Droge ogen plakken 's nachts dicht.

Het forum waarin het voornamelijk over reumatoïde artritis gaat.

Moderator: Martijn

Droge ogen plakken 's nachts dicht.

Berichtdoor Francisca8444 » ma mei 23, 2016 4:52 pm

Ik ben een vrouw van 63 met R.A. Geen klachten dankzij MTX en Enbrel. MAar nu dus wel droge ogen (secundair sjögren noemt de arts het). Overdag heb ik nauwelijks last, maar 's nachts plakken mijn ogen zó dicht dat het pijn doet en ik ze voorzichtig moet openpeuteren, ik weet inmiddels hoe. Alcohol drinken heeft invloed merk ik, en ook 's avonds nog beeldschermgebruik. Maar de druppels, gel en zalf (Duratears) helpen geen bal. Ik word er wel 5 X per nacht wakker van. Heeft iemand hier een afdoende remedie gevonden? Of tips? Ik slik inmiddels ook maar visoliecapsules.
Francisca8444
Lid

Reumavorm: R.A.

Re: Droge ogen plakken 's nachts dicht.

Berichtdoor Martina62 » ma mei 23, 2016 6:52 pm

Hallo Francisca,

Heel herkenbaar want ook gehad.
Na veel gezeik eindelijk naar oogarts verwezen en bleek ontsteking van het hoornvlies te hebben door RA??? of ........Enbrel gebruik.........weten ze niet!

Een tijdje geleden alweer maar soort antibiotica voor beide ogen gekregen(zalf) en nog een oogzalf erbij.

Uiteindelijk helemaal over gegaan dus niet afwachten maar vragen naar oogarts!!
Ook in het geval wanneer de huisarts niets ziet!!!! Zij kunnen helaas niet alles zien :egeek:

Groetjes en sterkte Martina
Martina62
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor Francisca8444 » di mei 24, 2016 12:35 am

Dank Martina, voor je reactie, heel lief.
Maar bij mij is dit het niet. Ik ben bij de oogarts geweest, drie keer, omdat ik niet kan uitstaan dat mijn ogen 's nachts dicht zitten. Eerste keer een verband met oogzalf gehad omdat het hoornvlies beschadigd was (en onder het verband, wat 24 uur moest blijven zitten, plakte het evengoed dicht) en mijn ogen ontstoken. De derde keer zei hij 'wat kom je doen, ik heb je toch gezegd dat het chronisch is, ik kan niks voor je doen!' Gel en druppels gekregen. Nu ga ik naar een oogklinkiek, maar daar kan ik pas eind augustus terecht. Ik heb 'gewoon' nauwelijks traanvocht blijkbaar en deze oogarts zei dat ik de Meibomklieren moet masseren. Helpt niks
Francisca8444
Lid

Berichtdoor Martina62 » wo mei 25, 2016 7:38 pm

Hallo Francisca,

Oh, dat is zwaar K.
Ik weet niet wat jij aan medicatie inneemt of injecteert voor de RA maar heb je eraan gedacht dat dit ook mogelijk door de medicatie kan komen.
Ik ben maar een leek hoor maar vreemd dat veel mensen met RA dit hebben.
Er wordt gauw gezegd dat je een bijzonder geval bent......dus denken mensen ....het ligt aan mij........
Echter, ik geloof er geen bal meer van en kijk eens zeer goed op sites bij RA en medicatie of jij mensen tegen komt die dit ook hebben!!!

Ik hoop dat je uiteindelijk ervan af zal komen.
Heel veel sterkte ermee en groetjes Martina
Martina62
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor Francisca8444 » do mei 26, 2016 12:15 pm

Martine,

Volgens de reumatoloog is het de reuma, die tast de traanklieren aan. Medicatie heeft misschien invloed, daarom ben ik aan het zoeken, ook hier. Ik ben zeker niet de enige, er zijn véél mensen met droge ogen. Maar ik zoek een remedie! Ik zie steeds alleen verhalen met dezelfde klacht, maar dan was het tijdelijk. Ik heb hier al sinds december last van. Overdag nauwelijks, maar vooral 's nachts.
Francisca8444
Lid

Berichtdoor Hermione » do mei 26, 2016 1:09 pm

ik heb al jaren droge ogen, 's nachts erger dan overdag, en ook al jaren daarvoor oogdruppels. Mijn oogarts drukt mij altijd op het hart, dat je die overdag (ook al zou je dan minder klachten hebben) echt regelmatig moet gebruiken. Beter te vaak dan te weinig, want die werken door.
Hermione
Hermione
Lid

Reumavorm: sarcoïdose dvn

Berichtdoor rianne55 » do mei 26, 2016 3:22 pm

Ik heb ook last van droge ogen. Nu heb ik opticalm verzachtende oogdruppels en die vind ik helpen ,de andere oogdruppels werken maar even. De ene dag heb ik meer last dan de andere. Ben ook heel vaak in het ziekehuis geweest en ze konden mij niet helpen. Ik hoop voor je dat ze een goed middel voor je weten.
Vanmiddag ga ik naar een goede opticien ,die gaat mijn ogen bekijken of het door de reuma kan komen
rianne55
Lid

Reumavorm: Artritus Psoriatica

Berichtdoor Francisca8444 » vr mei 27, 2016 9:36 pm

Dank je wel Rianne, ik ga ze proberen. Heb jij de Plus variant?
En Hermione, dat is een goeie tip denk ik, ik zal ook overdag vaker druppelen.
Thnxx allebei
Francisca8444
Lid

Berichtdoor rianne55 » zo mei 29, 2016 2:31 pm

Gisteren stond in de krant,warm kompres op gesloten oog. Was een stuk van gezonddichtbij.nl ging over blefaritis.
Kreeg van de week ook deze tip. 10 min warme kompres of washandjes.op gesloten ogen leggen ,word het koud weer warm maken. Daarna met een nat wattenstaafje ook gedoopt in warm water. Je oogleden schoonmaken.dus je ooglid om laag trekken en daar schoonmaken. Je oogklieren kunnen verstopt zijn,dan word je ogen niet vochtig. Is bij mij ook het geval,dus 7 keer druppelen per dag. Kijk even bij ( GezondDichtbij.nl) kan je er alles over lezen. Ik gebruik opticalm plus en niet het flesje,maar de 10 hersluitbare doses . Een druppel per oog en dan kan je het afsluiten en later weer gebruiken. Ik haal er 6 druppels uit.
rianne55
Lid

Reumavorm: Artritus Psoriatica

Berichtdoor Francisca8444 » ma mei 30, 2016 12:46 pm

Rianne, ook dit weet ik. Kliertjes zijn verstopt. Ik moest van mijn oogarts compressen op mijn ogen, zo heet mogelijk, 15 seconden. En dan met mijn vingers masseren. Stevig. Tweemaal per dag. Ook dit doe ik, al een maand of twee. Ik zie geen prut, maar maak ze wel schoon op deze manier. Volgens mij is dit niet de oorzaak. Ik heb gewoon weinig traanvocht door de reuma
Francisca8444
Lid

Keer terug naar Reumatoide artritis