Zwanger worden

In dit forum kan worden gepraat over reuma hebben en zwanger willen worden of zijn.

Moderator: Martijn

Berichtdoor anne » wo mei 02, 2007 1:34 pm

Oh ja je wilt niet weten hoeveel ik ben aangekomen, ik was altijd slank en dat kan je nu niet meer zeggen en dat vind ik nog steeds moeilijk maar ja ik heb geen keus dus we maken er gewoon het beste van!!
anne
Lid

Berichtdoor Lenneke » wo mei 02, 2007 2:19 pm

Yep, je spreekt weer wijze woorden. Als het helpt oke, maar makkelijk is dat niet.

Ik ben vandaag weer begonnen aan een 6 weken streng dieet, niet om af te vallen, maar om mijn energielevel weer wat op te krikken. Geen rosé tje voor mij voorlopig, maar daarbij is het ook: als het helpt, dan is het dat waard.

(haha, ik ben geen alcoholist ofzo, ik hou alleen wel gezellig van een wijntje met dit mooie weer.)
Lenneke
Lid

Berichtdoor anne » wo mei 02, 2007 4:45 pm

Hmmm een roseetje.. jammie.

Wat voor dieet precies??
anne
Lid

Berichtdoor Lenneke » wo mei 02, 2007 4:51 pm

Ja lang verhaal, maar ik geloof toch ook wel dat bepaalde voeding ook in je energielevel kan helpen. Ik heb daarvoor bij Alexander Instituut in Venlo laten testen waar ik goed tegen kan ( dat kost geen energie) en waar ik minder goed tegen kan ( dan kost het alleen maar energie).

Dus je raad het al, alles wat mij energie kost laat ik weg ( lees ongeveer alles zeker de lekkere dingen) en ik hou groente en fruit en rijst over.

Klinkt erger dan het is, heb het vorig jaar ook gedaan en toen zei die man nog dat het zou helpen tegen reuma. Dat doet het dus niet, maar ik voelde me in het alg. wel wat beter. En ik kan nu wel een boost gebruiken.

Maar de zon he? daar hoort dat terrasje eigenlijk wel bij en dat rosé tje. haha.
Lenneke
Lid

20 mg?

Berichtdoor maris » do mei 10, 2007 1:25 pm

Heej ,

Ben net (maandje) gestopt met de mtx voor de kinderwens.
heb er ondertussen wel weer een ontstekking bij gekregen. Ben dus benieuwd naar wat de reumatoloog zegt over 3 week.
Zei had het idd over prednison slikken tijdens de zwangerschap en de periode ervoor. (moet dus nog gaan komen denk ik)

Maar nu lees ik bij jou Anne dat je tot 20 mg mag slikken? Bedoel je dan tijdens je zwangerschap?? Ik heb namelijk andere verhalen gehoord, tot 7,5 iig geen probleem.

Hoop Lenneke dat het jullie snel zal lukken! ;-)

Groet
mariska
maris
Lid

Reumavorm: AP

Berichtdoor anne » do mei 10, 2007 9:25 pm

Ja tijdens 1e zwangerschap slikte ik 20mg per dag en tijdens de 2e zat ik op 17,5mg per dag.
Stond heel goed onder controle bij de gyn
anne
Lid

Berichtdoor dillie » vr mei 11, 2007 11:37 am

Hoi allemaal,
Ik ben 3 wk. geleden gestopt met mtx (15 mg) ivm zwangerschapswens, het gaat snel bergafwaarts, maar ik geef nog niet op.
Ik heb al 1 dochter van nu 2,5 jaar en zou het zooo leuk vinden om nog 1 keer een kindje te krijgen, dus ik ga ervoor.
Bij mijn vorige zwangerschap kostte het stoppen met de medicatie geen enkele moeite, zwangerschap zelf ook prima verlopen, maar na een zware bevalling + HEFTIGE opvlamming van de reuma kort na de bevalling heb ik eigenlijk toch een hele rotte periode meegemaakt waarbij ik zo ongeveer het eerste half jaar helemaal niet van mijn dochter heb kunnen genieten.
Ik heb me nu voorgenomen dat ik desnoods direct na de bevalling flink aan de medicijnen wil om die narigheid te voorkomen.
Ik twijfel nog of ik nu en eventueel ook tijdens de zwangerschap prednisolon wil gebruiken - het liefst geef je natuurlijk zo min mogelijk van die troep door aan je kind, maar maandenlang pijn lijden is ook niet leefbaar...
Ik lees hier dat tot 10 mg niet schadelijk is? Ik functioneer zelf al best weer goed bij 5 mg. Moet ik dit met mijn reumatoloog of met een gynaecoloog bespreken? En moet je trouwens altijd onder controle van een gyn. als je prednisolon neemt, of mag je ook gewoon bij de verloskundige onder controle?
dillie
Lid

Reumavorm: R.A. en artrose

Berichtdoor anne » vr mei 11, 2007 12:17 pm

Hoi Dillie,

Wat ontzettend vervelend dat het nu al bergafwaarts gaat, ik had dat ook zo snel en tijdens zwangerscha ging het ook al helemaal niet lekker.

Ik slikte voor de zwangerschap al rrednison(prednisolon) alleen is het in de zwangerschap opghehoogd naar 20 mg per dag, verder slikte ik bij zwangerschap 1 niks.
Ik werd gelijk doorverwezen naar de gyn omdat ik medicijnen slikte, ik weet niet of je als je met 5mg prednison toekomt ook naar de gyn moet.

Ik was er in iedergeval wel blij mee dat ik zo vaak controle kreeg, vooral ook omdat zwangerschap 1 een probleemzwangerschap was (de 2e iets minder)
Maar ik ga dat hier niet allemaal neerzetten want kan me indenken dat het niet leuk is als je nog zwanger witl worden en je leest van dat soort verhalen.
anne
Lid

Berichtdoor dillie » vr mei 11, 2007 12:40 pm

Ik kan daar wel tegen hoor, ik weet zo wel dat toch elke zwangerschap/bevalling anders is en als e.e.a. bij jou gerelateerd was aan de reuma en/of je medicijngebruik dan ben ik zeker wel geinteresseerd - en het zal me er niet van weerhouden hoor, ook al steken de twijfels af en toe de kop op... red ik het wel, nog een keer zo'n kleintje? Ik ben ook nog heel vaak alleen thuis omdat mijn man in de horeca werkt en dus eigenlijk nooit 's avonds en in het weekend thuis is... geen hulp van moeder/zussen, die wonen allemaal ver weg... best wel zwaar dus... daarom wil ik er alles aan doen om zo veel mogelijk pijnvrij te zijn na de bevalling, ook al neem ik normaal gesproken het liefst juist zo min mogelijk medicijnen!
dillie
Lid

Reumavorm: R.A. en artrose

Berichtdoor anne » vr mei 11, 2007 3:19 pm

Bij de 1e had ik zwangerschapsvergiftiging (als ik terug kijk begon dat al in week 20) ben opgenomen in het ziekenhuis op 5 maart (31 weken en 1 dag zwanger ) en 5 dagen later was ons meiske er al (spoedks)
Navelstreng deed het niet meer placenta werkte ook heel slecht, daardoor had ons kleintje ook nog een enorme groeiachterstand (1180gram)
Ze zeggen dat het door de artritis komt al kan er met prednison ook wel wat gebeuren, zo kan het kindje of heel groot (en zwaar dus) zijn of het tegenovergestelde.
Maar ja je moet iets!!
Bij de 2e zwangerschap had ik net geen zwangerschapsvergiftiging god dank maar wel de enorm hoge bloeddruk en ook dit kindje kwam wat te vroeg wel is waar niet extreem prematuur maar wel prematuur (36 weken en 5 dagen)en weer met een groeiachterstand (1990gram)

Maar......beide kindjes maken het heel goed ze zijn nu 3 jaar en bijna 1 jaar en je zou niet zeggen dat ze prematuur en dysmatuur bij de geboorte waren.

Best zwaar dat je vaak alleen thuis bent en dat je geen moeder of zussen in de buurt hebt.
Ik heb mijn ouders vlakbij wonen en dat vind ik toch wel heel erg prettig, als het met mij minder gaat nemen ze de oudste mee en die blijft dan logeren wat ze ontzettend leuk vind.

Groot gelijk dat je na de bevalling zoveel mogelijk pijnvrij wilt zijn.

Ik mocht trouwens na mijn 2e bevalling van de reumatoloog helemaal niet snel aan de mtx weer beginnen, vind dat nog steeds raar want ik gaf geen borstvoeding ofzo.
Ik heb een tijd lang gewoon op de prednison gezeten en pijnstillers oh ja en sulfasalacine.

Een 3e zwangerschap zit er hier niet in en ik moet eerlijk zeggen ik vind het wel goed zo.
Ik heb een dochter en een zoon wat wil je nog meer?
Bovendien wordt ik ook al 35 en vind dat toch in mijn geval te oud om nog een keer zwanger te worden, gezien mijn klachten.
anne
Lid

Berichtdoor jannie » za mei 12, 2007 6:32 pm

Hoi Anne. Meid ben maar blij dat je kindjes gezond zijn. Als het al zo moeilijk gegaan is met die twee zwangerschappen. Zou ik er ook niet meer aan beginnen. Je hebt nu twee gezonde kindjes. Dat is toch al een rijkdom. En met die ziekte van jou is het denk wel goed zo. En je heb van alles wat. Ik heb maar een dochter. Waar ik heel trots op ben. Maar ik heb er 14 jaar op moeten wachten. Dus ben blij met je 2 kindjes. Nu kun je het nog een beetje aan. Maar wat als je ziekte erger wordt. En dan nog een derde. Wijs besluit meid. GR. Jannie
Afbeelding
jannie
Lid

Reumavorm: poly artrose

Berichtdoor anne » za mei 12, 2007 10:33 pm

Oh ik ben ook hartstikke blij hoor, ik dank god op mijn blote knieen dat ik 2 gezonde kids heb.
Ik weet hoe het is ald je lang moet wachten op een kindje, mijn broer en schoonzus kunnen geen kinderen krijgen maar zitten in de adoptieprocedure al ik weet niet hoeveel jaar.
Ze weten dat ze een dochter hebben en elke keer is het ja in mei juni komt ze naar Nederland om daarna weer te horen dat het WAARSCHIJNLIJK oktober wordt.
Echt verschrikkelijk maar ja je doet er niks aan.

Phoe 14 jaar moeten wachten op een kindje hoe heb je het volgehouden zeg???? Ik bedoel het is niet alleen psychisch heel erg moeilijk maar lichamelijk ook.
anne
Lid

Berichtdoor jannie » za mei 12, 2007 11:25 pm

Ja je kan niet anders he. Je ben machteloos. Maar gelukkig hebben wij er een. Wat erg voor je broer en schoonzus. Ik hoop voor ze dat het gauw helemaal rond is. Wat zielig voor hun.
Afbeelding
jannie
Lid

Berichtdoor anne » zo mei 13, 2007 11:12 am

Ja je kan niet anders maar pff als ik zolang had moeten wachten wist ik niet wat ik zou doen hoor.
Tjah je hebt een wens en daar ga je voor, snap ik.

Ja heel erg vervelend voor broer en schoonzus maar voor het kindje ook, ze is nu3 jaar (juni wordt ze 4) en het is zoveel beter als ze hier zou zijn maar goed het land waar ze uit komt is zo corrupt als wat.
anne
Lid

Berichtdoor jannie » zo mei 13, 2007 3:37 pm

Wat zielig voor dat kindje. Dan hebben wij nog niks te klagen in feiten in nederland.
Afbeelding
jannie
Lid

VorigeVolgende

Keer terug naar Zwangerschap en reuma