Ra/orencia

Het forum waarin het voornamelijk over reumatoïde artritis gaat.

Moderator: Martijn

Re: Ra/orencia

Berichtdoor JINTHE » ma okt 15, 2018 9:45 am

Hoop dat de injectie wat gaat doen Hermione. Begrijp wat je bedoelt met pijn onder de bal van de voet. Elke stap voelt als één teveel. Ook het moeten opstaan om te gaan lopen stel je zoveel mogelijk uit. Niet fijn.
Bijwerkingen van de prednison zijn voor mij ook herkenbaar. Maar deze had ik meestal bij gebruik boven 10 mg. Hoop toch dat het allemaal wat beter voor je wordt.
JINTHE
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor jeanny » ma okt 15, 2018 12:32 pm

Hermione beterschap. Misschien is de injectie inmiddels gaan werken? Zelf ben ik bang dat de reuma terug komt na ruim 3 maanden ontstekingsvrij met de jak remmer, helaas. Kom dr toch weer op terug dan bij mij alleen de prednisolon helpt op lange termijn. :(
jeanny
Lid

Reumavorm: ra

Berichtdoor JINTHE » ma okt 15, 2018 1:00 pm

Wat jammer Jeanny. Reuma en medicatie is en blijft onvoorspelbaar zie je maar weer.
Hier nog steeds om de 10 dagen Enbrel. Wel wat lichte opstootjes, maar goed te doen. Psoriasis is ook redelijk rustig op wat plekjes na op de benen, die ik behandel met cortisonenzalf.
JINTHE
Lid

Berichtdoor jeanny » ma okt 15, 2018 1:30 pm

Nou Jinthe iig fijn om te horen dat je een een stabiel vaarwater zit na alles. het is nog geen drama bij mij maar ik voel dat de knie wat dikker is dan de andere gewoon kleine dingetjes. Maar ik heb nog niet opnieuw bloed laten prikken dus ik weet niet hoe de stand is en of ik het wel wil weten. Als het over 14 dgn niet minder wordt ga ik het toch prikken en kijken wat de uitslag en dus de schade is. Voor nu uit voorzorg terug naar 7.5 mg pred.
jeanny
Lid

Berichtdoor vrolijkmeisje » ma okt 15, 2018 6:09 pm

Jeanny, je was nog niet eens helemaal gestopt met de prednisolon? Balen dat de jakremmer het voor jou dan kennelijk toch niet is.
Ik ga hier nog steeds prima op de Xeljanz.
vrolijkmeisje
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Berichtdoor Dorine » di okt 16, 2018 8:46 am

Jeanny, om lang verhaal kort te houden, ik ben recent van de jakremmer olumiant overgestapt op de xeljanz. Het leek er namelijk op dat de olumiant “uitgewerkt “ was. Het was weer volledig mis. Volgens de reumatologe zou een wisseling van jakremmer wel weer een gunstig effect te weeg brengen. Kan nog niet veel zeggen want ben pas week bezig. De verhoging van de prednison deed in een paar uur wonderen.. echter ik zit nu wel met een forse keelontsteking ( bijwerking jakremmer?) .. maar buiten dit laatste ;mogelijk is het voor jou ook een suggestie om te wisselen?
nee , reuma is geen kwaaltje.. soms word ik er wanhopig van.
Dorine
Lid

Reumavorm: Sarcoïdose /ra

Berichtdoor jeanny » di okt 16, 2018 10:02 am

Nou ik zit vanaf vandaag weer even op 10 mg pred. Weet je wat het is ,bij mij is het puur stress. Wat vervelende dingen meegemaakt en dan komt de reuma weer om de hoek,daar kan geen medicijn iets tegen doen. Behalve dan dat de pred. bij mij altijd werkt. Hoop dat ik het met een klein stoot kuurtje weer onder controle krijg. De Maartenskliniek heeft zover ik weet alleen olumiant in het pakket en geen xeljanz dus overstappen zit dr voor mij niet in. Dorine hoe lang heb je de jakremmer gebruikt?
jeanny
Lid

Berichtdoor JINTHE » di okt 16, 2018 11:42 am

Jeanny, herkenbaar stress momenten die zorgen voor opstoten.
JINTHE
Lid

Berichtdoor jeanny » di okt 16, 2018 11:52 am

Jinthe goed om te horen dat ik niet de enige ben :? Mag ik vragen wat jij dan doet in zo,n situatie. Heb net nog even 5 mg extra pred. genomen en zit nu op 15 mg. Voor vandaag.
.
jeanny
Lid

Berichtdoor Hermione » di okt 16, 2018 12:20 pm

stress werkt bij iedereen met een auto-immuunziekte slecht. Ik krijg daar ook altijd ontstekingen van. Maar normaal gesproken zakt dat dan met een paar weken ook wel weer af.

Fijn Jinthe, dat het nog steeds lukt met je medicatie om zowel de reuma als de psoriasis in toom te houden. En Vrolijk Meisje, go jij :)

Hier merk ik helaas nog niets van de spuit depomedrol, alleen maar bijwerkingen. Ik lig halve nachten wakker.

groetjes,
Hermione
Hermione
Lid

Reumavorm: sarcoïdose dvn

Berichtdoor Dorine » di okt 16, 2018 1:24 pm

Jeanny , ik heb de olumiant 4 mg van half april tot begin oktober gebruikt. In de eerste anderhalve maand heeft het zeker wat gedaan ( mijn sarcoidose afzettingen in mijn lymfeklieren in mijn longen gingen direct weg en binnen twee weken werd mijn reuma in gewrichten stukkken minder. Het ging pas weer minder toen ik probeerde de prednison af te bouwen)
Dorine
Lid

Berichtdoor Dorine » di okt 16, 2018 1:34 pm

Jeanny , lastig dat het zo gekoppeld lijkt aan stress bij je .. bij mij speelt dat niet. Mijn reuma is eigenlijk meer gaan opspelen toen ik 2 jaar terug gestopt ben met werken op mijn 57 ste ( veel stresss) en ik verkeer in de gelukkige omstandigheden dat ik een geduldige lieve gepensioneerde man heb getrouwd en ik absoluut geen financiele problemen heb. Wel merk ik als ik slecht of nauwelijks slaap meer klachten krijg .. net alsof ik dan niet goed genoeg herstel. Meer een herstelprobleem. Het ouderwetse prednsion doet het eigenlijk nog niet gek. Die depomedrol spuiten hebben bij mij eigenlijk nooit voelbaar effect gehad in het verleden..
Dorine
Lid

Berichtdoor JINTHE » di okt 16, 2018 8:14 pm

Jeanny, ik neem eigenlijk nooit extra medicatie. Of ik moet me heel beroerd voelen. Meestal ga ik een paar uur naar bed, soms met 2 paracetamollen als ik me echt beroerd voel. Als het mooi weer is, pak ik ook vaak mijn snelle fiets en maak een tochtje over de dijk bij de Ijssel. Bewegen doet mij nl. altijd goed ook al heb ik pijn. Of ik ga lekker op de bank liggen en kijk dan naar een Engelse of Scandinavische detective, daar ontspan ik altijd van.
JINTHE
Lid

Berichtdoor jeanny » di okt 16, 2018 9:02 pm

Jinthe, klinkt goed . Zou ij ook doen,maar het werk gaat bij mij door :|
jeanny
Lid

Berichtdoor JINTHE » di okt 16, 2018 9:35 pm

Das het voordeel als je pre-pensioen hebt. :ewink: