Mtx

Het forum waarin het voornamelijk over reumatoïde artritis gaat.

Moderator: Martijn

Re: Mtx

Berichtdoor bertolo » di sep 26, 2017 1:30 pm

Degene die eerst de 'supervisor' was over mijn behandeling is sinds 15 aug mijn rechtstreeks 'behandelend arts'. Ik heb intussen geleerd dat het een misvatting is dat het in ziekenhuizen om de patiënt draait. Het draait daar om de artsen en om het ziekenhuis als geheel (als 'fabriek'); met een beetje mazzel heb jij als patiënt ook voordeel van hun bedrijfsproces… maar dat moet je dus constant zelf bewaken en inschatten.
Sinds deze week lijkt eindelijk de mtx aan te slaan. Ik gebruik hem nu 25 weken op minstens 15 mg, daarvan de laatste 9 weken op 20 mg. De 'behandelend arts' (dat dus tussen aanhalingstekens, een échte arts hoort de patiënt centraal te stellen en dat gebeurt in fabriek UMCG naar mijn mening dus niet – trouwens in het Martiniziekenhuis gaan nog veel ernstiger dingen fout, zie daarover mijn berichten van afgelopen maanden hier; dit in reactie op de goedbedoelde suggestie van Hermione 25 juli) stelde vorige week voor, naar 25 mg te gaan. Ik twijfel nog eventjes want 22½ mg is ook een optie (en "het blijft troep", zoals Lalage zegt).

Henk(24jul), je bent wel érg hard over huisartsen. Dat een moeder kinderen heeft, of zelfs dat ze part-time werkt, maakt haar vermoedelijk toch nog geen slechte huisarts? Dat je onderweg naar huisarts een hartinfarct krijgt kan niemand verweten worden, dat je dan snel naar ziekenhuis getransporteerd wordt lijkt me alleen maar juist. Wel moet ik toegeven dat ik ook met mijn nieuwe huisarts, die ik pas twee keer zag, stevige probleempjes heb… maar misschien moet ik die relatie nog even de kans geven om te groeien.

N.b.: Frappant, dat de mtx bij Hermione (2 juli) pas na een half jaar wat ging doen, en ook bij mij pas na 24 à 25 weken duidelijk effect lijkt te hebben.
bertolo
Lid

Reumavorm: R.A.

Berichtdoor Henk » di sep 26, 2017 3:45 pm

Jij hebt jouw ervaringen, ik heb de mijne... en die leiden bij mij tot de conclusie die ik trok.
Sterkte bij het opbouwen van een band met je huidige huisarts.

PS Ik heb nooit beweerd dat mijn huisarts(en) fouten hebben gemaakt... want dan had ik de IGZ wel ingeschakeld.
Laatst bijgewerkt door Henk op za sep 30, 2017 6:09 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
'Tous les hommes sont mortels' ('Alle mensen zijn sterfelijk') van Simone de Beauvoir. Gelukkig wel!
Henk
Lid

Reumavorm: reumatoide artritis

Berichtdoor vrolijkmeisje » di sep 26, 2017 6:03 pm

Ik ben heel tevreden over mijn reumatoloog in het Martiniziekenhuis. Ik voel me heel serieus genomen en heb in het geheel niet het idee dat de arts centraal zou staan.
Wij nemen samen beslissingen over hoe verder als het beleid moet worden aangepast en kunnen daarbij ook samen grapjes maken.
Ik wil dat toch nog maar een keer gezegd hebben.
Over de mtx: die doet bij sommige mensen helemaal niet voldoende, waardoor er daarnaast andere medicatie moet worden ingezet, zoals de hier veelgebruikte biologicals.
vrolijkmeisje
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Berichtdoor bertolo » za sep 30, 2017 10:00 am

Bedankt voor je adviezen, vrolijkmeisje. Belangrijk is nu dat ik (nog) wat geduld heb bij het zoeken naar goede medicijnmix. Jij bent daar heel duidelijk over; aanzienlijk duidelijker dan alle artsen die ik erover gesproken/gezien heb.
bertolo
Lid

Reumavorm: R.A.

Berichtdoor vrolijkmeisje » za sep 30, 2017 10:42 am

Mijn arts gaat ook niet met mij vooruitlopen op wat er kan worden ingezet als het huidige medicijn niet voldoende doet. Als we op het volgende kruispunt staan is dat waar we het over hebben.
Toen ik Humira en Mtx gebruikte hebben we nooit gesproken over wat te doen als die medicatie niet meer genoeg zou doen.
De stappen die gezet kunnen worden qua medicatie zijn algemeen bekend volgens mij. Ze zijn ook hier te vinden:
http://www.reumafonds.nl/informatie-voo ... ehandeling
vrolijkmeisje
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Vorige

Keer terug naar Reumatoide artritis