Wie o wie kan helpen met zoektocht naar bereidingsapotheek

Het forum waarin het voornamelijk over reumatoïde artritis gaat.

Moderator: Martijn

Wie o wie kan helpen met zoektocht naar bereidingsapotheek

Berichtdoor Pierre1967 » ma okt 10, 2016 9:29 am

Hoi Allemaal,

Ik heb net als mijn vader Reumatoïde Artritus en gebruiken hiervoor de nodige medicatie. Helemaal in het begin (bij mijn vader 2003 en bij mij 2005) gebruikte wij voorgevulde spuiten methotrexaat. Wij hadden beide geen positieve ervaringen met deze voorgevulde spuiten, dus werd er op medische noodzaak overgestapt op eigenbereide voorgevulde methotrexaat spuitjes (beide wel met andere dosis).

Wij bestelde deze spuiten bij onze apotheek en deze bestelde die bij de bereidingsapotheek van het ziekenhuis. Tot eind vorig jaar ging dat allemaal goed. Helaas kregen wij vanuit de apotheker begin dit jaar te horen dat de spuiten niet meer gemaakt werden. Nadat ik zelf bij de bereidingsapotheek langs ben geweest bleek een en ander toch volledig anders te zijn.
De apotheker van de bereidingsapotheek gaf aan dat zij vanaf 1-1-2016 dit medicijn niet meer door mochten leveren (de wetgeving was al van kracht in 2007, dus vreemd dat ze nu hier mee komen), ik kon de spuiten wel weer krijgen als ik weer patient werd van de behandelende reumatoloog in het ziekenhuis.

(De reumatoloog waarbij ik onder behandeling was destijds, werkte in het ziekenhuis, maar door verschil van visie tussen de reumatologen en de raad van bestuur zijn zij op 1-7-2015 onder Reumazorg in een eigen locatie verder gegaan. Vanaf dat moment tot 1 januari 2016 had het ziekenhuis geen reumatologen in dienst. Ik ben mee gegaan met mijn eigen reumatoloog evenals mijn vader).

Ondanks de medische noodzaakverklaring van de reumatoloog en een akkoord hierop van de zorgverzekeraar wil het ziekenhuis deze medicatie niet meer leveren.
Ook de zorgverzekeraar doet er nauwelijks iets aan om druk op te voeren om te verplichten tot bereiding en levering.

Omdat ik zelf redelijk actief ben geweest ben ik er uiteindelijk, rond april van dit jaar, achter gekomen dat de grondstof welke gebruikt werd van Accord Healthcare blijkt te komen. Dit is ook bevestigd door Accord Healtcare.

Ik ben al vanaf januari dit jaar bezig met het zoeken naar een bereidingsapotheek welke deze methotrexaat kan maken, tot op heden zonder enig resultaat. Het enige sprankje hoop wat ik en mijn vader hebben is dat Accord Healtcare zelf met voorgevulde spuiten op de markt komt. Helaas is de start hiervan nu reeds 2x uitgesteld en wordt dit op zijn vroegst nu januari 2017.

In de periode van januari tot nu heb ik een aantal alternatieven geprobeerd, helaas alle zonder positieve ervaringen. Al de alternatieve maken gebruik van de grondstof van Teva waar ik maar ook mijn vader niet goed op lijken te reageren.
We gebruiken nu, omdat er niets anders lijkt te lukken, al vanaf april dit jaar voorgevulde spuiten van Pharma Assist te Hoogeveen.

Bij mij nu als resultaat dat mijn leverfunctie erg slecht is.

Wie o wie weet welke bereidingsapotheek ook de grondstof van Accord Healthcare gebruikt en kan mij hierover berichten zodat ik misschien qua gezondheid er op vooruit zal gaan.
Pierre1967
Nieuw lid

Reumavorm: Reumatoïde Artritus

Keer terug naar Reumatoide artritis