Eerste ervaring met injectie in gewricht

Het forum waarin het voornamelijk over reumatoïde artritis gaat.

Moderator: Martijn

Eerste ervaring met injectie in gewricht

Berichtdoor vrolijkmeisje » wo mei 11, 2016 6:01 pm

Sinds een paar weken heb ik een dikke knie. Hij blijkt flink ontstoken en na overleg met de huisarts en te hebben geprobeerd verbetering te krijgen met Naproxen weer aan de bel getrokken.
Want ik had zo'n pijn van de ontsteking dat ik 's nachts geen oog meer dicht deed. Alsof er onweer in je knie zit en er continu flitsen door je knie gaan. Niet te doen. Overdag word je nog afgeleid door alles om je heen maar 's nachts was er alleen nog maar een pijnlijke knie.
De huisarts heeft overlegd met de reumatoloog en omdat de ontsteking in 1 gewricht zit mocht ik langskomen voor een injectie in de knie.
Hier had ik gelezen dat het best pijnlijk kon zijn maar het viel me reuze mee!
Er is 20 ml vocht uit mn knie gehaald, en meteen de injectie er in. Ik voelde meteen dat de "band" om mn knie weg was en ik hem weer beter kon bewegen.
Voor het beste resultaat nu even een paar dagen heel rustig aan doen.
Ik ben heel benieuwd hoe het verder zal gaan. Of ik vannacht al minder pijn zal hebben.
Zo blij met deze snelle actie van de huisarts en reumatoloog!
vrolijkmeisje
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Re: Eerste ervaring met injectie in gewricht

Berichtdoor vrolijkmeisje » vr mei 13, 2016 10:35 am

Wat een verschil zeg. Al de eerste nacht (voor de zekerheid nog met 500 mg Naproxen, maar al zonder 2 paracetamol) geen pijn meer gehad en sinds gisteren zonder pijnstillers (die eigenlijk ook weinig deden). Nu dus nog rustig aan doen "voor het beste resultaat" wat best moeilijk is als het alweer goed gaat.
Geen pijn meer, geen dikke knie meer, weer normaal kunnen lopen.
Ik ben benieuwd of het resultaat blijvend is (zo'n dikke knie had ik namelijk al in 10 jaar niet meer gehad).
vrolijkmeisje
Lid

Berichtdoor jeanny » vr mei 13, 2016 11:49 am

mooi dat het helpt,en zo snel. fijn om goed nieuws te horen :-)
jeanny
Lid

Reumavorm: ra

Berichtdoor Hermione » vr mei 13, 2016 12:01 pm

super! En ik hoop het ook voor je :-)
Hermione
Hermione
Lid

Reumavorm: sarcoïdose dvn

Berichtdoor Henk » vr mei 13, 2016 4:13 pm

Ter info:
"Het doel van de lokale injecties met ontstekingsremmer (corticosteroid) is om de ontsteking te verminderen. Tijdens de injectie wordt ook een verdoving ingespoten. De verdoving is na enkele uren uitgewerkt, de werking van het corticosteroid begint na ongeveer 48 uur. Dit middel geneest de aandoening niet, maar zorgt dat u er gedurende enkele weken tot maanden minder last van heeft. In de tussentijd kan de aandoening uit zichzelf verbeteren of zelfs genezen. Vaak is dit in combinatie met belastingadviezen en oefentherapie." (Bron: https://www.viasana.nl/behandelingen/ru ... i/kenacort ).
Ik had mijn eerste ervaring met Kenacort-injecties bij het eerste bezoek aan 'mijn' reumatoloog (polsen en linkerenkel) en vond het resultaat letterlijk wonderbaarlijk; eigenlijk vergelijkbaar met de verdoving voor een vervelende tandartsbehandeling.
Mijn persoonlijke ervaringen komen overeen met wat hier boven staat.
'Tous les hommes sont mortels' ('Alle mensen zijn sterfelijk') van Simone de Beauvoir. Gelukkig wel!
Henk
Lid

Reumavorm: reumatoide artritis

Berichtdoor vrolijkmeisje » za mei 14, 2016 8:05 pm

Wonderbaarlijk inderdaad Henk. Dat is een goed woord er voor.
Ik moet zeggen dat het weghalen van dat ontstekingsvocht al meteen heel veel goeds deed. Daarna was de pijn (die niet te harden was) eigenlijk meteen weg.
Voor de zekerheid doe ik nog rustig aan, voor het beste resultaat, maar het lijkt wel of het vocht meer in de weg zat dan een ontsteking, want ik merk sinds de injectie meteen al niets meer van ontstekingspijn.
vrolijkmeisje
Lid

Berichtdoor Pelagius » zo mei 15, 2016 11:46 am

Heel herkenbaar. Bij diverse jichtaanvallen kruipend van ellende naar binnen en huppelend weer naar buiten. Nou ja, bij wijze van spreken dan. In ieder geval veel pijn vooraf en direct verlichting. Dezelfde avond eigenlijk al bijna geen last meer. En ik weet niet of je dat ook herkent, maar ik vond mijzelf achteraf altijd een beetje een "aansteller". Als het zo makkelijk weggaat, hoe erg was het dan eigenlijk? Natuurlijk was het erg, want inderdaad, 's nachts wakker liggen van de pijn is wel een aardige indicatie. In ieder geval als hart onder de riem, ik zag ze de eerste maanden niet meer terug.
Pelagius
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor vrolijkmeisje » zo mei 15, 2016 12:10 pm

Nee, door het bijna niet meer kunnen lopen en door de helse pijnen 's nachts heb ik me geen aansteller gevoeld, maar het is wel heel gek zo snel verbetering te krijgen na een injectie.
Ook niet goed te begrijpen eigenlijk, want het ontstekingsvocht is wel weggehaald, maar de ontsteking zelf geeft toch ook pijnklachten en die kan toch niet meteen weg zijn?
Heel fijn om te lezen dat je zo lang zonder klachten was na zo'n injectie!
Ik heb het idee heel licht nu weer wat zeurklachten te voelen, maar hoop maar dat ik me verbeeld en dat het me net zoals jou zal vergaan!
vrolijkmeisje
Lid

Keer terug naar Reumatoide artritis