Baat bij celzouten

Het forum waarin het voornamelijk over reumatoïde artritis gaat.

Moderator: Martijn

Baat bij celzouten

Berichtdoor spen51 » vr nov 18, 2016 8:33 pm

Sinds 3 jaar heb ik reumatoïde artritis (leeftijd destijds 50 jaar) . Het is begonnen met pijnen aan hand, voet, pols, en schouder, links en rechts wisselend. Soms ook in mijn kaak. Vaak was dit na 2 a 3 dagen weer in "rust".
Via de reumatoloog ben ik destijds gestart met de behandeling prednison, mtx, naproxen en allerlei medicijnen om de bijwerkingen van deze medicatie te onderdrukken, zoals maagzuurremmers en calciumtabletten. Na ongeveer 1,5 jaar is gestart met het afbouwen van prednison alhoewel de klachten nog niet onder controle waren. Regelmatig had ik last van ontstekingen, verdikkingen en pijn, maar het was in ieder geval stabiel (ontstekingen in verschillende mate; ongeveer eens per 2 weken).
Eind 2015 stak de RA nog regelmatig de kop op en waren de bloedwaarden nog steeds niet optimaal door o.a. gebruik van allerlei medicatie. De lever en nieren krijgen toch behoorlijk wat te verduren. Ook de ontstekingswaarden waren dermate dat methotrexaat iig niet kon worden vermindert. Sterker nog: als de situatie niet zou veranderen zou ik in 2016 aanmerking komen voor de biologicals. En dan ga je nog actiever op zoek naar informatie..

Via internet ben ik toen gestuit op informatie over het gebruik van celzouten (Schussler). Hiervan heb ik het boekje aangeschaft waarin aangegeven welke soorten en hoeveelheid genomen moet worden voor o.a. RA. Maar ook jicht wordt genoemd.
Het is heel bijzonder en kan absoluut geen toeval zijn dat sinds het gebruik van deze celzouten... de RA minimaal opspeelt en de waarden na te zijn gestart (in jan. 2016) zijn gemeten in juni en oktober2016, nog nooit zo goed zijn geweest. Perfecte bloedwaarden! De reumatoloog verbaasde zich ook over de mooie waardes.
Sinds juli mag ik nu afbouwen met mtx: van 10 naar 8 tabletten per week. Ook omdat de klachten echt minimaal zijn. Als dat goed blijft gaan mag ik wederom afbouwen..:-)
Heel soms voel ik wel dat er weer iets gaande is in mijn handen maar het breekt niet door en is na 1 dag verdwenen. Ook mijn handen of vingers worden niet meer dik agv de ontstekingen. In dit jaar heb ik hooguit 1x dikkere vingers gehad, vorig jaar was dat echt wel anders.
Ik ben altijd vrij sceptisch over alles wat "alternatief" is maar de celzouten zijn eigenlijk een aanvulling van mineralen waarin wij dagelijks tekort schieten in ons eten.
Bepaalde celzouten helpen bij ontzuren en andere weer bij het ondersteunen van de lever bij de afbraak en afvoer van medicatie. Ik heb er echt zo veel baat bij!
Het verzuren van je lichaam is volgens mij ook een belangrijke factor en mogelijk zelfs de oorzaak voor allerlei ziektes.
Meerdere mensen adviseer ik bij diverse klachten om eens te verdiepen in deze cel zouten. Het heeft ook iemand geholpen bij langdurige jicht en ook slechte bloedwaarden agv medicatie. Ook daar gaat het nu goed mee.

Natuurlijk kom ik nooit meer van de RA af, maar ik kan weer "gewoon" mijn werk doen en een redelijk normaal leven leiden.. Al blijft de moeheid wel aanwezig. Kan ook door mtx komen?
Ik ga geen pleidooi houden voor het merk oid maar wil mijn ervaring met deze cel zouten met jullie delen. Ik lees er nl niets over op het reumaforum en dat verbaast mij.
Verdiep je er maar eens in, baat het niet dan schaadt het niet.

Ik heb de celzouten nu gehalveerd maar blijf deze hoeveelheid voorlopig handhaven.
Als ik maar 1 persoon kan helpen met dit advies ben ik al tevreden, laat het mij weten als dat zo is. Ik ben heel benieuwd!
Laatst bijgewerkt door spen51 op za feb 11, 2017 9:13 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
spen51
Nieuw lid

Reumavorm: reumatoide atritis

Re: Baat bij (Schussler) celzouten!!

Berichtdoor Jan85 » vr nov 25, 2016 10:09 am

Interessant; kun je aangeven welke zouten / nummers specifiek helpen tegen RA?
Jan85
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor spen51 » za nov 26, 2016 4:25 pm

ik heb het boekje in balans met schussler zouten gekocht. Daarin staat bij RA de volgende samenstelling, die je ook echt in de verhouding moet gebruiken. Bij de start in jan.2016 heb ik alle tabletten genomen, verspreid over 3x per dag. Dus alles /3.
Nr. 3:12
Nr.8: 12
Nr. 9:20-30
Nr. 11: 12
Nr. 12: 12
Nr. 17: 7
Nr. 21: 7

Het zijn inderdaad een behoorlijk aantal.
Maar elk mineraal heeft zo zijn eigen werking. Ik bestel ze via gezonderwinkelen.nl
Nogmaals heb ik er erg heel veel baat bij. Natuurlijk is gezond eten en letten op je voeding ook bij reuma van belangrijk.

Ik hoop dat ik je hiermee geholpen heb, en dat je er positieve ervaring mee gaat krijgen.
spen51
Nieuw lid

Reumavorm: reumatoide atritis

Berichtdoor Wrenchman » ma dec 05, 2016 12:03 am

Vanavond ook even een rondje Google gedaan, puur uit interesse. Niet om het 1 of ander, maar je moet wel even rond de €90,- willen investeren in de potjes. En bereid zijn zo'n 90 tabletten per dag te slikken.

Als ik er de tijd en energie voor had, zou ik mij er graag in verdiepen, maar het is allemaal natuurlijk zonder gevaar enzo en alleen maar goed voor je. Iets bekend over mogelijke bijwerkingen? Ik heb niet gelezen ofzo, maar we krijgen toch al veel te veel zout binnen vanuit onze voeding? Hoe zit het dan met deze 'celzouten'?

-Door welk orgaan worden die afgebroken? Zijn dat ook de nieren en lever?
-Welke wetenschappelijke studies zijn hierover bekend?
-Wat zijn mogelijke bijwerkingen

En voor jou zelf vraag ik mij af of je ook eens geprobeerd hebt te stoppen met de celzouten. Of je al eens geëxperimenteerd hebt met het weglaten van een deel van de 90! tabletten op een dag. Gewoon om eens te kijken wat voor jou individueel werkt en of het de celzouten zijn die werken of toevallig toch je andere medicatie.

Natuurlijk zou het prachtig zijn als jouw succesverhaal werkt voor een ieder met RA, maar het is ook niet gezegd dat reguliere medicatie werkt voor die doelgroep. En er zijn genoeg mensen die geen klachten hebben die de celzouten niet nodig hebben.
Ik ben altijd sceptisch tegenover het 'alternatieve'. Dit soort verhalen beangstigen mij. Het lijkt allemaal zo mooi en makkelijk en zonder gevaar. En gemakkelijk via de bijgevoegde webshop te bestellen. Maar het gebrek op controle van eventuele risico's of een neutrale blik op de werking van dit soort middelen mis ik in dit verhaal. Om nog maar te zwijgen over een medische onderbouwing...
The truth is out there...
Wrenchman
Lid

Reumavorm: SOLK

Berichtdoor Henk » ma dec 05, 2016 3:16 am

Zie bijvoorbeeld wat hier staat over Wilhelm Heinrich Schüßler :
http://www.skepsis.nl/blog/2016/04/krit ... meopathie/

Uitstekende middelen bij bepaalde psychosomatische klachten... :roll:
'Tous les hommes sont mortels' ('Alle mensen zijn sterfelijk') van Simone de Beauvoir. Gelukkig wel!
Henk
Lid

Reumavorm: reumatoide artritis

Berichtdoor Jan85 » di dec 06, 2016 12:11 am

Wat ik herken is dat je soms verbanden denkt te zien tussen het verloop van de RA en andere factoren zoals bepaalde middelen, voeding, gedrag, e.d. Maar omdat de RA vaak erg grillig is, word ik er ook wel steeds sceptischer over. Je hebt als individu meestal gewoon te weinig observaties, ze zijn niet zonder meer herhaalbaar, je eventuele steekproef is veel te klein, etc. Kortom, ik krijg steeds meer het gevoel dat de RA zijn eigen gang gaat. Aan de andere kant kunnen er natuurlijk altijd weer nieuwe middelen zijn die helpen, dus laat degenen die er iets in zien, ze vooral proberen. :?
Jan85
Lid

Reumavorm: RA

Keer terug naar Reumatoide artritis