Bijwerkingen Cimzia

Het forum waarin het voornamelijk over reumatoïde artritis gaat.

Moderator: Martijn

Bijwerkingen Cimzia

Berichtdoor Nora61 » wo jul 20, 2016 8:57 pm

Hallo allemaal,

Heeft iemand misschien ervaring met vervelende bijwerkingen van Cimzia injecties? Ik heb er een heleboel zoals: oedeem, pijn op de borst, Maagklachten, pijn in handen en voeten, Opgezette buik, maag en borsten, hoofdpijn, depressief, hoge bloeddruk, oververmoeid, algehele malaise, maar met bloed prikken had ik geen ontstekingen. Nu moet ik met de injecties stoppen en over 5 weken terug komen. Wel nog steeds 2x daags Plaquenil slikken. Met de meeste klachten loop ik al meer dan een half jaar rond, zoals de maagklachten, steken op mijn borst links onder mijn ribben, bloed in urine, pijn in handen en voeten. De reumatoloog constateerde in februari van dit jaar ontstoken ribben. Soms denk ik dat het wat minder is en dan vlamt het ineens weer op na een paar dagen. In korte tijd ben ik meer dan 20 kilo aangekomen. Dus ik ging super veel wandelen om extra te verbranden. Maar alles ging steeds meer zeer doen en ik kwam op mijn tandvlees terug van zo een wandeling. Op mijn voeding letten doe ik al sinds er reuma geconstateerd is en sinds half januari ben ik overgestapt op de elektrische sigaret zonder nicotine. Want als de stress ondraaglijk is kan ik lekker wolkjes blazen i.p.v. te gaan snaaien. Volgens de huisarts kan ik van het stoppen een kilo of 5 zijn aangekomen maar niet meer dan 20! Ben door de huisarts naar de internist doorverwezen en hij heeft me terugverwezen naar de reumatoloog. De oedeem is echt heel erg, dikke kop, dikke benen dikke voeten dikke alles. Ik kan mijn kleren niet meer aan en voel me strontberoerd met heel veel pijn, kan bijna de trap niet op en af van de pijn in mijn voeten. Als ik over 5 weken afgevallen ben en de oedeem wat is afgenomen dan pas is het voor de reumatoloog duidelijk dat het aan de Cimzia ligt. Ik moest van de internist een 24 uur urine test doen. Heb ruim 3 liter gedronken die dag en zo maar net en halve liter urine kunnen uitplassen. Vroeg hij of ik veel transpireer. Niet dus! Waar het dan blijft? "Wat denkt u zelf" zei ik toen.
Ik vind het heel erg dat ik nu 5 weken moet wachten en de gewrichtsklachten weer kunnen toenemen door het stoppen met de Cimzia. Ik kreeg ook de kans niet om al mijn klachten te benoemen. Toen ik er een paar benoemd had zei hij dat het als bijwerking zeldzaam is. Terwijl er in mijn bijsluiter van de Cimzia toch echt staat dat een aantal klachten VAAK en een aantal SOMS voorkomen. De internist zei ook al dat het zeldzaam was, 1 op 1000. Ik heb toen geantwoord dat het maar zo zou kunnen dat ik dan de 1 op 1000 ben. Maar thuis zag ik dat het onder de noemer 1 op 10 en 1 op 100 is. Ik voel me totaal niet serieus meer genomen. Ik heb precies een maand geleden een DEXA-scan gehad om te kijken of ik Osteoporose heb. Moest allerlei dingen invullen over mezelf en zou dan een oproep krijgen van de osteoporose verpleegkundige. Heb nog niks gehoord. Ik eet nu bijna niks meer want ik kom elke week wel 2 kilo aan. Ik durf de deur amper nog uit. Bewegen lukt amper met die vreselijke pijn, dus kan ook niet gaan wandelen al probeer ik dat wel in mijn tuin natuurlijk. Waarom moet je overal zelf achter aan? En waarom wordt je van het kastje naar de muur gestuurd? Ik voel mij als mens totaal niet serieus genomen. Zijn er onder jullie ook alleenstaande vrouwen die overal alleen voor staan en zich niet serieus genomen voelen omdat je nu eenmaal niemand hebt die met je mee kan naar een arts omdat je geen man hebt. Iemand die bevestigd dat je de waarheid spreekt zonder overdrijven als je vol ongeloof aangekeken wordt? Waar vindt jij steun? ( patiëntenvereniging hebben we in Zeeland niet als enigste provincie in Nederland. Schijnbaar rust er hier nog een taboe op reuma ). Ik ben heel blij dat de psychologe bij de revalidatietherapie die ik vorig jaar gevolgd heb me op dit forum gewezen heeft. Want nu kan ik het nog een beetje van me afschrijven. Graag jullie reacties.
Nora61
Lid

Reumavorm: RA

Re: Bijwerkingen Cimzia

Berichtdoor DaisyD » ma jul 25, 2016 1:34 am

Hoi Nora,

Jeetje, wat vervelend dat je zoveel bijwerkingen hebt. Ik gebruik Cimzia al een paar jaar, en ik heb niets van de bijwerkingen die jij omschrijft. Het enige waar ik sinds kort last van heb dat zijn droge ogen, maar daar hoor ik jou dan weer niet over! ik hoop dat er in elk geval snel een oplossing voor je komt. Er zijn nog allerlei andere middelen op de markt die bij jou wellicht beter zullen werken dan de Cimzia. Want zo doorgaan dat is natuurlijk geen doen, maar ik neem aan dat je reumatoloog dat toch ook wel inziet.
Ik wens je in elk geval veel sterkte.
DaisyD
Lid

Berichtdoor Nora61 » ma jul 25, 2016 8:32 am

Dankjewel Daisy,

Droge ogen heb ik helaas ook. Ik kan al bijna een jaar mijn lenzen niet meer in. Maar dit is waarschijnlijk een bijwerking van de Plaquenil want ik kreeg er last van voor ik de Cimzia gebruikte. Ik had hier van de oogarts druppels voor gekregen, maar ik vindt het gebruik niet prettig. Er zijn nog wel een paar klachten maar ik kan niet met zekerheid zeggen dat dit te wijten is aan de Cimzia.
Nora61
Lid

Berichtdoor MCMirjam » vr aug 26, 2016 8:05 am

Hoi Nora,

Ik ben zelf gisteren begonnen met de Cimzia.
Hoe lang gebruikte je deze injecties al voor je deze bijwerkingen kreeg? Zijn heftige bijwerkingen ook.
Hoop zelf dat ik er alleen maar baat van zal hebben.

Is er ondertussen al wat verbeterd?

Groeten,
Mirjam
MCMirjam
Nieuw lid

Keer terug naar Reumatoide artritis