Zwanger worden

In dit forum kan worden gepraat over reuma hebben en zwanger willen worden of zijn.

Moderator: Martijn

zwanger worden

Berichtdoor Lenneke » di mei 01, 2007 9:53 pm

Hallo,

Ik ben nieuw hier en lees met grote opluchting over zwangerschap en reuma. Ik heb sinds kort ook 'tegengestelde belangen' haha! Ik wil een kind, ben gestopt met MTX en Humira, maar ik moet nog wel een tijdje voordat ik zwanger mag worden.

Hoe is dat anderen vergaan? Ik lees overal dat je 3 of 4 maanden moet stoppen, maar op de bijsluiter van humira staat 6 maanden. Het is nou niet iets om risico mee te lopen. Maar ik moet zeggen dat ik het wel een beetje moeilijk heb. Ik heb het er wel voor over, maar er zijn best veel dagen dat ik toch echt op mijn tandvlees loop. En ik ben nog maar 1 maand gestopt!
Laatst bijgewerkt door Lenneke op ma mei 07, 2007 11:35 am, in totaal 1 keer bewerkt.
Lenneke
Lid

Berichtdoor manja » wo mei 02, 2007 12:43 am

Wat de Humira en MTX betreft weet ik het niet, ik had toentertijd Goudinjecties en daar moest ik drie maanden van te voren mee stoppen.
Mocht je zwanger worden, dan zou het zo kunnen zijn dat je een redelijk pijnloze zwangerschap hebt, al kan het per vrouw verschillen, er zijn genoeg vrouwen, en ik dus ook, die een perfecte zwangerschap hebben gehad met weinig tot geen reuma-activiteit.
Wel kwamen de klachten binnen een week na de bevalling terug, maar ik had een mooie gezonde zoon, die nu al een grote gozer van 17 is.
Afbeelding
manja
Lid

Reumavorm: ra

Berichtdoor anne » wo mei 02, 2007 10:29 am

Voordat ik zwanger wilde worden van de eerste gebruikte in Remicade, Mtx en nog meer van die zooi.
Ik in maart gestopt en in juni groen licht gekregen, dus 3 maanden gestopt.
Ik merkte het goed dat ik geen medicijnen meer gebruikte maar kon nog redelijk wat, tot dat ik zwanger werd.
De reumatoloog had me blij gemaakt met een dooie mus, hij zei namelijk dat de kans ontzettend groot (dus daar hield ik me aan vast) was dat ik de zwangerschap helemaal zonder medicatie door zou kunnen komen, heleaas niet dus.
1e zwangerschap was een hel, kon vanaf week 20 niks meer.
Met 31 weken en een paar dagen bevallen van een ontzettend klein kindje van 1180 gram (alles is goed gekomen want het is nu een mooi kind van 3 jaar)
2e zwangerschap ging iets beter maar helaas ook veel last van de reuma.

Maar...........ik heb het er zoooooooo voor over gehad, heb nu 2 prachtige kinderen die ik voor geen goud meer zou willen missen.
Jammer alleen dat de zwangerschappen zo verschrikkelijk waren dat ik er eigenlijk amper van heb kunnen genieten.

Succes met zwanger worden!!
anne
Lid

Berichtdoor Lenneke » wo mei 02, 2007 10:50 am

Wat goed dat het jullie allebei gelukt is! Dacht zolangzamerhand dat ik de enige was en erg onverantwoord bezig was. Goed om te horen dat ook jij anne aangeeft dat het het allemaal waard is gebleken! Ik heb inderdaad ook het idee van als ik maar eenmaal zwanger ben dan komt alles goed, maar dat kan ook anders dus. Nou ja dat zie ik dan wel weer, wel erg voor je anne, dat dat bij jou echt heel erg was. Hoe is het nu met je? Ik ben ook erg benieuwd hoe dat gaat met kleine kinderen.
Ik wacht af, in ieder geval nog 2 maanden ( ben nu 1 maand gestopt)en misschien nog langer. Ik leg het ook nog ff neer bij reumaconsulent.
Lenneke
Lid

Berichtdoor anne » wo mei 02, 2007 11:06 am

Ja het is gewoon afwqchten hoe een zwangerschap gaat, voor het zelfde geld gaat het gewoon perfect en heb je nergens last van.
Hoe het nu met mij gaat? Euhm niet echt goed maar dat heeft niks meer met de zwangerschappen te maken.
Ik zit te wachten op een oproep dat ik naar Utrecht kan gaan en via daar waarschijnlijk aan de Humira kan (heb Remicade ebruikt meer heb dr een reactie van gekregen dus is het gestopt)

Als de kinders nog heel klein zijn gaat het allemaal best makkelijk, ik had bijvoorbeeld heel veel dingen dubbel , aankleedkussen boven en beneden kleertjes boven en beneden, luiers boven en beneden.
En in het begin sliepen ze overdag beneden in de kinderwagenbak zodat ik niet elke keer naar boven hoefde te lopen.
Charlotte (1e kindje) heb ik heel snel trappen leren klimmen zodat ik haar niet meer hoefde te tillen, Wouter lukt dat nog niet maar zo gauw hij wat meer gaat staan en lopen ga ik hem dat ook zeker leren.

Nu is Charlotte 3 jaar en wordt het wel wat drukker en af en toe vind ik het ook heel erg zwaar.
Ze pest namelijk erg graag haar broertje en luisteren is er ook niet altijd bij en ze weet dat ik niet snel genoeg ben om naar haar toe te lopen ha ha ha.
Maar verder is ze ook heel lief hoor.

Nog 2 maanden geduld dus, ach die zijn ook zo voorbij en dan kan je flink aan de slag :lol:
Wie weet ben je ook heel snel zwanger (ik van de 1e binnen 6 weken en van de 2e in 1 keer :shock: )
anne
Lid

Berichtdoor Lenneke » wo mei 02, 2007 11:24 am

Vervelend zeg dat je moet wachten op de Humira. Ik moet zeggen dat ik wel twee weken me al iets beter ging voelen nadat ik dat gespoten had. Dus dat is misschien dan een opsteker. ( daar zeiden ze dat sommigen echt meteen al iets voelen, dus misschien is dat bij jou ook zo) Ja ik kan me heel goed voorstellen dat het af en toe echt zwaar is, zeker als ze in de 'pest'fase zitten . Ben geen expert, maar ik heb nogal vaak neefje en nichtje op bezoek en het zijn echt schatten, maar ik kan me er wel wat bij voorstellen als ze van jezelf zijn.
Ik zit vandaag ook thuis, kan echt niet werken vandaag. Snak net als jij naar humira haha!
Lenneke
Lid

Berichtdoor anne » wo mei 02, 2007 11:39 am

Gebruik je helemaal geen medicatie meer?

Dus de Humira hielp bij jou heel erg goed?
Ik hoop zo dat ze het voor me vergoeden want met de Remicade ging het al heel erg moeilijk omdat ik de "verkeerde"soort reuma heb.
Het is het enige middel wat nou zou kunnen gaan helpen en ik krijg dat dan eigenlijk speciaal voor mijn ogen al zal mijn lichaam er ook erge baat bij kunnen hebben.
anne
Lid

Berichtdoor paola » wo mei 02, 2007 12:04 pm

hoi Lenneke,

Ik ben nu bezig om zwanger te worden, lukt tot nu toe nog niet(3e ronde).
Ik slik alleen plaquenil, mtx heb ik ook geslikt. Inderdaad 3 maanden wachttijd, voordat je zwanger mag worden. Het wachten loont zeker wel, je wilt absoluut niet dat je kindje de dupe gaat worden van al die medicijnen :(

Sinds ik gestopt ben met mtx merk ik wel dat de reuma wat actiever is geworden, ben benieuwd hoe het straks zal gaan.

Succes alvast

Groetjes Paola
paola
Lid

Berichtdoor Lenneke » wo mei 02, 2007 12:05 pm

Nee dat is het shitte, ik gebruik nu helemaal niets meer, ik gebruikte MTX en Humira en ben nu cold turkey haha! alleen nog pijnstillers, maar dat is niet genoeg helaas. ik loop echt als een bejaarde, zo stom! Ik ben echt een sportief type, heb een hekel aan dat iedereen het kan zien. bah!

Humira werkte inderdaad erg goed, had het gevoel dat ik veel sneller herstelde, àls er dan iets opspeelde dat dat dan ook binnen een dag ofzo over was. Ik merkte het ook echt toen ik stopte. Ik hoop echt dat dat bij jou ook zo is.

Bij mij werd het vergoed, ik moest wel eerst 'goedgekeurd' daarvoor worden want het is redelijk prijzig. Als je eens optelt wat we allemaal in ons lijf hebben gepompt.. we zijn tonnen waard haha!

Ik ben een redelijke leek, weet niets van andere vormen van reuma, heb dan ook jouw onuitsprekelijke naam nog nooit gehoord. Is dat familie van RA?
Lenneke
Lid

Berichtdoor Lenneke » wo mei 02, 2007 12:10 pm

Hoi Paola, ik hoop dat het lukt! Dus jij bent deze periode goed doorgekomen? Slikte jij plaquenil ook in de tussenliggende periode? Ik heb dat eerder ook geslikt, maar dat deed niets bij mij. Maar ik ben nu redelijk wanhopig. Misschien ga ik nog wel even checken bij reumatoloog. Hij zei dat ik alleen prednison kon slikken, maar ik ben een eigenwijze want ik wil niet een vollemaansgezicht, dan wordt ik nog ongelukkiger! Ik mag wel prednison spuiten, maar ik heb nu toch zoiets, dat dat troep is, en dat dat ook niet goed kan zijn voor de baby.

Ik heb mijn fingers crossed voor je!
Lenneke
Lid

Berichtdoor paola » wo mei 02, 2007 12:14 pm

ja ik slik al vanaf het begin plaquenil, is ook niet zo sterk middel, maar goed ik wil alleen een prednison spuit als mijn onstoken voet echt niet meer te houden is. Prednison slikken staat me erg tegen, liever spuiten als het te veel pijn doet. Prednison spuiten is niet schadelijk voor de baby, omdat het de dosis laag is.

Jij ook heel veel succes straks met zwanger worden

Groetjes Paola
paola
Lid

Berichtdoor anne » wo mei 02, 2007 12:22 pm

Ik heb bij alle 2 de zwangerschappen prednison gebruikt, bij de 1e 20mg per dag en bij de2e 17,5mg per dag.
Prednison mag je tot 20mg slikken als je zwanger bent.
En het is bij de 1e haar geluk geweest want omdat ze zo vroeg geboren was heeft ze helemaal niet aan de beademing gehoeven.

Lenneke ik heb reactieve artritis (oftewel spondlyarthopathie) en daardoor krijg ik de biologicals niet vergoed of heel erg moeilijk.

Paola jij ook heel veel succes met zwanger worden!
anne
Lid

Berichtdoor Lenneke » wo mei 02, 2007 12:45 pm

Hoi Anne,

Heb jij daar ook last van gehad? van de prednison? Je hoort er zulke rare verhalen over?

Shit man dat moeten ze toch gewoon vergoeden als je daar baat bij hebt! Ik kan me daar zo kwaad over maken, jij waarschijnlijk ook. Ik zal voro je duimen dat het lukt om het vergoed te krijgen!
Lenneke
Lid

Berichtdoor anne » wo mei 02, 2007 1:13 pm

Wat voor last van de prednison?
Ik slik het al sinds 98 en tjah heb wel wat bijwerkingen zoals die verschrikkelijke bolle wangen en het aankomen.
Maar ik kan niet zonder de pred al ben ik nu wel aan het afbouwen, zit nu op 10mg per dag.
Heb afgelopen week in het ziekenhuis gelegen voor een stoot kuur methylprednison 3x 250 per dag en dat was NIET fijn want daar kreeg ik wel nare dingen van.

Ja kan me er ook kwaad over maken maar ja heb er helemaal niks aan want schiet er niks mee op.
anne
Lid

Berichtdoor Lenneke » wo mei 02, 2007 1:30 pm

Ik bedoelde het aankomen enzo, maar als het helpt, dan heb je dat er wel voor over. Vervelend dat je zo'n rotweek had. En inderdaad kwaad maken heeft geen zin, je hebt helemaal gelijk. Ik ga gewoon voor je duimen dat het lukt en dat het ook helpt!
Lenneke
Lid

Volgende

Keer terug naar Zwangerschap en reuma