Ik stel me even voor

In dit forum kan worden gepraat over reuma hebben en zwanger willen worden of zijn.

Moderator: Martijn

Ik stel me even voor

Berichtdoor o-lief-antje » do jul 01, 2010 9:55 pm

Hallo allemaal,

Sinds een paar weken lees ik al mee op dit forum. Nu heb ik me aangemeld en het is dan natuurlijk ook wel zo netjes om je even voor te stellen.
Mijn naam is Petra en ik ben 30 jaar oud. Ik ben getrouwd en heb een zoon van 2 jaar en 8 maand oud. Ik werk 24 uur per week bij de HEMA. Na heel wat jaren van vage klachten (vermoeidheid, gewrichtsklachten en af en toe wat psoriasis) is in 2008 bij mij de diagnosis Artritis Psoriatica gesteld. Tijdens mijn zwangerschap kreeg ik erge last van de psoriasis, maar verder voelde ik mij geweldig. Kort na de bevalling kreeg ik echter een reuma-aanval en daardoor ging het balletje rollen. De afgelopen jaren zijn we zoekende geweest naar de juiste medicatie voor mij en sinds een jaar gaat het heel goed door Humira i.c.m. MTX.
Nu het zo goed ging, begon het bij mijn man en mij weer te kriebelen en sinds begin mei ben ik met alle medicatie gestopt. Ik heb nu dus twee van de drie maanden wachttijd erop zitten en wil begin augustus stoppen met de pil om te proberen weer zwanger te worden. Tot nu toe gaat het redelijk. De psoriasis werd al snel erger en twee weken terug had ik weer wat last van mijn gewrichten, maar sinds een paar dagen gaat het weer beter. Zo ga ik het wel vol houden.

Waar ik vooral erg benieuwd naar ben is het volgende:
Tijdens mijn eerste zwangerschap voelde ik me geweldig. Maar hoe zal het gaan bij de tweede? Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Hoe staan jullie tegenover het gebruik van Prednisolon tijdens de zwangerschap? Ik vind het een eng idee. Heeft een van jullie het wel gebruikt? Werkte het wel en had het nog bijwerkingen? (b.v. kleinere baby?)

Liefs, Petra
o-lief-antje
Lid

Reumavorm: artritis psoriatica

Re: Ik stel me even voor

Berichtdoor puntje » vr jul 02, 2010 12:49 am

Welkom.

Ik heb wel gelezen dat volgens mij een paar mensen prednison tijdens hun zwangerschap hebben gebruikt.

Ik kan er niks overzeggen. Maar er zijn genoeg die naar mij zullen antwoorden.
puntje
Lid

Reumavorm: Reuma Artritis

Berichtdoor babsy » vr jul 02, 2010 10:08 am

Hoi Petra,

Ik ben nu zwanger van mijn eerste en voelde me helemaal niet geweldig in het begin van mijn zwangerschap. Had erg veel last van mijn reuma en ben toen ook gestart met prednisolon.
Toen het wat beter ging toch weer gestopt aangezien ik liever zonder was dan met prednisolon, maar helaas kon ik het niet volhouden.
Ik gebruik nu al een tijdje 2x daags prednisolon en het bevalt me prima, ik heb nu geen last van mijn reuma en de baby doet het ook erg goed.
Dit alles is natuurlijk wel in overleg met mijn reumatoloog en die geeft ook aan zolang ik op 2x daags kan blijven is er weinig aan de hand aangezien dat een grens dosis is voor eventuele gevolgen voor de baby.
Ik heb het zelf ook een keer aan een apotheker gevraagd en die zei zelfs dat 90% van de ingenome dosis wordt afgebroken door je placenta, dus de kleine krijgt er maar heel weinig van binnen.
Ik wordt wel gecontroleerd door een gynaecoloog en krijg nu ook elke 2 weken een echo en dan kijken ze hoe het kindje groeit.
Heb afgelopen woensdag nog een echo gehad en daaruit bleek dat de baby zelfs al erg groot is voor mijn 27 weken, dat kan natuurlijk nog veranderen, maar ik maak me toch minder druk nu met prednisolon gebruik dan in het begin.
Voor de baby is het natuurlijk ook niet goed wanneer je veel last hebt en je er ongelukkig bij gaat voelen.
Laat je vooral gewoon sturen door je lichaam, als je erg veel last hebt gewoon aan de bel trekken je arts zal je echt wel een goed advies geven wat medicijn gebruik betreft.

Veel plezier met zwanger worden straks ;)

Groetjes Barbara
Afbeelding
babsy
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor o-lief-antje » vr jul 02, 2010 10:31 pm

Hoi Puntje en Barbara,

Bedankt voor jullie reactie. Het stelt me zeker gerust dat 90% door de placenta wordt afgebroken, maar liever ben ik natuurlijk helemaal geen medicijnen nodig. Maar ja, je hebt het niet altijd zelf in de hand. Doorlopen met pijn en ontstekingen is ook niet goed voor de zwangerschap inderdaad. Barbara, ik hoop dat je je goed voelt en dat alles goed blijft verlopen.

Liefs, Petra
o-lief-antje
Lid

Berichtdoor Peetjuh » vr jul 02, 2010 11:21 pm

Hoi Petra,

Kan me goed voorstellen dat je liever geen meds gebruikt, maar soms moet het he?

Misschien is het een idee om deze info ook nog even te lezen :

http://www.reumaforum.nl/viewtopic.php?f=26&t=2687

Groetjes,
Petra
~Het leven is net als Ganzeborden; je kunt steeds opnieuw beginnen, tenzij je in de put blijft zitten...
Peetjuh
Lid

Reumavorm: Artrose +zie profiel

Berichtdoor penelope » za jul 03, 2010 10:24 am

ggggggg
penelope
Nieuw lid

Reumavorm: ra

Berichtdoor Peetjuh » za jul 03, 2010 10:30 am

penelope schreef:ggggggg

Verklaar je nader? :ewink:
~Het leven is net als Ganzeborden; je kunt steeds opnieuw beginnen, tenzij je in de put blijft zitten...
Peetjuh
Lid

Berichtdoor penelope » za jul 03, 2010 10:36 am

Hai Petra !
Ik had net een heel verhaal voor je geschreven maar bij het opslaan ging er iets fout. Ik heb me na het lezen van jou stukje ook aangemeld voor het forum. Misschien kan ik je nog wat meer info geven. Ik ben Barbara,37 jaar oud heb RA en drie kinderen van 7, 4 en 1. Bij alledrie de zwangerschappen voelde ik me erg goed. In de aanloop had ik wel heel veel klachten die ik moest onderdrukken met prednison maar zodra ik zwanger was verdwenen de klachten als sneeuw voor de zon en kon ik de prednison afbouwen van 15 naar 10 naar 5 mg. Bij de eerste zwangerschap heb ik naast prednison ook sulfasalazine gebruikt bij de volgende zwangerschappen niet omdat ik niet het gevoel had dat ik er baat bij had. Bij de eerste heb ik zelfs nog 5 maanden borstvoeding gegeven ondanks mijn medicijngebruik. Alldrie de kinderen zijn gezond na 9 maanden ter wereld gekomen.De oudste woog 3200 gram de andere twee(meisjes) wogen 2950 gram. Bob was 51 cm en de meisjes 47 cm. Ze doen het alldrie prima. Ik heb dan ook niet het idee dat mijn medicijngebruik enig negatief effect heeft gehad. Op dit moment gebruik ik mtx(25mg per week) en humira. Ik ben redelijk klachten vrij en we willen zelfs nog graag een vierde kindje. Ik wil nog even wachten tot de jongste wat ouder is. Mij is gebleken dat als er 3 jaar tuusen de kinderen zit dat ik het fysiek goed aan kan.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt?
Oh en nog een tip: ik stopte altijd al drie maanden van te voren met de pil en bracht dan met behulp van de persona mijn vruchtbare dagen in kaart zodat we bij groen licht zo snel mogelijk zwanger konden worden. Bij alledrie was ik binnen 10 weken zwanger!
penelope
Nieuw lid

Berichtdoor penelope » za jul 03, 2010 10:42 am

Hoi daar was ik nog even. Ter geruststelling. Weet je dat bij babys die te vroeg geboren dreigen te worden worden er altijd longrijpers gegeven in hoge doseringen aan de moeder. Dit zorgt ervoor dat de longen in rap tempo zich verder ontwikkelen en dat de baby klaar is om geboren te worden. Deze longrijpers worden heel veel ingezet en dat is ook prednison. Dus ik wil alleen maar zeggen dat prednison eigenlijk een van de weinige middelen is die niet schadelijk is voor de baby maar er wel voor kan zorgen dat de organen zich sneller ontwikkelen dat is ook de reden dat sommigen kindjes wat kleiner zijn en iets eerder worden geboren omdat ze door het prednison gebruik ze al eerder klaar zijn om geboren te worden.
Groet Barbara. Ik zag trouwens dat we nog een Barbara hebben is misschien verwarrend? Ik heet Barbara Out
penelope
Nieuw lid

Berichtdoor o-lief-antje » za jul 03, 2010 11:01 pm

Hoi Barbara,
Welkom en bedankt voor je reactie. Stelt me weer gerust. En fijn om te horen dat je drie fijne zwangerschappen hebt gehad. Ik hoop dat het bij mij ook weer zo goed gaat straks.

En Peetjuh, ik heb geen vitamine b12 tekort, maar gebruik wel voor de zekerheid alvast een zwangerschapsmultivitamine met o.a. foliumzuur en b12. Zit net zo veel foliumzuur in al de foliumzuurpillen, maar daarnaast nog veel meer vitaminen die je kunt gebruiken. Leek me wel verstandig, nu mijn lichaam zo druk is allerlei medicijnen af te breken.

Groetjes Petra.
o-lief-antje
Lid

Berichtdoor Peetjuh » za jul 03, 2010 11:05 pm

o-lief-antje schreef:En Peetjuh, ik heb geen vitamine b12 tekort, maar gebruik wel voor de zekerheid alvast een zwangerschapsmultivitamine met o.a. foliumzuur en b12. Zit net zo veel foliumzuur in al de foliumzuurpillen, maar daarnaast nog veel meer vitaminen die je kunt gebruiken. Leek me wel verstandig, nu mijn lichaam zo druk is allerlei medicijnen af te breken.

Hoi Petra,

Aha, dus dat is al onderzocht begrijp ik?
Dat is fijn om te weten...

Groetjes,
Petra
Peetjuh
Lid

Berichtdoor maris » do jul 22, 2010 9:40 pm

haai,

Om je vragen te beantwoorden. Heb 2 'goede' zwangerschappen achter de rug. (maar het is natuurlijk dat wat je zelf ook goed noemt....)

Heb mijn 1e zwangerschap een dikke 20 weken pred. geslikt en meneertje was bij geboorte 4005gram en een ca 52 cm. Bij de 2e heb ik sulfa geslikt (ook zo een 20weken) en dat meneertje woog 4210 en was ca 53 cm. Maar moet zeggen dat ik op een "lage dosering" pred zat. Als je het gebruikt met instemming (hahaha) en controle van de arts is er echt niets aan de hand. Ze zitten echt wel aan de
"safe site" van wat er bekend is. ALs het het begin van je zwangerschap leuker/makkelijker maakt (zeker met de verzorging van nog 2 kids erbij)....waarom dan niet! Qua gewrichten dus beide keren super. Merk nu, jongste is 4 maanden, dat mijn gewrichten alweer minder zijn......Wat dat betreft wil ik altijd wel zwanger zijn geloof ik....

Qua psoriasis was ik ook de ongelukkige en dat brak beide keren enorm uit. De tweede keer zelfs nog heftiger dan de 1e keer (of dat komt natuurlijk omdat het nog niet zo mooi weg was als ervoor...). Heb toen op advies van de dermatoloog max 2keer per week gesmeerd met cutivate. Ze wilde liever dat ik met "hormonen" smeerde, want daarvan is immers bekend wat de bijwekringen zijn. Maar dat was eigenlijk niet te doen. Door een iets minder einde van de zwangerschap (totaal niets te maken met de AP hoor) kwam ik met 38 weken in het umcg terecht en de gyn daar zei vervolgens doodleuk over het smeren dat ik toch niet kon tippen aan de cortistoroiden die zij zouden geven als longrijping voor het kind, dus dat ik met gerust hart me helemaal vol kon smeren. Heb ik ook maar gedaan die laatste weken, wat een verademing! (zowel voor mij als voor de rest van de familie ;-))

Al met al luister naar je eigen lichaam (en naar je humeur in het gezin...;-)) en laat je gewoon adviseren als het niet lekker gaat en maak daarop je besluit. Een tweede zwangerschap hoeft niet hetzelfde te zijn, kan altijd. Het enige grote verschil is echter wel dat je er nu al eentje hebt rondlopen die je volle aandacht nodig hebt!
succes met de laatste maand en hopelijk is het snel "bingo" ;-)
Mariska
maris
Lid

Reumavorm: AP

Berichtdoor dillie » vr jul 23, 2010 4:18 pm

Ik heb ook 2 kinderen gekregen terwijl ik ra had (heb), de eerste zwangerschap geen problemen, gezond kind gekregen met normaal geboortegewicht (3900 g) de tweede zwangerschap ging het allemaal helemaal niet goed, waar dat nou door kwam kan niemand mij uitleggen, in elk geval: heel actieve reuma gehad, dus heb wel naar de prednisolon moeten grijpen helaas. 20 mg per dag is het maximum bij zwangerschap. Mijn zoontje was wel wat klein bij geboorte (2000 g) en nu nog steeds groeiachterstand. Ik had ook hoge bloeddruk dus dat hielp daar ook al niet bij. Maar verder is hij goed gezond en gaat zijn ontwikkeling prima. Mocht je een wat hogere prednison dosering nodig hebben zullen ze je baby goed in de gaten houden maar wie weet heb je dat helemaal niet nodig. Het is niet te voorspellen hoe een zwangerschap uitpakt en welke invloed het op je reuma zal hebben, bij mij was dat zo verschillend beide keren, je kunt alleen maar hopen dat het mee zal vallen. En bij veel vrouwen nemen de reumaklachten juist af. Groetjes Dillie.
dillie
Lid

Reumavorm: R.A. en artrose

Berichtdoor o-lief-antje » ma jul 26, 2010 9:22 pm

Hallo Dillie en Mariska.

Bedankt voor jullie reakties.
Vorige week ben ik weer bij de reumatoloog geweest en hij is zeer te spreken over hoe het gaat.
De reuma blijft tot nu toe nog redelijk rustig. Wel heb ik last van de psoriasis, maar op een grote plek op mijn elleboog na, valt de rest van mijn lichaam ook nog wel mee.
Nog twee weken en dan stop ik met de pil. Zoooo spannend!
Ik hoop dat het deze keer snel zal gaan. De vorige keer heeft het ruim een half jaar geduurd voor ik zwanger was. (natuurlijk is dat ook best snel, maar ik heb nu natuurlijk iets meer haast, i.v.m. de medicijnen)
Ik zal jullie op de hoogte houden.

Groetjes Petra.
o-lief-antje
Lid

Berichtdoor chelleke » di jul 27, 2010 9:20 am

Ik zal voor je duimen dat het snel gaat!!

Bij mijn 1e duurde het 2 jaar en nu zijn we alweer bijna 15 maanden verder :roll:
Ik doe de zwangerschappen (en zwanger worden) wel met prednisolon en Enbrel (1e keer mocht ik geen Enbrel),
zonder is geen optie.
Liefs Angèl
Vanaf febr 1999 diagnose RA
https://www.facebook.com/chelleke1711
chelleke
Lid

Reumavorm: RA

Volgende

Keer terug naar Zwangerschap en reuma