Hoort dit erbij?

Het forum waarin het voornamelijk over reumatoïde artritis gaat.

Moderator: Martijn

Hoort dit erbij?

Berichtdoor Hawaiigirl » do jun 16, 2016 9:47 pm

Hallo, ik heb een vraag.
Heb een paar weken geledende diagnose RA gekregen van de reumatoloog. Heb na eerst plaquenil geprobeerd te hebben (daar bleek ik allergisch voor te zijn) nu sulfasalazine en MTX voorgeschreven gekregen.
De sulfasalazine moest ik in 4 weken opbouwen naar 4 x 500 mg. per dag. De MTX 1x per week 6 tabletjes (15 mg.) en natuurlijk foliumzuur.
Vol goede moed begonnen met de medicijnen, maar een klein beetje misselijk geweest van de MTX. Maar na 2 dagen ging ik op de weegschaal staan en bleek dat ik in die 2 dagen maar liefst 5 kg. ben aangekomen. Ik schrok me een ongeluk. Dat moet toch wel vocht vasthouden zijn, zoveel kan je volgens mij niet eens eten...
Nu bijna 5 weken verder en ik heb van alles geprobeerd, maar ik krijg met geen mogelijkheid die extra kilo's meer weg.
Ook voel ik me elke week meer beroerd na de beruchte MTX-dag.
Ben daarvan echt 4 dagen super duizelig en zie allemaal zwarte vlekken voor mijn ogen, ook heb ik het de laatse dagen benauwd, zeker als ik op mijn zij lig in bed, en ik heb ook sinds een paar dagen een vervelend kuchje.
Ik weet eigenlijk niet wat ik nu moet doen, hoort dit erbij en is het een kwestie van wennen, of is het toch verstandig om even naar de reumatologie-afdeling te bellen morgen?
Groetjes hawaiigirl.
Hawaiigirl
Nieuw lid

Reumavorm: RA

Re: Hoort dit erbij?

Berichtdoor Lalage » do jun 16, 2016 9:52 pm

Gewoon even bellen als je je zorgen maakt! En niet afwachten tot de volgende afspraak.
Je bent ook meteen met een aardig hoge dosis mtx begonnen. Neem je die allemaal in één keer? Het kan namelijk helpen om ze te splitsen: 's ochtends drie tabletjes en 's avonds drie. Ik heb begrepen dat je het in tweeën mag splitsen maar niet in meer keren. Verder helpt gember tegen misselijkheid en als je eens zoekt op dit forum kom je nog een heleboel ervaringen en tips tegen.
Lalage
Lid

Reumavorm: reumatoïde artritis

Berichtdoor Hawaiigirl » do jun 16, 2016 9:57 pm

Ja, ik neem ze in één keer s'avonds, maar ik ben er ook niet echt misselijk van ofzo, de klachten van duizeligheid beginnen eigenlijk pas de volgende dag tegen de middag...
Ik weet het ook verder niet, ik denk dat ik idd morgen maar even bel.
Bedankt voor je reactie in ieder geval.
Hawaiigirl
Nieuw lid

Berichtdoor Lis » vr jun 17, 2016 12:38 am

De foliumzuur zou de bijwerkingen moeten beperken. Evengoed blijft Methotrexaat rotspul, ik was ook altijd ziek de dag erna. Met benauwdheid en hoesten moet je wel oppassen, ik wil je niet bang maken, maar mijn moeder is daaraan overleden, longfibrose bij methotrexaatgebruik. Sindsdien gebruik ik geen methotrexaat meer, ik was ook steeds aan het hoesten en bang hetzelfde te krijgen. Als de medicijnen gaan werken kan je misschien wel toe met lagere doses zodat je minder last hebt van bijwerkingen.
Lis
Lid

Berichtdoor Hawaiigirl » vr jun 17, 2016 1:01 pm

Nou, ik heb gebeld hoor vanmorgen met de polikliniek.
Een heel vriendelijke assistente vertelde mij dat de dienstdoende reumatoloog mij s'middags zou terugbellen.
Toen hij net belde , kreeg ik een heleboel vragen over wat er aan de hand was.
Maar hij vond het niet klinken als een bijwerking, maar eerder als iets astmatisch...
Maar toch maar stoppen nu met de sulfasalazine om te kijken hoe ik me dan voel, en dan krijg ik maandag een belletje van mijn eigen reumatoloog.
We wachten even af...
Bedankt voor het meedenken in ieder geval.
Hawaiigirl
Nieuw lid

Berichtdoor Lalage » vr jun 17, 2016 7:51 pm

Goed dat je gebeld hebt! Het zijn toch best zware medicijnen die we gebruiken en dan kan je maar beter een keer te veel bellen dan te weinig.
Lalage
Lid

Reumavorm: reumatoïde artritis

Berichtdoor rianne55 » za jun 18, 2016 4:05 pm

Ik kreeg elk half jaar longontsteking van MTX ,gelukkig mocht ik stoppen en gebruik nu sulfasalazine en dat gaat goed.
Nu slik ik in overleg met mijn arts maar 2 tabletjes. Krijg ik weer ontstekingen dan bel ik mijn arts voor meer tabletjes. Kijk even hoe het zonder MTX gaat.
rianne55
Lid

Reumavorm: Artritus Psoriatica

Berichtdoor Hawaiigirl » za jun 18, 2016 7:14 pm

Tja, ik had toch ook meer het gevoel dat het van de MTX kwam, volgens de reumatoloog die ik te spreken kreeg kon dat niet omdat ik dat nog maar een paar weken gebruik... Ik weet het ook niet meer, ik wacht het belletje maandag maar af van mijn eigen reumatoloog. Word vervolgd.....
Fijn weekend iedereen. :econfused:
Hawaiigirl
Nieuw lid

Keer terug naar Reumatoide artritis