Mtx en multivitaminen

Het forum waarin het voornamelijk over reumatoïde artritis gaat.

Moderator: Martijn

Mtx en multivitaminen

Berichtdoor Jan85 » zo okt 23, 2016 12:14 pm

Recent heb ik een paar keer multivitaminen geslikt, waarna de RA klachten erger werden. Ik vermoed dat dit te maken heeft met het foliumzuur dat in alle multivitaminen schijnt te zitten en dat de werking van Mtx kan verstoren. Daarom heb ik de vitamines een keer samen met het foliumzuur geprobeerd op de dag na de Mtx, vanuit het idee dat een kleine hoeveelheid extra foliumzuur op die dag waarschijnlijk geen probleem zal opleveren. Maar aangezien ik toch meer last heb, lijkt het experiment niet geslaagd.
Zijn er anderen die ervaring hebben met de combinatie Mtx en multivitaminen? Of inzicht in de werking?
:?:
Jan85
Lid

Reumavorm: RA

Re: Mtx en multivitaminen

Berichtdoor Wrenchman » zo okt 23, 2016 12:56 pm

Een vraag als deze past denk ik het best in een consult met je behandelend arts.

Maar om je honger naar informatie enigszins te stillen is dit draadje misschien interessant leesvoer. Daarin staan mijn twijfels over nagenoeg hetzelfde onderwerp.
Wat ik verder weet (met mijn beperkte kennis) is dat multivitaminen vooral van alles net niets bevatten. En dat je sommige bloedwaardes er juist te hoog mee kunt krijgen.
Het zou wenselijker zijn dat te behandelen waar je een tekort aan hebt. Dus eens vragen aan je huisarts om te prikken op die waardes.

Maar als je verder geen klachten buiten de reuma hebt, zou je er ook voor kunnen kiezen om de multivitaminen niet te slikken als je er niets dan last van hebt.
The truth is out there...
Wrenchman
Lid

Reumavorm: SOLK

Berichtdoor Hermione » zo okt 23, 2016 1:14 pm

hallo Jan,
ja, ik heb me daarin verdiept. Toen ik met mtx begon, werd ik op een gegeven moment ziek, en flink ook. Dus daarna dacht ik, hop de griepprik halen en aan de multivitamine. Maar dat was een domper, want daar zit inderdaad foliumzuur (vit. B11) in. Dat is een antagonist van mtx, wat betekent dat die elkaar tegenwerken.
Als je alleen mtx zou slikken, verlies je je haren, groeien je nagels niet meer, krijg je grote problemen met maag en darmen enz. Daarom móet je foliumzuur slikken. Dat mag niet binnen 24 uur dat je de mtx slikt, dus vanaf 24 uur vóór je de mtx slikt tot 24 uur nádat je de mtx slikt: geen foliumzuur.
Ook de hoeveelheid foliumzuur heeft invloed op de mtx. Intussen heeft mijn reumatoloog de foliumzuur bij mij omhoog gezet, omdat ik teveel last had van de bijwerkingen van de mtx, maar dat heeft wel degelijk invloed op de werking van de mtx.

Wat je kunt doen is: kijken hóeveel foliumzuur er in je multivitaminetabletten zit. Bij mij was dat maar 0,4 of 4 microgram, wat totaal verwaarloosbaar is vergeleken met de 5milligram die er in de tabletten van de reumatoloog zitten. Is het meer: overleg dan het gebruik van de vitaminepillen met je reumatoloog.
Daarnaast moet er altijd minimaal 24 uur zitten tussen de vitaminepil en het nemen van de mtx. Dus je kunt alle dagen slikken, behalve de dagen rondom het slikken van de mtx.

Ik hoop dat dit wat duidelijkheid geeft. Anders vraag gerust. Of vraag het je reumatoloog. (of de consulente, daar zijn ze voor!!)
Hermione
Hermione
Lid

Reumavorm: sarcoïdose dvn

Berichtdoor Jan85 » ma okt 24, 2016 8:53 am

Ja, bij gelegenheid eens uitzoeken waar het lijf een tekort aan heeft. Ik heb soms kleine wondjes aan de handen die niet overgaan, maar wel als ik multivitaminen slik; zo handig! :)
Recent heb ik de multivitaminen alleen geslikt buiten de "verboden" periode van 24 uur voor tot 24 uur na de Mtx inname, maar dus toch het idee dat ik er last van heb. De dosis foliumzuur per tablet is 300 microgram ofwel 0,3 miligram. Niet geheel te verwaarlozen, maar op de 5 miligram foliumzuur van de reumatoloog is het maar 6%.
Ik zal de vraag tzt ook eens stellen aan de reumatoloog of consulente.
Jan85
Lid

Reumavorm: RA

Keer terug naar Reumatoide artritis