weken gebruik ik MTX en slik 90 mg etoricixib tegen de pijn.
Wat ik met nu afvraag is of wiet misschien de pijn kan verhelpen. Niet dat ervaring heb met wiet maar ik rook wel weer na 8 maanden gestopt te zijn geweest.
Ook vraag ik me af hoe het zit met alcohol.

Groet Cees
Cees
Nieuw lid

Reumavorm: ra

Re: RA en wiet ?

Berichtdoor Dani- » do apr 07, 2016 12:46 am

Hallo Cees,

Als ik jou was zou ik eerst afwachten wat de MTX gaat doen. Heeft even tijd nodig. 6 weken à 3 maanden en soms wordt de dosering verhoogd en is het weer wachten. En of je alle pijn echt kunt gaan verhelpen is de vraag.. Er zijn mensen die goed reageren op MTX.

Ik heb ervaring met wiet en bij mij doet het niets.. Maar ook daarin werkt het soms bij de één en niet bij de ander wel.
Toets mediewiet in in de zoekfunctie van deze pagina.. Dan vind je behoorlijk wat info. Eventueel wil je via pb wel wat info geven gezien het niet allemaal legaal is.

Alcohol en MTX is niet een goede combinatie voor je lever. Met name rond de dagen dat je het slikt of spuit beter van niet. Daarnaast matig.

Je staat aan het begin van een leven met RA. Dat is heftig, weet ik uit eigen ervaring. Pijn beheerst je leven, en dat zal het blijven doen in meer of mindere mate, en je zult je moeten aanpassen.

Sterkte!
Dani-
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor Ingera » za apr 09, 2016 10:17 pm

Ik heb ook even weetolie geprobeerd. Bij mij deed het niets. Ik rook wel (helaas) maar blowen is nooit mijn ding geweest. Alcohol: kan best maar met mtx samen is het met mate. Mijn lever bleek er behoorlijk goed tegen te kunnen als ik door de week niets of een keer een glaasje nam, in het weekend meer. Ook afhankelijk van je mtx-dag. Je conditie op peil houden, dat is wat ik nu merk. Mtx doet heel wat met je lijf. Het is geen pijnstiller.
Het topje van de ijsberg vertelt ons niets over de ijsberg als we er niet naar vragen
Ingera
Lid

Berichtdoor Dani- » di apr 12, 2016 12:49 am

:roll: het zou best fijn zijn als de vraagsteller nog eens in zou loggen en zou reageren op mijn vriendelijke reactie.
Dani-
Lid

Berichtdoor Leneke » za apr 16, 2016 6:21 pm

Dani- schreef::roll: het zou best fijn zijn als de vraagsteller nog eens in zou loggen en zou reageren op mijn vriendelijke reactie.

Ik ben ook pas nieuw hier, en weet niet eens hoe ik op iemand kan reageren, sorry groetjes leneke
Leneke
Nieuw lid

Reumavorm: Ra

Berichtdoor Martina62 » zo apr 17, 2016 1:06 pm

Hallo,

Ik heb vorig jaar zelf wiet(medicinaal) zaad gekocht en gekweekt in tuin.
Het is een heel proces na het oogsten en vergt de nodige tijd maar goed te doen. Alles is te vinden via google :ebiggrin:

Het voordeel is dat je ook nog medicinale zalf ervan kan maken. Ik heb heel wat potjes weggegeven aan vrienden :D

Ik ben een vrouw van 54 en absoluut anti drugs maar het is de moeite waard om het te proberen.

De prijzen die ze SOMS via internet vragen zijn schandalig maar ik moet er wel bij zeggen dat de alcohol 94% die ik gebruik ook niet goedkoop is(40,00 euro een liter).
Ook de alcohol is weer terug te winnen voor een groot gedeelte via you tube voorbeelden.

Bij mij helpt het redelijk goed voor de pijn maar dit is voor iedereen verschillend.

Groetjes Martina
Martina62
Lid

Berichtdoor Cees » ma mei 16, 2016 10:12 am

Dani- schreef:Hallo Cees,

Als ik jou was zou ik eerst afwachten wat de MTX gaat doen. Heeft even tijd nodig. 6 weken à 3 maanden en soms wordt de dosering verhoogd en is het weer wachten. En of je alle pijn echt kunt gaan verhelpen is de vraag.. Er zijn mensen die goed reageren op MTX.

Ik heb ervaring met wiet en bij mij doet het niets.. Maar ook daarin werkt het soms bij de één en niet bij de ander wel.
Toets mediewiet in in de zoekfunctie van deze pagina.. Dan vind je behoorlijk wat info. Eventueel wil je via pb wel wat info geven gezien het niet allemaal legaal is.

Alcohol en MTX is niet een goede combinatie voor je lever. Met name rond de dagen dat je het slikt of spuit beter van niet. Daarnaast matig.

Je staat aan het begin van een leven met RA. Dat is heftig, weet ik uit eigen ervaring. Pijn beheerst je leven, en dat zal het blijven doen in meer of mindere mate, en je zult je moeten aanpassen.

Sterkte!

Bedankt voor je reactie,

Gaat nog niet lekker hier, ik verrek van de pijn. Ik ben nu 8 weken aan de MTX en heb tussendoor een prednison injectie gehad. Dat werkte super :) ik was helemaal blij ... het werkte bij mij ongeveer 3 weken daarna gaat het elke dag slechter. Mijn knokkels beginnen nu ook al :( grrrr verder dikke knieen enkels en polsen. Morgen weer een afspraak bij de reumatoloog ... sterkte iedereen grtn
Cees
Nieuw lid

Berichtdoor Dani- » di mei 17, 2016 1:33 am

Fijn dat je reageert maar op zijn zachts gezegd, balen van de hoeveelheid pijn.
Wat iets kan verzachten is paracetamol. Als je dit een poosje gebruikt 4 x dgs 2 kan het na een poosje iets effectief zijn tegen de pijn.
Ik zit nu op 10 weken MTX en hoewel ze nog pijnlijk zijn lijken mijn ellebogen iets rustiger. Voeten, enkels, knieën, handen, polsen bij vlagen en schouders blijven zeer pijnlijk.
Misschien kun je tijdelijk prednison tabletten krijgen om de periode van opbouw van de MTX te ondersteunen? Ik gebruik nu een jaar prednison en het maakt mijn leven iets meer leefbaar.

Sterkte bij de reumatoloog.. Hoor graag hoe het was.

Groet
Dani..
Dani-
Lid

Berichtdoor Cees » di mei 17, 2016 11:00 am

Vanmorgen bij de reumatoloog geweest en de dosering word verhoogd naar 25mg nu wel spuiten i.p.v. slikken.
Ter overbrugging weer een prednison injectie gehad. De vorige keer werkte dat uitstekend dus morgen zal het wel weer een stuk beter gaan.
Ik gebruik nog wel 1 x per dag arcocsia 90mg misschien moet ik toch eens paracetamol gaan proberen.

Gr Dani en jij ook sterkte he !
Cees
Nieuw lid

Berichtdoor Motormuisje » wo mei 18, 2016 11:47 pm

Mijn RA-klachten begonnen spontaan begin maart dit jaar en een maand later waren de meeste bloedwaarden waar ze op testten, door het dak geschoten.
Prednison-injectie gekregen (geen pijnverlichting) en paar dagen later aan de Prednison-pillen (4x5mg per dag) i.c.m. 2x500mg paracetamol. Dit gaf na enkele dagen al een aanzienlijke verlichting. Nadeel van de Prednison is wel dat ik veel last heb van oedeem in enkels/voeten waardoor lopen lastig is en meer op sloffen lijkt.

Sinds half april gebruik ik (als proef) CBD-olie (sterkte 4%), begonnen met 4x1 druppel per dag, en een week later had ik een fijne dosis gevonden: 4x2 druppels per dag. Ik doe ongeveer 1 maand met een flesje van 10ml à 35 Euro (via Cannamedic, maar er zijn ook heel veel andere "merken" met ieder hun samenstellingen, sterktes en flesgrootten). Maar aangezien ik iedere week steeds meer weer kan (traplopen, aan/uitkleden, brood smeren en op laag tempo korte stukjes fietsen), heb ik dat geld er graag voor over (wat volgend jaar als IB-aftrekpost gebruikt kan worden).

Twee weken geleden gestart met 15mg methotrexaat-injecties dus dat werkt nu nog niet, maar ik heb ook (nog) geen bijwerkingen.

TIP: Overigens heb ik de paracetamol via de huisarts aangevraagd (omdat de combi met Prednison bij mij goed pijnstillend werkt). Gisteren aangevraagd, vandaag 400 pillen à 1000mg ontvangen (3 maanden voorraad). Kost mij niets meer en scheelt weer een pilletje per keer slikken... :D
De enige juiste richting is MIJN weg, ook al loopt die soms dood... 8)
Motormuisje
Lid

Reumavorm: Reumatoïde Artritis

Berichtdoor Wrenchman » za mei 21, 2016 3:16 pm

Ik las laatst dat geadviseerd wordt door het NHG om niet meer dan 2500mg per dag Paracetamol te gebruiken als je het langer dan een maand nodig bent. Jij gebruikt dus 4000mg per dag voor minstens 3 maanden. Ik blijf dat bijzonder vinden. Zo'n richtlijn is er volgens mij niet voor niets...
The truth is out there...
Wrenchman
Lid

Reumavorm: SOLK

Berichtdoor Martina62 » ma mei 23, 2016 9:15 pm

Hallo allemaal,

Ik ga deze week nog medicinale wiet bestellen van 70% THC en 30% CBD olie.
Ik ga letterlijk kapot van de pijn en vooral de RA in de nek nekt mij!!!
Ik heb de Menzis een email gestuurd of zij dit eventueel vergoeden of enigszins vergoeden op medisch advies!
Ik word hier dus echt depressief van omdat ik in mijn hoofd van alles wil maar niet kan.
Van een sportief, actief mens veranderd in een ............
Het is zeer aan de prijs maar een radeloos mens maakt rare sprongen en dat ga ik nu doen.
Ik rook helaas weer en rook als leek zijnde CBD/met THC. soms. Ik ben geen type om dit te doen en heb er geen ervaring mee. De THC is te verwaarlozen. Zelf geoogst(medicinale wiet) maat de toppen er uitgehaald omdat ik dit niet durfde te roken.
Dit helpt bij mij redelijk voor de pijn maar nauwelijks voor de nek, behalve een soort verdovend effect.
Ben een leeken de hoeveelheid doe ik maar op de gok in de shag en durf ook niet teveel :econfused:

Mocht ik de medicinale wiet binnen hebben dan hou ik jullie op de hoogte van het effect bij mij.
Ga voor de zekerheid een dagboek bijhouden voor mijzelf want een :mrgreen: vergiet zit in het verschiet.

Martina
Martina62
Lid

Berichtdoor Wrenchman » do mei 26, 2016 10:09 pm

Martina62 schreef:Ik rook helaas weer

Mocht je daar voorgoed vanaf willen kan ik je het boek van Allen Carr van harte aanbevelen. Kun je ook vinden via Google, gratis.
Sterkte voor de rest!
The truth is out there...
Wrenchman
Lid

Reumavorm: SOLK

Berichtdoor Cees » wo jun 01, 2016 1:19 pm

Wietolie misschien iets voor jou Martine ?
hierbij de link
https://www.facebook.com/groups/352815794912884/

veel sterkte
Cees
Nieuw lid

Berichtdoor mar60 » di aug 09, 2016 6:17 pm

Hee Martine..herken baar verhaal.. Ik bestel mijn wiet olie ook op Suverr Nuver (link facebooksite) en het helpt me wel. zeker in beter slapen en minder pijn. Ik heb geen medicatie want dat lijkt me een slecht plan op dit moment.. :) succes!
mar60
Lid

Reumavorm: overig

Volgende

Keer terug naar Reumatoide artritis