klachten erger na spuiten MTX

Het forum waarin het voornamelijk over reumatoïde artritis gaat.

Moderator: Martijn

klachten erger na spuiten MTX

Berichtdoor mar60 » za nov 26, 2016 4:34 pm

ik gebruik sinds een maand of 2 MTX, spuit iedere week 10 mg plus 10 prednison. Maar ik ben 2 dagen na het spuiten echt moe en mezelf niet, net of ik mezelf de hele dag hoor en het meeste maffe vind ik dat de pijn in mijn handen 2 dagen echt erger is en daarna weer afneemt.. herkent iemand dit? gaat dit over? groet en fijn weekend allemaal
mar60
Lid

Reumavorm: overig

Re: klachten erger na spuiten MTX

Berichtdoor Hermione » zo nov 27, 2016 12:37 pm

ik had allerlei bijwerkingen van de mtx toen ik dat net slikte: anderhalve dag (tot ik foliumzuur slikte) extreem moe en misselijk, last van de slijmvliezen in mijn mond en op andere plaatsen, haaruitval, slechte nagels, weet ik veel wat voor bijwerkingen. De meeste ervan zijn met een half jaar verdwenen of flink minder geworden.
Ik kan het nu wel merken als de dosering omhoog wordt gezet, dan heb ik weer een paar weken meer last.

Er zijn een aantal dingen die helpen tegen de bijwerkingen:
# foliumzuur 24-36 uur ná de mtx slikken, en niet later. Dan ebben de ergste bijwerkingen eerder weg;
# gember helpt goed tegen misselijkheid. Ook helpt het om te spuiten (doe jij al), of het 's avonds te slikken, of zelfs vlak voordat je gaat slapen. Dat laatste doe ik nu, en ben zo goed als niet misselijk meer.

Verder moet je op het moment letten op je vit. B12 gehalte. De opname daarvan wordt belemmerd door de mtx, en bijv. ook door een maagzuurremmer (bijv. omeprazol of esomeprazol). Even laten meten bij je huisarts of reumatoloog, en dan weet je of je bij moet gaan slikken.
Ik kreeg met een paar maanden slikken ineens erg veel pijn in handen en voeten. Mtx hoort dat juist tegen te gaan, dus dat klopte niet. Toen ben ik gaan zoeken op deze klachten bij mtx gebruik, en kwam op de B12 uit.
Laten meten, zat wat aan de lage kant. Bij mij versterkt het w.s. de neuropathie klachten die ik al heb. Toen ben ik gaan slikken, tablet per dag, en de klachten ebten met een paar dagen weg.

groetjes, en succes

p.s. de titel van dit bericht klinkt alsof je ontstekingsklachten erger zijn geworden na het gebruik van mtx, maar je bedoelde dus dat je last hebt van bijwerkingen ;-)
Hermione
Hermione
Lid

Reumavorm: sarcoïdose dvn

Berichtdoor mar60 » ma nov 28, 2016 12:55 pm

dank voor je reactie.. B12 slik ik al extra maar ik zal het nog even laten meten. In mijn beleving worden de ontstekingen ook erger, mijn handen en 1 voet worden dikker en pijnlijker.. is dat dan een bijwerking? Folium neem ik ook, misschien iets verhogen...
mar60
Lid

Reumavorm: overig

Berichtdoor Hermione » di nov 29, 2016 11:57 am

foliumzuur mag je niet op eigen houtje verhogen hoor! Dat vermindert de werking van de methotrexaat namelijk.
Extra ontstekingen zijn geen bijwerking. Het kan zijn, dat in de tussentijd je ziekte erger aan het worden is, ondanks de medicijnen. Dat is iets om voor te leggen aan je reumatoloog. Ook als je erg veel last blijft houden van je bijwerkingen, kun je dat met hem/haar bespreken.
Hermione
Hermione
Lid

Reumavorm: sarcoïdose dvn

Berichtdoor Milia » ma dec 05, 2016 4:25 pm

Omdat je last van ontstekingen blijft houden is misschien is 10mg MTX nog te weinig voor je. Meestal wordt dit langzaam opgebouwd.
Van de moeheid heb ik de dag van prikken ook veel last maar dit knapt weer op nadat ik de foliumzuur heb gehad. Dit neem ik 24 uur na het prikken in.
Misschien even overleggen met je reumatoloog.
groet Milia
Milia
Lid

Reumavorm: Artritis Psoriatica

Berichtdoor Fredy » wo jan 18, 2017 1:11 pm

Dit is de 1e keer dat ik hier reageer. Ik lees al wel een poosje de postings.
Wat mij opvalt zijn alle negatieve berichten over medicijnen. Toen ik dus eind oktober begon met methotrexaat, was ik op het ergste voorbereid. Echter ik heb nergens last van. Ik gebruik nu 6 tabletjes per keer. Dat is natuurlijk niet zoveel en ik gebruik verder geen medicijnen tegen de reuma. Wel elke dag, uitgezonderd de dag van de methotrexaat, foliumzuur. Vitamine B12 spuit ik al minstens 10 jaar.
Enige tot nu toe is, dat ik nog geen verbetering ervaar van mijn klachten. Dat kan natuurlijk ook komen, omdat ik het nog niet zolang gebruik of omdat de dosis niet zo hoog is.
Fredy
Nieuw lid

Reumavorm: atritis

Berichtdoor Just » zo jan 22, 2017 11:09 am

Ik heb een half jaar mtx injecties 15 mg gebruikt. Werd er ook beroerd van. Wat mij hielp was foliumzuur in kleinere hoeveelheden om de paar uur nemen op de dagen dat ik de foliumzuur moest nemen. Het duurde overigens wel zeker 8 weken voordat de mtx werkte bij mij. Ik was op een gegeven moment de helft vd week beroerd vd mtx. Het pakt bij iedereen anders uit.
Inmiddels zit ik aan de cimzia en er gaat n wereld voor me open, weing bijwerkingen en reuma is rustiger.
Hoop dat t snel beter gaat met je!
Just
Nieuw lid

Reumavorm: Ra

Berichtdoor Motormuisje » wo feb 22, 2017 2:24 am

Ik spuit nu zo'n 9 maanden MTX (25mg iedere zondagavond) en 5mg foliumzuur iedere dinsdag en vrijdag. Begin de week heb ik steeds last van weinig energie en smaakverlies, maar sinds ik een zonnehemel gebruik (UV-A, UV-B en IR) merk ik duidelijk dat ik meer energie heb door de natuurlijke aanmaak van vitamine D. Ook slaap ik wat vaster en is mijn humeur wat opgekrikt.
Ik weet niet of je hier iets aan hebt, maar het leek mij wel zinvol om te melden...
De enige juiste richting is MIJN weg, ook al loopt die soms dood... 8)
Motormuisje
Lid

Reumavorm: Reumatoïde Artritis

Keer terug naar Reumatoide artritis