Benepali en gewicht

Het forum waarin het voornamelijk over reumatoïde artritis gaat.

Moderator: Martijn

Benepali en gewicht

Berichtdoor ingrid1956 » za jun 24, 2017 9:11 pm

Sinds december sluit ik Benepali i.p.v. Enbrel, en bijna tegelijkertijd is er sprake van gewichtstoename.
Herkent iemand dit?
ingrid1956
Nieuw lid

Reumavorm: RA en artrose

Re: Benepali en gewicht

Berichtdoor Henk » zo jun 25, 2017 1:43 am

Ik niet, maar het is vreemd omdat Benepali en Enbrel beiden vallen onder de TNF-alfa-blokker (werkzame stof) Etanercept.
En ik heb noch in de Lareb databank, noch in het Farmacotherapeutisch Kompas iets kunnen vinden over (snelle) gewichtstoename.
Wel dat Benepali minder irritatie geeft van de injectieplaats. En ik heb begrepen dat er inmiddels geen prijsverschil meer is (Enbrel WAS tweemaal zo duur als Benepali, maar was zonder prijsaanpassing geen lang leven beschoren).

Het Reumafonds meldde over het switchen ongeveer een jaar geleden het volgende
http://actueel.reumafonds.nl/switchen-n ... nformatie/

Gewichtstoenames hebben natuurlijk niet altijd iets met medicatie te maken.... :roll: :ewink:
'Tous les hommes sont mortels' ('Alle mensen zijn sterfelijk') van Simone de Beauvoir. Gelukkig wel!
Henk
Lid

Reumavorm: reumatoide artritis

Re: Benepali en gewicht

Berichtdoor Henk » wo jul 05, 2017 2:30 am

Een typisch voorbeeld van wat ik eerder bedoelde met desinteresse...
Je bent pakweg twee jaar lid, stelt je niet voor, stelt een vraag... en komt vervolgens zelfs niet kijken of er iemand op je vraag gereageerd heeft.
Het schijnt bij deze tijd/dit medium te horen, maar ik zal er nooit aan wennen. :roll:
'Tous les hommes sont mortels' ('Alle mensen zijn sterfelijk') van Simone de Beauvoir. Gelukkig wel!
Henk
Lid

Reumavorm: reumatoide artritis

Keer terug naar Reumatoide artritis