Gebit/tandarts

Het forum waarin het voornamelijk over reumatoïde artritis gaat.

Moderator: Martijn

Gebit/tandarts

Berichtdoor JINTHE » do aug 10, 2017 11:23 am

Vraag me af of er meer mensen op dit forum zitten waarbij het gebit erg is achteruit gegaan door de reuma en/of medicatie. En of jullie problemen hebben met implantaten.
Ik heb sinds 7 jaar 2 implantaten waar een brug op rust. Ook heb ik een hoektand opgeofferd voor deze brug als 3e pijler. Hier zit nu een kroon op. In april werd botafbraak ontdekt rond de implantaten. Vandaag mag ik naar een dienstdoend tandarts (mijn eigen is op vakantie) omdat de brug los over mijn tanden zit. Moet hem elke keer aandrukken. Verder heb ik sinds 2 jaar paradontose en worden mijn tanden door een mondhygiënist schoongemaakt. Maar er zij ook al tanden spontaan afgeknapt. Heeft iemand deze problemen?
JINTHE
Lid

Reumavorm: RA

Re: Gebit/tandarts

Berichtdoor JINTHE » do aug 10, 2017 1:29 pm

BTW de brug zit niet los op mijn tanden maar op mijn implantaten en mijn kroon zit ook los. Ben bang dat de implantaten er vanmiddag uitvallen als de tandarts de brug eruit haalt. De implantaten en de brug hebben ongeveer 4000 euro gekost waar ik zelf 2000 euro aan heb meebetaald. Met mijn tandarts had ik al afgesproken dat er nu een frame in komt omdat de implantaten als erg los zaten. Weer een hoop geld maar ik wil nog geen gebit. Blijf ik voorlopig nog uitstellen.
JINTHE
Lid

Berichtdoor Arkan » do aug 10, 2017 6:06 pm

Het houdt inderdaad verband met elkaar.

Door een val, vele jaren geleden kreeg ik vooraan ook implantaten.
Ondertussen werden ook mijn andere tanden steeds slechter en slechter, mede door de medicatie.
Toen op een gegeven moment mijn implantaten kwamen los te zitten, werden ze weer vast gezet.
Maar dit bleek een eindeloos, steeds herhalend proces te zijn. Ook een maar kronen kregen daardoor problemen.

Uiteindelijk werd er dan maar besloten dat ik al mijn bovenste tanden zou laten trekken en ik dus een vals gebit zou krijgen.
Ook dit verliep niet zonder slag of stoot. Bij het trekken van de tanden en het losmaken van de implantaten bleek dat van het bot kleine stukjes afbraken. Deze stukjes zouden later voor problemen kunnen zorgen bij het gamakkelijk dragen van het gebit.

Uiteindelijk ben ik dan geopereerd en werden alle losse stukjes bot weggehaald, en het nog vaste bot werd bijgewerkt en bijgevijld tot er enkel nog gezond bot overbleef.
Dit moest dan allemaal goed genezen zijn voor ik me een gebit kon laten aanmeten.

Eigenlijk wilde ik absoluut geen vals gebit, maar er bleef me weinig keuze over.
Nu draag ik het al bijna 3 jaar en ik heb er totaal geen last van. Ik slaap ermee en kan gewoon alles eten. Enkel voor het poetsen gaat het even uit. Ben best tevreden nu

En toch hou ik mijn hart vast, want nu beginnende problemen aan mijn onderste tanden ook.

Sterkte met alles en ik hoop dat het bij jou nog zo’n vaart niet loopt
Arkan
Lid

Reumavorm: psoriasis artriris

Berichtdoor JINTHE » do aug 10, 2017 11:30 pm

Vanmiddag bij de tandarts geweest. De implantaten zaten vast aan de brug en los in het bot. Ook de opgeofferde hoektand bleek afgebroken. Kan dus ook niet meer gebruikt worden voor de kroon. Gevolg een groot gat in de mond. Deze tandarts had een tandtechnicus in dienst. Deze heeft mij vanmiddag nog een plaatje gemaakt. Het gat is dus voorlopig opgevuld voor 400 euro. Zit niet echt prettig. Misschien wennen. De tandarts gaf aan dat het wennen is en lukt dit niet dan toch een frame. Dat zit prettiger, maar kost ook weer het nodige.
JINTHE
Lid

Berichtdoor vrolijkmeisje » vr aug 11, 2017 10:49 am

Wat een gedoe zeg! En wat een ellende dat je er ook nog zo veel kosten aan hebt.
Toen ik begon met de Humira kon ik kiezen tussen Enbrel en Humira. Bij Enbrel liep op dat moment een onderzoek, waarbij je een paar keer zou worden onderzocht op de effecten van de medicatie op het gebit en tandvlees/kaak. Ik heb daar toen niet voor gekozen omdat ik voorkeur had voor Humira.
Maar het feit dat dat onderzoek werd gedaan zegt denk ik ook wel iets. Onze medicatie kan kennelijk invloed hebben op het gebit, en jullie zijn daar beide heel duidelijke voorbeelden van.
Supervervelend!
vrolijkmeisje
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Berichtdoor Hermione » vr aug 11, 2017 12:10 pm

ah joh :shock:
hier valt het gelukkig nog erg mee met mijn gebit, maar ik hoor dit vaker als mensen lang reumamedicijnen gebruiken, dus ik houd mijn hart vast.
Jij hebt het over mondhygiëniste, en ik blijf daar juist weg. De tandarts wil mij daar ook iedere keer heen hebben, maar gewoon omdat die wil dat íedereen daarheen gaat. Maar alleen al het beetje peuteren van de tandarts zorgt ervoor, dat de speekselklieren daarna gaan ontsteken. En ik houd daar dan altijd vrij lang pijn aan, ook als de ontsteking niet opvlamt, door de neuropathie die ik heb.
Ik maak mijn gebit 1x per dag zelf extra goed schoon, met flossen en zo'n borsteltje voor tussen de tanden, en voorzichtig maar goed poetsen. En ik ben hier degene met het schoonste gebit iedere keer als we bij de tandarts zijn. Ik hoop dat ik het nog lang zo volhoud.
Hermione
Hermione
Lid

Reumavorm: sarcoïdose dvn

Berichtdoor JINTHE » vr aug 11, 2017 1:08 pm

Ik borstel er ook heel wat af met die kleine borsteltje voor de tanden/kiezen. De mondhygiënist is iemand met kennis van paradontologie. Ik had wat tanden die los gingen zitten. De eerste keer is ze een uur bezig geweest. Heeeeel pijnlijk. Nu elke keer ongeveer 20 minuten. Mijn tanden zitten weer vast. Er zaten veel zgn pockets die vaak ontstoken raakten. Ik heb er profijt van. Iedereen is anders hè. Je moet zelf je weg weten te vinden. Eten met mijn nw plaatje gaat nog niet gemakkelijk. Probeer hem zo lang mogelijk in te houden. Je ziet er nu geen barst van dat ik een gapend gat in mijn mond heb. :ewink:
JINTHE
Lid

Berichtdoor vrolijkmeisje » vr aug 11, 2017 5:27 pm

Ik ga al jaren ieder half jaar naar de mondhygiëniste ook. Mijn tandarts had altijd dezelfde tekst: Je hebt een heel goed gebit, maar je tandvlees is kwetsbaar. Als je dat niet goed laat bijhouden vallen die tanden en kiezen er alsnog uit.
Ik ga dus braaf ieder half jaar. Het levert bij mij geen nadelige effecten op, van dat ik er extra klachten door krijg. Het risico lijkt me wel groter voor ons, omdat ons afweersysteem ook deels om zeep geholpen is en als je wel een infectie krijgt, hem waarschijnlijk minder goed kunt opruimen.
vrolijkmeisje
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Berichtdoor Lalage » vr aug 11, 2017 8:11 pm

Brrr wat een ellende. Ik ben gezegend met een stabiel gebit met nul vullingen en wil dat graag zo houden... Dus ga braaf 2x per jaar naar de mondhygiënist en een keer naar de tandarts.
Wel merk ik dat ik af en toe last heb van ontstoken tandvlees, vooral aan de binnenkant van mijn kaken aan de achterkant. Het staat me bij dat dat met mtx te maken heeft, maar ik weet niet meer hoe ik daarbij kom. Gelukkig gaat het na een paar dagen ook altijd weer over.
Lalage
Lid

Reumavorm: reumatoïde artritis

Berichtdoor Henk » za aug 12, 2017 2:19 am

Ik ben tussen 2010 en begin dit jaar mede door diverse kwaaltjes, bijbehorende medicijnen en andere ingrepen mijn volledige gebit kwijtgeraakt. Eén voordeel... bij de kaakchirurg heb ik geen vervolgafspraken meer lopen. :roll:
'Tous les hommes sont mortels' ('Alle mensen zijn sterfelijk') van Simone de Beauvoir. Gelukkig wel!
Henk
Lid

Reumavorm: reumatoide artritis

Berichtdoor Hermione » za aug 12, 2017 11:25 am

Ja klopt Lalage, dat is één van de mogelijke bijwerkingen van de mtx. Die werkt in op alle sneldelende cellen in je lichaam, bijv. je haren, nagels, en bedekking van maag/ darmen/ keel en mond.
En klopt ook Jinthe, iedereen is anders. Precies daarom wilde ik mijn ervaring er ook bijzetten.
Ik hoop dat er een goede blijvende oplossing komt voor je mond.
Hermione
Hermione
Lid

Reumavorm: sarcoïdose dvn

Keer terug naar Reumatoide artritis