enbrel

Het forum waarin het voornamelijk over reumatoïde artritis gaat.

Moderator: Martijn

enbrel

Berichtdoor siebren » ma feb 20, 2017 5:37 pm

Hallo,

Ik heb een vraagje.
Ik heb 10 jaar enbrel gebruikt en reageerde daar prima op,ik kon weer aan het werk in de zorg en had geen bijwerkingen.
Vlgs mijn reumatoloog kon ik het gaan afbouwen,omdat in sommige gevallen het lichaam zich zou resetten en je dan helemaal zonder medicatie kon.
Helaas werkte het voor mij dus niet.
Ik ben toen weer opnieuw met enbrel begonnen,maar helaas werkte toen de enbrel niet meer op de reuma,ook niet in combinatie met mtx.
Ik heb nu weer veel klachten,zit in de ziektewet en ga vlgd maand met Mabthera beginnen.
Zijn er meer mensen bij wie de enbrel afgebouwd is en daar wel goede resultaten op hadden?
Naar mijn idee is het ook een bezuinigingsmaatregel geweest,maar de reumatoloog geeft dat natuurlijk niet toe.

Groetjes,siebren
siebren
Nieuw lid

Reumavorm: ra

Re: enbrel

Berichtdoor Arkan » ma feb 20, 2017 7:03 pm

Nee, mij is verteld dat de Enbrel voor de rest van mijn leven zou zijn, althans, als het zijn werk blijft doen.
Arkan
Lid

Reumavorm: psoriasis artriris

Re: enbrel

Berichtdoor Lalage » ma feb 20, 2017 11:00 pm

Mijn arts vertelde juist dat je een biological kunt afbouwen als de ontstekingen een tijd rustig zijn, zodat je niet onnodig veel medicatie hoeft te gebruiken. Wel echt balen dat het bij jou niet goed ging. Het is wel bekend dat je vroeger of later antistoffen kunt ontwikkelen tegen een biological en dan werkt het niet meer. Zou het niet kunnen dat dat bij jou toevallig is samengevallen met de periode van afbouwen? Misschien een interessante vraag voor je dokter. Ik hoop voor je dat het andere middel gaat werken!
Lalage
Lid

Reumavorm: reumatoïde artritis

Keer terug naar Reumatoide artritis